Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Dagens (ultralätta) bildgåta: En känd grupp som inkluderar denna herre samt originalgitarristen från -68, spelar på Malmö konserthus sön 26 nov kl 1930 som den enda konserten i Sverige (tack Gud!) :D

Vilken grupp och namnet på de båda gentlemännen, tack!

Image

/ Fredrik, a k a Terraplane Blues
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />här får man lite hjälp på vägen

http://img214.imageshack.us/img214/1917/whosmv5.jpg

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jahapp...då var den avklarad:

<font size="5"><font color="red"><b>The Laurie Andersons</b></font id="red"></font id="size5">

Terraplane Blues

Dessa pågar förväntar jag mig att någon känner igen.

Image

Ledtråd: Andades samma luft som Hendrix den 23/5 1967...

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Dessa pågar förväntar jag mig att någon känner igen.

Image

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tja, kan det va nåt peps band?

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Dessa pågar förväntar jag mig att någon känner igen.

http://img391.imageshack.us/img391/2334/gissawg5.jpg

tja, kan det va nåt peps band?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Lustigt att du nämner det, för med kopplingen jag syftar på skulle egentligen en bild på "Linkin' Lousiana Peps New Crowd" (vilket j-vla gruppnamn, va?) utgöra denna bildgåta - men de fick bättre betalt på en spelning i Småland och stack helt sonika dit istället. Bandet jag söker kommer från Fubbick Town och har bl a fått epitetet "Sveriges skramligaste band" på 60-talet...

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

var inte Nameloosers där nerifrån?

Federico
Terraplane Blues

<br />var inte Nameloosers där nerifrån?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Japp, Namelosers var malmöpågar och agerade förband till Hendrix på Klubb Bongo/New Orleans. Helt riktigt, alltså! Gissar att Peps har ångrat både en och två gånger att han föredrog några kronor extra i Småland...

Som kuriosa kan nämnas att namnet Namelosers - som från början hette Beatchers - kom till efter en namntvist med ett göteborgsband, Beachers.

Så "The Laurie Andersons" var helt fel då, eller? Jag ger upp...

klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Okidoke, Namelosers är löst.

Här kommer ytterligare:

Image

Lätt, jag vet, men i brist på fantasi...
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Okidoke, Namelosers är löst.

Här kommer ytterligare:

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... Carola.jpg

Lätt, jag vet, men i brist på fantasi...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Eftersom du brukar döpa bilderna till vem det föreställer, chansar jag på Carola. Skulle det mot förmodan vara fel gissar jag på Accept, men jag tror snarare det är Carola... :D

Tidig bild du hittade, förresten!

Terraplane Blues

Sångaren i det band jag söker namnet på, i karaktäristisk tröja och allt...

Image

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Sångaren i det band jag söker namnet på, i karaktäristisk tröja och allt...

Image

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">OK, kanske för svårt? Ledtråd: Amerikansk grupp, som jag själv upptäckte genom den tv-sända hårdrocksgalan "Heavy Metal Non Stop" i Dortmund 1983 (en riktig kultgala för övrigt, som i ungdomen sågs så många gånger på video att videobandet gick sönder...).

klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Quiet Riot!
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Quiet Riot!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jawohl! De gjorde allt några riktigt skapliga låtar...

Terraplane Blues

Eftersom alla verkar ha tappat "talförmågan" i denna tråd, anser jag mig vara tvungen att publicera följande bild, vilken är tagen 1966. Förutom konstaterandet att de skulle kunna ställa upp i VM för balla frisyrer kan jag som ledtråd bara "säga" lergök-solo...

Image

Ropen de skalla - Vespa 50 åt alla!
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

N ä s t a n så det ser ut som Kinks (inte många som kommer i närheten av Ray Davies breda mun - andre från vänster :)), men så lätt kan det väl inte vara?! Och lergökssolo?
Terraplane Blues

<br />N ä s t a n så det ser ut som Kinks (inte många som kommer i närheten av Ray Davies breda mun - andre från vänster :)), men så lätt kan det väl inte vara?! Och lergökssolo?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, så lätt var det inte, tyvärr... Jodå, ett lergökssolo (!) finns i deras allra första hit - en låt som någon gjorde en cover på där han även eldar upp sin gitarr i slutet... (Varför är jag alltid så generös med ledtrådar?).

klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Troggs?!
Terraplane Blues

<br />Troggs?!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jajemänsan! Det där lergökssolot går inte av för hackor...

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Troggs i sina GB-glass kostymer. Nu är det min tur att kalla något för skräpmusik. Men de hade ett par låtar som avviker och är rättså bra, annars låter ju allt som deras första hit. Maybe The Madman, tror jag en av deras bra låtar heter

Federico
Terraplane Blues

<br />Troggs i sina GB-glass kostymer. Nu är det min tur att kalla något för skräpmusik. Men de hade ett par låtar som avviker och är rättså bra, annars låter ju allt som deras första hit. Maybe The Madman, tror jag en av deras bra låtar heter

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, nu var det verkligen din tur att få säga så, Federico! :D Håller med - vilken skräpgrupp! Fast lergökssolot skojar man inte med. Alltid trevligt med udda och oortodoxa instrument inom musiken. Vilken grupp blir först med bakgrundstoner från en vespamotor stämd i C-dur?

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vilken grupp blir först med bakgrundstoner från en vespamotor stämd i C-dur?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

- Det finns en massa musik med Vespamotorljud i, frågan är om hurvida dom är stämda i C-dur?
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Är det bara min Vespa som går i d-moll?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Är det bara min Vespa som går i d-moll?

min vespa låter som Napalm Death i 100 blås

Federico
Terraplane Blues

Man undrar ju om någon minns de här?

Image

Ledtråd: Är inget skräpband och ingen skräpmusik, så det behöver ni iallfall inte bemöda Er om att skriva... :D. Gruppens namn börjar på "The". Sedan kommer bokstaven "T" (jäklar, nu var jag så där överdrivet generös igen...)

PS. Dagens musikskvaller: visste Ni att den gamla gitarrhjälten Peter Green numera bor på Österlén i Skåne? En kompis till mig (som är landsman till Peter Green f ö) sprang på honom på Musikbörsen i somras. Han hade hittat en svensk tant och flyttat hit sa han. Kom ihåg var Ni hörde det först... :) DS.

/ Fredrik
Post Reply