...och tidigare idag lyckades jag äntligen få ut den mindre meksugna av döttrarna i verkstaden. Montering av den hemsnickrade hastighetsmätarvajern på Bonnie stod på programmet (den minnesgode läsaren kan kanske erinra sig att detta är moppen som bromskölden hade vridit sig på så både hastighetsmätar- och bromsvajer slitits av). Det började mindre bra när jag, för att lyfta in framgaffeln i värmen, tog ett rejält tag under styret: KRACK!

Visst hade jag lyckats knäcka justeringshylsan till gasvajern!

Jaja, det finns nya att köpa och så länge funkar det med eltejp och vetskapen om att eventuell justering får göras vid förgasaren.
Att få av kåpan på styret är lätt som en plätt på dessa mekanikervänliga skapelser, även om gamnacke underlättar arbetet...

Med hastighetsmätaren lös stoppade vi dit vajern och testade med andra änden i en skruvdragare - inget hände!

Tog ur vajern och drog runt med fingrarna - jodå, nu rörde det sig!

Tillbaka med vajerhölje och skruvdragare och... Inget!!
Så kunde vi väl ha hållit på än om inte snillet Janne TILL SLUT kom på att skruvdragaren kan gå åt andra hållet också...
Efter ett sista lyckat försök och med den nyfunna insikten att jag behöver fundera över vajerhöljets anslutning vid hjulet valde vi att sluta för dagen och med flaggan i topp!