Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

kan ni inte ta fotodiskussionerna här? era bilder har nån sorts djup, eller vad man ska säga, som jag aldrig lyckas med. antar av rena fördomar att de flesta scooterister är kreativt lagda, så.. kanske dags för ett subforum, typ "övrigt". mina bilder blir väldigt platta, en jag lär mig gärna lite knep..

2x v50 '81, luna 50s
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
kan ni inte ta fotodiskussionerna här? era bilder har nån sorts djup, eller vad man ska säga, som jag aldrig lyckas med. antar av rena fördomar att de flesta scooterister är kreativt lagda, så.. kanske dags för ett subforum, typ "övrigt". mina bilder blir väldigt platta, en jag lär mig gärna lite knep..

2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

nu är ju jag amatör men ska försöka mig på några enkla saker: ett kan vara genom att utnyttja perspektivet och delar i omgivningen (komposition), ett annat genom skärpedjupet (som påverkas av bländaröppningen och objektivets prestanda) och till sist det som jag tror är det viktigaste; ljuset.

ni såg väl restless bilder från RS2006, otroligt snygga och roliga, känns som man är där och festar loss igen när man kollar på dem http://bjorkebilder.somee.com/rs06-web/

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />kan ni inte ta fotodiskussionerna här? era bilder har nån sorts djup, eller vad man ska säga, som jag aldrig lyckas med. antar av rena fördomar att de flesta scooterister är kreativt lagda, så.. kanske dags för ett subforum, typ "övrigt". mina bilder blir väldigt platta, en jag lär mig gärna lite knep..

2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Man kan ta hyggliga bilder med den enklaste engångskamera bara man tänker på en del saker angående ljus, perspektiv, bildkompostition m m(ungefär vad Federico nämner). Vill man få ut litet mer av sin fotografering (bl a "djupet" du nämner, egentligen skärpedjup) bör man satsa på en spegelreflexkamera (s k systemkamera) eftersom den medger utbytbar och betydligt bättre optik, mer avancerade manuella inställningar m m. På Fotosidan kan du läsa dig till det mesta du undrar över:

http://www.fotosidan.se/

http://photo.net/ (Som svenska Fotosidan, fast större och internationell)

http://www.kulturpool.se/hansson/ljuset/index.htm (Enklare, grundläggande fototips)

http://home.swipnet.se/tervalampi/Fotoskolan.html (Enklare "fotoskola")

Lycka till med fotograferandet!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<br />

2x v50 '81, luna 50s

Grundprincipen är att ju längre brännvidd på objektivet, desto större bländare och ju närmare du fokuserar, desto mindre blir skärpedjupet.
Ett litet skärpedjup innebär att huvudmotivet (som är i fokus) blir skarpt medan bakgrunden blir oskarp. Det gör att man riktar uppmärksamheten på huvudmotivet och också att man upplever ett djup i bilden.
Problemet med "vanliga" digitalkameror är att de har väldigt kort brännvidd, vilket är nödvändigt eftersom sensorn som läser av bilden är så liten. Det gör det svårt att uppnå den här djupeffekten med en sådan kamera.
En digital spegelreflexkamera har större sensor och ger därför möjlighet till mindre skärpedjup. Där har man också möjlighet att välja ett objektiv med stor största bländare, vilket ytterligare förbättrar situationen. Det gäller dock att inte gå till överdrift, så att nästippen blir oskarp medan ögonen är skarpa. Det handlar inte bara om kameran. Det gäller också att fotografen vet exakt vad han/hon vill uppnå och hur det ska gå till.

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
...men angående The Who gillade jag verkligen deras sätt att förstöra instrument (var och en gör vad den vill med sina pengar och prylar). <font size="3"><b>Trist bara att så många patetiska grupper har försökt efterapa detta.</b></font id="size3"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det här är roligt, inte patetiskt, bara lite göteborgshumor http://www.youtube.com/watch?v=_CZ9Cv-O ... ed&search=

Federico[/b]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

]<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
...men angående The Who gillade jag verkligen deras sätt att förstöra instrument (var och en gör vad den vill med sina pengar och prylar). <font size="3"><b>Trist bara att så många patetiska grupper har försökt efterapa detta.</b></font id="size3"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<font color="red"><font size="4">Sorgligt att någon uppskattar när musikinstrument tillverkade med hantverksskicklighet och omsorg fördärvas av barbariska "musiker" för nöjes skull...</font id="size4"></font id="red">
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
...men angående The Who gillade jag verkligen deras sätt att förstöra instrument (var och en gör vad den vill med sina pengar och prylar). <font size="3"><b>Trist bara att så många patetiska grupper har försökt efterapa detta.</b></font id="size3"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">det här är roligt, inte patetiskt, bara lite göteborgshumor http://www.youtube.com/watch?v=_CZ9Cv-O ... ed&search=

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, det där var faktiskt skön humor! :D Fast jag tycker nog att de borde ha fått "skaka galler" i en sisådär 6 månader för att ha gett ut en så'n katastrofal skräplåt... :twisted:

/ Musikpolisen
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
...men angående The Who gillade jag verkligen deras sätt att förstöra instrument (var och en gör vad den vill med sina pengar och prylar). <font size="3"><b>Trist bara att så många patetiska grupper har försökt efterapa detta.</b></font id="size3"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><font color="red"><font size="4">Sorgligt att någon uppskattar när musikinstrument tillverkade med hantverksskicklighet och omsorg fördärvas av barbariska "musiker" för nöjes skull...</font id="size4"></font id="red"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag ser snarare det som ett konstnärligt uttryck eller handling, att sabba ett fint instrument på ett skönt sätt (dessutom till nöje och fascination för alla i publiken). Vi lever i ett "slit- o slängsamhälle", där allt går ut på att förbruka prylar så att nya kan konsumeras. Det hade varit en annan sak om det var ett extremt udda instrument av extremt kulturhistoriskt värde, t ex Robert Johnsons Gibson L1 som omnämns i början av denna tråden. Nu rör det sig och massproducerade instrument som under sextiotalet var av ett ringa värde. Det är först långt senare som dessa vintage-gitarrer har trissats upp till helt absurda priser bland samlare och andra galningar.

Beträffande "hantverkarens" (läs löpande-band-fabrikens) omsorg och arbete, har detta redan betalats (med råge dessutom) genom köpet av instrumentet. Vad den rättmätige ägaren till instrumentet sedan gör med det måste väl ändå vara upp till honom eller henne att bestämma? Rent ekonomiskt var dåtidens instrumentförstörande ingenting i jämförelse med kostnaden för dagens pyrotekniska grejer under en konsert - där kan man snacka om kapitalförstöring!

Du känner kanske till att Jimi Hendrix "offrade" sin berömda psykadelia-handmålade (av honom själv) Strata på Montereyfestivalen 1967. Han tände eld på den och bankade sedan vettet ur den tills den gick itu. Denna gitarr ägs idag av Dweezil Zappa (Frank Zappas son) och betraktas som den mest värdefulla av samtliga Hendrix gitarrer. Frågan är om den varit så värdefull om den inte hade haft denna historia bakom sig?

Hade jag själv varit riktigt rik skulle jag säkert vilja prova att dänga en Fender Strata i marken bara för att få känna hur det känns. Dock hade jag gjort det på en undanskymd plats, då jag inte är artist och handlingen därför ej är att betrakta som en konstnärlig handling, utan endast som patetisk idioti. Men som sagt, hade jag bara haft råd skulle jag gärna ta att bli betraktad som patetisk idiot för en sådan skoj och trevlig erfarenhet! :D

Scooterhälsningar

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det här med att förstöra instrument var väl bara en cool grej på sextiotalet, det fanns ju dom som gjorde mer kreativa saker istället. Arthur Brown som satte eld i/på sitt eget hår som exempel. http://www.youtube.com/watch?v=3FmVM6rf ... ed&search=

Det finns en rolig scen i filmen Blow-Up (1966), där huvudpersonen råkar hamna på en club där yardbirds spelar, låten slutar med att de slår sönder alla instrument, Jimmy Page (tror jag att det är) kastar ut sin avslitna gitarrhals i publiken och alla blir som galna att få tag på den, men huvudpersonen får tag på den. sedan springer han ut på gatan och kastar den i en papperskorg, efter det kommer en popkille som passerar på gatan att plocka upp den, tittar, konstatera att den är trasig, sedan slänger den igen....

Tages "videon" skvallrar ju också om att man redan då tyckte att det var lite coolt men ändå så vanligt att man ville driva med att slå sönder instrument. Jag tycker inte att själva låten är en sån total katastroflåt, Tages höll hyfsad popkvalitet för att vara ett svenskt band... det är inte någon favoritlåt, jag gillar deras Fantasy Island bäst.
En av de absolut bästa svenska poplåtarna från den tiden tycker jag är Take her Anytime med Steampacket II (eller Longboatmen som de kallades utomlands), Mikael Ramel var en av killarna.

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />det här med att förstöra instrument var väl bara en cool grej på sextiotalet, det fanns ju dom som gjorde mer kreativa saker istället. Arthur Brown som satte eld i/på sitt eget hår som exempel. http://www.youtube.com/watch?v=3FmVM6rf ... ed&search=

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ha-ha-ha...ja, det där var en skön lirare! Han hade åtminstone helt rätt angående religiösa dogmer, folks inrutade levnadsmönster m m. Han har förstått vad livet går ut på helt enkelt! 10 poäng!

Jag har tyvärr inget till övers för den svenska popen i mitten av sextiotalet, men åter igen, det där handlar ju om personligt tycke och smak. För övrigt anser jag svensk att svensk musik blev någonting först 1968, när Peps inledde sin bluesbana. Hans tre första plattor är sanslöst bra och är ett måste i alla bluesdiggares skivsamling: Blues Connection (1968), Sweet Mary Jane (1969) och The Week Peps Came to Chicago (1972). Ut och köp!

Även om jag inte är mycket för svensk 60-talspop, var jag faktiskt på Klubb Bongos 40-årsjubileum i Malmö 2004, då bl a dessa - några t o m för dagen återförenade - band spelade: Troublemakers, Moderations, Gonks, Bootjacks, Nameloosers, Svenne Hedlund & Tommy Blom från Tages, Lennart Grahn från Shanes, Lalla Hansson från Fabulous Four, Clabbe Geijerstam från Ola & Janglers m fl. "Skräp" i mina öron, men ändå en trevlig kväll. Har en riktigt cool affisch från den kvällen, gjord på tidningsurklipp med Klubb Bongo-anknytning från sextiotalet - riktigt superskön!

Hittade klippet från Monterey där Hendrix eldar gitarr (visst ser det mysigt ut - jag vill också prova!!!):

http://www.youtube.com/watch?v=oBbjKazm53A

Scooterhälsningar

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

En liten återgång till fotograferingen och Federicos verkligen fina bilder. Att ha bra kamerautrustning kan hjälpa, men viktigt är att kunna komponera bilden rätt. Veta vad som skall med och vad som kan uteslutas. Skärpa och sådant är utmärkta att kunna ställa in. Vilket inte pocketkameror nödvändigtvis tillåter, eller mera avancerade för den delen. Min nya digikamera t.ex. är mycket bökigare att ställa in än mina gamla filmkameror. Så man skippar. Men så finns det ännu en viktig sak, nämligen att den fotograferade känner förtroende för den som fotograferar och därför reagerar positivt på den riktade kameran. Så komposition och förtroende är viktiga detaljer. Med dem får man massor mycket bättre bilder än bara fin teknik.

Det där med söndrade gitarrer, som har värde: det är bara patinerade och behöver nu bara litet rått trim... 8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

man undrar om det är något värde i de här idag.......:x
Image

Federico
Terraplane Blues

:D He-he... Säga vad man vill, men de hade/har iallafall en skönt egen stil. Inga fantom-musiker direkt enligt mitt tycke, men ett par sköna riff skall de åtminstone ha cred för genom åren. La Grange är väl en favorit, om jag sådär under pistolhot tvingades välja en låt.

(Okej då, jag får väl erkänna att jag lyssnade ganska mycket på Eliminator och Afterburner på den tiden jag hade hår ner längs ryggen :oops:)

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

...och dessa var de stora, stora favoriterna på den tiden man hade långt, långt hår (Dessutom min första konsert, Olympen i Lund, 1983):

Image

Den som svarar rätt först vinner en fotvandring till Lund! :P

Scooterhälsningar

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Biff Byford i vitt! Saxon såklart.

Gibbons (zz-top) spelade i Moving Sidewalks på 60-talet, flera sköna singlar och en LP är riktigt bra. Texas 60s garage/psych

Federico
Terraplane Blues

<br />Biff Byford i vitt! Saxon såklart.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Wow! Jag blev faktiskt lite imponerad att du tog det. Trodde att den var riktigt svår för de flesta. Ja, Saxon var grymt bra (tyckte man på den tiden) med riktiga klassikeralbum som: Wheels of Steel, Strong Arm of the Law, The Eagle Has Landed, Denim and Leather m fl. Oboy, vilken nostalgi...

F-n, jag kan knappt smälta att du klarade av den, Federico. Bra!

PS. Grattis! Du vann förstapriset! (v g se ovan) DS.

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

Avdelningen "Gissa favoriter från förr":

Jag lovar äta upp mina sandaler om någon klarar ut vilken grupp denna bild visar:

Image

PS. Som en extra bonus om någon svarar rätt, skall jag burna upp mitt nästan splitter nya Metzlerdäck på Primaveran och posta bildbeviset här. DS.

Scooterhälsningar

klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Det tar emot att erkänna att jag har (hade?) ett alster av RATT i skivbacken sedan det begav sig på det permanentade åttiotalet...

:oops:

PS. om sandalerna är fina så kan jag bespara dig ätandet mot ett löfte om att du tejpar fast dem med silvertejp på skölden på din Vespa.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Permanentat 80-tal, ett förlorat årtionde. Både för musiken och för mig. Det var då barnen, större och mindre, myllrade som bäst därhemma och då var det kvällssagor och barnvisor som gällde.

Men sen blev de stora och då blev det tid för musik igen. Jag spelade mina guldkorn för dem och fick en massa bra musik tillbaka. Men pudelrock suger svårt ...
/jens
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
Men pudelrock suger svårt ...
/jens

Svårt att argumentera emot det...! :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
Men pudelrock suger svårt ...
/jens

Svårt att argumentera emot det...! :D

det värsta är att de bra banden också hade pudelfrisyr på den tiden.... själv hade man "bara" hockeyfrilla under moppehjälmen

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Det tar emot att erkänna att jag har (hade?) ett alster av RATT i skivbacken sedan det begav sig på det permanentade åttiotalet...

:oops:

PS. om sandalerna är fina så kan jag bespara dig ätandet mot ett löfte om att du tejpar fast dem med silvertejp på skölden på din Vespa.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj då... *host*

Bravissimo! Duktigt oväntat må jag säga, men det var högst ädelt av dig att åtminstone låta mig slippa äta sandalerna (även om jag är övertygad om att dessa i finfördelad form hade slunkit ner tillsammans med müslin ovanpå filen).

Givetvis ska jag hålla mitt löfte och burna upp Metzlerdäcket (ett riktigt skitdäck för övrigt - köp inte!). Dock dröjer det till den 6-7 oktober innan jag kan genomföra burnouten p g a stundande bortavistelse - men håll ut, jag kommer både att utföra och låta dokumentera burnisen grundligt när det väl är dags! Bra idé med sandalerna och silvertejp för att bevisa äktheten (och tack än en gång för att jag slipper äta upp dem - hyggligt av dig!)

PS. Ser ni någon med en röd Primavera med fasttejpade sandaler på benskölden är det troligtvis jag. Om det även ryker från bakdäcket är det garanterat jag! DS.

Scooterhälsningar

klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

OK, detta var kul!

Vad är detta?

Image

Lovar att... fundera på att trimma Primaveran om någon tar det här!
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Kanske måste ta en lättare först...

Vem, och i vilket band?

Image

Vid rätt på denna lilla fråga så lovar jag att... dekaltrimma Primaveran!

:D
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Kanske måste ta en lättare först...

Vem, och i vilket band?

Image

Vid rätt på denna lilla fråga så lovar jag att... dekaltrimma Primaveran!

:D

det där är ju lemmy, om inte i motörhead så i hawkwind.8)
Post Reply