Svensk Svalan flyger igen?

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Seagrove wrote: På torsdag nästa vecka kör vi Valborundan i Gävle med omnejd.
Hur gick det i gästrikeskogarna?Jag gissar att ni fick se massor av tallskog och minst ett halvdussin gamla järnbruk...

....undrar en fd Valbobo....
Ola.G
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Det gick väl bra. Mycker rullstart blev det, framför allt när det var publik. Var jag ensam i skogen funkade kicken. Den gick llite magert så jag ställde upp luftskruven ett halvt varv. Något bättre, men ett större huvudmunstycke till Bing-förgasaren skulle inte skada, 80 just nu. Kruxet är väl att jag vet mer om var Dell'Orto-grejer finns.
Jodå, bruk och tallskog är man mätt på för ett tag...
Image
Två man, tre hojar. Jag vid mon Svalan Scooter, Jim vid sin Svalan MC 19 c 1954 och däremellan en JB 1950 (samma motor som i Svalan). Tredje chauffören Owe ej med på bild.
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

De sa att en Svalan Scooters motor överhettade. De sa att bakgaffeln var för svag och vek sig. De hade fel! Notera förarens koncentration orsakad av den höga farten.
Image
Och då talar vi om en last kring 180 kilo.
Glömde också lägga ut lite bilder från regbesiktningen. Som gick bra! Liksom kontrollbesiktningen. Blankt papper...
Image
Redo för domen.
Image
En ny upplevelse tyckte besiktningsmannen...
Image
...som aldrig fällde ner visiret under provkörningen.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Klart att det finns en på Gotland också. Fick ett tips på Ånnaboda (?), tror jag. Två gotlänningar ville ha lite tips om Svalan Scooter. Det visade sig att den ene, Lasse, hade ett exemplar, utan motor. Under min semester på Gotland smet jag medans familjen var på Kneippbyns vattenland...
En Svalan Scooter i det ganska vanliga fyndskicket dök upp i närheten av Pugh Rogefeldts gård (!). Förutom saknad motor fanns det heller ingen limpa eller någon strålkastare. Jag ska hjälpa Lasse att jaga grejer, tips mottages.
Och hur var det med dig som kom fram på Scooterpremiären i Sthlm i våras och sa att en kompis hade en Svalan Scooter i källaren, i trakterna av Sköndal. Läser du detta kan du väl höra av dig.
Image
Här skulle JB-motorn suttit:
Image
Handtag med mera är lättare; standard Magura.
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Ola Lång!
I ett kommande nummer av Classic Motor planerar jag att visa bilder på de Svalan/Apollo som dykt upp sedan tokerierna började.
Synd att din garagepolares Svalan inte finns på en tryckbar bild...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

kan vi la ordna. ska ta med kameran ned till garret. Svårt att hitta Kodachrome diafilm numera bara. Går det bra med mellanformat ( kodak brownie) eller glasplåt? nej förresten jag har ju mormors instamatic!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Pressa Tri-X:en till 1600 ASA så löser det sig!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Tack för bilderna Ola! Verkar vara en tidig variant då de fabriksborrade lufthålen saknas...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Det såldes en Svalan Scooter på marknaden i Köping i helgen. Utan framlykta och limpa men med två motorer. 1 500 pix!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Seagrove wrote:Det såldes en Svalan Scooter på marknaden i Köping i helgen. Utan framlykta och limpa men med två motorer. 1 500 pix!
och den står i ditt garage nu?
Federico
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Tyvärr inte!
Eller tack och lov!
Jag var inte på plats...
Dök det upp ett Apollo Biet blir det ju tuffare. Man måste ju ha båda grenarna av denna triumf av svensk ingenjörskonst.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Upptäckte att det var väldigt få bilder på min Svalan bakifrån, av ngon anledning...
Tyckte det var dags för er att njuta av designen även från det hållet.
Image
Det blev till och med en liten tur i novemberrusket. Inga överhettningsproblem i +6 grader!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena,

funkar bilden för er andra?

Kan vara imageshack.us som är blockat i PROC...

/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Calle: Jag ser bilden helt ok.
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Det är bra om den inte syns i Kina. Risken är ju överhängande att de kopierar den...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Seagrove wrote:Det är bra om den inte syns i Kina. Risken är ju överhängande att de kopierar den...
Oja, för vem vill inte ha en Svalan i plast och dåligt återvinnen plåt?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

vespaco wrote:Calle: Jag ser bilden helt ok.
tack för info
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Visst, men känns det inte som om kineserna skulle komma väldigt nära originalet, kvalitetsmässigt alltså?

Fast vi ska inte håna JB-motorn som trots allt är funktionsduglig efter 55-60 år.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
vitadex
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 09 Nov 2009, 16:41
Location: Norrbotten

Post by vitadex »

Jag köpte en svalanscooter kaross på DAK marknaden i Falun för nått år sedan. (Såg att det nämnts nånstans) Dock så kunde jag bara konstatera att plåttjockleken i karossen var närmre 1 mm. M.a.o. tung!

Jag hade i tänkt att använda karossen till något roligt custombygge inom mopedvärlden, men den var alldeles för tung för detta. Så jag sålde karossen på Skelleftemarknaden i höstas till ett löjligt billigt pris.

Men jag ska ha kvar den kromade baklyktekåpan här nånstans om det kan vara till intresse? Tyvärr är den lite bucklig.
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Hej!
Du sålde den till Peo Lindroth i Älvsbyn, känd mackmuseumidkare. Han MMS:ade en bild på sitt fynd...
Jag har två tomma karosser hemma, också en gång till salu på Falun-marknaden även om jag fick tag i dem hemma hos säljaren. Sedan finns det en rödmålad kaross i Borlänge. Dessa tre kommer att förekomma på bild i en tidning jag skulle kunna nämna namnet på...
Tyvärr finns det väl inte ramar till dessa fyra karosser.
Din lykta låter som Husqvarnas papegojnäbb som satt på ett otal svenska femtiotalshojar. Jag själv har en annan baklykta.
I samma tidning kommer det en lista och bilder på 15 st Svalan/Apollo Biet. Någon av dessa borde vara intresserade av din baklykta.
Keep the Swallow flying!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Eftersom det inte blev någon nyårsaftonskörning för mig blir det att dra till Norrköping nu på lördag 9/1. MCHK Östergyllen kör sitt tvåhjulsrally "Snösvängen" för 27:e gången.
Brrr! Tog fram min Svalan Scooter igår för en provtur. Minus 14 grader, he he. På grund av anhopningen av fordon har den stått ute under presenning i ett par månader. Ny soppa och rullstart (dåligt fäste i snön) hjälpte inte. På grund av kylan var jag förstås välklädd så den enda som var överhettad var jag!
Upp till lokala macken för inköp av startgas. Nu j-klar! Visserligen fastnade den stela gasvajern med följd att motorn rusade. Andra gången gick det lugnare och det blev en tur runt kvarteret.
Och 14-tumshjul är trevligt! Betydligt bättre än Vespans tiotummare, jag satte inte ner foten en gång. Mot Norrköping!
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Prognosen för Norrköping vid 13-tiden imorgon talar om minus 18 grader...
Tur man har frontsköld!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hade -25 grader i morse när jag kickade igång den "blå blixten". Det var en kylig morgon som numera är rena sommarföret endast -10 grader.
Av någon outgrundlig anledning kändes -10 som rena värmeböljan...
Umeå kan vara en kall stad.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Jo men visst gick det. Termometern visade på minus 18 grader vid starten. Enligt bilförare som körde den 8,5 mil långa slingan, så diffade temperaturen mellan minus 15 och minus 25! Det senare förvånar inte, under vissa avsnitt kändes det hur kylan bet extra hårt.
Som synes kör Jim Lundberg ingen scooter, däremot delar vi kraftkälla, JB:s riviga 128-kubikare. Jims hoj är en Maraton från 1950, egentligen en NV men med JB:s egna Maraton-dekaler och egna lackering.
För egen del var det ett nöje med 14-tumshjul på snö. Nu ser jag fram emot finska vinterrallyt i Jyväskylä den 30 januari!
Image
Näe, det blev ingen bild på Svalan och Maraton tillsammans, ImageFuck funkar inte för den bilden. :evil:
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Image
Otroligt! Det dök upp en JB-motor på Tradera. Säljaren hade ingen aning om vad han hade. Men det tvärställda topplocket och färgen på kicken är avslöjande: JB avsedd för Svalan Scooter.
Inte för jag kommer att slita ut min nuvarande motor, men ändå, nu står den hemma hos mig. Helt komplett, den odugliga fläkt- och cylinderkåpan är med. Liksom förgasaren.
Imorgon torsdag bär det av till Finland och Vinterrallyt som i år går i Saarijärvi, 4-5 mil norr om Jyväskylä.
Jag blir ensam scooterist bland tre motorcyklister och över 100 bilar.
Prognosen talar om minus 11 grader, rena blidan! Någon finsk scooterist borde väl i så fall vågat anmäla sig. :wink:
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Post Reply