Vespa 50 som ej startar?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Vem är ungdom i detta forum :)
Ungdomarna hänger på http://www.baotianforum.com/index.php
Passar mer deras storlek på bankkonton.

Undrar ifall jag ska fortsätta denna tråd med min icke startande v50 eller starta en till "min vespa 50 är elak mot mig' tråd.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

För min del får du gärna spinna vidare på denna, då jag säkerligen kommer få nytta av de svar du får.... kör i vind!

Vad har hänt V50-kamrat?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Jag *är* ju trots allt är en sur gammal gubbe, så jag kanske ska påpeka att det inte är superbra att trimma en gammal V50, som aldrig sett en besiktning på vykort ens, till farter långt över 50 knyck. En gammal V50 är sällan någon trafiksäkerhetsdröm direkt... När man tappar framhjulet eller bromsarna strejkar vill man inte åka fort (och inte åka på någon)!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">De där gamla skrönorna om Vespa 50 hör man titt som tätt: att de skulle vara någon sorts fornlämning av samma kvalitét och pålitlighet som en rumänsk defibrillator eller nå't... Det är inte sant! Detta estetiskt fulländade åkdon tål bra mycket mer än vad som ofta görs gällande. Vespa 50 är snarast överdimensionerad för att bara få puttra omkring i trettio. I Italien och andra länder söderut, kördes de friskt av tanter till de lokala marknaderna och dylikt - i farter runt 50 km/h och däröver.

Att svenska Vespa 50 skulle vara trafikfarligare än någon annan moped från den tiden ser jag inte som rimligt. Det pratas ofta i scooterkretsar om att "ungdomarna buskörde sönder i princip alla Vespa 50 i Sverige". Varför skulle de ha gjort det? Hur tror Ni "vägar" och dylika transportleder ser ut i Italien? Troligtvis vägde de pizzaslukande italienska tanterna också betydligt mer än några tanigt fjuniga ungdomar från Sverige. De italienska tanterna lastade säkert även på tonvis av diverse grönsaksfynd och annat från torghandeln på sina stackars Vespa 50 :D

Av de sex Vespa 50 (fyra sextiotalare och två tidiga sjuttiotalare) jag har haft i mina ägor, har aldrig någon uppvisat den där "sönderkördheten" alla pratar om. Visst har några varit rejält slitna och patinerade, men det tycker jag bara är trevligt :). Någon kass framdämpare och annat normalt slitage har det varit, men inte förstörda framhjulslager och dylikt som det ofta varnas för. Eller jag kanske bara har haft tur, vad vet jag?

Bristen på besiktningsrutiner för Vespa 50 gör varken till eller från, anser jag. De gånger jag har varit med Primaveran på Svensk Bilprovning har det inte varit mycket till besiktning:

- Mekar du själv, herr Terraplane?
- Ja, herr besiktningsman!
- Bra. Jag kör en runda runt huset, herr Terraplane.
- Gör du det, herr besiktningsman.
- Brummm... *Tut!* Ja, då var det allt, herr Terraplane.
- Blankt papper? Tack för det, herr besiktningsman!

Slutligen skulle jag t o m vilja påstå att många Vespa 50 har klarat livet betydligt bättre än andra mopedgelikar från samma tid. Särskilt de äldre Vespa 50 med endast inre tändspole, har ofta varit behäftade med tändningsproblem. Detta, tillsammans med Vespans "inkapslade" anatomi, har gjort att många Vespa 50 blivit ståendes. Många är väl de som gav upp sin Vespa 50 bara p g a att det ansågs problematiskt att byta till nya wirar, eller att få ordning på den problematiska tändningen. Nej, då var det lättare att ha någon fullblottande och enkel tjejmoppe istället. Tre av mina Vespa 50 har varit i "orört" originalskick med oerhört få mil på mätaren, troligtvis p g a detta fenomen. Det är bara att tacka och ta emot när en Vespa 50 från 1966 endast har gått under 400 mil! :)

Vänder man upp och ned på "Vespinan" förväntar sig folk att där ska stå "Made in Hong Kong" efter allt de hört. Jag kan avslöja: det gör det inte! Och nej, hjul och bromsar trillar inte av bara så där, så trimma på... :wink:

Scooterhälsningar

/ Fredrik, också en sur gammal gubbe... ("Det var bättre förr!")
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Tack Mr. Blues! Det var det jag ville höra. Jag instämmer helt med hur dessa fordon nyttjas i Italien, då mina kusiner åker runt på sådana där nere, så jag vet. Har nu t.o.m. fått nys om att just dessa kusiner hjälper mig mer än gärna med att få fram reservdelar som kanske kan vara svåra att få tag på här.

Min ena kusse skruvar nästan enbart på sin plast-Vespina, eftersom det är den enda av hans tre som går sönder...
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Tack Mr. Blues! Det var det jag ville höra. Jag instämmer helt med hur dessa fordon nyttjas i Italien, då mina kusiner åker runt på sådana där nere, så jag vet. Har nu t.o.m. fått nys om att just dessa kusiner hjälper mig mer än gärna med att få fram reservdelar som kanske kan vara svåra att få tag på här.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du kan bespara Dina italienska kusiner besväret att leta reservdelar, då precis allt finns på närmare avstånd. Kolla bl annat dessa reservdelshandlare:

www.emscooters.se (svensk)

www.bd-scooters.com (svensk)

www.ricambi.dk (dansk)

www.sip-scootershop.com (tysk)

www.scooter-center.com (tysk)

Arrivederci, signore!

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Jo, jag vet det iofs. Man blir dock lite orolig att man inte ska få rätt saker, samt att man inte vet exakt vad man ska beställa. När man köper förgasare, vad mer än insugningsrör behövs. Tänkte beställa förgasare och ny vev.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Då hoppar jag in här.

Som de flesta kunnat utröna så är nu en växelvajern bytt! Allt fint där (även om jag inte avslutade det så snyggt som terra ville, med ten, frans, wirespännen osv, jag kan växla, it’s enough)
Nu till det verkliga problemet som jag höll på med innan växelwire gick av vid ett springaigångmoppen försök.

Åkte hem en kväll, moppen hade fungerat fram till dess felfritt. Enda jag kunde klaga på var att den direkt vid tankning var svårstartad.
Ställde den på innergården på med kapellet och hem för middag och sömn.
På morgonen så gick den inte alls igång. De 2 första kickförsöken skickade kicken rakt ner utan motstånd.
Men sen kom kompet. Den snurrar runt. Men hostar (puffar?) 3-4 ggr men kommer aldrig riktigt igång. Testade tändstiftet mot motorblocket. Den gav tillräcklig med gnista, vespan nästan hoppade igång vid kontakt. Lyckades inte springa igång den då underlaget inte var optimalt (vått, bakhjulet släpar med). Har inte försökt mer att springa igång då jag uppriktigt inte har nån bra sträcka omkring hemmet.

Det har gått 3 veckor nu men varje ggn jag försökt kicka så är det sak samma. Den vill inte igång.

Crispin här kände lite på den genom att försöka kicka men nada för han heller.

Några tips?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Då hoppar jag in här.

Som de flesta kunnat utröna så är nu en växelvajern bytt! Allt fint där (även om jag inte avslutade det så snyggt som terra ville, med ten, frans, wirespännen osv, jag kan växla, it’s enough)
Nu till det verkliga problemet som jag höll på med innan växelwire gick av vid ett springaigångmoppen försök.

Åkte hem en kväll, moppen hade fungerat fram till dess felfritt. Enda jag kunde klaga på var att den direkt vid tankning var svårstartad.
Ställde den på innergården på med kapellet och hem för middag och sömn.
På morgonen så gick den inte alls igång. De 2 första kickförsöken skickade kicken rakt ner utan motstånd.
Men sen kom kompet. Den snurrar runt. Men hostar (puffar?) 3-4 ggr men kommer aldrig riktigt igång. Testade tändstiftet mot motorblocket. Den gav tillräcklig med gnista, vespan nästan hoppade igång vid kontakt. Lyckades inte springa igång den då underlaget inte var optimalt (vått, bakhjulet släpar med). Har inte försökt mer att springa igång då jag uppriktigt inte har nån bra sträcka omkring hemmet.

Det har gått 3 veckor nu men varje ggn jag försökt kicka så är det sak samma. Den vill inte igång.

Crispin här kände lite på den genom att försöka kicka men nada för han heller.

Några tips?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Blir tändstiftet vått? Om det kommer soppa och du har gnista, kanske gnistan kommer vid fel tillfälle och du har råkat ut för det mytomspunna och gräsliga felet att svänghjulet har glidit på konan och krysskilen gått i bitar? Krysskilen är den halvmåneformade lilla grejen som sitter i spår på kona och svänghjul för att rikta in svänghjulet rätt vid montering. Svänghjulet ska hålla sig stilla mot vevaxeln med hjälp av friktionen, men om det inte gör det, pressar det sönder krysskilen och glider iväg... Resultatet blir totalfel tändpunkt. Att kicken bara hasade ned två gånger borde bero på lamellerna och vara orelaterat...

Hade inte du råkat ut för det, Terra-alla-v50-är-i-nyskick-Fredrik:wink:? Känns symptomen igen? Jag har aldrig varit med om det i verkligheten, men det borde kunna yttra sig såhär...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

tändstiftet är torrare än torrt! förvånandsvärt men förre ägaren hade mekat och fixat massor på denna V50.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">svänghjulet har glidit på konan och krysskilen gått i bitar? Krysskilen är den halvmåneformade lilla grejen som sitter i spår på kona och svänghjul för att rikta in svänghjulet rätt vid montering. Svänghjulet ska hålla sig stilla mot vevaxeln med hjälp av friktionen, men om det inte gör det, pressar det sönder krysskilen och glider iväg... Resultatet blir totalfel tändpunkt. Att kicken bara hasade ned två gånger borde bero på lamellerna och vara orelaterat... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kona? svänghjul? krysskilen?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Hade inte du råkat ut för det, Terra-alla-v50-är-i-nyskick-Fredrik:wink:? Känns symptomen igen? Jag har aldrig varit med om det i verkligheten, men det borde kunna yttra sig såhär...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jodå, "Jag-är-rädd-för-vintern-och-borde-egentligen-ha-en-tjejmoppe-eller-gå-till-jobbet-det-är-säkrast-så-Bufflig"! :wink: Jag tippar också helt klart också på halvmånekilen eller kilspåret på svänghjulskonan. Kolla också att svänghjulskonan och svänghjulet "lirar" väl ihop. Jag hade en helt hopplös svänghjulskona på en V50 och provade först att slipa ihop den och svänghjulet medelst slippasta. OBS! Var försiktiga med detta: i mitt fall trängde slippastan igenom packbox, lager och upp i cylindern. Den slutliga lösningen blev att byta vev. Svampigheten i kickningarna torde vara sliten eller dåligt justerad koppling.

Du ska inte vara avundsjuk på mina lågmila-V50:or, Bufflig! 8). Det är bara <i>en </i>som är i (bättre än) nyskick. De övriga tre ser för djävliga ut - åtminstone enligt alla andra - trots att de alla har gått under 1000 mil, men folk har ingen som helst känsla för det där med patina *Hmpf!*. Ytrost är vackert! [^] (Jag har givetvis mattklarlackat den finast patinerade av dem i tre lager - allt för att konservera detta underbara skick. Dessa två är de finaste lågmilarna och de har dessutom fantastiskt spännande - och kusligt lika - levnadsöden:

Image

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />tändstiftet är torrare än torrt! <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Är det torrt trots att du har försökt kicka/springa igång den? Låter ju onekligen som den inte får soppa... Var det inte Du som hade rengjort förgasaren? (Eller blandar jag ihop dig med Mancino?). Hursomhelst: rengör munstyckena i förgasaren (gör Du lättast med en fin nål och bensin/fotogen). Kolla även flottörnålen när du är igång, att gummitoppen på flottörnålen verkar oskadd och tätslutande.

Checka även flödet från tanken till förgasaren. Rinner det ur bensinslangen när du lossat denna vid förgasaren? Om inte, troligtvis igenslammat i bensinkranen (inte ovanligt). Töm i så fall tanken från bensin. Demontera vredet i bensinkranen (sitter med två små skruvar) och blås rent med tryckluft eller dylikt (blås även i bensinkranstappen, antingen med munnen genom slangen eller med tryckluft). Kolla bensinkranspackningen, att den är hel och inte har släppt gummi (ska vara 4 hål i den). Till sist: kolla att det lilla ventilationshålet i tanklocket inte har täppt till - av det hindras bensinflödet. Rensa med nål.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Nej det är inte torrt efter att jag försökt kicka springa igång den. (Har ännu inte försökt springa och kicka samtidigt :P)
Det kommer soppa det vet jag.
Jag har inte rengjort förgasaren, förmodligen mancino, det låter alldeles för kladdigt för mig :D .
Förre ägaren fixade med tank, slang och sådant innan jag köpte den så igenslamning utesluter jag (köpte i september)

Låter nog som om del 1 av era förslag är problemet. Det där om halvmånekilen.
Har ni sprängskiss länkar på sånt? Jag vet inte ens vad ni pratar om för delar för att leta upp själv på nätet.

Detta hade förra ägaren gjort på moppen:
ny stötdämpare bak -06
ny gasvajer -05
oljebyte -06
nytt avgassystem -05
ny kondensator + brytare -06
ny cylinder 75cc + kolv kolvringar -06
nytt bakhjul -05
nytt insug -06
ny bränslekran -06
ny bränsleslang -05
nytt bränslefilter -06
nytt extrafilter -05

Mancino - du borde lägga upp en bild på din ital. kusses vespa!
Den var fin!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Ja, jag vill också göra det, men jag är inte medlem än...eller har fått tillgång till något. Betalade in avgift förra veckan, men har ännu inte hört något, skumt? Gör det så fort jag fåttt tillgång till sidan till 100%.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Kejj - det är inte så kladdigt som du tror, och man kan inte misslyckas. Det är enkelt och det ger en ganska bra självförtroende när man sitter och plockar isär(likt LEGO) och sen putsar på alla delar. Fan, jag märker att det kanske inte låter så lätt, men tro mig... Man skruvar bort den lätt, dock lite puligt...men skoj. Vad har du för förgasare på din, och är veven bytta på din?

Vi kanske borde starta en rookie-Vespa-klubb?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Vet att han satte nytt avgassystem, inte vilket.
Tror inte felet ligger där. Jag han inte köra den så länge efter att ha köpt och han hade just rengjort allt.
Har heller –ingen— plats för mek, det står ute på innegården.
Tror mer på deras ursprungliga idé. Om Terra kan förklara lite närmre!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Nej det är inte torrt efter att jag försökt kicka springa igång den. (Har ännu inte försökt springa och kicka samtidigt :P)
Det kommer soppa det vet jag.
Jag har inte rengjort förgasaren, förmodligen mancino, det låter alldeles för kladdigt för mig :D .
Förre ägaren fixade med tank, slang och sådant innan jag köpte den så igenslamning utesluter jag (köpte i september)

Låter nog som om del 1 av era förslag är problemet. Det där om halvmånekilen.
Har ni sprängskiss länkar på sånt? Jag vet inte ens vad ni pratar om för delar för att leta upp själv på nätet.

Detta hade förra ägaren gjort på moppen:
ny stötdämpare bak -06
ny gasvajer -05
oljebyte -06
nytt avgassystem -05
ny kondensator + brytare -06
ny cylinder 75cc + kolv kolvringar -06
nytt bakhjul -05
nytt insug -06
ny bränslekran -06
ny bränsleslang -05
nytt bränslefilter -06
nytt extrafilter -05

Mancino - du borde lägga upp en bild på din ital. kusses vespa!
Den var fin!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Sprängskiss på vevaxel och krysskil:
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page02.jpg (krysskilen är nummer 12)
- och svänghjul:
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page10.jpg(del 16 är den som sluter om vevaxeln, men hela svänghjulet (det som markerats 17) sitter ihop.

Över huvud taget är www.scooterhelp.com och www.smallframes.com ovärderliga. Det finns också steg-för-steg-beskrivningar för isärtagning och ihopsättning av motor!

Punkten "ny kondensator och brytare" i din lista kan ha inneburit att svänghjulet inte blev perfekt fixerat, det kan hända den bäste! Men det kan ju vara helt andra tändproblem som uppkommit, förstås...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Oj jäklars.
Tror ni att jag måste in där och pilla?
Öppna hela motorn alltså för att komma åt?
Inte nybörjaranpassat direkt.
Detta kommer stå mig dyrt.

Vart på motorn ser jag kondensatorn och brytaren?
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Det som sitter längst ut på sidan(bakom plåten på höger sida)är svänghjulet.Image

...och bakom den har du allt...Image

Ska själv bort med det snart, men har aldrig gjort det. Har som tur är hjälp av svärfar.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Oj jäklars.
Tror ni att jag måste in där och pilla?
Öppna hela motorn alltså för att komma åt?
Inte nybörjaranpassat direkt.
Detta kommer stå mig dyrt.
Du behöver alltså inte dela motorn, sprängskisserna kanske gör att det ser ut så, men vevaxeln och konan sticker ut på höger sida av motorn. Du kommer åt svänghjulet genom att bara ta bort plåtkåpan där. Svänghjulet dras förmodligen av utan speialverktyg, om moppen är tillräckligt gammal iallafall. Kolla först andra saker dock, som nytt tändstift, att tändhatten sitter ordentligt, att du inte har sprickor/brott i tändkabeln etc!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tändstiftet är tip top, ny och allt.

tändhatten sitter men det där med brott/sprickor vet jag inget om. vart går den kabeln?

som det står här nere så är det en 1974 års v50r enligt ramen, dock är inte motorn det, men från när den kommer vetja inte.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Du hittar serienumret på motorn här:

http://www.scooterhelp.com/serial/vespa ... cator.html
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Tändstiftet är tip top, ny och allt.

tändhatten sitter men det där med brott/sprickor vet jag inget om. vart går den kabeln?

som det står här nere så är det en 1974 års v50r enligt ramen, dock är inte motorn det, men från när den kommer vetja inte.
Ja titta, där stod det ju vilken årsmodell det var:)
Kabeln går till tändspolen, som nog inte sitter på tändplattan på din modell, utan som på denna sprängskiss: http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page08.jpg (nr 3). Om du har svänghjul med inbyggd avdragare vet jag inte, du ser det på om det är invändiga gängor i svänghjulets centrumhål (runt muttern i mitten) = avdragare behövs, eller en låsring i motsvarande hål = avdragare behövs inte. På skrängskissen från igår visades ett svänghjul som inte kräver specialverktyg, Mancinos övre bild visar ett svänghjul som kräver avdragare, med avdragaren iskruvad och allt. Kolla här: http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html, där finns massor av bilder. Där tar de av ett svänghjul med avdragare. Har du gamla typen är det "bara" att skruva ur centrummuttern så följer svänghjulet med (en liten vänlig klapp på lednyckeln med en träklubba kan behövas för att rycka loss svänghjulet från konan).
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Avdragare, någon som gjort en sådan här? Finns de att köpa till en billig peng någonstans???

/R
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

har hittat.... kolla innan man frågar??
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Avdragare, någon som gjort en sådan här? Finns de att köpa till en billig peng någonstans???

/R

EM-scooter har, kostar drygt 80 kr:):)
Post Reply