växel problem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Daria
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daria »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Daria</i>
<br />Kan denna funger på fran skärmen?

http://imageshack.us]Image

Daria
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Rails det vet jag inte hur jag ska montera på än senare Projekt.

undrar om inte denna på bilden passar?

http://www.scooteremporium.com/displayp ... 3&caid=345

Daria
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ja, den kanske kan passa, du kanske kan fråga firman som säljer den om bild på undersidan eller var skruvarna sitter...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

även om den inte passar i dina hål så kan man ju alltid göra nya, det spelar ju ingen roll vad som finns där under. Ulma var ju en av de största tillverkarna av kromtillbehör på 50-60-talet, så det blir inte fel att sätta på en sådan.

tjejen som jag plockade fram är till någon amerikansk 30-tals bil, ibland kan det finnas nytillverkade sådana men original är säkert svindyra. här har du fler http://ken-thornton.com/mascots.html

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">vad tror ni ska jag svtsa för dem eller ska jag vänta och kolla de hela om jag fixa nått där kanske tillverka nogåt?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du kan montera rostfria skruv med polerad skalle, med skallstorlek som precis täcker hålen, så märks hålen mindre.:):)
Daria
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daria »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">vad tror ni ska jag svtsa för dem eller ska jag vänta och kolla de hela om jag fixa nått där kanske tillverka nogåt?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du kan montera rostfria skruv med polerad skalle, med skallstorlek som precis täcker hålen, så märks hålen mindre.:):)

men det käns inte så kul jag vill ha det så likt som orginal som möjligt jag frå prova den som jag har kollat på om den går!!

Daria
Daria
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daria »

en fråga är det nogån som har lackat sin vespa och vad har det kostat för er? är det nogån som vet vad det kan kosta? min var blästrad innan han har slipat den riktat lite plåt och vill ha 10 000:- skr

Daria
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Fick min Vespa lackad för 1800:- Underarbetet var klart.:D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Fick min Vespa lackad för 1800:- Underarbetet var klart.:D

Det är nog inte riktigt jämförbart, det är underarbetet som kostar.

Ta bort 1'8 från 10' blir 8'2 kvar. diva med 500:- (timkostnad) blir det c:a 2 dagars förarbete, vilket är fullt rimligt..:)
Daria
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daria »

a kanske jag vet ju inte men han lacka ju svart så det käns som det skulle bli lite biligare??

jag har ju ingen koll på det men mag känsla!!:D:D:evil::D:D

Daria
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Daria</i>
<br />a kanske jag vet ju inte men han lacka ju svart så det käns som det skulle bli lite biligare??

jag har ju ingen koll på det men mag känsla!!:D:D:evil::D:D

Daria
Då låter det mycket, men ring 08- 51175850

Göran Skogberg
Ekebyvägen 277
18634 Vallentuna,
och fråga,han är lackerare & medlem i klubben. Hälsa från mig :):):)
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Jag anser att 10 000 är ett löjligt högt pris! Kolla med grabbarna på den lokala raggarklubben eller HD klubben, brukar finnas bra killar som gör bra jobb till mycket bättre priser än 10 000!!!!

Skulle aldrig betala så mycket för lite färg arbete. Ok om man lackat en buss eller lastbil...

Nä bättre att låta bonn-lackerare som jobbar dagarna i ända göra det, dom skiter i prestige men gör det dom ska till skäliga priser.

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Jag anser att 10 000 är ett löjligt högt pris! Kolla med grabbarna på den lokala raggarklubben eller HD klubben, brukar finnas bra killar som gör bra jobb till mycket bättre priser än 10 000!!!!

Skulle aldrig betala så mycket för lite färg arbete. Ok om man lackat en buss eller lastbil...

Nä bättre att låta bonn-lackerare som jobbar dagarna i ända göra det, dom skiter i prestige men gör det dom ska till skäliga priser.

Nu e det liksom så att arbetet redan är utfört, så dina råd är aningen lite sena, och till föga hjälp & lite glädje..

att lacka en bil kostar 25 - 30 tusen,proffsjobb, utan mygel.

Vad säger djurskyddet om ditt eviga griskammande?:cry::cry:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det som kostar är som Fritte säger just underarbetet, själva lackeringen tar inte alls lång tid.

Lackade tidigare Vespor och Lambrettor i den butik vi hade, och här är några år gamla priser på Vespor:
2000-3000 för en ren lackering om scootern kom i delar och förarbetad(inklusive färg)
5000-6000 för en ren lackering om scootern kom ihopsatt men i mycket bra skick. (alltid en del smågrejor och justeringar som tillkommer när man monterar och demonterar som vajrar, slangar, packningar och liknande)
upp till 12000 om förarbete, blästring, spackling, svetsning, byte av plåtdelar och liknande också behövdes.

Lägg till ett par tre, fyra tusen till om det är en Lambretta, den är löjligt mycket mer komplicerad att lacka och tar mkt mer färg med alla små smala delar som skall lackas.

Vi tog på den tiden mellan 200 och 300 i timmen och vi gick ALLTID back på en lackering med förarbete, men det är att få fram snygga scooters som räknas...

10000 är nog ett helt rätt pris om man gör det vitt och med kvitto.

Nuförtiden i Malmötrakten så är den största (och kanske bästa?) scooterlackaren Europaint, dom har nog lackat ett 50-tal scooters de senaste åren, hos dom kostar det allt mellan 3000 och 12000:-.

Men visst kan man få sin scooter lackad för ett par hundringar eller en flaska gott-gott men då är det en hel annan arbetsbörda vi talar om.
VH/Calle
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Tja, jag fick underarbetet gratis, lackeraren tyckte att det var så lite jobb och så små ytor jämfört med de raggarbilar och hotrods han brukar lacka efter arbetstid. Det är nog viss pris skillnad beroende på var i landet man bor också.

Djurskyddet är riktigt förbannade! Men de var lite positiva till att jag slutat permanenta svinen..:D

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

tycker att 10.000 låter som ett normalt pris.

jag lackade min vespa tillsammans med en proffslackerare som jag känner, jag gjorde i princip allt underarbete och han la lacken. på så sätt fick man riktig koll på hur mycket jobb det är, -om man vill ha en bra lack. det finns inga genvägar

det skulle vara omöjligt att få någon lackerare att utföra det jobbet vi gjorde för mindre än 10.000. och då är det ingen extrem utställningslack jag pratar om, utan en vanlig solid färg.

jag har sett exempel på 1500kronors lack, och det är inte alltid dåligt, men de flesta som betalar så lite blir besvikna.

jag tror att bara materialet till min lack kostade 3.500kr sammanlagt (rostskydd,slipgrund,färg,spackel,slippapper)

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Ja, jag har väl fel och lacken på min senast renoverade ser väl ut som skit, bara att jag inte fattat det än...
När jag får tummen ur så får jag väl lämna in min Tv175 till en lackerare som i alla fall vet hur man gör när man tar betalt...
Nu ska jag nog hålla käften!

Daria
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daria »

ja det är väl rätt pris om jag tänker på att den var grovblästrad och den behöde riktning och lite svetsnin här och där. sen får jag låna deras vaekstad för att omtera ihop den hos dem. där jag får råd mm av dem. det är ju inga osärjösa grabbar dem driver ju en av stans bästa lack burkar och grymma plåtslagare dem har ju lovat mig att se över den när den är klar åxå om det har blevit nån repa elle nogåt sånnt. så som jag har läst i detta forum som ni har skrevit så kans det ändå relatift bra får tänka på att jag får tillbaka pengarna när jag sälger den om jag gör det. är jäkligt tacksam för alla som skriver tack tack tack till alla er!!

:):):):D:):):)

Daria
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />ja det är väl rätt pris om jag tänker på att den var grovblästrad och den behöde riktning och lite svetsnin här och där. sen får jag låna deras vaekstad för att omtera ihop den hos dem. där jag får råd mm av dem. det är ju inga osärjösa <font color="red"><b><font size="5">killar</font id="size5"></b></font id="red"> dem driver ju en av stans bästa lack burkar och grymma plåtslagare dem har ju lovat mig att se över den när den är klar åxå om det har blevit nån repa elle nogåt sånnt. så som jag har läst i detta forum som ni har skrevit så kans det ändå relatift bra får tänka på att jag får tillbaka pengarna när jag sälger den om jag gör det. är jäkligt tacksam för alla som skriver tack tack tack till alla er!!

:):):):D:):):)

Daria

Dom kan säkert ge dig goda råd om kromning!!:):)
Daria
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daria »

jo vad dem säger är jag ska inte kroma nått som inte ska vara kromat orginal? jag menar mer att det är dem som kommer att fixa så att jag får ihop motorn. allt annat är ju lågiskt tänkande. tror jag. kan säkert få råd av re om man frågar jag är ju endå nybleven lambretta ägare och vet inte hur och vad man ska göra för att få det rätt.. coolt met ett så levande forum i allafall

Daria
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Ja, jag har väl fel och lacken på min senast renoverade ser väl ut som skit, bara att jag inte fattat det än...
När jag får tummen ur så får jag väl lämna in min Tv175 till en lackerare som i alla fall vet hur man gör när man tar betalt...
Nu ska jag nog hålla käften!

Var glad att du fick din lack billigt!
Det är ingen som har sagt att allt billigt arbete är skit, heller ingen som sagt att en tiotusenkronorslack är felfri.

Federico
Daria
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daria »

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<font color="blue"><b><font size="5">Du verkar få en jättesnygg scooter!!</font id="size5"></b></font id="blue">
Daria
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daria »

Idag var det var det kul monterde dit motor tank mm. och allt gick så bra lite drygt med all skruvande men dek blir bara verre när man kommer till styr partiet. jag hoppas att den kommer att starta. tänkte att jag skulle starta den på onsdag om det vill sig tcker det har gått lite smidigt med allt kommer säkert problem ivägen snart. men här ser ni lite bilder på hur den kommer att se ut i bak ändan.... skriv gärna om vad ni tycker!!!

Daria
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ser bra ut!!

Skoj metod med att montera scootern på bockar!

/Calle
Daria
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daria »

vad ska jag annars göra?? hitta ingen bra lösning!! :D

Daria
Post Reply