Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

DP wrote:peter sundfeldt in da house:
Vad gäller motorrusningen, kan inte det vara förgasarfot-packningen som blivit för dålig/tunn efter otaliga förgasarlyft och bränslevätningar, och därav tjuvluft

Tjuvluft är ganska lätt att diagnostisera, starta upp, låt bli ordentligt varm, ta en flaska startgas eller brake clean och börja spruta på, börja från luftfiltret och jobba sakta mot insuget på cylindern, ta en skarv i taget och spruta på, stiger den i tommgång, BINGO!! läcka....

DP says: Gammalt djungelordspråk eller kanske djungelmektips eller var det Bosse Bildoktorn....
tomgången 7nker väl... :eek:
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

fritte in da house:
tomgången 7nker väl...

Noop när den drar i sig startgas i läckan så stiger tomgången märkbart....

DP says: Vid närmare eftertanke var det nog inte Bosse Bildoktorn....
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

nej den sjunker.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

o har man ingen startgas går argon eller nitrogen lika bra.... :grin:
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Med ny packning går den gott igen, men trots 3,25 varv ut på luftskruven har jag fortfarande det där initiala strypet vid gaspådrag. Mest märks det om man ligger i god marschfart på fyran, lyfter av och vrider på igen. Böh-bah, om det onomatopoetiska uttrycket tillåts. Kör med 120 munstycke och Sito Plus. Ska jobba mer med mina nykrökta sjuor i morgon.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Sito+ ger ibland det fenomenet, om du tittar på kröken ut från cyllen kan man förståvarför.
Funkar det bättre om du drar ut choken lite?
Om isåfall kanske du kan justera upp mixerröret lite.

/C
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Mja, jag är inte så bevandrad i hemligheterna med expansionskammare och avgaströmningar och så. Har därför lite svårt att just se det bara genom att titta på kröken... :smile:. Men jag antar att det har att göra med något sådant?
ImageImage
Förresten, Calle, ditt elsystem fungerar förstås svinbra, inga tveksamheter där. Ville bara säga det med emfas på tacksamhet och beröm.
Image
Har krökt och brutit några sjuor och provade ett väldigt yxigt sätt att justera skruven på; på bilden ser man en avbruten sjua instucken i en hel och provisoriskt säkrad med vävtejp. Men... det där funkade faktiskt väldigt bra, ska ta och försöka att svetsa ihop dem så.
Image
Har kört Heinkel idag med min dotter och en kompis till henne så scootrarna fick vila. Tog med mig några entusiastfordon till sommarhuset, man vill ju gärna köra sina objekt när man är på semester, eller snarare, det är i synnerhet då man ska det. Därför blev det ett släp hit med det här gänget. Med en Citroën DS Break och en Citroën 2CV...
Image
Fick engagerad hjälp igår och han var tacksamt nog varsam med spärrhandtag och skruvmejsel. Notera också den tunna gamla förgasarfot-packningen mellan verktygen.
Har inte provat att dra ut choken, med det verkar ju vara Sito Plus-blåset som spökar, och jag ska således låta luftskruven vara i det läget den är nu (kanske skruva in den lite mer) skruva upp mixerröret (jag är dock inte helt säker vilket rör det är) för att se vad det har för effekt.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Peter Sundfeldt wrote: Förresten, Calle, ditt elsystem fungerar förstås svinbra, inga tveksamheter där. Ville bara säga det med emfas på tacksamhet och beröm.
Tack, skoj det funkar!
(kanske skruva in den lite mer) skruva upp mixerröret (jag är dock inte helt säker vilket rör det är) för att se vad det har för effekt.
Man måste byta detta till fetare...
http://www.germanscooterforum.de/index. ... asertuning
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Just det... skruva upp eller skruva ner... näe! Man lär sig hela livet. Har nu beställt ett BE1-rör för att montera i stället för det standardmonterade BE3. Att mixerröret är det röret som huvudmunstycket sitter på har lärt jag mig nu med hjälp av Nätet och sökfunktioner. För man vill ju int' verka dum och fråga rätt av: "Var faen sitter det röret då!?"

Ju lägre nummer på mixerröret, desto fetare blandning alltså. EM hade inget lägre än BE3 och SIP hade bara BE1, BE2 verkar vara en raritet.

Annars mosar Touring 200 på bra. Det är som mången scooter-conaisseur säger, en Touring med en pålitlig och stark PX-maskin är ett förbannat trevligt fordon. Efter att ha levt utomhus i tre veckor, men ändå under tak på natten, är den hemma i Göteborg igen.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Eller mer närliggande info:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1062

/G
calle wrote:
Peter Sundfeldt wrote: Förresten, Calle, ditt elsystem fungerar förstås svinbra, inga tveksamheter där. Ville bara säga det med emfas på tacksamhet och beröm.
Tack, skoj det funkar!
(kanske skruva in den lite mer) skruva upp mixerröret (jag är dock inte helt säker vilket rör det är) för att se vad det har för effekt.
Man måste byta detta till fetare...
http://www.germanscooterforum.de/index. ... asertuning
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Peter Sundfeldt wrote: Har nu beställt ett BE1-rör för att montera i stället för det standardmonterade BE3.
Men när paketet kom med de övriga delarna framgår det av fakturan att BE1-röret är restnoterat :sad:. Är det någon som har en aning om var man kan finna ett dylikt är jag förstås tacksam för tips.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Scooter Center Köln kan du kolla:

http://www.scooter-center.com
Peter Sundfeldt wrote:
Peter Sundfeldt wrote: Har nu beställt ett BE1-rör för att montera i stället för det standardmonterade BE3.
Men när paketet kom med de övriga delarna framgår det av fakturan att BE1-röret är restnoterat :sad:. Är det någon som har en aning om var man kan finna ett dylikt är jag förstås tacksam för tips.
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

De hade BE1 men inget BE2 på Scootercenter i Köln, och jag fick plocka på några prylar till för komma upp i minsta beställningsumma. När det var gjort blev frakten €1 billigare än beställningen... €19 för ett paket från Tyskland! SIP har ju sin €4,20 DHL flat rate. Jaja, så är det. Hittade ju ett BE1 i alla fall, tack för tipset. När jag försökte hos EHR-Börje tipsade han om samma företag. Om varför de inte hade annat än standard "emulsion tube" menade han på att:
"Man trimmade inte PX när de var nya, man körde dem till de ramlade ihop. Men nu är det många som håller på med det där på PX:arna".
Jo, det är det nog, även om det inte känns som om jag åker trimmat när jag bara har hängt på ett Sito Plus. Men det ska bli kul att se vad hojen tycker om det fetare röret.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Har äntligen provkört (hojen har stått fast på lyftbordet en tid) efter att ha satt dit ett BE1-rör, och nu är det ingen mager fördröjning längre vid initial-gas. Mycket bättre!
Nu ska jag bara byta (reklamera) bakdäcket som har visat sig vara obalanserat (ett nytt Continental K62 whitewall) oavsett fälg (har provat tre stycken olika!) och vänta på original-bagageräcket från kromningen. Och byta stötdämparen fram också, den separerade i nedre fästet, 80 mil gammal. Fick tvinga in gummit med en stor bricka tills vidare, men har hämtat ut en ny dämpare hos EM Scooters. Tyvärr verkar det inte finnas några uppgraderade effektivare dämpare fram till Touring/GL. Frambromsen tar ju som den gör – dåligt – och med en modernare dämpare skulle känslan i framvagnen kunna förbättras avsevärt. Jo, jag är medveten om att man bygga om och så, men jag vill ha originalutseendet. Eller har någon något tips?
Man kanske skulle fråga Öhlins om de kan göra en som passar!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Peter Sundfeldt wrote:Man kanske skulle fråga Öhlins om de kan göra en som passar!
Stötdämparexperten, Sthlm, fixade en specialdämpare åt mig. :grin:
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Peter Sundfeldt wrote:Har äntligen provkört (hojen har stått fast på lyftbordet en tid) efter att ha satt dit ett BE1-rör, och nu är det ingen mager fördröjning längre vid initial-gas. Mycket bättre!
Nu ska jag bara byta (reklamera) bakdäcket som har visat sig vara obalanserat (ett nytt Continental K62 whitewall) oavsett fälg (har provat tre stycken olika!) och vänta på original-bagageräcket från kromningen. Och byta stötdämparen fram också, den separerade i nedre fästet, 80 mil gammal. Fick tvinga in gummit med en stor bricka tills vidare, men har hämtat ut en ny dämpare hos EM Scooters. Tyvärr verkar det inte finnas några uppgraderade effektivare dämpare fram till Touring/GL. Frambromsen tar ju som den gör – dåligt – och med en modernare dämpare skulle känslan i framvagnen kunna förbättras avsevärt. Jo, jag är medveten om att man bygga om och så, men jag vill ha originalutseendet. Eller har någon något tips?

Samma sak hände med framdämparen på min Rally.Gummibussningen krängde av efter några mil.Även den köpt hos EM,Erik lät lite trött när jag ringde men skickade en ny utan vidare.Jag var väl inte först i raden och tydligen har det hänt för massor av scooterister nere i Europa.Kan var läge att peta dit en stor bricka på insidan om man köpt ny dämpare under sommaren...
Ola.G
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ola.G wrote:
Peter Sundfeldt wrote:Har äntligen provkört (hojen har stått fast på lyftbordet en tid) efter att ha satt dit ett BE1-rör, och nu är det ingen mager fördröjning längre vid initial-gas. Mycket bättre!

Samma sak hände med framdämparen på min Rally.Gummibussningen krängde av efter några mil.Även den köpt hos EM,Erik lät lite trött när jag ringde men skickade en ny utan vidare.Jag var väl inte först i raden och tydligen har det hänt för massor av scooterister nere i Europa.Kan var läge att peta dit en stor bricka på insidan om man köpt ny dämpare under sommaren...
vad är det för märke på era dämpare? det finns ju ett par olika tillverkare
Federico
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Har inte koll på fabrikatet,men det var den här.

http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 7&kId=1070
Ola.G
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ola.G wrote:Har inte koll på fabrikatet,men det var den här.

http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 7&kId=1070
metall både över och underdel?
Federico
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

nje....överdelen är väl i plast tror jag..minns inte riktigt,är helt nere i V30-träsket numera....
Ola.G
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

ola.G wrote: Samma sak hände med framdämparen på min Rally.Gummibussningen krängde av efter några mil.Även den köpt hos EM,Erik lät lite trött när jag ringde men skickade en ny utan vidare.Jag var väl inte först i raden och tydligen har det hänt för massor av scooterister nere i Europa.Kan var läge att peta dit en stor bricka på insidan om man köpt ny dämpare under sommaren...
Jo, antagligen är det så. Jag kommer att montera utbytesdämparen med bricka så länge, och försöka hitta något bättre. Kanske Stötdämparexperten, som Fritte nämner, kan vara ett alternativ.
Federico wrote: metall både över och underdel?
En grå överdel i plast. Men den på bilden i EM-länken ser ju ut att vara i metall? Får kolla med Erik.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespresso »

Kanske något att prova.

ImageImage
ImageImage
ImageImage
ImageImage

Nu är tyska inte min starka sida, men bilderna är föredömligt tydliga.

Fleming
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Lite senfärdig reaktion på svaret, men... var hittade du den där artikeln, Fleming? Fanns det någon länk att söka vidare på?
Det kanske inte hade varit så dumt med en dylik, om den nu passar. Funkar enligt ingressen till Sprint, Rally och i texten till en Vespa Touren 150 -62, så det låter i och för sig som om den skulle passa.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespresso »

Peter Sundfeldt wrote:Lite senfärdig reaktion på svaret, men... var hittade du den där artikeln, Fleming? Fanns det någon länk att söka vidare på?
Det kanske inte hade varit så dumt med en dylik, om den nu passar. Funkar enligt ingressen till Sprint, Rally och i texten till en Vespa Touren 150 -62, så det låter i och för sig som om den skulle passa.
Hej Peter,

Artikeln hittade jag för ett par år sedan men jag kommer inte ihåg var.
Letade efter sidan för att skicka länken men hittade den inte därav bilderna.
Jag tänkte göra något liknande men sedan fick jag tag på en PK gaffel så det blev LML (Stella) trumma med skiva fram.
Ser nästan original ut men bättre dämp och broms.

ImageImage

Fleming
fixarerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by fixarerik »

Inget för oss i lowrider sc !
Eller vad säger du Fågel ?
Lambretta serie 2 (Runner 180 motor H2o)
Vespa Super 200cc med sidovagn(låg) -1956
Vespa Touring 210cc (låg) -1961
Vespa Super 200cc -1956 på g
Vespa 50 några stycken i delar(till salu).
Post Reply