Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Var förbi förorten man växte upp i och tog ett par bilder av modrevivalklotter... Kom ihåg modsklottret från när man var kid på tidigt åttiotal, trodde då att "mod" bettyde att man var modig om man klättrade upp på taket på den transformatorstation klottret var målat på, tidigare var det också en pil men den är borta nu... Endast nyligen reflekterade jag att det kanske var ett mod och inte en modig som klottrat...
Image
Image
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Tisdagkväll på väg hem från Ulva kvarn utanför Uppsala

Post by Lunatic »

Image

Passade på att plåta Lunan i riktigt orange kvällsljus (och låta domningarna i rumpan släppa...).

Rickard
Woodstock

Post by Woodstock »

Två superfina scootrar som inledning på denna sida. Gillar verkligen färgen på Calles Sprint. Och vilka handtag sen - snacka om 70-tal!

Mycket fin Luna du har, Lunatic! Skön orange färg på den också.

Skulle gärna ha båda två. Ska se om jag kan köpa några trisslotter i eftermiddag, så förhandlar vi pris sedan. Okej, Calle och Lunatic? :grin:

/ Woodstock
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Woodstock wrote:Två superfina scootrar som inledning på denna sida. Gillar verkligen färgen på Calles Sprint. Och vilka handtag sen - snacka om 70-tal!
Tack!
Ja handtagen är underbara!
...och färgen, original sedan 1969 fast bättrad lite här och där.

Köpte Sprint Velocen av försvarsattachen på italienska ambassaden i Stockholm, han var en gammal avdankad general som mötte upp i för stor clubblazer.
Generalen hade tagit den som flyttgods när han blev stationerad i Sverige och kontaktade sedermera Börje på EHR och genom att Federico visste att jag hade tankar på att importera en Sprint Veloce kom sedan informationen om dess existens hela vägen till Furulund.

När jag köpte den satte det en välsliten velocemotor i den fast nu sitter det en T5 d:o.

/C
Woodstock

Post by Woodstock »

calle wrote:
Woodstock wrote:Två superfina scootrar som inledning på denna sida. Gillar verkligen färgen på Calles Sprint. Och vilka handtag sen - snacka om 70-tal!
Tack!
Ja handtagen är underbara!
...och färgen, original sedan 1969 fast bättrad lite här och där.

Köpte Sprint Velocen av försvarsattachen på italienska ambassaden i Stockholm, han var en gammal avdankad general som mötte upp i för stor clubblazer.
Generalen hade tagit den som flyttgods när han blev stationerad i Sverige och kontaktade sedermera Börje på EHR och genom att Federico visste att jag hade tankar på att importera en Sprint Veloce kom sedan informationen om dess existens hela vägen till Furulund.

När jag köpte den satte det en välsliten velocemotor i den fast nu sitter det en T5 d:o.

/C
Tack för en skön historia! Alltid kul att veta historian bakom ett fordon - egentligen borde du plita ned den och fästa någonstans på Sprinten, så att kommande ägare kan få ta del av dess rara historia.

Färgen är som sagt riktigt snygg och det är inte ofta man ser den nyansen på ett fordon och i synnerhet inte på en scooter. Det måste vara en ovanlig kulör på Vespa? VW hade en liknande nyans på bubblorna i mitten av sextiotalet. Och om jag inte missminner mig finns det väl Lambretta Lunor i en liknande kulör?

/ Woodstock
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Härligt att få se en Luna här under medlemsbilderna! Tack Richard!

Woodstock, Luna:s sk "Astral Blue" kulör var något blåare. Se bild.
Luna:n längst fram till vänster har nog en viss Hr. Calle pillat på tidigare. (Den köptes i Staffanstorp i våras) och skall enl uppgift vara lackerad med Lechler Turchese 8016

// LENY
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

LENY wrote:Luna:n längst fram till vänster har nog en viss Hr. Calle pillat på tidigare. (Den köptes i Staffanstorp i våras)
Oj, konstigt, undrar vad det kan vara för någon?
Kanske den som Olof renoverade för ett tag sedan?
Isåfall är det enda jag gjort på den är en portning av cylindern.
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Åsså var det visst det där med länken till bilden också.... :/

Image

Se även http://www.scgbg.se/index.php?option=co ... 2&catid=36

// LENY
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Jo, det var nog Olof som gjorde renoveringen, tror t o m att det var pga denna som det blev delar över till den första LUNATIC scootern.

//LENY
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

juste med så många lunor på samma flak!

Ja, visst var det p.g.a. den Lunan som det blev Lunatic 1.
Søren K
Nybörjare
Nybörjare

Gorillapod camera mount

Post by Søren K »

har just köpt en sådan her:

Image

og var selvfølgelig tvungen strax at teste den:

http://www.youtube.com/watch?v=cxHx_CXtRsU
munken
Nybörjare
Nybörjare

Post by munken »

Jamen er det inta den bra Gorillapod? :grin: :grin:
Copenhagen SC
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Fyller på med lite nya bilder... Jag och två polare gjorde en 20-milarunda häromdagen, bl a förbi Smygehuk där vi åt snuskigt goda våfflor med mjukglass och kaffe för bara 30 pengar (rekommenderas varmt!). Trots de tre ytterligheterna av tvåhjuliga motorfordon höll vi tempo och vägar som passade alla (klart, jag fick vänta in sölkorvarna ibland... :mrgreen:). Lite förgasarproblem och kabelbrott var snabbt avklarat och är vardagsproblem som vespaägare...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
munken
Nybörjare
Nybörjare

Post by munken »

Hey!

Da de heftige tømmermænd efter fejringen af Copenhagen SCs 10 års jubilæum var overstået tog jeg lige 2 af mine "babies" for a cruise;-)

Sådan her kører jeg med min ældste datter Filippa.....

Hun er lærenem.....heavy metal og håndtegn;-)
Image

Image

Kärlek på vejen,
Kasper
Copenhagen SC
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Smög in till de centralare delarna för att kolla på lite 50-talsnostalgi.
Inte illa alls. Såg t.o.m. en fin Touring med sidovagn ståendes bland jänkare och gamla mopeder.

Jag kom hem också, trots att min motor verkar ha konverterat till turbin :wink:

Image
Vespa with a little twist of .... helmet?
Terraplane Blues

Slänger in ett gäng bilder från dagens runda med kompisarna. Det började med stort kryss i taket, då Mr Hemlighetsfull dök upp med en nyinköpt Gilera Runner 180 (utan att ens ha nämnt ett knyst till oss andra innan). Jag har tjatat på honom i flera års tid att han ska köpa en gammal scooter, men aldrig blivit hörsammad. En modern plastscooter är bättre än ingen scooter - denna är åtminstone italiensk! :wink: Det skulle dock visa sig att man bör träna litet först om man inte har kört tvåhjuling på ca 10 år... :roll:

Gilera Runner 180: 0-100 på 5,2 sekunder i originalutförande. Inte illa!
Image

Glada i hågen börjar dagens runda. Hmm, det blir alltid snett när man fotograferar bakåt i farten...
Image

Ett härligt gammalt handelshus på vischan, byggt 1903. Tänk om hus kunde tala!
Image

Tripp, trapp, trull...
Image

Svårt att fotografera bakåt i farten som sagt. Åtminstone rak horizontlinje här - alltid något!
Image

Fyra helt olika tvåhjulingar samsas om parkeringen utanför fiket. Bettan mådde illa av PVC-lukten som hon var omgärdad av...
Image

En underbar gammal mack någonstans på vischan. Tyvärr ej i funktion.
Image

Marschtempo i 70-80 knyck. Plötsligt svänger vägen - men inte Niklas! Ringrostig var ordet... Hyfsat snabb med kameran, va?
Image

Allt gick okej trots att det gick ganska fort. Såg sjukligt komiskt ut. Alla (inklusive olyckskorpen) garvade så vi grät efteråt...
Image

"Där var det!". Vår vän plöjde upp halva stycket och drog blasten med sig ut på vägen.
Image
tretjak
Nybörjare
Nybörjare

Vespa i Hanoi

Post by tretjak »

Skickar ett bidrag från Hanoi. En bild som jag tog i januari. Vietnameserna tycker det är fånigt med hjälm by the way. Den här tjejen är förmodligen ganska rik i Vietnam eftersom hon har råd med nåt annat än Honda Wave. Honda kostar ca 7000 kr där och en Vespa kostar som i Europa.

Image
tretjak
Nybörjare
Nybörjare

Phuket

Post by tretjak »

Vespasamling i Patong, Phuket. December 2006.
Image
munken
Nybörjare
Nybörjare

Post by munken »

Heisann!

Her et par shots fra årets bakkelukning i fredags. Hver år når forlystelsesparken 'Bakken' åbner/lukker kører mellem 5-10.000 motorcyklister fra Nørrebro i København til Klampenborg hvor Bakken ligger.

Image

Image

Image

Resten af billederne her: http://www.birkeholm.dk/flameboy/csc/bakkelukning/

Cheers
Kasper
Copenhagen SC
calle
Trollkarl
Trollkarl

Re: Phuket

Post by calle »

tretjak wrote:Vespasamling i Patong, Phuket. December 2006.
Juste ochg snyggt Tretjak!

Och ett par/tre Lambrettor har smugit sig in också...
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Terraplane Blues wrote:Marschtempo i 70-80 knyck. Plötsligt svänger vägen - men inte Niklas! Ringrostig var ordet... Hyfsat snabb med kameran, va?
http://img65.imageshack.us/img65/8573/img0247hb5.jpg

Allt gick okej trots att det gick ganska fort. Såg sjukligt komiskt ut. Alla (inklusive olyckskorpen) garvade så vi grät efteråt...
http://img211.imageshack.us/img211/4807/img0254un8.jpg
"Där var det!". Vår vän plöjde upp halva stycket och drog blasten med sig ut på vägen.
]http://img65.imageshack.us/img65/1365/img0266im0.jpg
Haha! Fantastiskt kul! Älskar sådant här. Åtminstone så länge förare och scooter klarar sig oskadda...
Terraplane Blues

Ronnie wrote:
Terraplane Blues wrote:Marschtempo i 70-80 knyck. Plötsligt svänger vägen - men inte Niklas! Ringrostig var ordet... Hyfsat snabb med kameran, va?
http://img65.imageshack.us/img65/8573/img0247hb5.jpg

http://img211.imageshack.us/img211/4807/img0254un8.jpg
]http://img65.imageshack.us/img65/1365/img0266im0.jpg
Haha! Fantastiskt kul! Älskar sådant här. Åtminstone så länge förare och scooter klarar sig oskadda...
Visst är det! :grin: I det här fallet är det extra roligt p g a vederbörandes personlighet. Det går inte att förklara - han är världens bästa och mest underbara vän, men har en stil som en disträ sengångare, nästan alltid sörplandes på en liter lättmjölk i ena handen. Ja, det går bara inte att förklara...

Avåkningen såg så satans ball ut bakifrån (de två andra låg framför honom). Jag hann tänka: "vad f-n sysslar han med, han kör ju rakt ut i stycket!". Att sedan få se synen när han bumpar omkring mellan åkerfårorna med benen hängande kors och tvärs i luften var en syn jag sent ska glömma. Trillet var till slut oundvikligt och han gled en rejäl bit på den hala blasten till betorna. Oj, vad skoj!

Jag kastade upp kameran så fort jag någonsin kunde och hann knäppa ett 20-tal bilder innan han och scootern var på benen igen. Det första han sa till mig var: "schysst, du börjar fotografera innan du har kollat hur det gick med mig". Jag fick litet dåligt samvete just då, det ska jag erkänna - men sedan bröt vi alla ut i ett hysteriskt gapflabb som fortfarande ekar på platsen. Faktum är att jag och en annan kompis har skrattat så mycket i efterhand att vi fått träningsvärk i magmusklerna.

Tro nu inte att jag är den där elake och skadeglada typen - nej, den sorten avskyr jag verkligen. Jag hade givetvis inte skrattat om det hände något allvarligt...

EDIT: Några bilder till. Att han har en KIWI-hjälm från 1977 (eller nåt) gör inte situationen sämre, he-he! Ofattbart att han kunde dra med sig så mycket blast ut på vägen. Givetvis har vi andra redan börjat tråka honom för incidenten, i sann vänskaplig anda. Mail har cirkulerat bland kompisarna, med bilder på uppförstorade detaljer som blast i handen och på handtaget (syns på en av bilderna i förra posten) följt av kommentarer att han kan konkurrera ut jordgubbs-plockar-polackerna nästa år o s v... :grin:

Image

Image

Image
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

kan du ta en bild på bakbromsen åt mej på din primavera,kommer inte ihåg hur det satt med skruvnippeln. :? ta närbild på bakhjulet där vajern går i bromsarmen.TACK !!/blizzy
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
tretjak
Nybörjare
Nybörjare

Kung

Post by tretjak »

Världsklass på Gilerabilderna. Flabbade så att väggarna skakade.
Terraplane Blues

Re: Kung

blizzy wrote:kan du ta en bild på bakbromsen åt mej på din primavera,kommer inte ihåg hur det satt med skruvnippeln. :? ta närbild på bakhjulet där vajern går i bromsarmen.TACK !!/blizzy
Visst, men det dröjer till helgen. Kanske någon annan kan bistå med en bild före? Skapa en tråd om det, vet jag. Har du kollat sprängskisserna på Scooterhelp?
tretjak wrote:Världsklass på Gilerabilderna. Flabbade så att väggarna skakade.
Härligt! Det enda jag stör mig på, är att jag inte tog några bilder på trillet. Jag har alltid kameran skjutklar runt halsen när vi är ute och kör. När jag såg faktumet att han plöjde ut i stycket, var min omedelbara tanke att jag skulle fotografera förloppet i farten. Jag gissar att jag själv blev litet paff och ville nog se att det gick bra först. Men vilken syn det var när han brakade ut på åkern - jag glömmer det aldrig... :grin:
Post Reply