Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Mile
Nybörjare
Nybörjare

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Mile »

puttepj wrote:
Mile wrote:
Välkommen in i Innova-träsket, Mile.

Jag åkte 9 mil om dagen första säsongen jag hade min Innova och det fungerade utmärkt. Att jag sen kompletterade med en större hoj var bara för att det blev så roligt att köra 2-hjuling igen efter ett 30-årigt uppehåll för min del.

När jag nu bestämt mig för att man kan äga 2 hojar, har Innovan fått komma ut i friska luften igen, betydligt mera.
Det säger väl kanske en del om ens egna svagheter och fåfänga, men faktum är nog att det känns betydligt mindre skämmigt att rulla in med Innovan på ett mc-fik idag när jag har en 'vuxen' hoj står hemma.

Det är självklart ett puckat resonemang inte minst idag när driftkostnaderna borde göra många avundsjuka om dom förstod.

Jag har en överdimensionerad giwi-box vilket dessutom gör den perfekt att ta till affären.

Min nu 11-årige son har problem med att bli hämtad med Innovan i skolan eftersom polarna tror att det är en moped. Själv har jag inget problem med det idag, utan tycker snarare att den är ball för att den är just på prestigelös.

Jag minns när jag köpte Innovan, att jag tyckte den var ful men också hur snabbt jag ändrade mig när jag väl började använda den och insåg vad potent den är i sin enkelhet. Jag tror att jag kommer ha min innova kvar i många år till.

/putte
Hej Putte!

Jo, jag har beställt en pakethållare för top-box installation vad det lider. Unika boxen måste få plats nånstans ju :D. Det öppnar ett Biltema i Karlskrona inom kort så jag ska se om de har något att erbjuda i top-box väg.
Det har passerat en del hojar under åren, men jag har nog aldrig vuxit från "moppe åldern". Det är ju så skönt att utan (större) brådska passera natur och landskap i ett något makligare tempo än annars. Att den i andras ögon är mesig bryr mig föga, snarare tvärtom, prestige har jag aldrig brytt mig om. Som du har jag också andra hojar om jag vill "rejsa". Innovan blir ett ypperligt komplement och jag tror att de andra hojarna får vila en hel del.

Får nog bli en sväng imorgon också, fast då med långkallingar förstås :lol:

//Mile
Krosaren
Drömmare
Drömmare

Post by Krosaren »

Som ni säger så känns de mycket prestige löst och skönt att susa omkring på innovan. Hr kört 96mil på 2 veckor i nöjeskörning. Har provat nu med 15 drev och de Funkar finfint tycker jag i kusttrskterna runt Kalmar utan backar. Ska ta och köpa pakethållaren iaf, är det nån som har en bild hur den ser ut med pakethållaren och hur högt den sitter monterad? Köpte oxå en 6dl bränsleflaska att ha under sadeln. Jag var inne ett tag på cbf125 men de hade inte känns lika skoj att åka runt på en sån tror jag? Iof mycket mer praktiskt med den stora tanken och lite vindskydd på långturer med räckvidd på ca 60 mil, känns inte lika prestige löst dock hehe. Har klart fått tillbaka glädjen med mc åkning som försvann de sista åren med extrema cyklar. Får väll lämna in den på 100 Milan service, kostade 800:- för en liter olja... Vet inte om de kollar ventilspel då med.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Krosaren wrote:Som ni säger så känns de mycket prestige löst och skönt att susa omkring på innovan. Hr kört 96mil på 2 veckor i nöjeskörning. Har provat nu med 15 drev och de Funkar finfint tycker jag i kusttrskterna runt Kalmar utan backar. Ska ta och köpa pakethållaren iaf, är det nån som har en bild hur den ser ut med pakethållaren och hur högt den sitter monterad? Köpte oxå en 6dl bränsleflaska att ha under sadeln. Jag var inne ett tag på cbf125 men de hade inte känns lika skoj att åka runt på en sån tror jag? Iof mycket mer praktiskt med den stora tanken och lite vindskydd på långturer med räckvidd på ca 60 mil, känns inte lika prestige löst dock hehe. Har klart fått tillbaka glädjen med mc åkning som försvann de sista åren med extrema cyklar. Får väll lämna in den på 100 Milan service, kostade 800:- för en liter olja... Vet inte om de kollar ventilspel då med.
Här har du bilder på min Innova med stora Givi-boxen och pakethållaren.
Bilderna har legat på Blocket, om någon nu skulle känna igen dem, innan jag bestämde mig att jag skall behålla den.
Jag har en grabb på 11 år och det blir en aning trångt när vi åker på den med box. Tar gärna bort boxen när vi båda åker, även om det går ändå.

Image
Image
Image

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Krosaren
Drömmare
Drömmare

Post by Krosaren »

Tack. Så vanliga passagerar handtagen ersätts alltså? Ser ut som plastpakethållare? Den man ser på Hondas sida verkar se annorlunda ut
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Krosaren wrote:Tack. Så vanliga passagerar handtagen ersätts alltså? Ser ut som plastpakethållare? Den man ser på Hondas sida verkar se annorlunda ut
Jag tror att det finns olika pakethållare.
Men ja, du tar bort aluminiumbågen som sitter där i orginal och ersätter den med en pakethållare som även den har handtag.
Nej, den är inte i plast utan en rubust järnkonstruktion.
Min pakethållare köpte jag av MC-Varuhuset i Sthlm tillsammans med skotern.

Det står 'pakethållare ANF 125 07- på kvittot och artikelnummer 08L42ANF802.
Priset var 595:- i Jan 09
Boxen som är en 45L Givi kostade 1595:- och det var som sagt 3 år sedan.
Man kan ju hitta betydligt billigare boxar på t.ex. Biltema, men knappast i den här storlekten.

Å andra sidan, den stora boxen påverkar cykelns stabilitet när det är blåsigt ute, inte så att det känns farligt men det känns helt klart.
Fast det är rätt häftigt att kunna få med sig 2 fullpackade matkassar, något som hänt mig otaliga gånger.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Personligen är jag inte så förtjust i en stor topbox på Innovan. Jag fick en Piaggio-box av en bekant och har testat provisoriskt, men tycker det känns lite väl mycket vid t ex sidvind.

Jag ska börja bygga pakethållare till semesterturen då de man kan köpa är inte lämpliga för några större tyngder. Jag har två huvudidéer för lastningen:

1: En frampakethållare från en Crescent 1142 lastmoped. Den ska, om den används, monteras bakvänd på ett skjutbart fäste så jag kan ha den en bit in över sadeln när jag kör, och lätt kunna flytta den bakåt vid tankning.

2: Jag har i garaget en rätt välanvänd stor resväska i glasfiber (containerfynd). Till den behöver jag inte bygga någon komplicerad pakethållare utan det räcker med ett ganska enkelt fäste monterat i passagerarhandtaget och remmar i framkanten. Väskan har hjul och det vore praktiskt att kunna hänga på sidoväskorna på resväskan och rulla iväg hela packningen till t ex en förvaringsbox. Då jag kör ensam så måste jag ju ensam ha koll på grejerna hela tiden om dom sitter kvar på hojen.

Sidoväskorna blir dom billiga från Biltema som jag hade förra året. Fungerar bra nog, men jag ska fixa bättre lösning på infästningen så att tankningarna går fortare och smidigare.

Har skissat på ett fäste fram för två stycken beautyboxar från Samsonite. Jag ska alltså inte ha stora mängder smink i dom ( det hjälper nog inte mitt utseende ändå... :D ), utan sånt som inte är så värdefullt som t ex mat. Jag har tre såna där smä väskor, blå, röd och svart.

Planen är f ö att åka 14/6 och komma hem 12/7. Stelvio en gång till, Assietta-vägen, Liguriska gränsvägen, Col de Turini i år igen, "kåkstaden" vid Beauduc i Camargue, en by i norra Spanien där man inte får rapa, fisa och klia sig skrevet på offentlig plats, m m. Kanske Rom, definitivt Barcelona. 28 dagar alltså, minst 1000 mil och 10000 i budget. Fast jag har ca 5000 kronor till om det skulle behövas, men varför slösa i onödan?

/Calle
Mile
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mile »

Krosaren wrote:Tack. Så vanliga passagerar handtagen ersätts alltså? Ser ut som plastpakethållare? Den man ser på Hondas sida verkar se annorlunda ut
Hej!

Nu har jag satt på Hondas orginalpakethållare och en Biltemabox på 48L. På Hondas pakethållare behöver man inte ta bort passagerarhandtaget utan den passar i fästena som handtaget fäster i under sadeln. Passformen var inte perfekt på staget som satt på höger sida upp mot pakethållaren, utan jag fick justera hålbilden en aning. Inget stort jobb men lite retfullt att behöva joxa med.
Biltemaboxen är väl inget under av kvalitet precis, men för under 500 lappen så kan man inte begära så mycket. Jag hade nog beställt en moto-detail från Louis om jag hade gjort om det hela. Den kostar en 100 lapp mer just nu, men är mycket mer gedigen. Jag har köpt en sådan förut och den funkade bra.

Som Putte skriver så blir den lite mer vindkänslig, men det får man nog ta om man ta med sig lite grejer till och från jobbet. Tyvärr har inte vädret varit det gynnsammaste så det har inte blivit någon jpbbpendling ännu. (Just nu snöar det utanför kontorsfönstret, Va f..n det är ju snart maj :cry: )

ha det
/Mile
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Mile wrote: Som Putte skriver så blir den lite mer vindkänslig, men det får man nog ta om man ta med sig lite grejer till och från jobbet.
/Mile
Jag har nog skrivit det tidigare i denna långa tråd, men min erfarenhet är att min Givi box ställer till det mest gällande vindkänsligheten när den är tom. Har jag t.ex. en rygga med ett par kilo vikt så blir hojen plötsligt stabil igen om det inte blåser överdjävligt.

För min del så började jag köra Innova efter ett MC uppehåll på 30 år och min största kritik av en annars mycket uppskattad skoter, är nog just vindkänsligheten. MEN det är också kopplat till en hel del omotiverad rädsla.

Under det 1.5 år jag bara körde Innova tyckte jag det var extremt obehagligt att bli omkörd av en stor lastbil, eller hamna på broar med kraftiga och stötvisa vindar. DÅ var definitivt inte en stor box något som gjorde situationen bättre.

Sen köpte jag mig en 200kg tung BMW och fick börja träna mig på hur det har varit och är att köra en 'riktig' motorcykel. En stor s.k. offroad BMW är sjukt stabil och det här med vind känns nästan bara i kroppen.
I mitt fall så har 1800 mil på den cykeln förändrat min syn på det här med vind och nu när jag i tid och otid tar Innovan, bara för att det är kul och lite enklare (fuskar en del med skydden, något jag aldrig gör med den stora hojen), då plötsligt har jag blivit av med min skräck för vindar och jag upplever inte de smala däcken som ett lika stort problem på våt väg som tidigare.

Så i mitt fall sitter det mesta av obehaget i huvudet. Jag menar inte att Innovan inte längre är vindkänslig, det är klart att den är, men det spelar mig mindre roll eftersom jag känner att jag har bättre kontroll.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
NicE
Drömmare
Drömmare

Post by NicE »

Hej!
En ny medlem här, som charmats av Innovans "lagomhet". Är 46 och har kört hoj sedan jag var 16. Nu står det en Yamaha 1300 i garaget, men kunde ändå inte låta bli att införskaffa en Innova 2011 här om dagen. Det har blivit 25 mil hittills och jag känner igen allt jag läser i tråden. Tänker dela med mig lite av de upplevelser jag får tillsammans med den lilla krabaten. Här en berättelse från i måndags:
Tänk vad snabbt man lär sig glädjas åt det lilla här i livet. I min iver att testa det nyligen införskaffade - miljövänliga samt vansinnigt roliga - pendlingfordonet, brakade jag in i en ny erfarenhet då jag transporterade mig till dagens förvärvsarbete. Kvicksilvret visade på en temperatur kring det knappa noll. Dimma blästrade mitt visir till is-skorpa ganska omedelbart. Ingen spolarvätska, inga torkare... fälla upp... Kallt som Lucifer i fejan. När dimman påbörjade sitt arbete på solbrillorna förstod jag, med allsköns tydlighet, att resan skulle bli riktigt besvärlig. Men då... aha.. värmen från ansiktet förhindrade frysning, och det gick att torka brillorna under färd :-) Livet lekte igen.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

NicE wrote:Men då... aha.. värmen från ansiktet förhindrade frysning, och det gick att torka brillorna under färd :-) Livet lekte igen.
DET kallar jag att glädjas över det lilla :-)

Kul läsning och välkommen in i Innovaträsket.

Själv köpte jag mig en helt öppen jet-hjälm på Jula i vintras när den stod där bland en massa rea-varor och kostade 137:-
För dom pengarna brydde jag mig inte om om det var en vettig affär eller inte.

Jag har ju en bra öppningsbar Caberg integral, men mitt resonemang med att det skall vara lätt att dra på sig en jacka och en lätt hjälm för de korta svängarna så var den här hjälmen optimal.

Så någon dag för några veckor sedan när temperaturen var i häradet som du beskriver drog jag på mig en extra tröja och den öppna hjälmen och drog iväg de 4.5 km som det är till mitt favvo-lunchställe. Kallt - är sammafattningen av den svängen. Trodde inte att det var möjligt att frysa så mycket i ansiktet, men jag var också helt oförberedd och oplanerad så jag hade inte ens en snusnäsduk för ansiktet.

Någon vecka sedan var det dags igen, Jobbade hemma, dags för lunch. Drog på mig hjälmen och åkte till Rosenhill igen. Kom ta mig f..n bara några meter så började det smådugga. Kändes som om jag fick en milion småspik i ansiktet de 4.5 kilometerna dig och de 4.5 kilometerna tillbaka.
Insåg snabbt att jag hade otur när jag tänkte och köpte hjälmen i någon billighetsiver för ett visir är en komforttillbehör jag inte vill vara utan.
Tanken på alla flyfän man får på integralen på sommaren talar också för ett visir.

Men när jag nu ändå var inne på billighetstänket, så åkte jag till Biltema och provade deras jet-hjälm MED visir för 400 buck och den var förvånansvärt bekväm så en sådan inhandlades.
Har provat den 2 ggr och tycker den är toppen.

Nu vet jag att jag svängt stort gällande resonemangen om skydd. När jag tog upp hojåkandet 2009 igen bestämde jag mig för att inte åka en meter utan fullgoda skydd och en öppen hjälm skulle inte komma på tal. Och jag har i princip inte kört en meter med BMW:n utan Integral, kompletta skydd för över och underkropp, stövlar och handskar o.s.v. men att göra samma med Innovan förtar enkelheten lite och jag tar det istället lite lugnare och utnyttjar inte ens Innovans blygsamma fartresurser för dom kortare svängarna..

Att det är ologiskt, det är jag den första som måste erkänna. Innovan är potent nog för att utsätta mig för stora risker. När jag avslutade min första del av MC-körandet i mitten av 70-talet var det i en krock i runt 50 kmh och hade jag inte haft skydd och integral då hade det tveklöst slutat annorlunda än det gjorde.
Men att köra Innovan är som att köra moppe med luckad kolv och det lätta enkla blir en balansgång med säkerhetstänk.

Så resonerar jag - ialla fall innan det hänt....

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
NicE
Drömmare
Drömmare

Post by NicE »

Tack för respons Putte :-)

Jag funderar också på att uppgradera hjälmparken och har tittat på något öppet alternativ, just för enkelhetens skull samt att få den där Kreta-känslan på sommaren. Det får nog bli en sådan du nämner. Integralen har interkomb med mikrofon synlig under hakan. Lite väl ambitiöst enligt åskådare kan jag tro :-)

Här en liten berättelse från igår:

3,4 grader och Innovan beslutades bli dagens transportmedel till arbetet. Dator i packväskan samt matlåda under sadeln. Hade för avsikt att lämna 61’an tidigt för att slippa fungera bromskloss då lite motvind reducerar hastigheten till de 80. Färdplan visar sig vara en färsk-vara på dylika fordon. Hamnade omedelbart bakom en finnlandsregistrerad tradare med fartresurser på 100 knyck. Trivdes gott bakom skåpet i lä, snudd på tomgång och foten beredd på bromspedalen. Vågar påstå att jag tar mig 9 mil per liter på det viset. Umgicks med tankar på att försöka ta mig till Rivieran för drygt 300 kr. Lämnade suget efter Finnen först 3,5 mil senare då jag vek av mot Karlstad centrum :-)
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

NicE wrote:Hamnade omedelbart bakom en finnlandsregistrerad tradare med fartresurser på 100 knyck. Trivdes gott bakom skåpet i lä, snudd på tomgång och foten beredd på bromspedalen. Vågar påstå att jag tar mig 9 mil per liter på det viset. Umgicks med tankar på att försöka ta mig till Rivieran för drygt 300 kr. Lämnade suget efter Finnen först 3,5 mil senare då jag vek av mot Karlstad centrum :-)
En lite brasklapp när du nyttjar baksuget på lastbilarna.... Bromsarna ligger inte i paritet med den 1300 du har även om de nog normalt sett är rätt OK för den lilla cykeln...
Men bara tagga ner ytterst lite med gasen på Innovan syns i bensinförbrukningen så nog kan du komma en bit extra via 'snålskjutsen'.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
NicE
Drömmare
Drömmare

Post by NicE »

Tack för omtanken!
Kändes lite som att segla :-)
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Jag tog mig tid att läsa hela den här tråden i ett svep, inte minst för att se hur man själv ändrat sina resonemang från innan jag köpte Innovan och till idag...

Roligast tycker jag nog att kamikazes inlägg är att läsa, här är det inget prut utan det handlar om att åka långt och billigt.
Men det får mig också att tänka på Saarela och hans alla upptåg. Besök gärna http://www.saarela.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och botanisera i hans Innova utflykter. Där finns massor med annat kul också från större hojar ned till mopedsvängar tvärs vårt land och lite till.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Saarela är Kungen. Jag kommer på sin höjd kunna bli kammarpage åt honom, vad jag än gör :D

Fast jag funderar på att sträckköra till honom i Boden för att få hans autograf på min Innova. Ungefär 130 mil borde gå att klara på under 20 timmar. Jag måste nog jobba ett tag när jag kommer tillbaka från den långa turen på semestern, men i september borde jag kunna ta några dagar ledigt igen.
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

puttepj wrote:En lite brasklapp när du nyttjar baksuget på lastbilarna.... Bromsarna ligger inte i paritet med den 1300 du har även om de nog normalt sett är rätt OK för den lilla cykeln...
Men bara tagga ner ytterst lite med gasen på Innovan syns i bensinförbrukningen så nog kan du komma en bit extra via 'snålskjutsen'.

/putte
Jag tycker att bromsarna är helt OK. Frambromsen fadar iofs efter ett gäng hårda bromsningar, och söderut ned från Stelvio hade jag inget eller allt kvar av frambromsen efter ett par snabba sektioner med hårda inbromsningar vid hårnålsböjar.
Bakbromsen är något okänslig, men det är väl nästan alla osofistikerade trumbromsar.

Jag låg under semestern på autobahn och andra motorvägar ca två sekunder bakom fordonet framför. Två sekunder är mycket jämför med de flesta andra, speciellt på autobahn. Med det avståndet är den mesta av turbulensen borta, men det är ändå bra dragkraft kvar. Det gjorde dock inte extremt mycket på bensinförbrukningen, vilken låg på ca 0,15 liter milen genom Tyskland. Snittförbrukningen under alla 775 milen var 0,21.

Bensin (16 kr litern) + olja + däck = lite knappt fyra kronor milen för mig. P g a av det högre bensinpriset jämfört med i fjol så har jag lagt till en tusenlapp till budget på tiotusen kronor jag har som mål att hålla i år.

Jag funderar däremot att ta med spritköket i år och fixa käket själv. T ex Lidl är lika billiga där som här, och det är praktiskt att slippa leta efter ställen som jag har råd att äta på.

Funderar f ö på att köra genom centrala Spanien till Gibraltar, och sen genom västra Spanien tilbaka till Frankrike. Det blir ca 300 mil i Spanien.
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Tog några bilder på "väderskyddet" jag har gjort av en begagnad våtdräkt. För några veckor sen körde jag en sväng till Oslo och trots 3-4 grader varmt så räckte det med vanliga byxor och långkallingar.

Jag köpte en gång i tiden en gammal windsurfingbräda (400 spänn) för att se om det var kul att hålla på med. Jag lärde mig segla den på nån timme och insåg sen att det var ganska tråkigt. Den ärmlösa våtdräkten som följde med har hängt i källarförrådet sen dess. När jag nu behövde något skyddande att köra i halvkallt väder med så passade våtdräkten bra.

Det behövs en hyfsat stark symaskin för att sy i våtdräktsmaterial. Min Bernina 730 Record klarar det bra.

Jag klippte upp våtdräkten på baksidan, sydde ihop den så framsidan blev hel och skar sen ner den baktill så det blev som på bilden nedan. Vid knäna böjer den av 90 grader och vid vaden så behövdes ett veck till för att få delen som ligger mot skon att hamna rätt:

Image

Sydde dit kardborreband på baksidan:

Image

Skar till så den en bit nedanför knäna så den passar bra mot plastkåporna. Sydde in böjda stålbågar längst ner så det blir tätare mot skor/kängor:

Image

Så här blev det sett från sidan:

Image

/Calle
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

kamikazekalle wrote:Funderar f ö på att köra genom centrala Spanien till Gibraltar, och sen genom västra Spanien tilbaka till Frankrike. Det blir ca 300 mil i Spanien.
Det låter som en rolig resa. Använder du GPS? Hur många mil kör du per dag?

Skulle vara intressant att se hur mycket E85 man kan blanda i bensinen i de nya Innovan med insprutning innan den börja protestera, om man har tur klarar den att kompenser för E85 helt och hållet. Det blir såklart högre snittförbrukning men ändå billigare per mil

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Jag hade min GPS-PDA (Nautiz X7) med mig ifjol, laddad med openstreetmap-kartor för hela vägen. Jag gjorde även några GPS-spår i Frankrike där jag tyckte att det saknades information på openstreetmap.

Fast jag föredrar papperskartor för översikten och guideböcker för detaljerna. Bl a en biblioteksbok om Provence fick åka med hela vägen runt.

Nu finns även möjlighet att förcacha Google Maps i telefonen , och jag tänker göra det för de ställen som är lite besvärliga att hitta i (Paris...). Jag har absolut inte råd med datatrafik i telefonen på semestern, men det går ju att förcachaextra längs vägen i öppna nätverk och på campingar.

Fast jag tycker inte det är så noga om man alltid hamnar absolut rätt. Vissa saker vill jag åka till, men en del av upplevelsen är att se platser som man inte hade hamnat vid om man inte bara hade svängt av den planerade rutten nånstans.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

aryan wrote:Skulle vara intressant att se hur mycket E85 man kan blanda i bensinen i de nya Innovan med insprutning innan den börja protestera, om man har tur klarar den att kompenser för E85 helt och hållet. Det blir såklart högre snittförbrukning men ändå billigare per mil

/Aryan
En gissning är att mappningen av elektroniken i Innovorna inte är så smart. Redan när det är lite fuktigt ute skvallrar många Innovaägare att de går sämre, något jag själv upplever. Det kan iofs vara andra orsaker, det har spekulerats i en dålig filterfunktion som agerar som en tvättsvamp när det regnar, men jag tror nog att känsligheten i fukt talar för att motorn är dålig att kompensera tändpunkt och inprutning.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

kamikazekalle wrote:Nu finns även möjlighet att förcacha Google Maps i telefonen , och jag tänker göra det för de ställen som är lite besvärliga att hitta i (Paris...). Jag har absolut inte råd med datatrafik i telefonen på semestern, men det går ju att förcachaextra längs vägen i öppna nätverk och på campingar.
Vad bra det visste jag inte! Gäller det alla telefoner med Google Maps? Öppna nätverk finns det ju många.
”puttepj" wrote:En gissning är att mappningen av elektroniken i Innovorna inte är så smart. Redan när det är lite fuktigt ute skvallrar många Innovaägare att de går sämre, något jag själv upplever. Det kan iofs vara andra orsaker, det har spekulerats i en dålig filterfunktion som agerar som en tvättsvamp när det regnar, men jag tror nog att känsligheten i fukt talar för att motorn är dålig att kompensera tändpunkt och inprutning
.

Styrsystemet behöver inte vara så smart, om den går i closed loop och tillåter tillräcklig stor avvikelse av bas mappning (long term och short term fuel trim) kan det gå bra. Vid bilar har enklare system ofta lite större toleranser innan de börjar protestera än mer avancerade.
Fuktkänslighet skulle kunna vara luftfiltret som du beskrev bl som en svamp och blockerar luftflödet eller så skulle det kunna vara tändsystemet som är fuktkänslig. Om lambdasonden inte har inbyggd värme (bara en kabel) kan de också bli för kalla vid regn för att ge bra mätningar
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Jag tror det fungerar att förcacha på alla Android-telefoner. Jag har en Samsung galaxy Mini, och det som fungerar på den fungerar nog på ungefär alla andra.
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Då förra årets semester var relativt belastad med av- och på-plockande av packning vid tankningar så har jag nu gjort en pakethållare som fungerar OK:

55 cm bred, 40 cm lång. Fästet är av tjockväggigt kvalitetsrör och hårdlött. Själva pakethållaren är från en Monark 1142/1143 lastmoped. Jag hittade pakethållaren i lätt krockskadat skick i en container för många år sen :

Image

Image

Image

Image

Jag satte dit fästet med remmar då det inte ska sitta där permanent. Körde igår några mil med 10 kilo last på och det sitter som det ska:

Image

/Calle
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hittade cachefunktionen nu tack för tipset!

Rejäl pakethållare, tyckar dock att fästen med spänband verkar lite mera tveksamt. Går det inte hitta en bättre lösning, ett gäng slangklämmor t ex?

/Aryan
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Det är helt OK med remmar. Om man skruvar fast det hela med klammor eller liknande så måste det sitta perfekt. Remmarna har så pass mycket elasticitet i sig att det är mycket liten risk att dom jobbar sig loss. Den främre remmen är placerad framför låset till sadeln och kan inte lossna helt. Dessutom ska jag inte ha på pakethållaren permanent.

Naturligtvis måste remmarna sitta på ett bra sätt och vara av bra kvalitet.
Post Reply