Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by marst060 »

Min stackar innova står och ser ledsen ut på balkongen. Jag hade hoppats på en snöfri vinter och en tidig start på säsongen. Nu blir det väl mitten av April...
Little Honda
Drömmare
Drömmare

Post by Little Honda »

Då har det varit premiär för i år. Den 3 feb fick Little Honda ge sig ut på en tur och retur till jobbet.
Måste säga att det kändes som våren hade kommit men nästa dag var det snöstorm.Nytt försök den 7 feb
då hann jag inte ens hem innnan snön slog till och det blev en resa hem i snö och slask.
Inga problem för den lilla att ta sig hem men hastigheten var låg, väldigt låg.
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Tänkte göra lite vårservice. Byta olja och stift.

Var i Stockholm köper jag stift? Biltema? Olja?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marst060 wrote:Tänkte göra lite vårservice. Byta olja och stift.

MC-varuhuset Norra Stationsgatan säljer, eller har sålt Innova så dom borde ha rätt stift o olja. :mrgreen:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Jag servade många såna i somras när jag jobbade på mc-varuhuset. Kom ihåg att mäta ventilspel också de har ganska litet spel och brukar behöva justeras på innova :!:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marst060 wrote:Tänkte göra lite vårservice. Byta olja och stift.

Jag har köpt stift, kedja & luftfilter hos Stockholms MC Varuhus och till förvånansvärt låga priser.
Olja har jag köpt hos Biltema.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

marre wrote:Jag servade många såna i somras när jag jobbade på mc-varuhuset. Kom ihåg att mäta ventilspel också de har ganska litet spel och brukar behöva justeras på innova :!:
Tycker det känns läskigt att vara inne i motorn och skruva. Är det svårt att få till det bra?
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Jag har blivit med Innova. Min högt älskade gamla Ciao visade sig vara på väg att gå av på mitten, och ytterligare
förstärkningar var rätt meningslöst. Efter några dagars sörjande (bokstavligen...) beslöt jag mig för att verkligen pensionera Ciao:en och kolla efter nåt lite snabbare och skoter-artat.

För några år sen "lurade" en kompis mig att ta en tur med hans trimmade Suzuki GSX-R1100. Efter en rent chockartad
upplevelse tog jag beslutet att aldrig mer köra tunga snabba hojar. När jag körde motorcykel som mest var det sent
80-tal och det kändes åtminstone liiiite farligt när man eldade på rejält. Nyare hojar är för stabila och ger ingen bra känsla om att döden lurar runt hörnet. Nåt år senare lallade syrrans grabb in på Bike i Trollhättan för att "kolla lite" och kom ut med en Honda CRF450 motard. Denna vansinniga kontraption måste givetvis provköras. Känslan kan beskrivas som trimmad moped gånger tio. När jag insåg att jag precis hade kört på bakhjulet från torget i Vänersborg till gamla vattentornet där (drygt 300 meter) åkte jag genast tillbaka med hojen och bestämde mig för att aldrig mer köra snabba motorcyklar. Skotrar undantogs dock av praktiska skäl.

Åter till ca två veckor sen: Jag var nu relativt säker på att en något begagnad Vespa LX125 var det jag ville ha och var t o m och tittade på en. Hoppas Kjell på Härnäset inte blev för besviken när jag inte dök upp igen. Problemet var nämligen att ungen blev i det närmaste rättshaverist så fort jag nämnde nåt om att köpa Vespa LX. Hon har sin nya LX50 2T väntande på moppe-körkortet, och hon vill till varje pris vara ensam om LX:en här i Lysekil. Som den ömme fader jag nu är så vek jag mig och funderade lite till. Det tog några dagar att komma fram till att Innovan var det jag borde ha.

Efter att ha fixat kosing åkte jag till Bike i Trollhättan för att kolla vad dom hade inne. Jag meddelade säljaren att jag ville kolla på det brutalaste han hade att erbjuda, d v s en Innova, vilket var uppenbart kul att få höra. Dom hade bara en vit 2010:a inne så den fick det bli. Köpte utan provkörning, hyrde släpkärra och hämtade en styck Innova en timme senare.

Nu har jag kört ca femtio mil och jag är överförtjust i den. Alldeles perfekt för mina behov. Sadeln är iofs lite hård, men det går att leva med. Ett klart plus är att den låter helt OK, och att man slipper automat-surrandet. Den ska nu användas till vardags, till att irra runt och syssla med geocaching och en längre semester i juli. När jag bokade 100-milaservicen sa jag till folket på Bike att andra-service nog blir i Spanien. Dom stirrade rätt klentroget på mig, men det är så det är tänkt. Min familj insisterar på att jag varje år tar en semester på egen hand och i mitt eget tempo ( jag är en ganska överårig och inte allt för söt DAMP-unge med begränsad förmåga till semesterslappande :D ). Nåt varv på Nurburgring, korsa alperna och sen åka till Rom är första del av planen. Sen blir det spanska östkusten till Algeciras. På 80-talet sträckkörde jag den vägen, men nu blir det bekvämare etapper.

/Calle
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Jag skall väcka lite liv i den här tråden igen. Jag köpte en BMW, lite mer fullvuxen hoj i Juli förra året och Innovan har blivit stående sedan dess. Efter ett år har jag i alla fall tagit mig tid att serva Innovan och göra den klar för försäljning.
Cykeln har gått 465 mil sedan förra servicen jag gjorde själv hösten 2009 men det var fram till Juli förra året.

Man hinner glömma mellan gångerna, så jag använda min egen fotodokumentation av servicen jag gjorde vid 810 mil 2009.
Dock har jag konstaterat lite mer att tipsa om bl.a. hur mycket lättare det är att göra ventiljusteringen med bortmonterad luftburk, så jag har uppdaterat och postar länken igen (även om jag tror att den ligger i något tidigt inlägg i den här tråden redan.
http://kagghamra.com//innovaservice.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag är imponerad av Innovans batteri. Jag satte dit en C-tech laddare på våren 2011, men EFTER att jag testat att starta efter att hojen stått i kallgarage hela vintern. Den gick då igång direkt. Sen har inte cykeln startats sedan början av Juli förra året tills jag testade igen för ett par dagar sedan. Den small igång direkt och det får man väl säga är ett bra betyg.

Efter genomförd service så skall den ut på blocket, skall passa på när jag har semester, men igår tog jag mig en provsväng efter att ha servat klart.
Det är förvånande hur roligt det är att kliva av sin 200 kg 800cc MC med 72 hk och sätta sig på Innovan. Den må upplevas som ännu mer kraftlös som jämförelse, men den är så snäll och levererande. Det var med ett stort leende jag rullade runt i ett par mil och bara hade kul. Visst, Innovan är mer som en trimmad moppe i karaktären, än en 'riktig' MC, men man åker förvånansvärt komfortabelt och hänger med bra i biltrafikens rytm.

Min fru påstår att jag kommer att sakna den och ångra att jag säljer och gissningsvis har hon rätt. Mitt hjärta kommer nog alltid att klappa lite extra för den lilla rappa sparbössan, som ändå Innonvan är.

Jag hoppas att nya ägaren kommer att dyka upp här på forumet. Det skulle vara kul att få följa Innovans vidare öden....

/putte

http://puttepj.webs.com//innovaservice.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Den nionde juli kom jag hem efter en liten tur på 775 mil under 17 dagar. Innovan fungerade nästan perfekt hela vägen. Ett litet tjuvstopp vid ett rödljus i Marseille var enda problemet som Innovan orsakade, men det kan ha berott på att kopplingen behövde justeras plus att det var extremt varmt ute. Jag körde autobahn genom Tyskland till Heiterwang i Österrike för att sen börja köra kul vägar. Lite grovt listat så körde jag via Stelvio-passet, Milano, Genua, italienska rivieran, Monaco, Col de Turini, franska rivieran, Saint Tropez, Marseille, Avignon, floden Tarns dalgång, Cahors, Bergerac, La Rochelle, Orleans, Paris, Amiens, Arras, Bryssel, Venlo, Papenburg, Bremen och sen 89 mil sista dagen från söder om Hamburg hem till Lysekil. Innovan är väldigt lämpad för de fina mindre vägarna längs medelhavet, då man lätt kan smita förbi köer dom stora motorcyklarna fastnar i.

En liten film från Innovan: http://www.youtube.com/user/fjalstal#p/ ... 56MfamALDo" onclick="window.open(this.href);return false;

/Calle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kamikazekalle wrote:Den nionde juli kom jag hem efter en liten tur på 775 mil under 17 dagar. Innovan fungerade nästan perfekt hela vägen. Ett litet tjuvstopp vid ett rödljus i Marseille var enda problemet som Innovan orsakade, men det kan ha berott på att kopplingen behövde justeras plus att det var extremt varmt ute. Jag körde autobahn genom Tyskland till Heiterwang i Österrike för att sen börja köra kul vägar. Lite grovt listat så körde jag via Stelvio-passet, Milano, Genua, italienska rivieran, Monaco, Col de Turini, franska rivieran, Saint Tropez, Marseille, Avignon, floden Tarns dalgång, Cahors, Bergerac, La Rochelle, Orleans, Paris, Amiens, Arras, Bryssel, Venlo, Papenburg, Bremen och sen 89 mil sista dagen från söder om Hamburg hem till Lysekil. Innovan är väldigt lämpad för de fina mindre vägarna längs medelhavet, då man lätt kan smita förbi köer dom stora motorcyklarna fastnar i.

En liten film från Innovan: http://www.youtube.com/user/fjalstal#p/ ... 56MfamALDo" onclick="window.open(this.href);return false;

/Calle
Imponerande!!
Måste varit en kul trip, men påfrestande med så många mil på så kort tid. En bedrift!!/L
Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Bjorkdahl »

Imponerande!
Men det blev några tankstopp kan jag tänka mig.

//Peter Björkdahl
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

65 tankstopp. Snitttiden per tankning blev ungefär 12 minuter p g a att packningen naturligtvis var tvungen att delvis lossas. 65x12= 780 d v s 13 timmar tankningstid totalt, så egentligen hade jag väl bara 16 dagars ordentlig semester... :D

Om jag räknar bort transfersträckorna (till Österrike och hem från Hamburgstrakten) så blir det 38 mil om dagen i snitt, vilket är helt OK. Autobahn med Innova är ärligt talat lite halvtråkigt, men jag hade inte råd med annat. Den totala kostnaden för de 17 dagarna blev 6000 kronor, plus broarna vid Bält och Öresund. 190 svenska x2 över Öresund och 115 danska x2 över Bält.

Bränsleförbrukningen hamnade vid ca 0,21 liter per mil, och då har jag inte kört särskilt snällt.

Jag funderar nu på var jag ska åka nästa gång. Att köra längs atlantkusten genom Holland, Belgien, Frankrike och halva Portugal för att sen köra hem genom östra Frankrike och hela Rhen-dalen lockar lite. Jag har även börjat leka med idén att frakta över Innovan till USA och köra New York-Los Angeles via mindre vägar, men jag lär nog inte få råd med det inom rimlig tid. Island kanske skulle vara nåt? Hittade nåt på nätet om att en Innova fungerar bra där.

På vägar som i följande bild är Innovan klart kul. Dom stora hojarna har ofta bekymmer med att baxa runt sig i hårnålsböjarna, men det bekymret har man inte med Innovan. Bara att puttra igenom i god fart på tvåan om man inte får möte: http://www.panoramio.com/photo/56294262" onclick="window.open(this.href);return false;

Vägen mot Col de Turini är minst lika kul och klart mer lämpad för att hålla farten uppe med få hästkrafter, men "dikena" är rätt djupa: http://www.panoramio.com/photo/56297826" onclick="window.open(this.href);return false;
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Oj, det var en ordentlig tur du gjorde! Dags att skriva en historia för Scooteristen med någon bild? :D
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Jag har skrivit ihop lite för släkten om min Innova-tur. Jag bör ju se er andra Innova-förare som en del av min virtuella "familj" så här är texten: http://www.fjallstal.se/bl/semester.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Om scooteristen tycker det är något att ha så kan jag naturligtvis skriva något kortare och mindre detaljerat.

Jag plåtade lite längs vägen. De bilderna finns på http://www.panoramio.com/map/?user=6988 ... %26tab%3D4" onclick="window.open(this.href);return false;

Innovan finns med mer eller mindre på ett 20-tal av bilderna. Någon bild som väl tydligt visade hojen i förgrunden godkändes inte för Google-visning, men det får jag väl leva med :)

Är det någon som vill med på en liknande tur nästa sommar?
Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Bjorkdahl »

Inspirerande! Det får mig att minnas min första touring i Europa 1982 :D
Och dessutom jättefina bilder!

//Peter Björkdahl
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Jag tog en "liten" tur igår och hamnade på hemvägen norr om Brudfjällsvägen. För er som inte vet vad Brudfjällsvägen är så går den mellan Tisselskog och Håverud i Dalsland och är extremt underhållande att köra. Förr körde jag bil ofta och fort där, och och vägen sitter bra i minnet förrutom nån liten kurvserie som är uträtad en smula sen förr. Jag minns alltså spårval och bromspunkter i detalj. När jag igår började ladda på strax efter de sista husen där man har kommit upp på höjderna så körde jag förbi ett par stillastående killar på varsin Yamaha XJ6, och jag såg att dom slängde sig på hojarna för att hänga på. Jag fattar iofs inte hur en förare av en hyfsat snabb hoj kan se en Innova som någon sorts utmaning, men dom blev nog lite överraskade. Dom kom nämligen inte ikapp förrutom mot slutet där jag lugnade ner mig förbi ett hus, fast sen körde jag ifrån dom igen de sista knappa två kilometerna. Den sista biten är rätt svårkörd med blinda krön som svänger på baksidan och kurvor som kniper åt illa i utgången och det kräver mycket precist spårval, att man kan vägen perfekt och ett visst inslag av självsäkerhet för att inte tveka. När jag lugnade ner mig inne i Håverud så gled de där två upp intill mig och stirrade på mig och på Innovan några sekunder innan dom ruskade på huvudet och sen gled iväg. Undrar hur överraskade dom var?

:D

Efter en sån där repa är jag glad att jag tog beslutet att inte köra snabbare tvåhjuliga saker som Innovan. Det går fort nog nu.
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by TMax500 »

kamikazekalle wrote:....vägen sitter bra i minnet förrutom nån liten kurvserie som är uträtad en smula sen förr. Jag minns alltså spårval och bromspunkter i detalj..... ....killar på varsin Yamaha XJ6, och jag såg att dom slängde sig på hojarna för att hänga på.... Dom kom nämligen inte ikapp förrutom mot slutet där jag lugnade ner mig förbi ett hus, fast sen körde jag ifrån dom igen de sista knappa två kilometerna. Den sista biten är rätt svårkörd med blinda krön som svänger på baksidan och kurvor som kniper åt illa i utgången och det kräver mycket precist spårval, att man kan vägen perfekt och ett visst inslag av självsäkerhet för att inte tveka. När jag lugnade ner mig inne i Håverud så gled de där två upp intill mig och stirrade på mig och på Innovan några sekunder innan dom ruskade på huvudet och sen gled iväg. Undrar hur överraskade dom var?
He-he-he... Förstår att du gillade det! :) Fast du svarar nästan på din egen fråga. Brudfjällsvägen är svårkörd för den ovane. Och du verkar vara väldigt van. Den svänger ju ofta märkligt och oväntat, har krön där man undrar vart vägen egentligen tog vägen, "dolda" kurvor, dålig sikt och en hel del andra hyss. Skitroligt, men svårt. Körde själv min trajja där häromveckan och man blir ju genomsvettig av att köra den vägen i lite tempo! :) Hade ett par stora biffar (såna där 1800 cc av något slag) framför mig som skrapade fotpinnar som tomtebloss, och jag hade problem att hänga med dem på min relativt smidiga Thruxton. Så jag valde att inte hålla deras tempo. Ville hellre överleva... Så antingen körde de vårdslöst fort (dvs klarar kanske inte ett oväntat möte med en husbil?) eller också så kunde de vägen som i sin egen ficka. Vem vet!

Men kul är det!

EDIT: har bara kört med trajjan där, har inte testat Brudfjället med med min T-Max. Men det borde vara lika kul!!
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Termoscud eller annat skotertäcke till Innova

Post by wY »

En till ny Innova-förare här. Jag var en hårsmån från att köpa en för ett år sedan men det tog en för mig oväntad riktning med en större skoter. Den är kvar men jag bestämde mig för att trots allt prova Innovan på riktigt, d.v.s. köp och kör. 1 vecka har gått. Återkommer nog om det men först en fråga om skotertäcke.

En bekant har ett skotertäcke, Termoscud , Tucano Urbano på sin moppe. Mkt nöjd med det så jag började leta men jag hittar inget till Innovan. (http://www.tucanourbano.it/main/termoscud.aspx)
Det som är till Honda SH50 kanske funkar??? Lite roligare färger och mönster än svart också:
Image
Image

Provade ebay.de och hittade ett "rollerdecke" för just Innovan:

Image

Någon som hittat ett passande Termoscud eller nån som provat Honda-täcket?

I beskrivningar och recensioner av Termoscud verkar det väldigt genomarbetat och bra. Frågan är om Honda-täcket saknar flera av de genomtänkta detaljerna? T.ex. uppblåsbara sidor för att undvika tygfladder, öppning för tändningslås. (låsmöjlighet finns visst ändå "Ösen für Schloss")
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Då Innovan nu har gått 1200 mil sen den var ny i maj så var det igår dags för den större servicen med rengöring av oljesil och byte av luftfilter. Ahlqvist MC i Göteborg hade luftfilter, packning till motorns högerkåpa och tätningen till oljepluggen som Bike i Trollhättan hade lyckats glömma att montera vid 100-milaservicen. Oljepluggen har iofs hållit tätt ändå med lite extra moment, men det blir ju bättre med rätt grejer.

Väl hemma började jag rota i motorn. Resten av familjen har varit sjuk i veckan och nu började även jag krokna lite. 38,5 i feber och en ymnigt rinnande näsa är inte de bästa av förutsättningar, men en sån där simpel motor borde jag väl kunna rå på ändå. Ack, så jag bedrog mig...

Att få loss motorkåpan var inget svårt. Bort med fotpinnarna (fyra skruvar på undersidan). Lossa de två bakre skruvarna till ljuddämparen och släpp lite på skruvarna vid ljuddämparens fäste i cylindern så hänger ljuddämparen ner tillräckligt. Sen är det bara att lossa alla skruvar till motorkåpan och försiktigt lirka loss den. Oljesilen sitter lågt i motorblocket och efter inspektion visade det sig att det inte fanns något att tvätta bort. Helt ren var den. Enligt nåt tyskt Innova-forum ska det finnas ett centrifugaloljefilter, men det enda tänkbara i den vägen var helt ren. Jag har iofs bytt olja tätare än servicekraven, men jag blev lite förvånad ändå.

Efter att ha skrapat bort den gamla packningen så skulle nu skrotet ihop. Jag var nu relativt seg p g a febern, och när en totalt störd hund rusade fram till mig och började skälla hysteriskt så tappade jag kåpan och diverse prylar på motorn lossnade. Hundens idiotiska ägare skällde dessutom ut mig för att jag skrämde hunden enbart genom att finnas på platsen.

Nu var jag alltså febrig, skitförbannad och "rätt" trött. Dessutom värkte det i bihålorna så jag såg suddigt. Jag skuvade snabbt ihop grejerna, fyllde på olja och provkörde. Det fungerade inte alls. Det gick inte att växla. Kopplingen frikopplades inte heller av växelspaken. Jag skuvade isär det igen. Insåg att det borde sitta en pryl mellan excenterplattorna som via växelspaken frikopplar vid växling. Hittade prylen under motorn på fotpinnefästet. Satte ihop sakerna igen. Nu fungerade det att växla upp, men inte ner. Fortfarande ingen frikoppling. Eftersom klockan nu började närma sig tio så kändes det onödigt att fortsätta.

Idag på morgonen tittade jag vidare på saken. Bara knappt 38 i feber är nog bättre. Insåg snabbt att armen som sitter på axeln från växelspaken och som påverkar kopplingen vid växlingarna satt ett spline fel. Den lilla bromsen som vid uppväxling bromsar ner primärkopplingens varv nådde inte fram till kopplingsklockan och trycklagret i kopplingsexpandern satt inte rätt. Efter att ha flyttat armen ett steg så såg det bättre ut. Antagligen gled armen ut en bit vid hundattacken och jag tryckte sen in den i fel läge vid monteringen av kåpan utan att se felet. Ihop med prylarna ytterligare en gång, i med oljan, igång med apparaten och allt fungerade perfekt.

Sensmoralen är att inte skruva med allt för hög feber och inte heller om man är extremt trött. Detta gäller nog oavsett vana vid skruvande :D

/Calle
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Termoscud eller annat skotertäcke till Innova

Post by kamikazekalle »

wY wrote:Provade ebay.de och hittade ett "rollerdecke" för just Innovan:

Image

Jag tror mer på det där än på "termoscud"-saken. Man lär få modifiera fästet undertill på ett Termoscud, då det annars brinner upp mot avgasröret. Utan fotplattan som traditionella scootrar har så lär inte de skydd som är gjorda för dom passa så bra.

Jag står och väger mellan ett sånt där skydd och ett riktigt bra regnställ. Jag har ett par likadana regnbyxor som yrkesfiskarna här använder och dom fungerar riktigt bra. Dom är dock en aning korta när man sitter ner så en större storlek behövs. Körandet till och från jobb o dyl är väldigt korta för mig och då fungerar nog de där skydden bra, men vid längre körningar får det nog bli ett regnställ även i fortsättningen.
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Det handlar ju rätt mycket om vad som går fort att använda, ett riktigt ställ tar ju sin tid att ta på och av och det måste göras någonstans. Sedan ska man ju ha vanliga kläder också, beror alltså rätt mycket på var man jobbar ska man ändå byta om så är det ok, jobbar man på kontor blir det andra problem.
Tycker att det frånsett kylan känns lite otäckt med de däck som är standard på Innovan när det börjar bli väder, det ser jag som ett stort problem.
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

bengtic wrote:Sedan ska man ju ha vanliga kläder också, beror alltså rätt mycket på var man jobbar ska man ändå byta om så är det ok, jobbar man på kontor blir det andra problem.

Tycker att det frånsett kylan känns lite otäckt med de däck som är standard på Innovan när det börjar bli väder, det ser jag som ett stort problem.
Jag jobbar med det som behövs på min arbetsplats. Kontorsarbete, besök i museet, dikesgrävning, renoveringar av båtmodeller, fönsterrenoveringar, m m. Jag behöver nog olika lösningar beroende på dag... :)

Vinterkörning med tvåhjulingar blir aldrig säkert eller praktiskt. På 80-talet körde jag i några år året runt med en gammal armé-Jawa med skidor. Såna där skidor är uppfällbara vid bra väglag, och fungerar riktigt bra vid halka. Jag har börjat kolla på en liknande lösning till Innovan. Den halvautomatiska växellådan är dessutom idealisk för den handväxelspak som är bra att ha med skidor monterade.
Det är inga problem att bygga skidor som fungerar, men att hitta fästen som inte är för klena är värre på Innovan. Om man gör skidorna inte allt för stumma så tror jag dock fästet till fotpinnarna duger även vid eventuell vurpa.

Fast vad hjälper skidor när man har arbetskompisar. Jag jobbade som elektrikerlärling vid villabyggen i Trollhättan då på åttiotalet och när jag i vanlig ordning skulle parkera hojen i en viss snödriva tog det mycket oväntat stopp. Snickarna hade roat sig med att ställa en pall med tegel på stället och sen hade dom täckt den med snö. Jag gjorde en volt över styret. Fast jag låtsades som inget hade hänt och började jobba. Det tog flera timmar innan dom vågade säga nåt alls till mig :D
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Jo det får nog bli ett Hondatäcke som på bilden. Oljeställ har jag och det fungerar ju. Helt tätt men jag tröttnade på att brotta på mig det utanpå mc-stället och köpte ett bättre (beg.) Gore Tex mc-ställ i st. för det lågprisställ jag dittills använt. Tyvärr hjälper det inte när man sitter på sadeln och masserar in regnet. C:a 45min resväg och regnar det någorlunda på riktigt så blir jag blöt. Tror att ett täcke skulle göra susen. Blir säkert en rapport så småningom när jag kommit till skott och dessutom hunnit prova. (mkt annat som ska hinnas också)
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Har ett förkläde från Lidl som jag inte använt än är väl egentligen avsett för vanliga scootrar med fotplatta, var så billigt så jag var tvungen att köpa det.
Annars så fungerar Fristads skoteroverall bra har kört i regn utan att bli blöt, är något gummiliknande membran som man kan se på insidan av fickorna. Har kört i minusgrader utan att frysa, har haft den i 20 år verkar vara otrolig kvalitet utom ett hål från en omkullkörning.
Ska man pendla till jobbet så borde man nog ha en ruta, har en ide att bredda framskölden med glasklar plast en sån kvalitet som man kan kallbocka som en plåt.
Problemet med ruta tycker jag är att man hör motorbullret mera och att det blir en sämre körupplevelse.
Kamikazekalle- vi har ju modellflyget gemensamt också, flyger mest segel men har flugit nästan allt.
Post Reply