Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Italiensk scooterist på väg hem ifrån Swe/No semester... :-)
Fotades i tyska "Kassler Berge" av en mobil polisradar bil. De tyckte nog att hans "crash bars" inte var 100% ok.

Image
"Blech und Freude Rollerjungen"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

tysken wrote:Italiensk scooterist på väg hem ifrån Swe/No semester... :-)
Fotades i tyska "Kassler Berge" av en mobil polisradar bil. De tyckte nog att hans "crash bars" inte var 100% ok.
Helt underbar bild! Hohohoo! Polisen kanske också muttrade något om den täckta lampan? Heh, jag skulle då inte ha velat vara framför denna skoter, en misslyckad panikbromsning och man skulle ha hornen i ryggen.
Woodstock

Post by Woodstock »

Martin O wrote:
Woodstock wrote:Ikväll blev jag klar med min Vespa 50 som har erhållit välbehövlig första hjälpen för att kunna andas litet bättre: en s k "italiensk vev" och Polini 50-cylinder (med matchande blockportning) samt nya tiotumshjul. Var bara tvungen att ta en provtur trots ihållande regn...

Mvh

/ Fredrik
Den där ser ju riktigt trevlig ut! *Tummen upp*

Jag tycker det ser ut som framdäcket är monterat mot rotationsriktningen.
Nix, det är rättmonterat! :D Continental Zippy 1 monteras på det hållet fram och motsatt på bakhjulet. Tror egentligen inte det har så stor betydelse i praktiken...
Loose Lips City Punk wrote:Mkt snygg Vespa ovan! En V50 (svensk) original gör väl knappt 30 va?
Tack! :D Ja, en svensk V50 är oförskämt slö och marschar ca 30-35 original i bästa fall.

Mvh

/ Fredrik
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Et lite bilde fra forrige søndags ridout med Roughnecks Scooterclub;

Image

Fin-fin utsikt...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Svint1 wrote:Et lite bilde fra forrige søndags ridout med Roughnecks Scooterclub;

Image

Fin-fin utsikt...
Toppenbild!
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

/i/dsc8134b.jpg/]Image[/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us
PX200 -02, Lambretta Li150 -59, GS -58
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Snygg! Och häftig bakgrund. Var är detta?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

jencla wrote:Snygg! Och häftig bakgrund. Var är detta?
/jens
Fårö på Gotland. Underbar plats!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

LambrettAA wrote:
/jens
Langhammars, solnedgången där på sommaren borde vara en av de vackraste i det här landet?
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Utan tvekan.
Federico wrote:
LambrettAA wrote:
/jens
Langhammars, solnedgången där på sommaren borde vara en av de vackraste i det här landet?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

En bra Vespakväll på Gotland...

Post by LambrettAA »

/i/20100823foletrevespor.jpg/]Image[/URL]

Foto: Micke Dunker
Woodstock

R. I. P. Shoei (1991-2010)

Post by Woodstock »

Jag såg regnbågen idag och lyckades fånga den på bild...

Image

...vad som däremot var mindre bra var att en bonde med en jättestor traktor körde över min trogna Shoei-hjälm från -91, där den låg i vägrenen under tiden jag knäppte bilden...grrr!!! :evil:

Image

Image

Vila i frid, min kära hjälm... :cry:

Mvh

/ Fredrik
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gusten »

Kunde varit värre, tänk om du hade haft kvar den på huvudet när det hände....
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Woodstock

Post by Woodstock »

gusten wrote:Kunde varit värre, tänk om du hade haft kvar den på huvudet när det hände....
Ja, det hade nog blivit mitt livs huvudvärk! :lol: Med facit i hand var det nog bara bra att det hände, så att man fick anledning att köpa en ny hjälm. Hittade en Premier-hjälm med italienska trikoloren som löper kors och tvärs över hjälmen. Kvalitativ, snygg och oerhört bekväm - me happy! :D

Mvh

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Och vi är glada att trakorn inte malade Bettan och dig också. Litet förvånad är jag över att traktorn kom åt att söndra hjälmen om den låg på vägrenen. Åkte den ner från/upp till vägen just där eller vad? Och snabbt måste det ha skett annars hade du ju hunnit rädda den. Du fick åka hem utan hjälm på huvudet då?

En ny hjälm var nog säkert på sin plats, om den här var nästan 20 år gammal. Du kan ju dissekera din gamla och kolla vad den innehåller! :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

är det bäst före datum på glasfiberhjälmar?

ps. snygg bild, regnbågen är svår att avbilda genom kameralinsen.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

vespaco wrote:Och vi är glada att trakorn inte malade Bettan och dig också. Litet förvånad är jag över att traktorn kom åt att söndra hjälmen om den låg på vägrenen. Åkte den ner från/upp till vägen just där eller vad? Och snabbt måste det ha skett annars hade du ju hunnit rädda den. Du fick åka hem utan hjälm på huvudet då?

En ny hjälm var nog säkert på sin plats, om den här var nästan 20 år gammal. Du kan ju dissekera din gamla och kolla vad den innehåller! :wink:
Jag lade hjälmen i vägrenen på den motsatta sidan om Bettan. När traktorföraren skulle ta ut svängen runt Bettan (som hade samma färdriktning) på den smala vägen, var hjälmen halvt dold av sly och traktorföraren noterade nog inte den. Jag var ca 10 meter ut i sädesfältet på motsatta sidan och insåg faran först en sekund innan traktorn körde över hjälmen, så det hade varit kört oavsett hur jag hade agerat...

Japp, det blev till att åka barhuvad de cirka 1,5 milen in till stan. Måste motvilligt erkänna att det är en viss härlig känsla att åka utan hjälm på huvudet - fartvinden fläktar skönt och alla intryck förstärks mångfalt. Jag förberedde mig mentalt på att Farbror Blå skulle dyka upp och ifrågasätta min barhuvade framfart, men det mötet uteblev ända hem.

Visst hade hjälmen passerat bäst-före-datum med råge (det sägs att glasfiberhjälmar har en livslängd på ca 5-6 år), så det var nog dags ändå. Jag tog med spillrorna av hjälmen hem igen, men har redan hunnit slänga den. Kan tänka att det hade varit "intressant" att studera inredningen litet närmare efter alla dessa år... :P

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:är det bäst före datum på glasfiberhjälmar?

Ja, fem-sex år brukar vara en tumregel.

Tack! Ja, regnbågen är inte lätt att göras rättvisa på bild. Man kan däremot använda ett cirkulärt polfilter (alltså ett justerbart polfilter med två glasskivor) och på så sätt få regnbågen så framträdande som man önskar (jag hade dock inget sådant monterat på den aktuella linsen). Lite OT, men jag kan för övrigt inte nog tala mig varm för vilken oerhörd nytta man kan ha av ett cirkulärt polfilter: speglingar och ljusreflektioner kan justeras bort, utfrätta himlar är ett minne blott, kontrasten i bilden kan justeras efter önskemål m m.

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:
Federico wrote:är det bäst före datum på glasfiberhjälmar?

Ja, fem-sex år brukar vara en tumregel.

Tack! Ja, regnbågen är inte lätt att göras rättvisa på bild. Man kan däremot använda ett cirkulärt polfilter (alltså ett justerbart polfilter med två glasskivor) och på så sätt få regnbågen så framträdande som man önskar (jag hade dock inget sådant monterat på den aktuella linsen). Lite OT, men jag kan för övrigt inte nog tala mig varm för vilken oerhörd nytta man kan ha av ett cirkulärt polfilter: speglingar och ljusreflektioner kan justeras bort, utfrätta himlar är ett minne blott, kontrasten i bilden kan justeras efter önskemål m m.

Mvh

/ Fredrik
cirkulärt polifilter är bra, men visst är det bara en glaskiva som roteras, 90grader mot solen ger störst effekt. jag har däremot upplevt att detaljer i moln kan gå förlorat med filter, men himmel blir extremt blå.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:cirkulärt polifilter är bra, men visst är det bara en glaskiva som roteras, 90grader mot solen ger störst effekt. jag har däremot upplevt att detaljer i moln kan gå förlorat med filter, men himmel blir extremt blå.
Sant, det är bara en skiva - sorry, my bad.

Det är sanslöst hur ett cirkulärt polfilter kan trolla bort speglingar i glas och dylikt. Man kan t ex fotografera en bilruta en solig dag utan att några reflektioner syns i rutan. Likaså kan man stå och fota direkt framför ett fönster utan att man själv eller kameran reflekteras i rutan. Fantastiskt!

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

MODS vs ROCKERS, Stockholm 4 september 2010

Image
Image
Image
Image
Federico
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Snyggt!
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Mera ..I need more!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Mycket bra jobbat! Bra perspektiv i bilderna, men framför allt de tre första har en färgskala som ger retrokänsla.
Go classic, not plastic
Hakanander
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hakanander »

Mods vs Rockers Stockholm, 4 september 2010

en filmsnutt från St. Eriksplan vid 12-tiden...

http://www.youtube.com/watch?v=gNcn357NTY4

Håkan
Post Reply