Beg delar Italjet Velocifero

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

kejj in da house:
samt helst, en pvha 12 ds om en sådan går att hitta numera

Har kollat runt lite och det som är närmast är nog en SHA 16.16 som www.garage24.se har 27-910-45 för 515.-, ser ut som en Vespa förgasare men om jag inte minns helt fel har även Velon samma typ av infästning mot insuget eller är jag ute & cyklar??? om så är fallet finns det ju några att välja på hos SIP.....

Länk till stor bild: http://www.jofrab.se/commercePortal/sho ... how300=yes

Det är Värsta marknad nu på lördag ut och gräv i lådorna så hittar du säkert något som passar....

DP says: Dina tankar om avgas, förgas & fjäderi låter helt OK....
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Då blir det svårare med förgasaren. Lite overkill med malossi trimförgasare på en originalcylinder.

Har tyvärr ingen möjlighet att besöka marknader. Har varken bil eller tid för sådant hur mycket jag än skulle vilja. Skulle du höra nått så ropa till! Jag mailar alla de kontakter du tipsat om. Sen får vi prata avgasrör på private mail!

Insuget på velon mätte 19mm, jag blev förvånad på en förgasare med 10 i modellnamnet. Sen måttade jag förgasaren och fick även där siffran 19mm hur jag än försökte måtta (innerdiameter på röret mot insuget)

FELRAPPORT:
Idag skulle vi ställa luftskruvsblandningen och köra bort all olja i vevhuset.
ställde den först 1.5 varv.
Den hade tendenser på att dö. tog ett halvt varv mer och den verkade må bra. efter en kort sträcka började den ryka och dö. den gick inte snabbare än 10km/h för då dog den. ställde ner förgasaren en kvarts varv så att vi nu ligger på 1.75 varv ut från helt inskruvad men det hjälpte föga. tröttnade och ställde den tills vidare mek-ork i helgen.
Bara det är gjord av plåt så....
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Förgasaren hittad och levererad. Ska monteras på.
Innan det sker så söker jag efter ett 68 huvudmunstycke till den.

Blås har inte lyckats lokaliseras än.
Hört även rykten om att växlingen kan behövas bytas ut från original, en senare eventuellt vinteruppgift dock.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Problem som uppstod efter första provkörningen.
Efter en liten och väldigt kort bit började den ryka och dog.
Gick bra att starta men inte köra iväg. gasade man på så dog den omedelbart.

Efter det köpte vi ny förgasare (originalet inte mindre strypta som var på).
Sen tog vi bort fjädern och bytte tillbaka till original enligt Marre och DPs tips.

Dock avhjälpte det inte problemet. Den beter sig likadant.

Tänkte fortsätta felsök så fort chans ges men har mina misstankar.
Eventuellt luftburken/filtret, tändstift eller bara igenproppad avgasrör (som måste bytas så fort ett passande hittas).

Har ni övriga tips så bring it on.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Låter klart förgasarrelaterat men kolla elsystemet också! Vad för förgasare har du köpt?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

samma beteende på 2 olika förgasare oberoende av varandra.
Jag bytte den strypta svenska mot original förgasaren som satt på den i de andra marknaderna.

dellorto
phva 10gs
byttes mot
phva 12ds

Så jag misstänker helt andra orsaker.
Tänkte börja med att kolla luftfiltret, tändstiftet, bensinfiltret, backventilen.

Möjligen att nått hänt med variatorn som vi monterade dit innan sommaren.
Scootern gick ganska ok till en början, detta fel uppstod kanske vid 3 körtillfället. Efter det bytte vi förgasaren, tog bort nya fjädern vid kopplingen och satte dit den gamla. Inget förändrades.

p.s. Stötte ihop med din polare på Hornsgatan när jag var ute och körde med lammyn
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

de va ja =)
Drg 200
Tph 173

kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Blandar ihop era nicks :)
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Har du kollat vad som sitter i den nya förgasaren, kan ju va så att bestyckningen är helt fel.. men de andra är ju en bra början för att se om det blir nån skillnad.

Själv hade jag ett märkligt fel som jag våndats över mycket. Fick ordning på det igår :grin: Visade sig vara en kass tändspole som gjorde att de misstände och hade sig i tid och otid utan nån förklaring. Har trott att det varit, kasst stift, fet bestyckning, kass tändkabel eller dålig kabel mellan cdi och tändspole. Men sen så var det spolen som var kass, troligtvis blev det överslag inne i spolen lite då och då så det blev svag eller ingen gnista så den klippte tändningen lite när man körde.
Drg 200
Tph 173

kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tändning kan ge de ytterst märkligaste fel.

Vidhåller att förgasaren är utesluten då beteendet kvarstår oavsett vilken av förgasarna jag slänger på. Det står stabilt på tomgång. Det är när man ska köra iväg som den dör.
Last edited by kejj on Thu 25 Dec 2008, 15:49, edited 1 time in total.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Den dör så fort du ger gas? De felet har jag och Mavio haft i början av sommaren det visade sig vara avmagnetiserat svänghjul, gick hur länge somhelst på tomgång men direkt när man varvade så dog den. Tog ju ett bra tag att lista ut första gången det hände på Mavios scooter. Sen gjorde min så 1 månad senare.
Drg 200
Tph 173

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

trasiga kablar till pickupen på P200 gav samma fel. :sad:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Historien fortsätter!

Nu rullar maskinen dock!

Förgasaren justerades och munstycken byttes. Men en malossi variator på och originalförgasare samt ostrypt blås blev det ett 58 huvudmunstycke.

Gamla Batteriet slängdes då den verkade till slut ha gett upp och kortslutits under någon process. Nytt införskaffades.

Monterade ett nytt bränslefilter för att skydda motorn mot skit från tanken. Byte bränsleslangen och luftslangen som går från bensinkranen till förgasaren.

Tanken rengjordes. Riktat och justerat ett snett centralstöd.
Rensat avgassystemet.

Bytte tillbaka till den gula malossi fjädern som hängde med variatorn.
Kontrollerade och tätade till insuget.

Bytte bränslekran då den gamla verkar ha gett upp och aldrig stängdes med följden att den åt upp bensin medan den stod. Lite som de gör per automatik med oljan i oljetanken dessa Morini motorer.

Så nu med nya bestyckningen och delarna på plats så fungerar Velociferon igen. Dock svårt att få den att gå i nått snabbare än 30km/h övht.
Målet har hela tiden vart att försöka att få den att gå. Sen att kanske få den att gå som en modern eu moppe som är strypt som EU45.

Närmast steg är nog att på något sätt byta avgasrör och försöka hitta ett som passar på Velocifero. Om det inte blir tillräckligt även efter anpassning av huvudmunstycken så är en ny koppling som gäller för den originella åker inte hela vägen ut som den skulle kunna. I så fåll kombineras detta med en ny rem.

Men allt detta i framtiden. Nu ska den köras för att se hur alla delar mår. Efter dessa år som stillastående skulle lite smörjning sitta på sin plats också. Kanske får bli en tur till biltema.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Kul! Inte många såna som rullar jag har då aldrig sett nån, men med variatorn har du kollat exakt vad det är som gör att den inte växlar hela vägen ut? Låter lite konstigt att den med en malossivariator ändå bara gör 30 :|
Drg 200
Tph 173

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Den gula variatorfjädern som följer med Malossi-kitet är betydligt starkare än orginal. Din otrimmade motor kommer förmodligen inte ha vrid nog för att få remmen hela vägen in med den fjädern (= lägre utväxling än orginal).

Dessutom påverkas alla delar i en variator av dess 'svagaste' (läs: mest felaktiga) länk, så du ska nog försöka hitta en mjukare fjäder att sätta där.

Mvh

Guran
kejj wrote:Historien fortsätter!

Nu rullar maskinen dock!

Förgasaren justerades och munstycken byttes. Men en malossi variator på och originalförgasare samt ostrypt blås blev det ett 58 huvudmunstycke.

Gamla Batteriet slängdes då den verkade till slut ha gett upp och kortslutits under någon process. Nytt införskaffades.

Monterade ett nytt bränslefilter för att skydda motorn mot skit från tanken. Byte bränsleslangen och luftslangen som går från bensinkranen till förgasaren.

Tanken rengjordes. Riktat och justerat ett snett centralstöd.
Rensat avgassystemet.

Bytte tillbaka till den gula malossi fjädern som hängde med variatorn.
Kontrollerade och tätade till insuget.

Bytte bränslekran då den gamla verkar ha gett upp och aldrig stängdes med följden att den åt upp bensin medan den stod. Lite som de gör per automatik med oljan i oljetanken dessa Morini motorer.

Så nu med nya bestyckningen och delarna på plats så fungerar Velociferon igen. Dock svårt att få den att gå i nått snabbare än 30km/h övht.
Målet har hela tiden vart att försöka att få den att gå. Sen att kanske få den att gå som en modern eu moppe som är strypt som EU45.

Närmast steg är nog att på något sätt byta avgasrör och försöka hitta ett som passar på Velocifero. Om det inte blir tillräckligt även efter anpassning av huvudmunstycken så är en ny koppling som gäller för den originella åker inte hela vägen ut som den skulle kunna. I så fåll kombineras detta med en ny rem.

Men allt detta i framtiden. Nu ska den köras för att se hur alla delar mår. Efter dessa år som stillastående skulle lite smörjning sitta på sin plats också. Kanske får bli en tur till biltema.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ja, nu när vi åkt en bit med den så inser vi att den maxar i 40 under väldigt gynnsamma förhållanden och droppar till 25 under väldigt branta backar.

Summan är att den går bättre än innan allt detta påbörjades så den då aldrig passerade 30kmh.

Vi misstänker att ett nytt avgasrör behövs för att originalet verkar vara sjukt strypt. Efter det så misstänker vi att kopplingen eventuellt bör uppgraderas.

Ska den senare gå ännu bättre då bör både ostrypta originalförgasaren bytas samt BYTA till 75cc ist.

G: Vi har provat med båda. den går likadant!
Last edited by kejj on Tue 21 Jul 2009, 20:30, edited 1 time in total.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

kejj wrote: Ska den senare gå ännu bättre då bör både ostrypta originalförgasaren bytas samt portas till 75cc ist.
Man portar inte upp cylindervolymen :wink:
Drg 200
Tph 173

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Kopplingen/kopplingsfjädrarna är bara spel när du drar iväg, allt efter det är ett samspel mellan rullarnas tyngd och styrkan på mottrycksfjädern i bakre remskivan.

Men orginalavgaset är nog i enlighet med alla andra eu-moppar ganska ordentligt tillknycklat för att ta ner effekten, det är nog ett helt riktigt antagande. Min Derbi gjorde 80 när jag bytte orginalkröken mot den ostrypta...hehe.

/G
kejj wrote:Ja, nu när vi åkt en bit med den så inser vi att den maxar i 40 under väldigt gynnsamma förhållanden och droppar till 25 under väldigt branta backar.

Summan är att den går bättre än innan allt detta påbörjades så den då aldrig passerade 30kmh.

Vi misstänker att ett nytt avgasrör behövs för att originalet verkar vara sjukt strypt. Efter det så misstänker vi att kopplingen eventuellt bör uppgraderas.

Ska den senare gå ännu bättre då bör både ostrypta originalförgasaren bytas samt BYTA till 75cc ist.

G: Vi har provat med båda. den går likadant!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jepp, speciellt här misstänker jag avgasröret stort då detta är en 30 moppe.
Strypningar har hittills påträffats på Variator, Förgasare och rör där det efter rengöring och inspektion konstaterats att den inte var en bricka längst ut som de utländska forumen nämner utan uppemot 10 utmed hela rören från cylinderporten till sista lilla avgasblåsporten i sugrörsstorlek!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Nu verkar det svårt att leta runt på internet efte nytt blås till Velociferon och dess Suzuki baserad Morini motor på 50cc.

Bland de få träffarna jag fått är:
PM Tuning
Men denna kräver att man kapar av delar av sidokåpan och förstör looken.

Tecnigas silent Pro
Denna ser mer originalvänlig ut men företaget är för mig okänt.

Sen ska Sito ha en till formula 50 som har samma motor och förhoppningsvis samma infästning för avgas som ser någorlunda okej ut.

Nån som har några erfarenheter av ovanstående företag?
Last edited by kejj on Thu 23 Jul 2009, 11:51, edited 1 time in total.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Det där är ett originalblås med alla strypningar intakta. Jag har redan frågat!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Lite mer:
Leo Vince

Sito Plus

Revolver från Tecnigas

Leo Vince Sp3

Så många val så lite kunskap och erfarenhet!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Edit:

Denna var/är en populär burk att strypa av med:
http://www.sip-scootershop.com/Products ... ilent.aspx

(Passar Velocifero)

Tecnigas är ett spanskt märke, de tillverkar avgaspipor till det mesta och håller helt ok kvalitet. Hade själv ett Tecnigas, dock en lite mer rejsig sak.

Det enda som garanterat inte kommer vara strypt är det första och sista. För orginallook skulle jag välja Sitot, som förmodligen inte heller det är 'strypt' i någon elak mening. Kom dock ihåg att om du sätter på ett ostrypt rör så måste du labba med vikterna och kopplingen, effekten kommer på högre varv ostrypt.

De kan bli nästintill okörbara om man inte gör det, vet jag av egen erfarenhet.

SP3 är en klassiker, den fanns redan 2000 då jag körde min Derbi.

Mvh

Guran

kejj wrote:Lite mer:
Leo Vince

Sito Plus

Revolver från Tecnigas

Leo Vince Sp3

Så många val så lite kunskap och erfarenhet!
Post Reply