Captain Slow wrote:
Det stämmer säkert. Han som renoverat min heter Göran Roth.
Jag skickade ett mail till honom för att få lite info om min vespa, men fick till svar att han var över 80 år och inte hade så bra minne längre.
Han skrev att han renoverat ett 100 tal motorcyklar och vespor.
Av dem var ett drygt 10 tal GS.
/ Tomas
Låter som om det skulle kunna vara samma person, då. Göran har jag hört talas om innan, men killen jag köpte av mindes som sagt inte vem som gjort hans, bara att det var en äldre herre som renoverat flera. Anade att det kunde vara han...
Ganska kul med one-of-a-kind-krom. Visst gjorde han dem av typ gamla VVS-rör och sådant?
Hmm, har inte funderat över om det kan vara vvs rör dom är gjorda av.
Henrik Börjesson som förmedlade köpet till mig av vespan, nämde också något om att Roth skulle varit i VVS branchen så det är inte alls omöjligt.
Jag gillar dem skarpt hur som helst.
GS, Davidahjälm och vatten i bakgrunden.
Japp jag erkänner, jag har köpt hela paket och jag är helnöjd.
Helt rätt, Göran Roth var i vvs-branschen och gjorde crashbars i egen design till sina renoveringar. Man kan känna igen hojar som kommer från honom på dem, såg dem direkt här. Det fanns ett reportage om honom i ett nummer av Scooteristen från sent 90-tal.
/jens
jencla wrote:Helt rätt, Göran Roth var i vvs-branschen och gjorde crashbars i egen design till sina renoveringar. Man kan känna igen hojar som kommer från honom på dem, såg dem direkt här. Det fanns ett reportage om honom i ett nummer av Scooteristen från sent 90-tal.
/jens
Zikes wrote:För att prata mer om Göran så kan jag berätta att jag nyligen köpt kolvringar NOS av honom.
Borde han inte vara aktiv här kanske?
Ja, han är då helt klart datoriserad.
Tog bara någon timme från det jag mailat till jag fick svar.
Men som sagt, tyvärr kunde han inte riktigt minnas just min vespa.
Det känns ju också ganska naturligt med den mängden renoveringar han gjort.
Den där kroken under styret undrar jag över, är det &så specialdesign Göran månntro?
Jag tycker den verkar perfekt, och skulle gärna utrusta min Touring med dylik.
vespaman wrote:Den där kroken under styret undrar jag över, är det &så specialdesign Göran månntro?
Jag tycker den verkar perfekt, och skulle gärna utrusta min Touring med dylik.
kobrakrok är ett "originaltillbehör". vet inte om det finns olika bredd, 150GS är väl smalare än touring (VGLA-B)
En biprodukt (he, he) från Finlandsresan med Svalan. Restaurang Vespa ligger i Helsingfors, på väg till färjorna. Tittade in för några sedan men kunde inte se att restaurangen var "Vespa-stukad". Tydligen bara ett fränt namn. Ligger iofs inte så långt från nattklubben Zetor...
Seagrove wrote:Tydligen bara ett fränt namn. Ligger iofs inte så långt från nattklubben Zetor...
Mycket fränt namn!
I Skåne finns det några restauranger med namn V.E.S.P.A ...och I Hong Kong finns det en kompressorimportör som trycker Vespa i bästa 50-tals skrivstil pås sina produkter, de gör ju att dessa blir fräckare än grannen som säljer ever luck eller liknande
Det har faktiskt funnits en Vespa i restaurangens fönster. En GL (VLA) faktiskt. Den var väl till salu och är väl såld nu. Det var riktigt skoj att kolla in vad som var rätt och vad som var fel renoverat. En känd renoverare, som börjat fuska allt eftersom hans lager på korrekta delar börjat ta slut.
Vilken globetrotter man är! Mellersta Finland eller norra Tyskland, inget är mig främmande.
Bremen Classic Motorshow hålls första helgen i februari varje år. Utställning av bilar och mc plus marknad.
Lite godbitar:
Guzzin smakligare än bakverket på flaket.
Håll i dig, "Tysken"!
Lite detaljmissar på 1949:an.
Race-Lambrettan påstods vara byggd 1962, tio år tidigare väl?
Scootamota 1920, till salu för 4 500 euro...
Avslöjad!
Jag brukar känna igen modellerna om jag kan läsa beteckningen på frontskölden
Tyskan är väl sådär så när jag läste på en lapp stod det något om tio-tolv fabriksbyggda och att denna var byggd 1962. Kanske stod det något om replika eller "inspirerade" av Lambrettas egna racers. Om det undgick mig förvånar inte det min gamla tyskalärare på Ångströmsskolan i Härnösand.
Har även fått för mig att fabriks-raceandet pågick allra hårdast i början av 1950-talet?