Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Så du gillar verkligen "Send Me a Postcard" allra bäst, Federico? Shocking Blue, så klart! Har alla deras skivor! Nä, nu ljög jag igen... :oops:. Börjar hålla med Bergfors att Google är din bästa vän :wink:. Hade ingen susning egentligen, men jag kände igen flertalet låtar när jag såg vad de gett ut. Skräpgrupp! :twisted: He-he...

EDIT: Fast tjejsångaren var en riktig donna!!!

/ Fredrik, a k a Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jo, tjejsångaren Mariska Veres har väl sjungit en del skräp också, men det finns mycket bra på de tidiga skivorna, speciellt första. Singeln "send me a postcard" är kul, den utgåvan man brukar kunna hitta i sverige är "svenskpress" och av misstag överdistad. låter mycket råare än andra utgåvor, har därför blivit samlarobjekt utomlands! köp om ni hittar den (alla som inte är totalinsnöade på blues och brinnande gitarrer ;)

på tal om riktig "skräp"-musik.....?
Image

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Den här tråden är helt fascinerande, och mycket allmänbildande :-) Dessutom erkänner jag villigt att ni kan mycket mer än jag, om märkliga band i musikvärldens utkanter.

Er vän
/jens
som fascinerat följer den vidare utvecklingen
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Ökar kanske horden av olösta bildgåtor med följande? Jag kan säga så mycket som att det inte är hårdrock. Inte dansband heller för den delen. Faktiskt inte blues heller.

För att vara ännu mer kryptisk: en grupp vars sångare enligt mig hade världens genom tidernas klaraste röst, sjöng bl a <b>om</b> denna man och några andra som deltog på en stor pop festival på sextiotalet. I denna låttext får mannens musik jag söker omdömet att vara "black as night" (det går inte att söka fram på Google - jag har kollat...).

Image

Lycka till!

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

curtis mayfield, impressions?

men det ser inte ut som curtis

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />curtis mayfield, impressions?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Aja, han är väl inte särskilt lik Curtis Mayfield? Bra gissning, men mannen jag söker är trumpetare och besjöngs i låten jag mumlade om bl a tillsammans med The Birds, Jefferson Airplane, The Who, Grateful Dead, Jimi Hendrix och Ravi Shankar. Tänk på Summer of Love! :)

EDIT: He-he, du editerade just dit att han inte var lik ser jag! För sent! :D

erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

lätt som en plätt :)
Hugh Masekela.
Den nämnda låten är animals - monterey, döpt efter den nämnda festivalen. google funkar alltid.

2x v50 '81, luna 50s
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />lätt som en plätt :)
Hugh Masekela.
Den nämnda lÃ¥ten är animals - monterey, döpt efter den nämnda festivalen. google funkar alltid.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad har vi sagt om att skriva med boxhandskar på, Erik? :D Visst var det Animals under gruppnamnet Eric Burdon & The Animals som sjöng om Hugh Masekela och Montereyfestivalen -67, i den ultrabra låten "Monterey", på den alldeles lysande och alltför underskattade plattan "The Twain Shall Meet" från -68. Sydafrikanen Hugh Masekela var en gud på trumpet och hans låt "Bajabula Bonke" (The Healing Song) är ett måste att lyssna på för alla som normalt sett inte är trumpetfantaster (bl a jag). Här är ett utdrag ur texten "Monterey", där några av dåtidens musikgudar besjungs:

<font color="red"><i>"The Birds and the Airplane did fly
Oh, Ravi Shankar’s music made me cry
The Who exploded into fire and light
Hugh Masakela’s music was black as night
The Grateful Dead blew everybodies mind
Jimi Hendrix baby,believe me, set the world on fire, yeah
His Majesty, Prince Jones, smiled as he moved among the crowd
Ten thousand electric guitars were grooving real loud, yeah" </i></font id="red">

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

nu är jag nyfiken på om Jörgen kan ge oss ledtrådar på det tredje bandet med "tjejsångare", molnbilden med lite dansbandsfeeling

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">nu är jag nyfiken på om Jörgen kan ge oss ledtrådar på det tredje bandet med "tjejsångare", molnbilden med lite dansbandsfeeling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Exakt! Triviala texter som "gråt inga tårar mer för min skull" framfört sådär litet klämkäckt , fast på engelska, skulle jag kunna tänka mig...

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

exakt, fåniga texter. de ska vara lite mer såhär va?

....Take you home with me,
put you in my house
Boom boom boom boom
A-haw haw haw haw
Hmmm hmmm hmmm hmmm....

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />exakt, fåniga texter. de ska vara lite mer såhär va?

....Take you home with me,
put you in my house
Boom boom boom boom
A-haw haw haw haw
Hmmm hmmm hmmm hmmm....

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he, eller så här (fortsättningen på samma låt):

When she walk that walk,
and talk that talk,
and whisper in my ear,
tell me that you love me
I love that talk
When you talk like that,
you knocks me out,
right off of my feet
Hoo hoo hoo
Talk that talk, and walk that walk

1-0 till dig där, Federico! Det var kul, faktiskt... :)

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<br />nu är jag nyfiken på om Jörgen kan ge oss ledtrådar på det tredje bandet med "tjejsångare", molnbilden med lite dansbandsfeeling

OK, här är lite ledtrådar.

1. Glöm det där med dansband.
2. Bandet är engelskt och bildades 1968.
3. Tjejen har två svenskklingande förnamn.
4. Bandets namn är taget från ett verk av en känd avant-garde kompositör. Namnet på det verket innehåller även ordet "rainbow".
5. Deras debut-LP var den första picturediscen inom rock och nådde åttonde plats på englandslistan 1970.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
OK, här är lite ledtrådar.

1. Glöm det där med dansband.
2. Bandet är engelskt och bildades 1968.
3. Tjejen har två svenskklingande förnamn.
4. Bandets namn är taget från ett verk av en känd avant-garde kompositör. Namnet på det verket innehåller även ordet "rainbow".
5. Deras debut-LP var den första picturediscen inom rock och nådde åttonde plats på englandslistan 1970.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Man har ju alla deras skivor, så att... Curved Air! Terry Riley var kompositören du var ute efter och verket heter "A Rainbow in Curved Air". Tack, Google!

EDIT: Sonja Kristina heter tjejsångaren!

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

analog bildretush när den är som bäst!!!

Image

Federico
Terraplane Blues

<br />analog bildretush när den är som bäst!!!

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det ser ut som nån praoelev har fått härja fritt! Nu är det bara din bild med "skräpomslaget" kvar. Kan det vara tidigt sextiotal, ca 1964?

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />analog bildretush när den är som bäst!!!

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det ser ut som nån praoelev har fått härja fritt! Nu är det bara din bild med "skräpomslaget" kvar. Kan det vara tidigt sextiotal, ca 1964?

just det 1964! inte holland, inte england

Image

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Man har ju alla deras skivor, så att... Curved Air! Terry Riley var kompositören du var ute efter och verket heter "A Rainbow in Curved Air". Tack, Google!

Helt rätt. Bilden kom från skivan "Airborne", deras sista "riktiga", från 1976.
Kul att du har alla plattorna. Det har jag också. Vilken ledtråd tog du det på?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Man har ju alla deras skivor, så att... Curved Air! Terry Riley var kompositören du var ute efter och verket heter "A Rainbow in Curved Air". Tack, Google!

Helt rätt. Bilden kom från skivan "Airborne", deras sista "riktiga", från 1976.
Kul att du har alla plattorna. Det har jag också. Vilken ledtråd tog du det på?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det där med att jag har alla plattorna var bara ett skämt, Bergfors (konstig humor, va?). Jag har i själva verket aldrig hört talas om dem. Google hjälpte mig "all the way" :)

Terraplane Blues

EDIT: Sorry, hade missat Federicos tidigare inlägg med ledtrådarna...

I väntan på några ledtrådar från Federico om "skräpomslaget", bidrar jag med en bild på ytterligare en grupp med tjejsångare. Var tvungen att maska henne för att det inte skulle bli för lätt. Bilden tagen 1967.

Image

Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

På A: Trashmen så klart! Och på B: Janis.
Apropå surf, tar du den här, F?
Vem är tvåan från vänster? Ledtråd: Vad säger kossan?
/P
Image

på tal om riktig "skräp"-musik.....?
Image

Federico
[/quote]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />EDIT: Sorry, hade missat Federicos tidigare inlägg med ledtrådarna...

I väntan på några ledtrådar från Federico om "skräpomslaget", bidrar jag med en bild på ytterligare en grupp med tjejsångare. Var tvungen att maska henne för att det inte skulle bli för lätt. Bilden tagen 1967.

Image

skulle kunna varit Bowie som låg där, men han är ju ingen tjejsångare.
Image

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Det där med att jag har alla plattorna var bara ett skämt, Bergfors (konstig humor, va?). Jag har i själva verket aldrig hört talas om dem. Google hjälpte mig "all the way" :)

OK, jag misstänkte att det var något skumt. Om du hade haft plattorna borde du ha känt igen bilden direkt.
Men jag undrar fortfarande vad i ledtrådarna som du googlade på.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Merrel Fankhauser? tänkte först på Neil Young som också började med surf/instrumentalt, men han sa inte MU i slutet på sextiotalet!

Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Plätträtt.
/P
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Merrel Fankhauser? tänkte först på Neil Young som också började med surf/instrumentalt, men han sa inte MU i slutet på sextiotalet!

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vilket band?

Image

Federico
Post Reply