Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

min vespa låter som Napalm Death i 100 blås

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Napalm i 100 blås eller Vespan i 100 blås? :wink:

Min Primavera låter på sin höjd som ABBA´s "Thank you for the music". Åtminstone i farter under 200 km/h.

Edit: versionen av "Thank you for the music" i d-moll naturligtvis.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Napalm i 100 blås eller Vespan i 100 blås? :wink:

Min Primavera låter på sin höjd som ABBA´s "Thank you for the music". Åtminstone i farter under 200 km/h.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vafalls, ABBA? Du får nog allt ta och trimma på litet. Min Primavera låter som Motörheads "Ace of Spades" runt 100 blås - sen lägger jag i fyran... (Nu ljög jag visst litet igen, men det lät tufft åtminstone... :D).

/ Fredrik
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Jaha ja, nu råkar det vara så att Motorhead och Napalm Death är mina två favoritband alla kategorier, och här är jag med en ABBA-Vespa?!

Var och när är den där toktrimmarkursen?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Jaha ja, nu råkar det vara så att Motorhead och Napalm Death är mina två favoritband alla kategorier, och här är jag med en ABBA-Vespa?!

Var och när är den där toktrimmarkursen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaså? Då kan jag avslöja att jag hade en en jeansjacka med Motörhead-ryggtavla 1983 eller 1984, he-he... Minns att vi i "Tuffa Gänget" träffade en 35-åring utanför närköpsbutiken, som även han hade jeansjackan full av hårdrocksmärken. Vi tyckte detta var så coolt på en "gubbe" att vi lovade och svor på att vi också skulle se ut så när vi var 35... :D

Att trimma är betydligt enklare än vad man tror (gjorde f ö mina två första ordentliga vespatrimningar i våras - en Primavera och en Vespa 50). Det finns en uppsjö med trådar på detta forum som handlar om trimning, dels generell såväl som precis. Kolla sökfuntionen! Annars finns här en bra sida om just trimning av Primavera (bl a portning m m):

http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... stall.html

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Napalm Death är mina två favoritband alla kategorier, och här är jag med en ABBA-Vespa?!

- Finns dom fortfarande?

Såg dom ett par gånger på Stadt Hamburg/ 33/45 i Malmö på slutet av 80-talet.
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Napalm Death är mina två favoritband alla kategorier, och här är jag med en ABBA-Vespa?!

- Finns dom fortfarande?

Såg dom ett par gånger på Stadt Hamburg/ 33/45 i Malmö på slutet av 80-talet.

Napalm inte bara finns, de är bättre än någonsin (om man nu har vett att förstå och uppskatta lite arg grindcore)!

Rekommenderar tre av de senaste skivorna ("Enemy of the music business", "The code is red... long live the code" samt "Smear Campaign") å det varmaste!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Federico

Napalm i 100 blås eller Vespan i 100 blås? :wink:

Napalm Death går väl oftast i 100-blås, vespan ibland, och då låter den, skrammel med med tung ljudmatta i botten.

Jag kan spela in Vespan och sedan spela in 1-sekunders låten "you suffer but why?" så förstår ni vad jag menar

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Gruppens namn börjar på "The". Sedan kommer bokstaven "T" <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Här är ett annat gäng som ovanstående ledtråd gäller för:

Image

En ledtråd till: De har något gemensamt med Vespa och Lambretta.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Gruppens namn börjar på "The". Sedan kommer bokstaven "T" <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Här är ett annat gäng som ovanstående ledtråd gäller för:

Image

En ledtråd till: De har något gemensamt med Vespa och Lambretta.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"

Italienare? helvete, det finns massor med italienska progband....

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
Italienare? helvete, det finns massor med italienska progband....

Ja, men inte många som börjar på The T...

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

The Trip ?

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />The Trip ?

Sissignore!

Bilden är tagen från LP:n Caronte, från 1971.
http://www.progressiverock-online.com/s ... ip(1).html
Gruppen bestod av två italienare, en engelsman och en icke-italienare av för mig okänd nationalitet.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

har du skivan? är den bra.

jag har bara Circus 2000, de var väl bland de största progressiva banden runt -70 i Italien?

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<br />har du skivan? är den bra.

jag har bara Circus 2000, de var väl bland de största progressiva banden runt -70 i Italien?

Jag har en reissue-LP. Originalet får man betala stora summor för. Även reissuen var inte så lätt att hitta. Jag fick betala 150 kr secondhand, då normalpriset för second hand LP var runt 50 kr.
Jag tycker skivan är bra. Dominerande i ljudbilden är Hammond-orgel med ett coolt distat sound och elgitarr. Sång bara på ett par av låtarna.

Circus 2000 var knappast något av de större italienska banden. Jag har deras "An escape from a box". Rätt bra, men kanske inte bland favoriterna.
Det mest kända italienska progbandet är Premiata Forneria Marconi (PFM). Andra kända grupper: Le Orme, Banco del mutuo soccorso, New Trolls, Battiato, Biglietto per l'inferno.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

där ser man. jag tycker att man oftast läser om Circus 2000, men det kanske beror på att jag är inne på just den typen av progressive som är i gränslandet till tidig tung hårdrock.

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<br />det kanske beror på att jag är inne på just den typen av progressive som är i gränslandet till tidig tung hårdrock.

Jag är ju inte så hemma på hårdrock, men ett rätt känt italienskt hårdrockband var Il rovescio della medaglia (medaljens baksida). De är dock framför allt kända för en helt fantastisk LP som INTE är hårdrock. Den heter "Contaminazione" och handlar om en galen skotsk musiker som trodde att han var Bachs biologiske son. Den finns i både italiensk och engelsk version. Jag har båda.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />det kanske beror på att jag är inne på just den typen av progressive som är i gränslandet till tidig tung hårdrock.

Jag är ju inte så hemma på hårdrock, men ett rätt känt italienskt hårdrockband var Il rovescio della medaglia (medaljens baksida). De är dock framför allt kända för en helt fantastisk LP som INTE är hårdrock. Den heter "Contaminazione" och handlar om en galen skotsk musiker som trodde att han var Bachs biologiske son. Den finns i både italiensk och engelsk version. Jag har båda.

/Jörgen

Du verkar ha en intressant skivsamling Jörgen. kul!

Federico
Terraplane Blues

Om Ni i "Klubben för inbördes beundran av varandras skivsamlingar" mailar till varandra istället, kanske någon annan hinner lösa min bortglömda bild så länge... :D. Inga italienska proggband här inte - nej, nej (man har ju i scooterkretsar inte en helt "intressant" skivsamling *host*). En av de tre är en irländskfödd gitarrhjälte som dog 1995. Gruppens namn börjar alltså på "The" följt av ett "T"...

Image

/ Fredrik
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Om Ni i "Klubben för inbördes beundran av varandras skivsamlingar" mailar till varandra istället, kanske någon annan hinner lösa min bortglömda bild så länge... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Eftersom du tjatar, gör vi en paus i beundrandet:
The Taste, med Rory Gallagher.
Få se nu, var ställde jag nu den där andra backen med italienska proggplattor...

/Jörgen

Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Om Ni i "Klubben för inbördes beundran av varandras skivsamlingar" mailar till varandra istället, kanske någon annan hinner lösa min bortglömda bild så länge... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Eftersom du tjatar, gör vi en paus i beundrandet:
The Taste, med Rory Gallagher.
Få se nu, var ställde jag nu den där andra backen med italienska proggplattor...

/Jörgen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hur sökte du på Google denna gång? "The +T +Irish +died +1995 +guitar +hero +non +scooter +music +crap". Taste var asfeta och glänser riktigt mycket i min skivsamling, trots allt godis där (men vad bryr Ni Er om det, prog people? *hmpf*). Skickligt gjort oavsett, Bergfors! :)

EDIT: Kolla vad jag hittade på You Tube! The Taste från 1970. Snacka om bländande slideteknik av herr Gallagher på Telecastern...

http://www.youtube.com/watch?v=utQ4jFuiiBQ

...ännu bättre slide i den här:

http://www.youtube.com/watch?v=XBagcBSavIM

/ Fredrik
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Hur sökte du på Google denna gång? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Rory Gallagher är en av få irländska musiker jag känner till. Jag tror jag har hans LP "Against the grain". Så jag sökte på hans namn och se -- dödsårtalet stämde! Då ansåg jag att saken var klar.

/Jörgen

Terraplane Blues

<br />Rory Gallagher är en av få irländska musiker jag känner till. Jag tror jag har hans LP "Against the grain".

/Jörgen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmm...hur stor är din skivsamling egentligen? "Jag tror jag har...". Själv anser jag mig ha en hyfsat stor skivsamling, men jag VET exakt vilka skivor jag har och inte har. Du har kanske olika rum för olika littera? "Köket, vardagsrummet och toaletten är littera A i genren Italiensk progg före 1970".

Så Taste funkar som scootermusik, då? :P

/ Fredrik
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Hmm...hur stor är din skivsamling egentligen? "Jag tror jag har...". <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

I det här fallet vet jag att jag lånade skivan av en kompis och spelade in. Jag handlade alla mina skivor på skivbörser på den tiden och köpte då på mig sådana som jag hade bandat och som jag tyckte var bra. Jag minns inte om jag hittade just den här skivan eller om jag bara har en minnesbild av låneskivan. Jag kan i alla fall se omslaget framför mig. Jag måste kolla om jag har den, fast min gissning är att jag nog aldrig köpte den.

/Jörgen

Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Kan varmt rekommendera Rorys platta "Irish Tour" från sådär -74. Svänger ohyggligt bitvis! Det är nå´t visst med liveskivor tycker

Jonas
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Attans vad juste tråd denna är att läsa!

Blir sugen på att lyssna på en massa musik som man glömt bort i cantopopbalad*ernas förlovade land.
*= lika bra som en spya på dåligt vitvin smakar gott
Post Reply