Primavera trimmhjälp
-
- Lärling
105 satt i förgasaren. Nu går den hyffsat när man kör på låga varv men börjar bluddra när man drar på full gas och försöker varva upp den. Kanske ska testa att gå ner till 100? Eller ska man gå ner till 90 direkt? Och ska man byta ut några av de andra munstyckena? Hittade ett 50-munstycke, antar att det är lågfart eller något sådant...
Finns det någon sprängskiss på PHBL 25 förgasaren någonstans?
Finns det någon sprängskiss på PHBL 25 förgasaren någonstans?
-
- Lärling
Det vill sig inte riktigt. I måndags var det stängt när man kom och skulle handla munstycken, och idag när jag köpte så fick man en överaskning när munstycket trillade förbi gängningen. Har fått för små munstycken... Tydligen inte samma som till SHB...
En annan fråga: Ska veran ha semestergas? Eller är det bara handtaget som behöver smörjas upp eller något?
En annan fråga: Ska veran ha semestergas? Eller är det bara handtaget som behöver smörjas upp eller något?
-
- Lärling
Satte i ett 98 (100 var slut) och nu går den mycket bättre. Helt bra tycker jag inte den går men det där med bestyckning är inte min starka sida. Cylindern är inte inkörd ännu, vet inte om det påverkar. Av samma anledning har jag inte vågat varva ur den riktigt ordentligt heller. Tändstiftet blir extremt varmt, typ så man bränner fingrarna av sig om man tar i det efter en kort tur. Får nog be någon mer kunnig testköra...
-
- Lärling
Hoppas det reder ut sig med elen.
Jag körde själv med polini, öppen vev, 24mm dellortto och polini blås.
Skulle minnas att det satt ett 100 h.munstycke i förgasaren från fabrik. Bytte ner till 90, som verka vara spott on.
Sedan for vevlagret på svänhjulssidan och plockade motorn i bitar.
Nu har jag öppnat kanalerna ytterligare i cylindern och matchat detta till block.
Avgasporten bredda jag till ca.65% av borrning. Var ca 61% original.
Då jag plockade på cylindern på blocket märkte ja att kolvtoppen blockerade
porten med 1,7mm då kolven var i nedre dödläge.
Jag tillverka en 1.5mm alupackning som med papperspackningar blir ca. 1,7mm. Nu öppnas portarna fullt. Skulle minnas att porttiderna på min polini var ungefär 110 grader transfer och 170 grader avgas. Med höjningspackningen blir dom 122 grader och 177 grader.
Cylindern är som bäst på verkstad var dom fräser bort 2.1mm från övre sidan på cylindern, detta ger mig 1,1mm squish.
För övrigt var squishen på min original polini ca. 2mm.
Öppningen i kolven som släpper in bränsleblandning till boostporten var ca.3,5mm för smal, den har jag matchat till cylindern.
Jag lägger upp bilder på hela procesen bara det blir klart.
Kör med original tändning tills jag får ihop stålar till parmakit.
Har någon bilder på ett lättat Prima svänghjul och hur mycket vågar man svarva bort?
Calle, minns att du skrev att du trimmat en polini som gick jättehårt genom hela Europa. Kommer du ihåg vad det var för ingrepp du gjorde på cylindern då? Vad var setupen för övrigt?
Nicke
Jag körde själv med polini, öppen vev, 24mm dellortto och polini blås.
Skulle minnas att det satt ett 100 h.munstycke i förgasaren från fabrik. Bytte ner till 90, som verka vara spott on.
Sedan for vevlagret på svänhjulssidan och plockade motorn i bitar.
Nu har jag öppnat kanalerna ytterligare i cylindern och matchat detta till block.
Avgasporten bredda jag till ca.65% av borrning. Var ca 61% original.
Då jag plockade på cylindern på blocket märkte ja att kolvtoppen blockerade
porten med 1,7mm då kolven var i nedre dödläge.
Jag tillverka en 1.5mm alupackning som med papperspackningar blir ca. 1,7mm. Nu öppnas portarna fullt. Skulle minnas att porttiderna på min polini var ungefär 110 grader transfer och 170 grader avgas. Med höjningspackningen blir dom 122 grader och 177 grader.
Cylindern är som bäst på verkstad var dom fräser bort 2.1mm från övre sidan på cylindern, detta ger mig 1,1mm squish.
För övrigt var squishen på min original polini ca. 2mm.
Öppningen i kolven som släpper in bränsleblandning till boostporten var ca.3,5mm för smal, den har jag matchat till cylindern.
Jag lägger upp bilder på hela procesen bara det blir klart.
Kör med original tändning tills jag får ihop stålar till parmakit.
Har någon bilder på ett lättat Prima svänghjul och hur mycket vågar man svarva bort?
Calle, minns att du skrev att du trimmat en polini som gick jättehårt genom hela Europa. Kommer du ihåg vad det var för ingrepp du gjorde på cylindern då? Vad var setupen för övrigt?
Nicke
[quote="primmy73"]
Calle, minns att du skrev att du trimmat en polini som gick jättehårt genom hela Europa. Kommer du ihåg vad det var för ingrepp du gjorde på cylindern då? Vad var setupen för övrigt?/quote]
Hej!
Ordnade endast flödet i cyllen (mkt jobb), tror kanske jag höjde avgasporten knappt en mm och sedan fixade formen på den.
Annars var det 24mm reedinsug från polini och PHBH24.
Utväxling, var polinis längsta lättade, med aluminiumlameller. Grymt bra utväxling om man använder polinigrejor hela växen, annars går det illa (om man använder vanliga lameller t.ex.).
Ljuddämparen var såpass kass som LeoV.
Men den gick bra, det var Bea som hade den och hon körde den ca 1000mil och alltid i hög fart.
Växellådan lade av till slut och då lade också hon av...
/C
Calle, minns att du skrev att du trimmat en polini som gick jättehårt genom hela Europa. Kommer du ihåg vad det var för ingrepp du gjorde på cylindern då? Vad var setupen för övrigt?/quote]
Hej!
Ordnade endast flödet i cyllen (mkt jobb), tror kanske jag höjde avgasporten knappt en mm och sedan fixade formen på den.
Annars var det 24mm reedinsug från polini och PHBH24.
Utväxling, var polinis längsta lättade, med aluminiumlameller. Grymt bra utväxling om man använder polinigrejor hela växen, annars går det illa (om man använder vanliga lameller t.ex.).
Ljuddämparen var såpass kass som LeoV.
Men den gick bra, det var Bea som hade den och hon körde den ca 1000mil och alltid i hög fart.
Växellådan lade av till slut och då lade också hon av...
/C
Tjena
Fick cyllen från verkstan och plockade ihop motorn på helgen. Nu återstår inställning av fuggen.
Här är ett clip av motorn. Cylindern är inkörd från förr..
http://www.youtube.com/watch?v=xToJ1XbtxM4
Nu fick man plötsligt inspiration att få ramen målad och primmyn ihop plockad så man kommer ut och prova.
Nicke
Fick cyllen från verkstan och plockade ihop motorn på helgen. Nu återstår inställning av fuggen.
Här är ett clip av motorn. Cylindern är inkörd från förr..
http://www.youtube.com/watch?v=xToJ1XbtxM4
Nu fick man plötsligt inspiration att få ramen målad och primmyn ihop plockad så man kommer ut och prova.
Nicke
-
- Lärling
Nej den går inte riktigt bra. Den börjar bluddra när den kommer upp i varv på fullgas fortfarande, men tändstiftet är typ vitt och extremt varmt. Jag kan nog plocka ur förgasaren och byta munstycken upp och ner och flytta nålar hundratals gånger utan att få till det, eftersom jag inte har en aning om vad jag pysslar med. Känns hopplöst för tillfället 

-
- Lärling
-
- Lärling
17 grader
Detta står i instruktionerna för cylindern:
Feeding cylinder with reed:
Max Jet: 107
Min Jet: 50
Nozzle: 264 AQ
Needle: D26/2A
Gas Valve: 30
Förstår inte vad de 3 sista menas med...
Nu har jag bytt ner från 105 till 98 i huvudmunstycke. Tror jag bytte ner från 50 till 47 i lågfart. Flyttade också ner nålen från näst lägsta läget till det lägsta. Kanske ska flytta upp den igen?
Detta står i instruktionerna för cylindern:
Feeding cylinder with reed:
Max Jet: 107
Min Jet: 50
Nozzle: 264 AQ
Needle: D26/2A
Gas Valve: 30
Förstår inte vad de 3 sista menas med...
Nu har jag bytt ner från 105 till 98 i huvudmunstycke. Tror jag bytte ner från 50 till 47 i lågfart. Flyttade också ner nålen från näst lägsta läget till det lägsta. Kanske ska flytta upp den igen?
-
- Lärling
Bytte tillbaka till 50 lågfart och flyttade upp nålen ett hack där den satt från början. Är nere på 88 i huvudmunstycken nu och den går bättre. Helt bra går den inte, men det märks att man närmar sig. Den gick igenom besiktningen, så nu vågar man provköra på de större vägarna... Har beställt ett 264 nålmunstycke, det satt 266 i förgasaren. Allt annat var enligt rekomendation...
-
- Lärling
-
- Lärling
Ja nu är jag glad.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137113
Troligtvis inte det bästa filtret i världen. Men bättre än malossis i alla fall...
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137113
Troligtvis inte det bästa filtret i världen. Men bättre än malossis i alla fall...
Skulle vara kul med en summering av projektet
Kul att följa ditt projekt Bustamente, särskilt om man funderar på att börja skruva lite själv.
Tänkte därför höra om du vill ge dig på en liten summering:
- allt du gjort
- ungefärligt pris
- vad du är mest nöjd med, och vad du skulle ha gjort annorlunda
- hur mycket roligare den har blivit att köra
Tänkte därför höra om du vill ge dig på en liten summering:
- allt du gjort
- ungefärligt pris

-
- Lärling
- allt du gjort
Förutom alla vanliga slitdelar som lager, packboxar etc har jag bytt till malossi 136cc cylinder, 4-skivig koppling, reedanpassad vevaxel, reedinsug, 25mm förgasare, lättat svänghjul, elektronisk tändning... Har säkert glömt något...
- ungefärligt pris
Huhh, vill inte tänka på det, men en 12 tusen kanske på motorn...
Nöjd med det mesta än så länge nu när den går som den ska... Skulle jag göra något annorlunda så skulle jag köpt pk-reedkittet istället för primavera och sparat en femhundring (den för primavera passar inte primavera ändå utan att man måste göra ett nytt insugshål i chassit). Och hade jag vetat hur värdelöst malossis luftfilter var hade jag bytt ut det direkt och sparat några hundra på galet för små munstycken...
Hade jag varit rikare hade jag köpt en "kort fyra" också, då hade den varit ännu roligare, men ekonomin satte stopp...
Sjukt mycket roligare. Är orolig att de andra 2 scootrarna kommer känna sig övergivna. Den är helt galet kul att köra nu. Polarens Triumph hänger inte med i axet...
Förutom alla vanliga slitdelar som lager, packboxar etc har jag bytt till malossi 136cc cylinder, 4-skivig koppling, reedanpassad vevaxel, reedinsug, 25mm förgasare, lättat svänghjul, elektronisk tändning... Har säkert glömt något...
- ungefärligt pris
Huhh, vill inte tänka på det, men en 12 tusen kanske på motorn...
Nöjd med det mesta än så länge nu när den går som den ska... Skulle jag göra något annorlunda så skulle jag köpt pk-reedkittet istället för primavera och sparat en femhundring (den för primavera passar inte primavera ändå utan att man måste göra ett nytt insugshål i chassit). Och hade jag vetat hur värdelöst malossis luftfilter var hade jag bytt ut det direkt och sparat några hundra på galet för små munstycken...
Hade jag varit rikare hade jag köpt en "kort fyra" också, då hade den varit ännu roligare, men ekonomin satte stopp...
Sjukt mycket roligare. Är orolig att de andra 2 scootrarna kommer känna sig övergivna. Den är helt galet kul att köra nu. Polarens Triumph hänger inte med i axet...
-
- Dekaltrimmare
-
- Drömmare
Hej alla!
Funderar också på att trimma min PV! Dock så hade jag tänkt nöja mig med Cylinder, förgasare, koppling och blås!
Jag är inte så intresserad av att rejsa med den, men att nå hastigheter över 70kph hade varit trevligt....
Vespan är en Primavera från 82.
Tack på förhand!
//H
Jag är inte så intresserad av att rejsa med den, men att nå hastigheter över 70kph hade varit trevligt....
Vespan är en Primavera från 82.
Tack på förhand!
//H
Bustamente wrote:Räknade lite på det och det blir närmare 10 pappBilligt nöje
![]()
Får spara ett par månader till... Det där med rakskurna drev är mest för att det låter häfftigt? Inget som man behöver?
Det här ska fungera bra ihop då?:
Carburetor kit 25mm MALOSSI V50/PV/ET3, direct intake
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8e187b6d9e
Racing cylinder 136cc MALOSSI
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8e187b6d9e
Racing crankshaft "Worb 5":
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Conversion kit HP4 ignition
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 16053c1bda
Kopplingslameller + Fjäder:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 2ef737a1c7
Bearing flywheel-side V50 / PV:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 6980e128d2
Oil seal flywheel-side:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 6980e128d2
Racing exhaust SIMONINI V50 / PV ET3, down & forward:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8a5c682f9f
Packboxen som ser ut att ha dåligt lagerstatus hos sip verkar finnas här:
http://www.scoot-parts.com/servlet/the- ... for/Detail
Någon som har erfarenhet av att beställa därifrån?