Dubbel-Bajaj!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Var ute med Moppis1 i kväll och visst, nu gör hon i alla fall 30 på mätaren men hon är ändå inte den raket hon var i våras. Ska nog leta annan fugge ändå...
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nu kan jag och frun åka lagligt samtidigt i och med att jag skaffat ny hjälm! 8)
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

En (tyvärr död) kompis till mig brukade kalla folk som klantade sig för puttar. Således kallade han mig putte rätt ofta, och vice versa.
Nåväl, jag har en tid undrat varför Bonnie haft så stort glapp i bakhjulslagret (har känt hur hjulet ändrat spår i kurvorna). Utifrån såg det ut som om muttern inte var ordentligt åtdragen, trots att den satt med saxpinne och allt. Började med att försöka plocka av hjulet men skruvarna bara snurrade! :shock: Nå, jag lossade centrummuttern och knackade loss hjul och trumma som en enhet och fann på insidan detta:
Image
Det är här putten kommer in i bilden. Putten ifråga har på något vis haft sönder de nitade originalskruvarna till hjulen (antar att det såg ut som på framtrumman) och ersatt med genomgående skruv och mutter. Givetvis går då inte hjulet att lossa utan att plocka bort trumman så man kan hålla emot! :x Vad värre var att skruvskallarna var så höga att de tog i bromsbackarna, trots att putten slipat bort en bit (se bild). Så vad gör då denne putte? Gör om och gör rätt? Nejdå, drar bara trumman lite löst så den går fri från skruvskallarna! :shock: Att sedan hjulet glappar flera centimeter i sidled, so what! :evil:
Så nu blir det ordentlig nedslipning med påföljande fastsvetsning av skruvarna, så ska jag väl både slippa glapp och kunna byta bakhjulet i framtiden!
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by Vespalun »

Det kallar jag en innovative reparation som möjligen kan accepteras som vägrensmek. :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Vespalun wrote:Det kallar jag en innovative reparation som möjligen kan accepteras som vägrensmek. :D
Word...
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Sådär, nu var hjulbultarna nerslipade till islagsfri höjd,
Image
Image
och fastsvetsade samt att även svetspärlorna blivit nerslipade.
Image
Så sedan var det bara att dra fast allt och nöjt känna på det obefintliga glappet! :D
Image
Ja, det sistnämnda syns väl inte så bra på bild, men nöjd är jag!
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Noterar att Moppis1 går bättre och bättre ju kallare det blir ute. Nu ligger hon stadigt mellan 30 och 35 på mätaren på plan väg. Och detta ska vara en motor tillverkad i ett land som ju inte är känt för sin kyla, direkt... Blir det för varmt under kåporna sommartid, tro? Kanske ska bygga en insugssnabel? Fast jag har ju ett halvår på mig att grunna på det.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Gjorde en liten förändring av luftfiltret och återmonterade det på Moppis1, får se om det hjälper. Tycker det är skönare att ha det på, insugsljudet blir lite högt annars.
Medan jag höll på kom dottern (hon som Moppis1 tillhör) hem och blev så inspirerad att hon började tvätta moppen! :D
Image
Sedan hade hon letat upp det Indiska-pimp jag gav henne i somras så då åkte det på också:
Image
...å så en dekal att matcha Bonnies:
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag höll Bonnie på att svika mig igen. Tyckte hon var lite slö på gasen även om hon gick okej på plan mark men sedan kom jag nästan inte upp för hemmabacken. Väl hemma dog hon och ville inte starta. Efter att ha stängt och åter öppnat bensinkranarna startade hon snällt och svarade på gas, men någon provtur hade jag inte tid med. Kan det vara "skit i spridar'n" som vi sa när jag var ung, oaktat om motorn i fråga hade spridare eller ej. Skit i bränslesystemet, alltså. Och ja, jag har kikat in i avgasröret...
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jaha, ja, en sådan här kommer jag väl att måsta köpa...
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag gick Bonnie utmärkt igen, förhoppningsvis en tillfäiigt driftstörning, alltså.
När det gäller Moppis1 ovilja att gå bra med luftfilter på har jag en åtgärd på ingående... :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag anlände min nyinvestering i Moppis1, en 21mm-förgasare saluförd som "Dellortokopia" på Tradera.
Image
Image
Är det någon som har koll på hur nipplarna på insug respektive trottelhus ska kopplas? Vajeringången bredvid trotteln (isärplockad nedan) antar jag är en chokeanordning.
Image
Blir till att tillverka ett nytt insug; visserligen skulle jag kunna skohorna på det nuvarande men med dess diameter på 17mm blir det ju en onödig strypning.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

21 mm låter stort på en 50cc moped. Det är standardstorleken på en Vespa PX125, PX200 har 24 mm.

Ja, nippeln du skruvat loss är choken. Den wiren måste du justera ganska noga, så att den öppnar fullt när du "chokar" men ändå sluter helt när du stänger av choken. Du bör ha en justerskruv under gummitutan.

Gaswiren hakar du i trotteln. Lossa den stora muttern, därunder bör finnas en fjäder och en trottel. Trä ner wiren med fastlödd nippel genom gummituta-justerskruv-lock, trä den igenom fjädern och haka i den i trotteln. Skjut ner trotteln på plats, skruva tillbaka muttern och justera spelet i wiren med justerskruven du även här bör finna under gummitutan.

Dessutom anar jag att du kan komma att behöva gå mer en hel del i munstycksstorlekar, om den är bestyckad för en 125-a eller något liknande, och den nu ska mata en otrimmad 50cc moped.

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Tack! Och de andra nipplarna, någon idé om dem?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Fick svar från säljaren av fuggen. Nippeln på insuget är tydligen för ev separatsmörjning. De andra visste han inte, men han sa att de bara var att plugga, i alla fall.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ha, Moppis1 är ju som en bengalisk tiger! Hon blir jättepigg av att skutta runt i den kalla vinterluften. Under gårdagens tur höll jag på att frysa ansiktet av mig, men Moppis1 gjorde glatt 35-40 på mätaren (typ 30-35 IRL)! :D
Hon verkar allmänt lite mer använd än sin syster, så kanske är det att munstycket blivit slitet och för stort? Eller trodde kanske indierna att vi jämt har det så här och monterade ett "polarmunstycke"?
Hur som helst vore det intressant att testa ett mindre munstycke till våren. Ska se om jag hittar dess dimensioner i vhb, så jag slipper öppna fuggen en extra gång.
Annars får jag väl ha en sommar- och en vintermoppe... 8)
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Läste i vhb och där stod "Main jet: 54". Dock är vhb för mc-versionen så det kanske inte säger så mycket, insåg jag sedan. Antar att enda sättet är att plocka isär fuggen och ta ut munstycket. Men som sagt, det kan vänta till våren.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Första riktiga vinterdagen med snö och is på marken måste man ju ut och spinna! 8) Luftade både Moppis1 och Bonnie och mina misstankar bekräftades: Moppis1 gick som hejsan medan Bonnie var betydligt mer svårövertalad och tog lång tid på sig innan hon värmt upp sig och gick okej. Men kul var det!
Döttrarna nöjde sig med att avbryta pulkaåkandet för att titta på samt träna sig i grenen "snöbollskastning mot mopedburen ålderdom". Det gick bra - för dem...
Image
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag började Bonnie hacka och stannade när jag var på väg till macken. Fick igång henne och hon gick bra igen, men när jag stannat och tagit några steg bort såg jag detta:
Image
Jajamen, chokereglaget hade trillat av! :shock: Tackade mig själv för att jag gjort kedjearrangemanget, annars hade chokearmen varit förlorad. När jag skruvat av förgasaren kunde jag dessutom konstatera att endast en skruv trillat bort; alla specialdelar satt kvar. :D
När nu ändå fuggen var av öppnade jag den för att mäta munstycket. Då upptäckte jag den (antagligen) verkliga anledningen till tjuvstoppen: Flottören kärvade rejält i sin upphängning! Fick fila både på flottören och dess fästarmar innan den löpte lätt men jag fattar inte hur detta kunnat hända?! Ingen har ju rört något där inne - har plasten plötsligt svällt? Mitt i vintern??
Nåja, nu är allt rengjort, uppfilat, ihopskruvat (ny chokeskruv med Loctite på) och mätt och allt funkar. På munstycket står det fö 58, skulle det vara STÖRRE än på en mc-Bajaj?
Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Svällande flottörer är en klassiker på Vespa. Den "moderna" bensinen, med etanolinblandning och olika kemikalier, gör att de äldre flottörerna expanderade och trögade i flottörhuset. Under min tid på EM Scooters i Göteborg sålde vi många nya flottörer :-?

En hypotes är ju att samma sak inträffat för dig. Och konstigt med munstycket, men det borde ju kännas när du kör. För stort munstycke ger en motor som inte går rent utan "fyrtaktar" och bluddrar. För litet munstycke däremot ger en motor som inte svarar direkt på gas utan med viss fördröjning.

Dessutom kan du ta en koll på tändstiftet. Svart och fett visar på för rik blandning, vitt och torrt på för mager. Chokladbrunt är rätt.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Aha! Då kanske det inte var så konstigt ändå, även Bonnie känns lite väl ny för att inte vara anpassad till etanol. Fast indisk 90-talsbensin kanske inte led av sådana moderniteter? :roll:
Din beskrivning av munstyckerelaterade fenomen stämmer ju five-by-five på Bonnie och Moppis1! Den förra varvar ur och går bra när det är varmt men tvekar vid gaspådrag, den senare bluddrar men drar jämnt och går bäst när det är kallt. Undras om de bara är olika slitna eller om det är olika storlek på munstyckena? Suck, antar att jag måste riva isär Moppis1:s fugge för att få svaret och veta vad för munstycken jag ska leta efter.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Ja, "Den förra varvar ur och går bra när det är varmt men tvekar vid gaspådrag" låter spontant som lite snål bestyckning, medan "den senare bluddrar men drar jämnt och går bäst när det är kallt" antyder rik blandning.

Det finns några standardmetoder att testa lite:
* prova att ge en motor med misstänkt för snål bestyckning lite försiktigt med choke när du kör, då får den fetare blandning. Går den då bättre har du svaret, gå upp i munstycksstorlek.
* och misstänker du att motorn har för rik blandning kan du prova att köra med helt öppen förgasare, utan luftfilter, insugsbälg mm. Då får den mer luft, och går den då renare så ska du gå ner i munstycksstorlek.

Och som sagt, en titt på tändstiftet kan också ge en indikation. Kör på fullgas hyfsat en lång sträcka, stanna sedan motorn och ta loss tändstiftet (varmt!!). Ljus beläggning indikerar för snål bestyckning, sotsvart för rik. Chokladbrunt är rätt.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

HAHA, öppet spjäll är just vad jag kör på Moppis1! Fick ju plocka bort luftrenaren i våras och nu sitter det bara en burk som hindrar bensindimman att komma ut på fotplattan, inget filter för annars går den max 25. Blev nog lurad i våras då den började gå dåligt efter att vi varit bortresta i två veckor, men då berodde nog krånglet på att det hunnit bli sommarvarmt under tiden, inte att hon stått still, som jag utgick ifrån.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

jencla wrote:Svällande flottörer är en klassiker på Vespa. Den "moderna" bensinen, med etanolinblandning och olika kemikalier, gör att de äldre flottörerna expanderade och trögade i flottörhuset. Under min tid på EM Scooters i Göteborg sålde vi många nya flottörer :-?

En hypotes är ju att samma sak inträffat för dig.
Kom på att jag tankat Bonnie nyligen, och vinterbensin innehåller ju mer etanol än sommardito, vilket kanske kan förklara att fenomenet uppträtt nu?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Har inte varit något scootrande på ett tag, men när jag plockade fram Bonnie idag var hon visserligen lite svårväckt (6-7 kickar) men sedan gick hon snällt i det inte särskilt behagliga vädret (plus fyra och regn på tvären).
Väderprognosen har talat om kallare och snö, så nästa tur få väl bli med "vintermoppen", Moppis1. 8)
Post Reply