Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Post by Captain Slow »

Ronnie wrote:
Captain Slow wrote:
Det stämmer säkert. Han som renoverat min heter Göran Roth.
Jag skickade ett mail till honom för att få lite info om min vespa, men fick till svar att han var över 80 år och inte hade så bra minne längre.
Han skrev att han renoverat ett 100 tal motorcyklar och vespor.
Av dem var ett drygt 10 tal GS.

/ Tomas
Låter som om det skulle kunna vara samma person, då. Göran har jag hört talas om innan, men killen jag köpte av mindes som sagt inte vem som gjort hans, bara att det var en äldre herre som renoverat flera. Anade att det kunde vara han...
Ganska kul med one-of-a-kind-krom. Visst gjorde han dem av typ gamla VVS-rör och sådant?
Hmm, har inte funderat över om det kan vara vvs rör dom är gjorda av.
Henrik Börjesson som förmedlade köpet till mig av vespan, nämde också något om att Roth skulle varit i VVS branchen så det är inte alls omöjligt.
Jag gillar dem skarpt hur som helst.

Image

GS, Davidahjälm och vatten i bakgrunden.
Japp jag erkänner, jag har köpt hela paket och jag är helnöjd.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Helt rätt, Göran Roth var i vvs-branschen och gjorde crashbars i egen design till sina renoveringar. Man kan känna igen hojar som kommer från honom på dem, såg dem direkt här. Det fanns ett reportage om honom i ett nummer av Scooteristen från sent 90-tal.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

jencla wrote:Helt rätt, Göran Roth var i vvs-branschen och gjorde crashbars i egen design till sina renoveringar. Man kan känna igen hojar som kommer från honom på dem, såg dem direkt här. Det fanns ett reportage om honom i ett nummer av Scooteristen från sent 90-tal.
/jens
För oss nykomlingar. Finns den tidningen som pdf?
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

För att prata mer om Göran så kan jag berätta att jag nyligen köpt kolvringar NOS av honom. ;-)

Borde han inte vara aktiv här kanske?
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Post by Captain Slow »

Zikes wrote:För att prata mer om Göran så kan jag berätta att jag nyligen köpt kolvringar NOS av honom. ;-)

Borde han inte vara aktiv här kanske?
Ja, han är då helt klart datoriserad.
Tog bara någon timme från det jag mailat till jag fick svar.
Men som sagt, tyvärr kunde han inte riktigt minnas just min vespa.
Det känns ju också ganska naturligt med den mängden renoveringar han gjort.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Göran Roth, underbar man med en massa intressant kunskap och delar.
Har ni läst hans bok förresten?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

calle wrote:Göran Roth, underbar man med en massa intressant kunskap och delar.
Har ni läst hans bok förresten?
Nope. Visst inte ens att han skrivit en. Vad är det för bok?
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

Den där kroken under styret undrar jag över, är det &så specialdesign Göran månntro?
Jag tycker den verkar perfekt, och skulle gärna utrusta min Touring med dylik.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

vespaman wrote:Den där kroken under styret undrar jag över, är det &så specialdesign Göran månntro?
Jag tycker den verkar perfekt, och skulle gärna utrusta min Touring med dylik.
kobrakrok är ett "originaltillbehör". vet inte om det finns olika bredd, 150GS är väl smalare än touring (VGLA-B)
Federico
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Post by Captain Slow »

Image

Kobrakrok:
Små detaljer som förhöjer helheten.
Woodstock

Post by Woodstock »

Det var längesedan jag postade en "Dagens scooterbild", så här kommer några från min arbetsplats. Små scootrar räknas väl också? :D

Image

Image

Image

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Woodstock wrote: Image

Mvh

/ Fredrik
Mmmm, en PX! :D
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Scooterklubbens almanacka är ju dessutom sällsynt vacker denna månad... :wink:
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Årstafältet idag

Post by aryan »

Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sat 04 Jul 2009, 09:57

Längtar till våren...

Post by LambrettAA »

/i/vintervespa.jpg/]Image

Alla som längtar till våren räcker upp en hand!!! :wink:
PX200 -02, Lambretta Li150 -59, GS -58
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sat 04 Jul 2009, 09:57

Längtar till våren...

Post by LambrettAA »

/i/vintervespa.jpg/]Image

Alla som längtar till våren räcker upp en hand!! :wink:
PX200 -02, Lambretta Li150 -59, GS -58
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: Längtar till våren...

Post by marre »


Alla som längtar till våren räcker upp en hand!! :wink:
Jag är beredd att hålla med, exakt 2 mån sen jag åkte senast.. :cry:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Folk klager på at det er lenge til sesong...

Jeg forstår ikke helt problemet.
Med skikkelig dekk, blir det bare gøy med snø;
Image

Og en god skjerm hjelper også;
Image

Så på med hjelm og varme klær og ut i snøen!
Image


PS! Det går faktisk ann å "drifte" med en PX gjennom rundkjøringer.
Øvelse gjør mester på snø! :twisted:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Ronnie wrote:
calle wrote:Göran Roth, underbar man med en massa intressant kunskap och delar.
Har ni läst hans bok förresten?
Nope. Visst inte ens att han skrivit en. Vad är det för bok?
Hans samlade artiklar om gamla och vissa helt bisarra MC-äventyr
Jag köpte boken, som snarare är ett häfte, direkt av honom
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Image
En biprodukt (he, he) från Finlandsresan med Svalan. Restaurang Vespa ligger i Helsingfors, på väg till färjorna. Tittade in för några sedan men kunde inte se att restaurangen var "Vespa-stukad". Tydligen bara ett fränt namn. Ligger iofs inte så långt från nattklubben Zetor...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Seagrove wrote:Tydligen bara ett fränt namn. Ligger iofs inte så långt från nattklubben Zetor...
Mycket fränt namn!
I Skåne finns det några restauranger med namn V.E.S.P.A ...och I Hong Kong finns det en kompressorimportör som trycker Vespa i bästa 50-tals skrivstil pås sina produkter, de gör ju att dessa blir fräckare än grannen som säljer ever luck eller liknande
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Det har faktiskt funnits en Vespa i restaurangens fönster. En GL (VLA) faktiskt. Den var väl till salu och är väl såld nu. Det var riktigt skoj att kolla in vad som var rätt och vad som var fel renoverat. En känd renoverare, som börjat fuska allt eftersom hans lager på korrekta delar börjat ta slut.
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Vilken globetrotter man är! Mellersta Finland eller norra Tyskland, inget är mig främmande.
Bremen Classic Motorshow hålls första helgen i februari varje år. Utställning av bilar och mc plus marknad.
Lite godbitar:
Image
Guzzin smakligare än bakverket på flaket.
Image
Håll i dig, "Tysken"!
Image
Lite detaljmissar på 1949:an.
Image
Race-Lambrettan påstods vara byggd 1962, tio år tidigare väl?
Image
Scootamota 1920, till salu för 4 500 euro...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Men seagrove, racelambrettan är ju en ser1-2 eller så, så den kan nog vara byggd 62. Allt är inte rött som glimmar 50-tal! 8)
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Avslöjad!
Jag brukar känna igen modellerna om jag kan läsa beteckningen på frontskölden :wink:
Tyskan är väl sådär så när jag läste på en lapp stod det något om tio-tolv fabriksbyggda och att denna var byggd 1962. Kanske stod det något om replika eller "inspirerade" av Lambrettas egna racers. Om det undgick mig förvånar inte det min gamla tyskalärare på Ångströmsskolan i Härnösand.
Har även fått för mig att fabriks-raceandet pågick allra hårdast i början av 1950-talet?
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Post Reply