Motorn stryper vid 100

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
lenny
Nybörjare
Nybörjare

Post by lenny »

Min Vespa är en PX200 från 1984. Visst kan jag både skaffa ett nytt lock och borra hål i det jag har, men jag är lite osäker på vad det skall tjäna till? Varför har man haft den här övergångsperioden från första början? Skulle mina problem med strypning på höga varvtal försvinna i och med lufthålet i tanklocket? Har i sådana fall alla Vespor från 1984 och med min typ av tanklock liknande problem?

Förlåt, men jag blir lite förvirrad.

/Lenny
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Du blev ju även föreslagen att felet var elektriskt, tror du mer på det, så leta där....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag äger också en Vespa PX från 1984 och nä, jag känner inte igen det ev problemet med tanklocket.

Däremot har jag alltså fått byta CDI-box efter liknande problem, se inlägg ovan.
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jencla!

Du som är “Götlaborgare” och en vis man, och liksom jag på ålderns höst, kanske kan ge klarhet i en lokal företeelse i Götet:

Varför går man på spårvagnarna där innan man har låtit folk gå av?
Överallt i resten av västvärlden låter man folk gå av innan man stiger på.

Det kan inte vara nåt i generna för mina föräldrar kommer därifrån.
Inte heller nåt i vattnet, för min son bor där.

VARFÖR? VARFÖR???

Med vänlig hälsning

Leif
lenny
Nybörjare
Nybörjare

Post by lenny »

Okej. Jag är tacksam för alla tips och skall prova allt som föreslagits, inklusive hålet i tanklocket. Då får jag dessutom anledning att använda min nya borrmaskin till något vettigt.

/Lenny
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag äger också en Vespa PX från 1984 och nä, jag känner inte igen det ev problemet med tanklocket. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Jens!

Det är inget fabrikationsfel utan ett fel som kan uppträda om lufthålet blir igensatt av smuts, färg eller andra för hålet igentäppande orsaker.

/Calle
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Det är inget fabrikationsfel utan ett fel som kan uppträda om lufthålet blir igensatt av smuts, färg eller andra för hålet igentäppande orsaker.

/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Aha
/jens
Post Reply