Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Blå Scooter wrote:Känner mig lite mesig, börjar tycka det är kyligt med 7-8 grader, blåst och regn. Så idag åkte vindrutan på igen. Får stå ut med den under höst och vintersäsongen...
Det var någon som kallade Innovan för en damcykelram så mesa på du :-)
Själv tyckte jag det var lite kallt när jag åkte i onsdags förra veckan sista gången och det var 3 grader på morgonen och 7 när jag skulle hem.

Hoppas det vänder så man får lite längre säsong i alla fall.
Men lite mesig är jag nog :-)

/putte
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blå Scooter »

Gjorde stor skillnad i kyla när jag körde till jobbet med vindruta monterad idag. Men det kräver viss tillvänjning innan jag är är överens med den.

Det blir nämligen ett helt annat vindfång och kastvindarna överaskade mig vid något tillfälle. Men bekvämt var det allt...
Jesper L
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Blå Scooter wrote:Gjorde stor skillnad i kyla när jag körde till jobbet med vindruta monterad idag. Men det kräver viss tillvänjning innan jag är är överens med den.

Det blir nämligen ett helt annat vindfång och kastvindarna överaskade mig vid något tillfälle. Men bekvämt var det allt...
Vad du säger med andra ord. är att jag som tycker att Innovans största svaghet är just vindkänsligheten, bör inte investera i en ruta?

/putte
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blå Scooter »

Nja, riktigt så fartligt är det väl inte. Det blåste ganska ordentligt i morse, men visst upplever jag den som lite känsligare. Toppfarten påverkas dock inte så mycket, jag låg på 85km/h i morse och det fanns lite till gasa då.
Denna fart räcker för de 15km jag har till jobbet.
Jesper L
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blå Scooter »

Nu när värmen är tillbaka igen (+10 grader) så går det lite lättare att åka till jobbet igen.
Blir en "finrunda" i solen på vägen hem från jobbet.
Jesper L
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blå Scooter »

Idag blev det återigen väldigt tydligt att Innovans motor är lite i underkant effektmässigt.

Blåste rejält när jag körde till jobbet, och vid ett flertal tillfällen så tryckte vinden rakt mot mig och varvet sänktes märkbart.
Jesper L
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

Jag har ingen som helst ursäkt till att jag inte kör Innovan till jobbet varje morgon. Lusten försvann när jag hade hämtat hem henne efter 100-mila servicen känns det som. Men det är väl inte försent än att lufta de söta 17” hjulen ;)
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Äh, kom igen lordMagnus!
Låt inte verkstaden få dig på dåligt humör. Som de säger: Upp i sadeln igen!
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Min Innova har stått med mössan över sig i en månad nu. lite drygt tom. Först började det blir för kallt på morgonen att åka till jobbet, sen kom det tråkiga höstvädret med blöt, blött och blött, vilket inte inspirerar mig

Men temperaturerna har ju varit helt OK, så hade jag inte varit så upptagen med att renovera ett fritidshus som skall bli vårt permanentboende i April, så visst hade det nog blivit en och en annan mindre sväng i alla fall.

/putte
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

PapaD wrote:Äh, kom igen lordMagnus!
Låt inte verkstaden få dig på dåligt humör. Som de säger: Upp i sadeln igen!
Mvh
PapaD
Idag tänker jag inte hoppa upp i sadeln med -16 c på termometern. En kompis kör sin BMW 1200 GS Adventure varje dag men se så galen är inte jag...
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Jag har en bryttemp på -10: kallare än så då får det bli bil!

Fast nu har frun fått ett jobb, riktigt skönt för hennes psyke, Det medför bättre ekonomi för familjen. Det faktum att hennes bilfärd till jobbet har en mil som närmaste punkt till dagis och skola gör att jag nu kommer serva ungarnas kommunikationer då jag kör förbi skolan/dagis till jobbet. Så inget mer Innovaåkande till och från jobbet. :cry:
1500 mil hann det bli på ett och ett halvt år. Vi får se om Innovan blir kvar i garaget i vår eller om den säljs.

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

Jag mötte en "dåre" på Nockebybron häromdagen. På en Innova... 8)
Tittade på termometern i bilen och konstaterade att det där var en frisk fläkt! Det var nästan så jag åkte hem och torrgasade lite för att känna den där underbara känslan igen.
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Kapar tråden lite. Finns det någon riktprislista ungeför vad begagnade innovor är värda?

Säg en -08 men 200 på mätaren, är 20.000 ett bra pris?

Finns rätt ont om dem på blocket ännu så det är svårt att skaffa sig en uppfattning.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marst060 wrote:Kapar tråden lite. Finns det någon riktprislista ungeför vad begagnade innovor är värda?

Säg en -08 men 200 på mätaren, är 20.000 ett bra pris?

Finns rätt ont om dem på blocket ännu så det är svårt att skaffa sig en uppfattning.
Det finns inga riktprislistor av den typen skulle jag tro, men en 08:a med 200 mil på mätaren för 20K tycker jag är ett helt OK pris. Jag prutade min till 23K och då var det en ny 08:a som jag köpte i Jan 09.

/putte
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blå Scooter »

Jaha, då är scootersäsongen i full gång igen. Har kört till jobbet ett par veckor nu och det blir bara bättre och bättre.

Blir nog en vårttvätt i det fina vädret nu.
Jesper L
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Blå Scooter wrote:Jaha, då är scootersäsongen i full gång igen. Har kört till jobbet ett par veckor nu och det blir bara bättre och bättre.

Blir nog en vårttvätt i det fina vädret nu.
Jag blir riktigt avundsjuk. Jag körde visserligen min Innova från garageburen i vårt gamla hem till vårt nya boende för ett par veckor sedan men det var 17 km och sen har jag inte hunnit köra en meter sedan dess pga flytten och allt som det innebär.

Tisdagen 13:de skall jag om vädret tillåter börja köra till jobbet och jag ser mycket fram emot det.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

3:3 punkan!

Post by PapaD »

Sådärja, tredje punkan på bakhjulet.

Precis som de förra två var det mitt eget fel. De förra var för lågt däckstryck så ventilen revs av slangen, och den här för att jag körde för länge på däcket. 1500 mil på dunlopdäcket var inget bra. Dumt att det inte finns ett mittspår, jag såg inte att däcket var slut. "Puischhh" sade det när jag körde, och så var det med det. Kordan var bar på ett ställe, men inte hade jag sett det. Nu testar jag Continental, hoppas det har ett mittspår så man ser när däcket är slut i tid.

Innovan blir kvar i hos mig, även om det blir mindre användning just nu så är den så jäkla bra. Har du börjat pendla igen Putte?
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Re: 3:3 punkan!

Post by puttepj »

PapaD wrote:Sådärja, tredje punkan på bakhjulet.

Precis som de förra två var det mitt eget fel. De förra var för lågt däckstryck så ventilen revs av slangen, och den här för att jag körde för länge på däcket. 1500 mil på dunlopdäcket var inget bra. Dumt att det inte finns ett mittspår, jag såg inte att däcket var slut. "Puischhh" sade det när jag körde, och så var det med det. Kordan var bar på ett ställe, men inte hade jag sett det. Nu testar jag Continental, hoppas det har ett mittspår så man ser när däcket är slut i tid.

Innovan blir kvar i hos mig, även om det blir mindre användning just nu så är den så jäkla bra. Har du börjat pendla igen Putte?
Mvh
PapaD
Tjena. Ja Jag började pendla i Tisdags, så det blir 4:e repan idag. Har flyttat ut mig och familjen i skogen och bor numera i vårt före detta fritidshus. Det innebär att jag nu pendlar lite drygt 10 mil om dagen de dagar som jag inte jobbar hemma. Så det blir Innova runt 3 dagar i veckan så länge vädret tillåter. Jag är tillräckligt gammal för att vara lite bekväm av mig, men bil från södersidan till Kista är inte på något sätt bekvämt med den trafiksituation vi har här...

Innovan blir kvar åtminstone den här säsongen också för min del. Jag sneglar på en större hoj, men har bestämt mig att det får stanna vid sneglingar i år också (kan bli fler).

/putte
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Är det stor skillnad på en 05:a och en 08:a?

Den gamla har ju förgasare, är detta ett stort minus tycker ni?

Något speciellt man bör titta efter om objektet börjat ha rullat ett par tusen mil?
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marst060 wrote:Är det stor skillnad på en 05:a och en 08:a?

Den gamla har ju förgasare, är detta ett stort minus tycker ni?

Något speciellt man bör titta efter om objektet börjat ha rullat ett par tusen mil?
Jag kan endast uttala mig generellt om skillnaden mellan förgasare och insprutning eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av förgasarInnovor... Men en insprutning är generellt betydligt exaktare och mindre störningskänslig. Sen har jag sett att någon tidigare påstått att Innovan iom insprutningen blivit ännu billigare i drift, vilket jag inte kan belägga, men omöjligt att en förgasarcykel drar något mer, är det inte (men va f..n min drar 2dl, så om den nu skulle dra 2.5 vad gör det?).

Min Innova 08:a är idiotsnäll och störningsfri, men som många andra Innovaförare upplever jag att den går sämre när det regnar ordentligt. Skulle inte förvåna mig om man inte märker det lika snabbt på en förgasarmodell....

Man skall nog titta på skicket generellt. Jag tror inte att det finns några speciellt kända fel på Innovor i allmänhet. Snarare är cykeln känd just för att den är pålitlig, förlåtande och den går hur länge som helst.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Jamen, vafaaan!!!

Post by PapaD »

Punka igen! :evil:
Det har gått troll i det här för mig tycker jag! Förbannade ekerfälgar, vad skönt det vore med slanglöst. #%&*....

En sur,
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Med i klubben

Post by marst060 »

I helgen så hittade jag tillslut min Innova.

En orange 07:a insprutning med 420 mil på mätaren. Servad vid 100 och 400 på verkstad. Givi packbox och abus skivbromslås. Bra skick, några småsaker bara. Parkeringsskada tex.

Har hunnit testa lite och det är en trwevlig bekantskap. Ovan vid automatkoppling, motorbromsar som en galning. Måste vänja mig att möta med gasen... =)
puttepj
Entusiast
Entusiast

Re: Med i klubben

Post by puttepj »

marst060 wrote:I helgen så hittade jag tillslut min Innova.

En orange 07:a insprutning med 420 mil på mätaren. Servad vid 100 och 400 på verkstad. Givi packbox och abus skivbromslås. Bra skick, några småsaker bara. Parkeringsskada tex.

Har hunnit testa lite och det är en trwevlig bekantskap. Ovan vid automatkoppling, motorbromsar som en galning. Måste vänja mig att möta med gasen... =)
Kul. Välkommen i gänget :-). Automatkopplingen är inte så dum när man väl vant sig.
Själv har jag bestämt mig för att uppgradera till en mer regelrätt MC istället för Innovan, men jag har inte så bråttom, utan räknar med att rulla hela den här säsongen också.

Jag gillar Innovan skarp för den är helt rätt i den stökiga Stockholmstrafiken. Det är på de lite längre nöjessvängarna som jag saknar lite hästar.

/putte
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Jo i city funkar den bra. Råkade hamna på E4 en bit och där hängde den inte riktigt med.... Men det är inte det jag skall ha den till.
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Tankade första gången idag. 2,8 liter =)

Soppasnål var det ja.. Lyxade till det och körde V-Power. Någon annan som tankat det?
Post Reply