Julklappstips för smallframenördar...

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
<br />Terra: Du är bara avundsjuk Eusebio klassar ditt gamla mög när som helst. Han har varit med på båda Skåne-CB.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">*Hmpf!* Bettan är en mogen dam från 1971, som dessutom fick en avsevärd ansiktslyftning i våras. Vem eller vad är Eusebio? Din modeklippta chi-hua-hua med skotskrutig hundpyjamas eller helt enkelt din nytillverkade blinkerförsedda HPD-V50S, som nå'n liten pervo-japse egentligen skulle kört omkring på? :D Men visst, jag och Bettan bangar inte: ska vi säga kl 19 ikväll vid Universitetsbron i Malmö? :P

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

Angående blinkers tycker jag det är ett satans ofog. Det är bannemig var scooterists skyldighet att se till att man köper rätt årsmodell. Senare blinkerförsedda scootrar är för kvinnor och pensionärer! Jag använder armarna om situationen kräver det, annars bara en sned blick över axeln. Har funkat kalas sedan 1991... :)

(OBS! Bli inte arga för min ovanstående diskriminering, kvinnor och pensionärer - jag skojar...).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Angående blinkers tycker jag det är ett satans ofog. Det är bannemig var scooterists skyldighet att se till att man köper rätt årsmodell. Senare blinkerförsedda scootrar är för kvinnor och pensionärer! Jag använder armarna om situationen kräver det, annars bara en sned blick över axeln. Har funkat kalas sedan 1991... :)

(OBS! Bli inte arga för min ovanstående diskriminering, kvinnor och pensionärer - jag skojar...).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Antar att backspeglar är för kvinnor och pensionärer också, de e väl ingen sport om man vet vad som e bakom?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag började med en sådan där spegel som skruvades fast vid sidan. Som man banne mig inte såg någonting med, förutom grå asfalt. Och det hjälpte inte hur man än skruvade och ställde in, efter 10 m på vägen hade spegeln vänt sig igen. Så jag lärde mig att åka utan spegel. Och kunde strunta i bilisterna bakom mig (i samma fil alltså) och livet var enkelt och man hade ingen stress. Sedan inhandlades en styrstångsspegel. Och nu ser jag ju vad som händer bakom mig! Man har ju fått rampfeber av det, prestationskrav ja hela faderullan. Usch! Det var alltså enklare förr, men spegeln hjälper vid byte av fil. Försöker låta bli att se i den i trafikljus, men det är svårt att undvika se när en stor buss snusar vespan i aktern... :cry:

Kvinnan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det bästa är om man kan få tag i en förminskande spegel = ingen dold vinkel..
Pensionären:D
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Angående blinkers tycker jag det är ett satans ofog. Det är bannemig var scooterists skyldighet att se till att man köper rätt årsmodell. Senare blinkerförsedda scootrar är för kvinnor och pensionärer! Jag använder armarna om situationen kräver det, annars bara en sned blick över axeln. Har funkat kalas sedan 1991... :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Antar att backspeglar är för kvinnor och pensionärer också, de e väl ingen sport om man vet vad som e bakom?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det var du som sa det... 8) Jag har själv aldrig förstått nyttan med backspeglar - man kan ju ändå inte påverka vad som händer bakom en. Dessutom är det bara att vrida på huvudet (och kroppen om det behövs mer bakåtsikt) för att kolla läget vid t ex filbyte. Jag har haft ett otal hojar (inte scootrar nu, alltså) sedan -91 och det första jag alltid har gjort är att ta bort backspeglarna. De förstör ofta de sköna linjerna en mc har (läs sporthojar) och är bara i vägen, tycker jag. Givetvis är det tyckandet upp till var och en. Min poäng är att det går precis lika bra och trafiksäkert att köra med som utan backspeglar. Fast jag skulle snarare vilja påstå att det är säkrare utan, eftersom man lätt förlitar sig till speglarna och missar sådana viktiga saker som den s k döda vinkeln. Och så förminskar backspeglar ofta verkligheten, så att avstånden upplevs större än de är. Hmmm...vid närmare eftertanke tycker jag mer och mer att backspeglar är direkt livsfarliga! De borde förbjudas... :wink:

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

Scooterhälsningar

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det var du som sa det... 8) Jag har själv aldrig förstått nyttan med backspeglar - man kan ju ändå inte påverka vad som händer bakom en. Dessutom är det bara att vrida på huvudet (och kroppen om det behövs mer bakåtsikt) för att kolla läget vid t ex filbyte. Jag har haft ett otal hojar (inte scootrar nu, alltså) sedan -91 och det första jag alltid har gjort är att ta bort backspeglarna. De förstör ofta de sköna linjerna en mc har (läs sporthojar) och är bara i vägen, tycker jag. Givetvis är det tyckandet upp till var och en. Min poäng är att det går precis lika bra och trafiksäkert att köra med som utan backspeglar. Fast jag skulle snarare vilja påstå att det är säkrare utan, eftersom man lätt förlitar sig till speglarna och missar sådana viktiga saker som den s k döda vinkeln. Och så förminskar backspeglar ofta verkligheten, så att avstånden upplevs större än de är. Hmmm...vid närmare eftertanke tycker jag mer och mer att backspeglar är direkt livsfarliga! De borde förbjudas... :wink:

/ Fredrik

Nä, du kör ju på cykelbanan......... i 30...
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Nä, du kör ju på cykelbanan......... i 30...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he... :D Nej, du - det var faktiskt ett par månader sedan jag körde någon av V50:orna nu. Och ingen av dem går <i>så </i>sakta. Det är mest Primaveran som rastas av scootrarna nuförtiden. Detta <i>i</i> den mycket ogästvänliga och aggressiva malmötrafiken (det är sant, malmöbilister är ett släkte för sig, jag lovar... Staden kallas inte Fubbick Town för ingenting! :wink:).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he... :D Nej, du - det var faktiskt ett par månader sedan jag körde någon av V50:orna nu. Och ingen av dem går <i>så </i>sakta. Det är mest Primaveran som rastas av scootrarna nuförtiden. Detta <i>i</i> den mycket ogästvänliga och aggressiva malmötrafiken (det är sant, malmöbilister är ett släkte för sig, jag lovar... Staden kallas inte Fubbick Town för ingenting! :wink:).

Scooterhälsningar

/ Fredrik

Småstäder kan kanske upplevas så av lantisar...
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

köra på väg är för mesar, där är ju majoriteten av de övriga trafikanterna något så när utbildade förare. stockholms cyklister är antingen suicida eller bara dumma i huvet. som mopedist är man ju så illa tvungen att köra på cykelbana där sådan finns (oavsett vad alla sura tanter skriker).

nej, det är ingen bra ide att lyssna på ipod när man cyklar. nej, det är heller ingen bra ide att svänga genom att sladda. nästa gång skiter jag i att försöka veja, det borde gå på trafikförsäkringen.. självrisken kan det vara värt.

2x v50 '81, luna 50s
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
köra på väg är för mesar, där är ju majoriteten av de övriga trafikanterna något så när utbildade förare. stockholms cyklister är antingen suicida eller bara dumma i huvet. som mopedist är man ju så illa tvungen att köra på cykelbana där sådan finns (oavsett vad alla sura tanter skriker).

nej, det är ingen bra ide att lyssna på ipod när man cyklar. nej, det är heller ingen bra ide att svänga genom att sladda. nästa gång skiter jag i att försöka veja, det borde gå på trafikförsäkringen.. självrisken kan det vara värt.

2x v50 '81, luna 50s

Skönt med en ärlig storstadsmening:D:D
Terraplane Blues

Scooterhälsningar

/ Fredrik

Småstäder kan kanske upplevas så av lantisar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag är född, uppväxt och bosatt i centrala Malmö, om man nu kan kalla det lantis. Men delvis har du rätt, då mina vänner påstår att jag har en gammal och lantlig själ. Gillar inte städer i allmänhet och Malmö i synnerhet. (Pssst...några kallar mig t o m "pensionären" för att jag alltid lyssnar på P1 och dessutom stiger upp så tidigt om helgerna).

Och jag som trodde du skulle slå mynt av det där med "fubbick" och faktumet att jag e en malmepåug... Tji fick jag! :D

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag tycte störthjälm & backspeglar va töntigt, men eftersom det var lag på båda då jag bodde "down under" vande jag mig vid det....
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />köra på väg är för mesar, där är ju majoriteten av de övriga trafikanterna något så när utbildade förare. stockholms cyklister är antingen suicida eller bara dumma i huvet. som mopedist är man ju så illa tvungen att köra på cykelbana där sådan finns (oavsett vad alla sura tanter skriker).

nej, det är ingen bra ide att lyssna på ipod när man cyklar. nej, det är heller ingen bra ide att svänga genom att sladda. nästa gång skiter jag i att försöka veja, det borde gå på trafikförsäkringen.. självrisken kan det vara värt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Håller med! Alla cyklister är totalt dumma i huvudet. Det borde vara legitimt att få köra på dem, kanske t o m efter något poängsystem. Nej, gräv en stor grop och släng i alla cyklister, taxiförare och busschaufförer. På så sätt hade vi fått det riktigt trivsamt i trafiken! Förresten, handlade inte denna tråden om julklappstips för smallframenördar från början? [|)]

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />[ Förresten, handlade inte denna tråden om julklappstips för smallframenördar från början? [|)]

Scooterhälsningar

/ Fredrik

va inte orolig, det dyker nog snart upp nån "ordningsman", sen är alvaret tillbaka....
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

Image

2x v50 '81, luna 50s
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
Terraplane Blues

Hakar på trenden och bidrar med en bild på temat jul och smallframe. Jag vet inte om det kanske var denna skönhet Bill Hicks syftade på med "ditt gamla mög"? Alla mina scootrar är gammalt mög (utom två om jag får lov att framhäva dem på detta vis) och jag trodde först att det kanske var Primaveran som åsyftades? Här poserar isåfall mitt gamla mög framför en skum och mögig julgran. Sedan bilden togs har mitt gamla mög utrustats med en massa skojigt mögtrim, precis som Primaveran. Så nu går mitt gamla rostvita mög från -69 snabbare än mycket annat mög. Kanske t o m snabbare än sentida HPD-V50S-japsemög? :D

Image

(HPD = Hop Plockade Delar)

Möghälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Vespa 50 for president!!!

[8]
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ordning, ordning! Tillbaka till Öland och Alvaret!

Skall vi ha en tävling med bästa byggda Vespa/lambretta-modell med lego eller andra byggbitar? Deltagandes foton visas upp efter julen? :oops:
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ordning, ordning! Tillbaka till Öland och Alvaret!

Skall vi ha en tävling med bästa byggda Vespa/lambretta-modell med lego eller andra byggbitar? Deltagandes foton visas upp efter julen? :oops:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är bra att Du kommer in och styr upp oröran här, Vespaco! Det låter som en mycket trevlig idé, även om jag får krupp av bara tanken på att sitta och dutta med något dylikt. Men kör till, jag kan nog fixa fram ett bidrag för den goda sakens skull! :P

Men det kanske kan vara lämpligt att sätta upp regler för denna tävling? Är t ex plastbyggsatser tillåtet, eller ska det bara vara eget material från scratch?

Scooterhälsningar

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">krupp<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Svenska Akademins ordlista = strypsjuka
Jösses, du stryker väl inte med, TerraFredrik? Jag vill inte riskera livet på en så trevlig prick här i forumet. PS Jag har faktiskt bott ett år i Malmö, bodde på Finlandsgatan... Jajamensan! :D

Regler... hummhumm... Tre kategorier?
1. Scratchkategorin: Om man gör modellen helt från scratch, t.ex. klipper och har sig från t.ex. (tomma) ölburkar, täljer av trä, syr av tyg eller tovar av ull, m.m.
2. Kommerciella byggsatser (lego, meccano, m.m.)
3. Färdiga plastmodellsatser (som TerraFredriks fina modell), modellen kan vid behov trimmas med extra tillbehör (bagageställningar)

Regler för alla kategorier: modellen skall vara tredimensionerad och kunna stå av sig själv. Minsta storlek mellan fram och bakhjul skall vara 10 cm (mätt från nav till nav), måttband skall finnas med på bilden. Technica, explosionsbilder och övriga skoterböcker är tillåtna. I kategori 1 och 2 får man inte ha färdiga byggritningar på skotermodeller, här gäller enbart bilder från riktiga skotrar.

Har ni andra förslag?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />PS Jag har faktiskt bott ett år i Malmö, bodde på Finlandsgatan... Jajamensan! :D<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Aha, det förklarar ju ett och annat! :D Det bor en hel del "intressanta" personligheter i de kvarteren. Mycket "suupa å tjära mä kniiven" (förlåt min dåliga finlandssvenska) där efter mörkrets inbrott...

I övrigt tycker jag att Dina tre kategorier samt regelverk låter alldeles lysande! Jag kommer nog att deltaga i scratchkategorin [|)]. Lämpligt är kanske att starta en ny tråd för tävlingen, där alla regler är lika tydligt uppsatta som ovan. Någon annan har kanske synpunkter på regelverket och kategorierna?

Vad blir det i förstapris? (Är det whiskey vill jag ha Laphroaig!).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

synd med storleksregeln, annars kunde jag ställa upp med en vespa karvad i elfenben, totalt 45 mm.
Fast å andrasidan har jag ingen digitalkamera.:D:D
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Platsen har välan slummat till då jag inte mera håller ordning på torpet där. :D Jag märkte då inget obehagligt när jag var där. Rosengård däremot var hemskheternas plats nummer ett! Och ett annat område i närheten, namnet kommer jag inte ihåg.

Ojajuj, pris! Nu blev det ju mera komplicerat. Och vem skall vara domare och vem skall skaffa priset och vem skall ge det och var skall det ges och vem kommer att delta och hur många deltar och skall varje kategori ha pris och...???? Om jag skall skaffa pris och vara domare så får jag då delta och hur skall priserna delas ut? Hehe, kommer ni hit? Eller är det något för er klubb (SSK) och i så fall bör det ju först annonseras i tidningen efter att styrelsen godkänt förslaget? Och får i så fall enbart klubbens medlemmar delta? :( Enklast är det om forumets deltagare kan delta, deltagarna får rösta på varandra och belöningen skulle vara titels "Årets bästa skotermodellbyggare". Men det duger antagligen inte.

Vi funderar på de här frågorna först och gör tävlingen officiell genom egen tråd först sedan.
Post Reply