Då borde det nog räcka med standard PX200-fjädrar utanpå dina hårda lammy.JayJay wrote:Ska skaffa fem såna som passar utanpå till att börja med, kan nog räcka för det är precis på gränsen.
LammyHigh&Low/Imola200/FastOrangePrim-69/Touring58
Det blev förstärkta PX fjädrar, dom va mest iögonfallande. Blanka o fina o lite längre för ett bättre inspänningstryck. Får va hård i nyporna sencalle wrote:Då borde det nog räcka med standard PX200-fjädrar utanpå dina hårda lammy.

Smörar man blir man med på bildDartman wrote:Standard PX-fjädrar kan nog finnas i ett garage nära dej! Du kommer väl förbi ikväll och tittar till det, det vankas både smålandsscooterister, smålandsHDXRpiloter, pilsner och östgötascooterister.
Rackarns fina bilder du tar montörn!


Blev en TuneUp innanför kåpan på förekommen anledning. Förstärkta PX fjädrar passade ruskigt bra utanpå dom hårda Lambretta fjädrarna och längden va som gjord för ändamålet då dom är 4mm kortare vilket gör att kitet sätter sig fint i fjäderbrunnarna, så till den milda grad att inga styrdon behövs för montaget. Extra plattjärn svetsades däremot dit på kopplingskompressorn då den började svettas vid blotta åsynen av fjäder kombon som blev väldigt stursk. Får ägna mig mera åt långfärder än stadsåka kanske..
/Montör J

















Va ute o testa kopplingen ikväll, klockrent. Visst är kopplingen tuff att köra för länge i stan, men fördelarna väger upp. Finns ingen tendens att dragga så allt verkar gå rakt o lätt inne i korgen och den hookar upp stenhårt. Vilken trivsel. Nu är den klar för Dyno då den gått 50mil samt tänstiftet är bytt från EV8 till EGV85 så nu ska jag låta den svettas. Så fort dom har tid med mig kommer ett kvitto med en förhoppningsvis snygg Dyno kurva. Sweet...
/Montör J



Nya leksaker. Här ska lekas, Malossi 136, TMX med Reed. Insuget ändrat återigen för att passa original location av Mikuni. Man kapar inte hål i karossen på en rostfri Scooter med originallack från -69, AKA Fast Orange Prim. Blockets Deck har planats för att ge plats åt Malossis cylinderfot. Nu återstår det roligaste, MatchPortning o Tillsnyggning av Block/Malossi. Inget är så rogivande som att gå in i Portningsdimman, 90 graders tandläkarborr samt roterande fil, samtliga drivna av tryckluft för maximal avverkning/tillfredställelse. Min vana trogen startas projekten alltid en eller ett par månader innan åksäsong.../Montör J


Årets varmaste dag firades med en tur på Lambrettan. Rogga Mod Källs, tillika sångare i Northern Upbeat förärades med en visit. Rogga var i full färd med att starta upp Mean Green Machine, en mycket potent Primavera som satt skräck i traktens pubertala EU mopedligister. Det bjöds även på Italiensk kaffe i utemiljö samt en kortare sväng på lånad Rally medans Rogga provkörde Imola200. En Söndag behöver inte innehålla mer än så. Trivsel. /Montör J


Läste en känd Engelsk Scootertidning för ett par år sedan då Dynokörning med Koso förgasare på en given Lambrettamotor gav 1 Hp mer över hela registret jämfört med motsvarande Dellórto, vilket får anses kännbart på det effektuttag vi hålls med. Det va inte enda fördelen då Koso påvisade en mycket stadig "kurva" på Luft/Bränsle förhållande genom hela varvtalsområdet vilket inte Dell PHBH kan stoltsera med. Har på den tidigare uplagan av Imola motor noterat en dipp av effekt som börjar runt 4000rpm vilket man kan se på Dynokörningens "Air Fuel Ratio" kurva, beror på en oförklarlig påfetning av bränsle som är svår, för att inte säga omöjlig att bestycka bort vilket verkar va ett känt fenomen på denna förgasarmodell. Kände att det kliade lite inför stundande Dynokörning med Imola 200, så det blev ett mail till LTH som levererade en 30mm Koso blixtsnabbt. Mycket imponerande finish, samt ett kit munstycken bifogat i kartong. Spänningen är olidlig..






Last edited by JayJay on Tue 20 May 2008, 20:46, edited 1 time in total.
Jag har lillebrorsan på 28 mm och är väldigt nöjd.
Effekten ökade märkbart över hela registret när jag bytte från en phbl 25. Tror inte att det bara har att göra med att koson är större för den drar mkt bättre redan på små trottelöppningar.
Den verkar vara mer lastkänslig än dellorton. För att få motorn att dra max från låga varv vid full gas med dellorton behövde den bestyckas så att den vid lite last gick väldigt fett på små trottelöppningar. Koson går dessutom snabbare att gasa ur om man har puttrat runt på lite gas där den går fett. Dellorton tvekade mer.
Kvalitén är helt ok men man bör kolla upp flottörhöjden. Min kom med 20,5 mm och kompisens med 24,5 mm. Den justerades till 20,5 som verkar fungera fint.
I keihins orginal ska flottörhöjden vara 19 mm har jag läst mig till i efterhand så det är nog så man bör justera koson. Jag har mätt då det lilla fjäderbelastade stiftet i nålventilen precis nuddar plåten.
Scootercenter har ett par kit med munstycken som är billiga och även en nålsats med nio nålar. Dessväre va alla nio fetare än den som satt i och det passade inte min motor. Dom är dessutom märkta med A till J och inte enligt keihins smarta system med tre bokstäver.
ScootRS har fem nålar märkta enligt keihins system men eftersom jag är lat och bekväm och scootern redan går väldigt bra ligger dom och skräpar i innerfickan fortfarande.

Den verkar vara mer lastkänslig än dellorton. För att få motorn att dra max från låga varv vid full gas med dellorton behövde den bestyckas så att den vid lite last gick väldigt fett på små trottelöppningar. Koson går dessutom snabbare att gasa ur om man har puttrat runt på lite gas där den går fett. Dellorton tvekade mer.
Kvalitén är helt ok men man bör kolla upp flottörhöjden. Min kom med 20,5 mm och kompisens med 24,5 mm. Den justerades till 20,5 som verkar fungera fint.
I keihins orginal ska flottörhöjden vara 19 mm har jag läst mig till i efterhand så det är nog så man bör justera koson. Jag har mätt då det lilla fjäderbelastade stiftet i nålventilen precis nuddar plåten.
Scootercenter har ett par kit med munstycken som är billiga och även en nålsats med nio nålar. Dessväre va alla nio fetare än den som satt i och det passade inte min motor. Dom är dessutom märkta med A till J och inte enligt keihins smarta system med tre bokstäver.
ScootRS har fem nålar märkta enligt keihins system men eftersom jag är lat och bekväm och scootern redan går väldigt bra ligger dom och skräpar i innerfickan fortfarande.
/David
Det får man visst detSoulBoy wrote:Får man fråga hur det gått med nya förgasaren?
/Ronny

subitus wrote:quote;
LTH = Hemlig tuningshop eller är jag trög...
Lambretta-t-t-team-helsing... Äh, kläm fram det

Exact såcalle wrote:Lambretta Teile Heilbronn?

Typ en sån här? http://lambretta.net/shop/shopexd.asp?id=5364JayJay wrote:... samt letar efter passande 90¤ gummiböj till luft sidan.
Säg gärna till om du hittar nån lite närmare (och billigare!), är också lite sugen!
/Fredrik
Tackar för tips. Den där ser flödesriktig och fin ut, men jag har en väldans platsbrist i och med reedinsug, så hamnar förgasaren på höger sida osv..Får precis plats med original DL200 gummi, t.o.m det ligger och nöter på insidan av kåpa. Inte så flödesriktig, samt att anslutningsdiametern är ca 10mm för liten för Koso 

Du kanske kan låta en gummiverkstad ta fram ett lämpligt gummi åt dej. Om du bara har en mall de kan gjuta mot så kan du nog få vad du vill. Jag lät göra nya fjädergummiband till Royalsidovagnen, de var inte dyra och det blev perfekt!
Det finns inga genvägar till det perfekta flödet...
Det finns inga genvägar till det perfekta flödet...
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Om man kokar ett DL200-gummi brukar man kunna få det över en Koso...JayJay wrote:Tackar för tips. Den där ser flödesriktig och fin ut, men jag har en väldans platsbrist i och med reedinsug, så hamnar förgasaren på höger sida osv..Får precis plats med original DL200 gummi, t.o.m det ligger och nöter på insidan av kåpa. Inte så flödesriktig, samt att anslutningsdiametern är ca 10mm för liten för Koso