Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Så har man kört en och en halv säsong och egentligen bara hållit hojen ren. Att frambromsen är svindålig, väggreppet på blött underlag tvivelaktigt (kan förstås bero Conti whitewall-däcken) och att scootern har en stötig gång uppvägs ändå av att det är en pigg och snabb classic med patina-attityd som alltid lockar med problemfri scooterkörglädje.
Tidigare i tråden berättade jag om att det kändes som om det inte kom fram tillräckligt med ström till startmotorn. Och så var det faktiskt.
Image
"Gamla" batteriet...
Image
... och det nya.
Bytte ut det som i faktabladen skulle vara till PX och klämde dit ett något djupare batteri med någon ampére till och därmed mera kräm. Då var det inga problem längre. Startar finfint med elstarten.
Image
Vidare har jag haft en barncykelstol grymt smidigt monterad över bakre sittdynan. Tryckte på den över bara och säkrade med spännremmar.

Vill så småningom, när tid och ekonomi överensstämmer, montera på Bitubo dämpare (eller motsvarande kvalitet och funktion) både fram och bak. Läste i tidningen Scootering i våras (tror jag, kommer inte ihåg vilket nummer, tyvärr, någon som känner igen det?) en notis om ett engelskt företag som bygger om PX-gafflar så att de passar en 60-talare, men då vill jag vara försäkrad om att gaffeln inte blir för hög, vill förstås fortfarande ha originalrätt stuk och höjd mellan hjul och framskärm. Det går även att få ombyggnaden anpassad till ett skivbromsmontage, vilket naturligtvis är trevligt då frambromsen på en Touring är allt annat än effektiv. Men då tallar man ju i och för sig kraftigt på originaliteten. Fast med mer än dubbelt så mycket effekt till hands är det ändå rätt trevligt med en kommunikativ framvagn och bra frambroms. Så är inte fallet på min idag :wink: !
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

jag har PX-gaffel i två av mina gamla scooters, de är båda lite höga men mycket bra att köra.
Man får ej heller på någon vettig framskärm.

Har i denna veckan blivit färdig med modifieringen av en PKS-gaffel till min Sprint/Bajaj i Hong Kong, det blev prima och framskärmen passar perfekt.
Inte helt enkelt att modifiera dock.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Läste i tidningen Scootering i våras (tror jag, kommer inte ihåg vilket nummer, tyvärr, någon som känner igen det?) en notis om ett engelskt företag som bygger om PX-gafflar så att de passar en 60-talare, men då vill jag vara försäkrad om att gaffeln inte blir för hög, vill förstås fortfarande ha originalrätt stuk och höjd mellan hjul och framskärm.
Hittade tidningen och det var inte i våras, utan i november 2008. Företaget heter Chequered Past, (hemidan funkar inte just nu, inte för mig i alla all) man skickar dit sin originalgaffel tillsammans med en PX dito. Fast när jag tänker på det, borde det inte finnas någon klurig svets- smide- och hjulgeometrikunnig här i Sverige som kan klara det jobbet?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag säger bra, Fixarerik i Stockholm. Den mannen är en trollkarl med svetsen! Ring mig om du behöver kontaktuppgifter!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Det borde finnas många verkstäder på nära håll i Gbg-regionen som vill och kan fixa det galant.

http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... G%F6teborg

Två tänkbara i Gbg:
BVT på Ruskvädersgatan 5 eller
SpecialTeknik AB på Olof Asklunds g. 18
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

Okej - jag har försökt mig på en översättning av din text... (':oops:')
hoppas du förstår all detta...

-------------------

Efter att har letat länge och utan succé efter en möjlighet hur jag skulle kunna förbättra min Vespa T4’s köregenskaper utan att använda en PK framgaffel hittade jag till slut en lösning:
Att använda stötdämpare till en V50/PV. Direkt beställde jag Bitubo stöddämparen för detta modell.
Och jag lyckades med det. Men för att ta ned all entusiasmus lite – ombyggnationen funkar bara för vissa framgafflor.

INTE FÖR ALLA
Generellt kan man modifiera/bygga om alla gafflor med ”delad” dämpning. Med detta menar jag principen där fjädern och dämparen är monterade som egna element, som practicerades tom. modellerna Sprint/ Rally. Dock måste man vara försiktig, för att en montering av en V50 stöddämpare ¬är bara möjligt på modeller med lång fjäder (165mm) utan att det krävs stora modifikationer. Detta brukar gälla för modeller som byggdes fram till mitten av 60-talet, tex. min Vespa T4 (1962).
Innan man demonterar framgaffeln är det rekommenderat att mäta upp längden av fjädern. Är framgaffeln utrustad med en kort fjäder kommer det vara nödvändig att svetsa, för att flytta det övre fjäderfästet uppåt. Viktig här är att svetsarbetarna är av bra kvalité eftersom det uppträder stora krafter vid bromsningen…

NU KÖR VI
Följande delar behövs det vig ombyggnation:
- främre fjäder/dämpare för V50-modell (Bitubo eller ICMA)
- stålrör (stahlbuchse enl ritning 1)
- 4 gummiringar (stoddämparlager; PX övre framme)
- små delar (mutter, brickor, etc)


Först måste det borras ett litet hål i det övre Fjädringsfästet ca. 2cm ifrån det gamla hålet – längre bakåt. Gummiringen lägger man emellan den nya stöddämparen och fästet. Vid borrdiametern tänk på att stöddämparen måste kunna ”jobba”. Den måste kunna röra sig i varje riktning. Även på översidan av fästet skall det läggas en sådan Gummiring; ovanpå den läggs det en tillräckligt stor bricka. Först nu får man sätta fast fjädringen/stöddämparen på ovansidan.
Den tidigare nämnda stålröret (stahlbuchse) används för att anpassa metallröret (metallwelle) - som den nedre stöddämparfästet vanligvis lagrar på - till dämparögat.
(( nedre ritning på sida 1: stålröret (grön) / dämpareöga (rött) / 2+3 på var sida vänster & höger på röret ))
Även här sätter man en gummiring med passande bricka ovanpå på vardera sida om dämparögat och emellan gaffelsvingen.
Detta var allt gällande montering.

DÄMPNING EFTER ÖNSKEMÅL
Nu måste det lösas ytterligare ett problem vid montering av Bitubo’n: Tryckutjämningsbehållaren sitter i en väldigt dålig position – vid stark inbromsning skulle den ta mot svingen…
Lösningen är montage av en ”tryckslang” så att behållaren kan placeras på en bättre position. Denna ”tryckslangen” kan hittas på varje MC butik och finns i olika längder. Eller man kan be någon att svarva ett långd kopplingsstyck som kan skruvas emellan dämparen & behållaren. Jan använder denna variant. Viktig är att ni tömmer dämparen på all luft efter ni har satt ihop den igen. Vid det tillfälle kan man passa på och fylla dämparen med extra hård dämparolja.
Om ni vill ha en extra hård dämpning kann man använda sig av ytterligare en distanshylsa för att öka förspänningen. På den sidan där dämparen sitter mot ”STREBE - Traversen(???)” måste det filas bort lite, för att öka avståndet till däcket.
Har du förberett allt enl ovan, kan du börja med att sätta fast dämparen först på ovansidan och sedan på nedan…

SMÅ HANDIKAPP
Vissa begränsningar måste akzepteras. Så måste man tex. använda råvåld vid montage av framskärmen, för att den större diametern i fjäder/dämparen bruka skapa spänningar i skärmen… Dessutom går det inte att undvika att stöddämparen skaver på insidan av framskärmen, vilket iofs inte är nått större problem. Dessutom skall man nog inte köra det fetaste däcket fram. Jag kör en 90/90-10…
Vid montage av en ICMA fjäder/Dämpare har man inte problemet när det gäller tryckutjämningsbehållare. Dessutom är fjäderns diameter något mindre, vilket kanske gör ICMA fjäder/Dämparen mer lämplig för en sådan ombyggnation.

Slut.
"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Strålande! Jag tror många med mig tycker det är en väldigt användbar översättning. Nu ska jag bara maila FixarErik igen och se vad han tycker.
Tack så länge!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

Hejsan,

Kollade på kopplings schemat av Calle:
http://soulscooter.com/tech/elecstartgl.pdf

och jämförde med denna som har flera olika relä:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... estart.pdf

Här beskrivs det varför de kopplade in extra relä:
http://www.scooterhelp.com/restorations/150.start.html

Frågan är, om man ska koppla in 200 motor med elstart/batteri behövs dessa relä eller inte?
Vad är det som påverkar om relä behövs? Om man använder orginal kablarna? annat?

calle wrote:Hej!

Här kommer ett schema där tutknappen blir startknapp.
vippströmbrytaren i ljusomkopplaren blir:
vänster: hel/halvljus på
mitten: hel/halvljus+tuta
höger: hel/halvljus av+tuta

Bakljus, parkeringsljus och hastighetsmätarbelysining är alltid på i detta system.

Bromsljuset är här kopplat till batteriet så att det alltid ger så starkt ljus som möjligt vilket också medför att om du hittar kan du ha diodlampa till bromsljuset.

Vad du behöver:
Kabel 0,75mm² (alla kablar utom till startmotorn och mellan relä och batteri)
Kabel ca 2,5mm²
Säkring och säkringshållare, t.ex. 34-7405 från Clas O.
Startrelä PX
12V blyacc...i Min Bajaj har jag ett PX-batteri, men man kan ha ett lite mindre än så, dock får man ju fler startförsök med större batteri.
Krympslang
(kabelskor
skruvar
glödlampor)


http://soulscooter.com/tech/elecstartgl.pdf
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

tja, det slystemet på scooterhelp är ganska overkill, man kan ju fråga sig varför de har relä till tuta (om de nu inte har kompressorhorn vilket det inte verkar som) och varför man har ett tändningsrelä som riskerar att hänga sig...men juste att man kan stänga av både motorn och matningsströmmen samtidigt.

En nyckelströmbrytare från P-serien (innan 84) är annars helt prima för att fungera både som tändningslås och som att stänga av/på matningsströmmen.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

Tack Calle,
ja såg overkill ut med relä från en Ford mm..

Funderar på en strömbrytare i sidokåpan som har lås, för få en mera 'clean look'.

Tänkte utgå från ditt kopplings schema Calle med lite modiferingar som jag skulle behöva hjälp med.

1) Ngn fördel med använda knappen för tuta eller dödare som startknapp?
Tänkte på vilken som är mest lämplig och mins risk att komma åt när man kör.

2) Vart kopplar man in laddningsrelä? Vilken sort rekommenderas?

3) Är instresserad av koppling enligt nedan för att kunna stänga av motor och matningstöm, vad behövs ändras för få denna kopplingen?
Image

4) Kommer ström från batteri var på till lampor, tuta etc. om man har den i 'run' läge fast motorn ej startad?

5) Dold strömbrytare - vart kopplar jag in den för den ska fungera som en dödare? (för en stor switch till batteriet för förhindra krypström gör väl att det fortfarande går att starta?)

6) Jag har ett nytt set med kablar till en touring att använda, ska jag använda dessa eller bara kasta och dra nytt med göra egna kablar från början?

calle wrote:tja, det slystemet på scooterhelp är ganska overkill, man kan ju fråga sig varför de har relä till tuta (om de nu inte har kompressorhorn vilket det inte verkar som) och varför man har ett tändningsrelä som riskerar att hänga sig...men juste att man kan stänga av både motorn och matningsströmmen samtidigt.

En nyckelströmbrytare från P-serien (innan 84) är annars helt prima för att fungera både som tändningslås och som att stänga av/på matningsströmmen.

VH/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

-> God Morgon!

1) Ngn fördel med använda knappen för tuta eller dödare som startknapp?
Tänkte på vilken som är mest lämplig och mins risk att komma åt när man kör.

2) Vart kopplar man in laddningsrelä? Vilken sort rekommenderas?
-> Du kan använda en spänningsregulator från PX med batteri, denna har laddningsutgång.

3) Är instresserad av koppling enligt nedan för att kunna stänga av motor och matningstöm, vad behövs ändras för få denna kopplingen?
-> Om du förstår elektronik kan du få till det själv, annars kanske du kan använda något av de elschema som finns på nätet.

4) Kommer ström från batteri var på till lampor, tuta etc. om man har den i 'run' läge fast motorn ej startad?

5) Dold strömbrytare - vart kopplar jag in den för den ska fungera som en dödare?
-> Mellan jord och det yttre gröna urtaget på tändspolen
(för en stor switch till batteriet för förhindra krypström gör väl att det fortfarande går att starta?)
-> Precis

6) Jag har ett nytt set med kablar till en touring att använda, ska jag använda dessa eller bara kasta och dra nytt med göra egna kablar från början?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

Hej,

En fråga om tutan.
Den Calle har i sin koppingschema nedan ska vara 12V DC enligt beskrivningen.
Den från Scootehelp ska vara 12V AC.

Den ena är kopplad på 'C' och den andra 'G' på spänningsregulatorn.
Gör det sklinnaden på AC vs. DC?

superkassen wrote:Hejsan,

Kollade på kopplings schemat av Calle:
http://soulscooter.com/tech/elecstartgl.pdf

och jämförde med denna som har flera olika relä:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... estart.pdf

Här beskrivs det varför de kopplade in extra relä:
http://www.scooterhelp.com/restorations/150.start.html

Frågan är, om man ska koppla in 200 motor med elstart/batteri behövs dessa relä eller inte?
Vad är det som påverkar om relä behövs? Om man använder orginal kablarna? annat?

calle wrote:Hej!

Här kommer ett schema där tutknappen blir startknapp.
vippströmbrytaren i ljusomkopplaren blir:
vänster: hel/halvljus på
mitten: hel/halvljus+tuta
höger: hel/halvljus av+tuta

Bakljus, parkeringsljus och hastighetsmätarbelysining är alltid på i detta system.

Bromsljuset är här kopplat till batteriet så att det alltid ger så starkt ljus som möjligt vilket också medför att om du hittar kan du ha diodlampa till bromsljuset.

Vad du behöver:
Kabel 0,75mm² (alla kablar utom till startmotorn och mellan relä och batteri)
Kabel ca 2,5mm²
Säkring och säkringshållare, t.ex. 34-7405 från Clas O.
Startrelä PX
12V blyacc...i Min Bajaj har jag ett PX-batteri, men man kan ha ett lite mindre än så, dock får man ju fler startförsök med större batteri.
Krympslang
(kabelskor
skruvar
glödlampor)


http://soulscooter.com/tech/elecstartgl.pdf
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Du har nog blandat lite hit och dit. Vid B+ får man likström (DC) och vid G växelström (AC)
/P
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

tackar för det, men vad är 'C'?
Paka wrote:Du har nog blandat lite hit och dit. Vid B+ får man likström (DC) och vid G växelström (AC)
/P
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Likström. Kanske är bäst att vänta på att elfantomerna C eller H svarar. B+ till batteriet och C till grejor som ska funka utan att motorn är i gång har jag fattat det som.
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

Calle eller ngn annan som vet,

- Vilken glödlampa ersätter man den för hastighetsmätaren med?
12V W=?

Image
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

En 12V/1,2W borde det vara. Har nog ingen i min mätare, men i en PX (vilkens elsystem du i princip har) är det väl den som gäller. Eller vänta, där har det ju suttit en så'n där spollampa på 6V/0,6W. Vet inte om det ens finns så'na spollampor i 12V? Någon?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Re: Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59

Post by Peter Sundfeldt »

Besiktigade Touringen för någon vecka se'n och att provköra en tvåhjuling när det är fryskallt (om än någorlunda torrt och ohalt denna dag) var inte aktuellt.
"Bra att veta. Provkörning, kontroll inte utförd p g a halt väglag".
Nu rullar den i två år till. Har ordnat regskyltsinfästningen med neodym-magneter, ser svinbra ut.
Tror nog att den får bli med upp till Vespa World Days i Gjøvik.
Kanske finns det tid och pengar att uppdatera hojen lite innan dess. Det sägs att det finns nya bättre dämpare fram numera. Skulle gärna få till en modern framgaffel utan skivbroms, men med avancerad dämpare fram och bak.
Här är vi på Run & Party 2010, Stickan och Spetan till höger, och min co-ride för helgen; ny-scooter-tokiga Anci från Madrid.
Attachments
DSC_0082.jpg
DSC_0082.jpg (155.8 KiB) Viewed 24040 times
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Re: Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59

Post by Peter Sundfeldt »

Blev påmind om tråden och lägger in ett par bilder och kopierar min kommentar från FB när jag monterade på ett SIP Road-blås mitt på Norges nationaldag.
"Vilket lyft. Från ett Sito Plus till ett SIP Road. Mera körglädje och bättre effekt. Och ett lite expansions-doffigare ljud. Men också tystare."
Touring SIP road 2.jpg
Touring SIP road 2.jpg (139.24 KiB) Viewed 23644 times
Touring SIP road 1.jpg
Touring SIP road 1.jpg (131.52 KiB) Viewed 23644 times
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Post Reply