fritte wrote:aryan wrote:Ja det tycker jag verkar stämma rätt bra.
Men om etanolens ångbildningsvärme är 841 så är E85 lite mindre eller hittade du en uppgift för E85?
I den intressanta artikeln:
Potentiality of Ethanol As a Fuel for Dedicated Engine från Franska petroleum institutet(!) står det att etanolens ångbildningsvärme är 854 kJ/kg medan bensin är 289 kJ/kg. Då blir E85 ca (0,85 x 854) + (0,15 x 289) = 769,25 och får E85 769,25 / 289 ≈ 2,66 så mkt kylande effekt och 1,5 ggr så mkt bränsle blir då ung 4 ggr så mkt kyllning.
Din beräkning blir då:
Etanolens ångbildningsvärme = 769,25 kj/kg
98 ångbildningsvärme 289 kj/kg
Cp luft 01,05 kj/kg
(769,25 / 9,76500) x 1,05 ≈ 82,7 gr kylning
769,25 / 9,76500 x 1,05 ≈ 75,02 gr kylning
(289 / 14,7) x 1,05 ≈ 20,6 gr kylning
289 / 14,7 x 1,05 ≈ 18,7 gr kylning
dt = 82,7 - 20,6 ≈ 62
dt = 75,02 - 18,7 ≈ 56
Luft med 20,6 gr C, (273 + 20,6) / 273 = 1,075,
Luft med 18,7 gr C, (273 + 18,7) / 273 = 1,068
Luft med 82,7gr C, (273 + 82,7) / 273 = 1,303,
Luft med 75,2 gr C, (273 + 75,2) / 273 = 1,275
1,303/1,075 = 1,212 eller 21,5 % mer luft med E85,
1,275/1,068 = 1,194 eller 19,4 % mer luft med E85
Eftersom volymen beräknas från 0 Kelvin blir den procentuella ökningen större om man räknar vid lägre temperatur än här & vice versa.
Har räknad ännu lite bättre? igen och tror att det ska vara mera så här:
Etanolens ångbildningsvärme är 854 kJ/kg medan bensin är 289 kJ/kg.
Då blir E85 ca (0,85 x 854 kJ/kg) + (0,15 x 289 kJ/kg) = 769,25 kJ/kg och får E85 769,25 / 289 ≈ 2,66 ggr så mkt kylande effekt!
Ideal luft/bränsleförhållande vid bensin är 14,7 luftmassadelar på 1 bränslemassadel, ideal luft/bränsleförhållande vid E85 är 9,8 luftmassadelar på 1 bränslemassadel. Det innebär att det vid samma mängd gaser in i motorn går åt 1 / (14,7
+ 1) = 6,37 massaprocent bensin för E85 blir det 1 / (9,8
+ 1) = 9,26 massaprocent E85. Alltså 9,26/6,37 går det åt 1,45 ggr mera bränslemassa vid samma gasmängd.
Då blir den totala kylande effekten vid samma gasmängd alltså 2,66 x 1,45 = 3,857 ggr så mkt kylning totalt.
Din beräkning blir i så fall:
Luftens värmecapacitet cp är 1,005 kJ/(kg·K)
Bensin ger då
289 / ((14,7
+ 1) x 1,05) ≈ 17,5° kylning (borde man inte ta med till bränsleångernas vämecapacitet här?)
med E85 borde det då bli 3,857 x 17,5 ≈ 67,5°
Eller
769,25 / ((1 + 9,765) x 1,05) = 68,1° gr kylning (lite avrundningsfel?)
Temperaturskillnad är alltså
dt 68° - 17,5° = 50,5° lägre temperatur
Bensinluft med 17,5°C lägre temp gör att gasen krymper till
273 / (273 + 17,5) = 94%
E85luft med 68°C lägre temp gör att gasen krymper med
273 / (273 + 68 ) = 80%
80 / 94 = 85% mindre bränsleluftvolym med E85 än med bensin eller teoretiskt 17,5 % mera luft+bränsle med E85 ?
/Aryan