Hur ska 200:an trimmas?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Nu när ni är igång och snackar om längre slag och att lyfta cylindern med spacer måste jag passa på att fråga en sak.. Vid dom här operationerna kommer ju kolvtoppen hamna en bit nedanför portarnas nederkanter när kolven är i botten.
Ska man då sänka dom så att dom hamnar i nivå med kolvtoppen? Anar att det borde göra skillnad men jag har upptäckt att på en del motorer är kolvtoppen redan i std utförande ett par mm under samtliga portars nederkanter.
Enda informationen jag hittat om det handlade bara om avgasporten och då skulle den kanten hjälpa till att kyla kolven just där vid avgasporten där den är som varmast.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena, både Original PX200 och Polini207 /177 öppnar inte helt. man kan shimsa 1,5mm utan att behöva öppna avgasen nedåt.
Federico
<br />Nu när ni är igång och snackar om längre slag och att lyfta cylindern med spacer måste jag passa på att fråga en sak.. Vid dom här operationerna kommer ju kolvtoppen hamna en bit nedanför portarnas nederkanter när kolven är i botten.
Ska man då sänka dom så att dom hamnar i nivå med kolvtoppen? Anar att det borde göra skillnad men jag har upptäckt att på en del motorer är kolvtoppen redan i std utförande ett par mm under samtliga portars nederkanter.
Enda informationen jag hittat om det handlade bara om avgasporten och då skulle den kanten hjälpa till att kyla kolven just där vid avgasporten där den är som varmast.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena, både Original PX200 och Polini207 /177 öppnar inte helt. man kan shimsa 1,5mm utan att behöva öppna avgasen nedåt.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Ljuddämpare som inte låter alltför mycket? Köpråd önskas till ovanstående P200e!
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
oringinal låter inte mycket, sito-plus låter mer, polini lite till, simonini är på gränsen, sedan kommer alla bra trimsystem som låter rejält mycket!
Federico
<br />Ljuddämpare som inte låter alltför mycket? Köpråd önskas till ovanstående P200e!
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
oringinal låter inte mycket, sito-plus låter mer, polini lite till, simonini är på gränsen, sedan kommer alla bra trimsystem som låter rejält mycket!
Federico
När nu växel-lådan ändå är isärplockad, vore det då inte på sin plats med T5'ans drev för 4:an?
Detta tillsammans med Cosa koppling gjorde en väldig skillnad i min PX200E (utöver ett Malossi-kit, match-portat block och öppnad vev förstås).
Med T5'ans 4:a håller du uppe varvet och klarar bättre att hålla farten även i motvind eller uppförsbackar.
Med Cosan's koppling blir det nästan som hydraulkoppling.
Ang. ditt trimmningsalternativ. Vad kostar det att borra?
Om man jämför priser på delarna från EM mellan att bygga om original eller köpa färdigt Malossi så skiljer det ca 1500kr.
Om borrningen kostar 500kr så är det alltså bara 1000kr man betalar extra för att få en nikasilcylinder med tillhörande trimkolv (som ser ut som en sweizerost).
Skulle du lyckas köra sönder den nya cylindern (vilket inte är troligt) så har du dessutom kvar originalet.
Mvh // Bobo
Detta tillsammans med Cosa koppling gjorde en väldig skillnad i min PX200E (utöver ett Malossi-kit, match-portat block och öppnad vev förstås).
Med T5'ans 4:a håller du uppe varvet och klarar bättre att hålla farten även i motvind eller uppförsbackar.
Med Cosan's koppling blir det nästan som hydraulkoppling.
Ang. ditt trimmningsalternativ. Vad kostar det att borra?
Om man jämför priser på delarna från EM mellan att bygga om original eller köpa färdigt Malossi så skiljer det ca 1500kr.
Om borrningen kostar 500kr så är det alltså bara 1000kr man betalar extra för att få en nikasilcylinder med tillhörande trimkolv (som ser ut som en sweizerost).
Skulle du lyckas köra sönder den nya cylindern (vilket inte är troligt) så har du dessutom kvar originalet.
Mvh // Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Då är ju den stora frågan: Vad finns det för nackdelar med ett Malossi 210 cc-kit?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
många; det kräver att man anpassar andra delar i motorn om man ska få någon glädje av det. många som bara bultar på ett malossi kan nästan inte köra på 4:an.
Man bör (eller rättare sagt måste) köpa en anpassad topp som kostar 800-1000kr, helst en öppnad vev, ett annat avgassystem m.m. .....taxametern tickar på.......men det är kul!
Federico
<br />Då är ju den stora frågan: Vad finns det för nackdelar med ett Malossi 210 cc-kit?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
många; det kräver att man anpassar andra delar i motorn om man ska få någon glädje av det. många som bara bultar på ett malossi kan nästan inte köra på 4:an.
Man bör (eller rättare sagt måste) köpa en anpassad topp som kostar 800-1000kr, helst en öppnad vev, ett annat avgassystem m.m. .....taxametern tickar på.......men det är kul!
Federico
Jag öppnade originalveven efter Malossi's rekommendation.
Använde en Dremel med kaptrissa. (Gick åt ngra stycken).
Var noga med att tejpa/täta mot vevlagret så inga spån hamnar där.
Biltemas Bromsrengöringsspray är kanon att göra rent med efteråt.
Toppen använde jag också originalet efter att ha ändrat den lite med Dremeln och en hårdmetallfräs. Ändrade bara diametern, går ju att plana av lite också för bättre komp. ngt som man får på köpet om man skaffar färdig topp. (men då ryker 900kr).
Match-portningen i blocket gick också fint med Dremel och hårdmetallfräs.
Sito+ stod ju redan på inköpslistan så där blir det ingen skillnad i pris.
Håller med om att 4:e drevet måste bytas fast det är ju väldigt enkelt när man byter krysset och kostar under 500kr.
Lycka till // Bobo
Använde en Dremel med kaptrissa. (Gick åt ngra stycken).
Var noga med att tejpa/täta mot vevlagret så inga spån hamnar där.
Biltemas Bromsrengöringsspray är kanon att göra rent med efteråt.
Toppen använde jag också originalet efter att ha ändrat den lite med Dremeln och en hårdmetallfräs. Ändrade bara diametern, går ju att plana av lite också för bättre komp. ngt som man får på köpet om man skaffar färdig topp. (men då ryker 900kr).
Match-portningen i blocket gick också fint med Dremel och hårdmetallfräs.
Sito+ stod ju redan på inköpslistan så där blir det ingen skillnad i pris.
Håller med om att 4:e drevet måste bytas fast det är ju väldigt enkelt när man byter krysset och kostar under 500kr.
Lycka till // Bobo

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Jag öppnade originalveven efter Malossi's rekommendation.
Använde en Dremel med kaptrissa. (Gick åt ngra stycken).
Var noga med att tejpa/täta mot vevlagret så inga spån hamnar där.
Biltemas Bromsrengöringsspray är kanon att göra rent med efteråt.
Toppen använde jag också originalet efter att ha ändrat den lite med Dremeln och en hårdmetallfräs. Ändrade bara diametern, går ju att plana av lite också för bättre komp. ngt som man får på köpet om man skaffar färdig topp. (men då ryker 900kr).
Match-portningen i blocket gick också fint med Dremel och hårdmetallfräs.
Sito+ stod ju redan på inköpslistan så där blir det ingen skillnad i pris.
Håller med om att 4:e drevet måste bytas fast det är ju väldigt enkelt när man byter krysset och kostar under 500kr.
Lycka till // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kul att du gör det mesta själv, det är roligast, speciellt när det fungerar bra sen. Men att modifiera originaltoppen ger ett squish på närmare 2,2mm vilket är en riktig effektförlust ihop med malossin, 1,2mm eller 1mm ger bra mycket mer kick!
Federico
<br />Jag öppnade originalveven efter Malossi's rekommendation.
Använde en Dremel med kaptrissa. (Gick åt ngra stycken).
Var noga med att tejpa/täta mot vevlagret så inga spån hamnar där.
Biltemas Bromsrengöringsspray är kanon att göra rent med efteråt.
Toppen använde jag också originalet efter att ha ändrat den lite med Dremeln och en hårdmetallfräs. Ändrade bara diametern, går ju att plana av lite också för bättre komp. ngt som man får på köpet om man skaffar färdig topp. (men då ryker 900kr).
Match-portningen i blocket gick också fint med Dremel och hårdmetallfräs.
Sito+ stod ju redan på inköpslistan så där blir det ingen skillnad i pris.
Håller med om att 4:e drevet måste bytas fast det är ju väldigt enkelt när man byter krysset och kostar under 500kr.
Lycka till // Bobo

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kul att du gör det mesta själv, det är roligast, speciellt när det fungerar bra sen. Men att modifiera originaltoppen ger ett squish på närmare 2,2mm vilket är en riktig effektförlust ihop med malossin, 1,2mm eller 1mm ger bra mycket mer kick!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Spännande, det där med toppen, att det ska vara stor skillnad för den går faktiskt redan riktigt hyffsat.
Det är stor risk att jag provar en färdig topp på rallyn om det blir ngt med den affären. (se annan tråd intill)
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
den varvar nog inte mer, men du får ett helt annat klipp från bottenvarv
Federico
<br />Spännande, det där med toppen, att det ska vara stor skillnad för den går faktiskt redan riktigt hyffsat.
Det är stor risk att jag provar en färdig topp på rallyn om det blir ngt med den affären. (se annan tråd intill)
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
den varvar nog inte mer, men du får ett helt annat klipp från bottenvarv
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Jag skulle vilja rekomendera dig att inte gå under 1,2mm!
Kan bli lite knackningar...senaste jag fixade hamnade på 1,3mm först då tystnade den.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vad hade du för topp? jag tror att förbränningsrummets storlek och squishbandets bredd är av betydelse, men det är självlart bättre att ligga närmare 1,5 än 1 ur säkerhetssynpunkt, men inte 2,2 det är för mycket.
själv har jag en worb5 topp med 1mmsquish till min malossi, men jag har inte hunnit bestycka in förgasaren ännu, den går kass på högvarv men fungerar bra på botten/mellan.
Federico
<br />Jag skulle vilja rekomendera dig att inte gå under 1,2mm!
Kan bli lite knackningar...senaste jag fixade hamnade på 1,3mm först då tystnade den.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vad hade du för topp? jag tror att förbränningsrummets storlek och squishbandets bredd är av betydelse, men det är självlart bättre att ligga närmare 1,5 än 1 ur säkerhetssynpunkt, men inte 2,2 det är för mycket.
själv har jag en worb5 topp med 1mmsquish till min malossi, men jag har inte hunnit bestycka in förgasaren ännu, den går kass på högvarv men fungerar bra på botten/mellan.
Federico
Får väl skylla mig själv när initialfrågan var så öppen men jag tar väl och formulerar om mig:
<b>Hur ser din favorit-trim-inköpslista ut till en P 200 e med en trimbudget på max 2.500:-? </b>Gärna mindre!)
/PP
(En månad kvar sen kommer favoritmeken hem från älgjakten!!!)
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<b>Hur ser din favorit-trim-inköpslista ut till en P 200 e med en trimbudget på max 2.500:-? </b>Gärna mindre!)
/PP
(En månad kvar sen kommer favoritmeken hem från älgjakten!!!)
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Får väl skylla mig själv när initialfrågan var så öppen men jag tar väl och formulerar om mig:
<b>Hur ser din favorit-trim-inköpslista ut till en P 200 e med en trimbudget på max 2.500:-? </b>Gärna mindre!)
/PP
(En månad kvar sen kommer favoritmeken hem från älgjakten!!!)
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
oj, får man 2,5hk för 2500kr? så vi kan alltså glömma färdiga kit.
vill minnas att trimgurun Niklas E i GBG hade en trimguide för PX, där gick han stegvis fram och de första modifieringarna var att shimsa upp originalcylindern 1 eller 1,5 mm och sedan svarva av 2 eller 2,5 mm. på så sätt varvar den mer, kompet ökas och därmed effekten, ett sito plus kanske ryms i budgeten? blev det 2,5 hk?
bättre att trimma lite än inget alls!
tror att gurun Niklas E en gång avslutade sina trimguider med "-speed costs money, how fast do you want to go?!
Federico
<br />Får väl skylla mig själv när initialfrågan var så öppen men jag tar väl och formulerar om mig:
<b>Hur ser din favorit-trim-inköpslista ut till en P 200 e med en trimbudget på max 2.500:-? </b>Gärna mindre!)
/PP
(En månad kvar sen kommer favoritmeken hem från älgjakten!!!)
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
oj, får man 2,5hk för 2500kr? så vi kan alltså glömma färdiga kit.
vill minnas att trimgurun Niklas E i GBG hade en trimguide för PX, där gick han stegvis fram och de första modifieringarna var att shimsa upp originalcylindern 1 eller 1,5 mm och sedan svarva av 2 eller 2,5 mm. på så sätt varvar den mer, kompet ökas och därmed effekten, ett sito plus kanske ryms i budgeten? blev det 2,5 hk?
bättre att trimma lite än inget alls!
tror att gurun Niklas E en gång avslutade sina trimguider med "-speed costs money, how fast do you want to go?!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Oj, vad lite det blev! Jag får väl minska en T-lapp på kromning och lägga den på trim då! <b>3.500:- </b>Blir jag lyckligare då?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
man kan ju bli lycklig av krom också!
när det gäller trimning så är det egentligen ganska billigt om man jämför med andra fordon, men man får nog räkna med 5-6000 i delar, då har man kanske fördubblat effekten (det handlar om ett trimcylinderkit och ett bra avgassystem). man får mest effekt för penarna om man köper polinikit, ett bra blås kostar väl minst 2,500kr.
Federico
<br />Oj, vad lite det blev! Jag får väl minska en T-lapp på kromning och lägga den på trim då! <b>3.500:- </b>Blir jag lyckligare då?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
man kan ju bli lycklig av krom också!
när det gäller trimning så är det egentligen ganska billigt om man jämför med andra fordon, men man får nog räkna med 5-6000 i delar, då har man kanske fördubblat effekten (det handlar om ett trimcylinderkit och ett bra avgassystem). man får mest effekt för penarna om man köper polinikit, ett bra blås kostar väl minst 2,500kr.
Federico
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
köp en polini 208 och klappa på, ett sito plus system och kanske ett lättare svänghjul.. gå upp i munstycken i fuggen
just det sen bör du ju ha en topp som passar till polinit.. det drar iväg ändå..
sen borde du ju ha en öppnare vev så att cylinder andas bättre hehe svårt det här..
nä men vad sjulle jag göra först.. ska kolla lite priser och tänka lite, återkommer..
just det sen bör du ju ha en topp som passar till polinit.. det drar iväg ändå..
sen borde du ju ha en öppnare vev så att cylinder andas bättre hehe svårt det här..
nä men vad sjulle jag göra först.. ska kolla lite priser och tänka lite, återkommer..
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
polini 208
topp
svänghjul från elstart px, ca: 1kg lättare än original
sito plus
racing vev
dom bitarna går loss på cirka 4 lax hos sip, slå på 15% på det i tyskarnas moms (lr vad det är?) plus frakt.
men eftersom du måste riva motorn för att byta veven så kanske det är läge att byta lite lager, växelkors mm. då tillkommer ju det oxå.
kanske det är läge att se över och kanske förstärka kopplingen lite då oxå?
men jag vet inte kanske polinin är för radikal för dig?
jag har samlat påmig bitar nu till en motor jag ska bygga. vill ha en motor med lite mer botten.
vev med 60mm slag
originalcylinder
porta lite i insuget
originalfugge
sitoplus system
det kostar lite mindre och borde ge en motor som blir starkare, axar hårdare och kan hålla hastigheter bätre med skjuts osv.
släng dit ett lite lättare svänghjul för lite bättre respons kanske..
med det hamnar du på ca 1500-2500 beroende på om du byter svänghjul..
men det är alltid en god idé att se över motorn i övrigt om du ska trimma, så att allt är fräscht.
annars kan du ju snika och skita i att öppna motorn, bara slänga på sitoplus, jetta om fuggen och dit med ett lite lättare svänghjul.
det kanske inte ger någon massiv effektökning men du borde får en roligare motor att köra! kan ju vara en bra början..?
topp
svänghjul från elstart px, ca: 1kg lättare än original
sito plus
racing vev
dom bitarna går loss på cirka 4 lax hos sip, slå på 15% på det i tyskarnas moms (lr vad det är?) plus frakt.
men eftersom du måste riva motorn för att byta veven så kanske det är läge att byta lite lager, växelkors mm. då tillkommer ju det oxå.
kanske det är läge att se över och kanske förstärka kopplingen lite då oxå?
men jag vet inte kanske polinin är för radikal för dig?
jag har samlat påmig bitar nu till en motor jag ska bygga. vill ha en motor med lite mer botten.
vev med 60mm slag
originalcylinder
porta lite i insuget
originalfugge
sitoplus system
det kostar lite mindre och borde ge en motor som blir starkare, axar hårdare och kan hålla hastigheter bätre med skjuts osv.
släng dit ett lite lättare svänghjul för lite bättre respons kanske..
med det hamnar du på ca 1500-2500 beroende på om du byter svänghjul..
men det är alltid en god idé att se över motorn i övrigt om du ska trimma, så att allt är fräscht.
annars kan du ju snika och skita i att öppna motorn, bara slänga på sitoplus, jetta om fuggen och dit med ett lite lättare svänghjul.
det kanske inte ger någon massiv effektökning men du borde får en roligare motor att köra! kan ju vara en bra början..?
SVÅRT??? Det är bara riktnummret för en humanist som jag! Vill bara meddela att jag lär mig nåt nytt för varje inlägg jag läser och är tacksam för all hjälp som ges. Det enda abret är att den gemensamma hushållskassan kanske urholkas snabbare än min äkta hälft önskar. Men trimmas ska det!!!
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Federico.
Jag har testat lite olika toppar för olika cylindrar och den som jag är mest nöjd med både till Malossi och Polini är MMW.
Kommer inte ihåg på rak arm hur mångs cc hans toppar ligger på.
Dock så har jag inte haft några problem med dom, det har funnits andra som inte varit fullt så lyckade vilket i vissa fall kostat en slant...
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Jag har testat lite olika toppar för olika cylindrar och den som jag är mest nöjd med både till Malossi och Polini är MMW.
Kommer inte ihåg på rak arm hur mångs cc hans toppar ligger på.
Dock så har jag inte haft några problem med dom, det har funnits andra som inte varit fullt så lyckade vilket i vissa fall kostat en slant...
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Federico.
Jag har testat lite olika toppar för olika cylindrar och den som jag är mest nöjd med både till Malossi och Polini är MMW.
Kommer inte ihåg på rak arm hur mångs cc hans toppar ligger på.
Dock så har jag inte haft några problem med dom, det har funnits andra som inte varit fullt så lyckade vilket i vissa fall kostat en slant...
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, jag körde med en gammal SIP topp till min Polini 218cc, den är ingen höjdare då det endast är ökad diameter och planat (tokhögt komp). Jag tror att MMW och Worb5 är hyfsat lika, med smalare band. Taffspeed lär också vara bra, men den har jag inte testat. kör du med topp-packningen till malossin?
En annan sak som man bör tänka på är att stifta toppen eller på annat sätt få dem fixerad/centrerad. original är det stor risk att den hamnar snett och att en kant sticker ut för när kolvtoppen. Enklast är att sätta hy10mm alu-rörhylsor på två av pinnbultarna mellan cylle och topp.
Federico
<br />Federico.
Jag har testat lite olika toppar för olika cylindrar och den som jag är mest nöjd med både till Malossi och Polini är MMW.
Kommer inte ihåg på rak arm hur mångs cc hans toppar ligger på.
Dock så har jag inte haft några problem med dom, det har funnits andra som inte varit fullt så lyckade vilket i vissa fall kostat en slant...
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, jag körde med en gammal SIP topp till min Polini 218cc, den är ingen höjdare då det endast är ökad diameter och planat (tokhögt komp). Jag tror att MMW och Worb5 är hyfsat lika, med smalare band. Taffspeed lär också vara bra, men den har jag inte testat. kör du med topp-packningen till malossin?
En annan sak som man bör tänka på är att stifta toppen eller på annat sätt få dem fixerad/centrerad. original är det stor risk att den hamnar snett och att en kant sticker ut för när kolvtoppen. Enklast är att sätta hy10mm alu-rörhylsor på två av pinnbultarna mellan cylle och topp.
Federico