Bertil, en Vespa 50 R -74

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Några nya bilder på Bertil. Konstruktiv kritik och idéer emottages tacksamt! Det är framförallt på framskärmen och de "glesa" partierna på bakändan som idétorkan har infunnit sig. Bara kom med idéer på motiv om ni sitter inne med några... :grin:

Image

Image

Image

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ser mycket fint ut terra.

men jag saknar den här :

Image
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:ser mycket fint ut terra.

men jag saknar den här :

Image
Tackar, Federico!

Faktum är att jag redan tidigt printade ut den här som jag tänkte ha på framsidan av skölden (dock blev det inte så, men kanske på framskärmen?):

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ett av 10-topp världens snyggaste skivomslag.

Image
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote:Det får fortfarande plats en del tycker jag!
med alla flumiga motiv saknas väl mest en harschplanta för att fullända bilden av en flummoppe? :mrgreen:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
med alla flumiga motiv saknas väl mest en harschplanta för att fullända bilden av en flummoppe? :mrgreen:
tänkte också på det men vågade inte fråga, var är alla droger? ...sex?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote: tänkte också på det men vågade inte fråga, var är alla droger? ...sex?
hämtade min djärvhet ur "aussie"vin...
nu är det bara att vänta...
Terraplane Blues

Federico wrote:ett av 10-topp världens snyggaste skivomslag.

http://www.angryhippy.net/images/13th_F ... Sounds.jpg
Absolut sant! Fast jag ville inte ha gruppnamnet "13th Floor Elevators" på Bertil, så därför tycker jag "Eye & Mind" passar bättre. I o f s kan man skriva vad man vill - varför inte "Vespan Bertil"? :grin:
fritte wrote:
Jo, faktum är att jag tycker Cannabis Sativa är en mycket estetiskt tilltalande växt, men jag är stark drogmotståndare efter att ha upplevt de negativa aspekterna inom bekantskapskretsen. Dessutom är Bertil en kärleksfull Vespa - och droger är inte kärlek! :wink:
Federico wrote:
fritte wrote:
tänkte också på det men vågade inte fråga, var är alla droger? ...sex?
Du ska inte vara blyg, Federico! :grin: I o f s röker Jag både pipa och snusar - det är det närmaste jag kommer droger - så några tobaksblad kanske kan vara legitimerat? Sex? Hur symboliserar man det - med en stor fallos som löper ända från framskärmen till baklampan? Eller en fet text på skölden: "Here comes kuken!" :roll:
fritte wrote:
Federico wrote: tänkte också på det men vågade inte fråga, var är alla droger? ...sex?
hämtade min djärvhet ur "aussie"vin...
nu är det bara att vänta...
Din djärvhet påminner mig osökt om det gamla knarkmottot: "Av knark blir man stark!". Är det sådana budskap jag ska ha menar ni? :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico & jag fruktade/hoppades nog att vi skulle locka fram ditt skogstokiga alter ego...
Terraplane Blues

fritte wrote:Federico & jag fruktade/hoppades nog att vi skulle locka fram ditt skogstokiga alter ego...
Jaså, någon sådan sida känner jag inte igen att jag skulle ha? Hur brukar den yttra sig, menar du? Det är inte så att du i själva verket blandar ihop mig med dig själv? 8) :mrgreen:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ja, du får väl måla en andy warhol banan. på sextiotalet startades ju myten om att röka banan och så kan ju bananen illustrera sex på samma gång.

Image
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:ja, du får väl måla en andy warhol banan. på sextiotalet startades ju myten om att röka banan och så kan ju bananen illustrera sex på samma gång.

Image
kul ide, men behövs det? Hela moppen utstrålar ju en hyllning till 70-talets fria drogkultur..
Terraplane Blues

Federico wrote:ja, du får väl måla en andy warhol banan. på sextiotalet startades ju myten om att röka banan och så kan ju bananen illustrera sex på samma gång.

http://images.amazon.com/images/P/B0000 ... ZZZZZZ.jpg
Jo, den är fin, men en halvrutten banan gör sig kanske inte så bra på Bertil. Tack för tipset anyway!

Och visst är det en myt att man kan röka banan. Undrar hur många som provat att rosta banansträngar i ugnen, tro? Jag kan avslöja att vi gjorde lövcigaretter som vi gick och bolmade på någon gång i tioårsåldern. Smakade apa... :/
fritte wrote:

http://images.amazon.com/images/P/B0000 ... ZZZZZZ.jpg
kul ide, men behövs det? Hela moppen utstrålar ju en hyllning till 70-talets fria drogkultur..
Är det vinet som får dig att läsa in sådana budskap? :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote:
fritte wrote:kul ide, men behövs det? Hela moppen utstrålar ju en hyllning till 70-talets fria drogkultur..
Moppen är ju helt tillägnad "flower-power" kulturen med allt den stod för:

- Ansvarslösa ungdomar som slog dank & rökte på istället för att jobba..
- Sex hur som helst, när som helst, hur som helst, med vem som helst..
- Droger av diverse slag i överflöd..

Ingen trevlig kultur direkt eller?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Terraplane Blues wrote:
fritte wrote:kul ide, men behövs det? Hela moppen utstrålar ju en hyllning till 70-talets fria drogkultur..
Moppen är ju helt tillägnad "flower-power" kulturen med allt den stod för:

- Ansvarslösa ungdomar som slog dank & rökte på istället för att jobba..
- Sex hur som helst, när som helst, hur som helst, med vem som helst..
- Droger av diverse slag i överflöd..

Ingen trevlig kultur direkt eller?
visst stämmer dina tre punkter in på hur en del levde "flower power" på den tiden, men de där orden kan man lika gärna applicera på biker-kulturen eller andra undomskulturer. flower power kunde lika gärna vara politiskt medvetna männsikor som kämpade för fred på jorden och levde på vegetarisk kost helt utan droger. det fanns många grenar på hippie-flower-power. men media har ju alltid velat fokusera på det värsta. den genom tiderna bästa musiken gjordes under de där åren anser jag, det är värt en hyllning oavsett knark, sex och lata ungdomar
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Visst kom mycket bra musik ur flumet, bland annat Puff the magic dragon och Lucy in the Sky with Diamonds ,båda lovsånger till knarket...
Terraplane Blues

Federico wrote:visst stämmer dina tre punkter in på hur en del levde "flower power" på den tiden, men de där orden kan man lika gärna applicera på biker-kulturen eller andra undomskulturer.
Jo, sådana där argument som Fritte framför är tyvärr vanligt bland folk. Jimi Hendrix är t ex synonymt med knark - och inte musik - för många. Inte för att han sniffade fler linor kokain än Christer Sjögren, utan för att folk är så urbota korkade och dåligt pålästa.

Faktum är att bikerkulturen - som Fritte storögt vurmar för - står för majoriteten av drogdistributionen i Sverige. I fransväskorna hos HA och andra döljer sig inte bara vapen, utan också stora påsar med vitt pulver. Dessutom gillar de att banka på folk - snacka om otrevlig kultur! :grin:
Federico wrote:flower power kunde lika gärna vara politiskt medvetna männsikor som kämpade för fred på jorden och levde på vegetarisk kost helt utan droger. det fanns många grenar på hippie-flower-power. men media har ju alltid velat fokusera på det värsta. den genom tiderna bästa musiken gjordes under de där åren anser jag, det är värt en hyllning oavsett knark, sex och lata ungdomar
Det är absolut en klassisk missuppfattning att hippies skulle nyttja mer droger än andra subkulturer från andra tider. Precis som du skriver har media en förmåga att fokusera på det värsta. Personligen tycker jag inte bara musiken från den eran är värd att uppskatta, utan även konst, mode och kärlek (medmänsklighet) stod på topp under 60- och inledningen av 70-talet.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:Visst kom mycket bra musik ur flumet, bland annat Puff the magic dragon och Lucy in the Sky with Diamonds ,båda lovsånger till knarket...
jag gillar inte den musiken för att det innhåller hyllningar till droger (det finns tusentals exempel på låtar som innehåller eller kan tolkas till att innehålla drogrelaterade texter). Många såg väl chansen att få uppmärksamhet och spelade på det mystiska och förbjudna, LSD var ju inte olagligt (drogklassat) i USA förrän 1966 och säkert ganska omtalat i pressen 1966-67. Man kan jämföra det med hur diskussionen gick runt hårdrock i början på 80-talet. Hårdrock var djävulsdyrkarnas musik och livsfarligt för ungdomar att lyssna på. Hem och skola, SVT och många andra såg detta som en stor fara för svensk ungdom, kristna satt och spelade hårdrocksskivor baklänges för att hitta dolda djävulsmeddelanden. Detta gick så långt att man i svenska skolor kallade till speciella informationsmöten med föräldrar. Det här skrattar man åt idag. Visst fanns det de som faktiskt gick hela vägen och brände ner kulturskatter, stavkyrkor m.m. mycket sorgligt, men knappast för att Dio gjorde låten "Holy Diver".
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote: Personligen tycker jag inte bara musiken från den eran är värd att uppskatta, utan även konst, mode och kärlek (medmänsklighet) stod på topp under 60- och inledningen av 70-talet.
Det är så roligt att se att Du i Flower-power-kulturen funnit din plats. Efter att Du i förbigående här nämnt din uppfattning om:

- Anglofiler som lyssnar på NS och bär parkas..
- HotRodbyggare & intresserade..
- Ickeplåt scootersägare...
- Christer Sjögren

glädjer det mig att det ändå finns en grupp som Du inte föraktar!

LOVE, PEACE & UNDERSTANDING!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Som ett exempel på hårdrocksvansinnet:

På nittiotalet (tror det var i mitten av det), när Black Sabbath började komma igång igen (tillsammans med alla andra övervintrade hårdrocksband från åttiotalet), så var dom inte välkomna till Falun, utan stoppades av kommunen för att dom var 'satanister'.

Tror dock att den gamla hemstaden kommit ikapp debatten lite numera, eller jag hoppas åtminstone det.

/G

Federico wrote:
fritte wrote:Visst kom mycket bra musik ur flumet, bland annat Puff the magic dragon och Lucy in the Sky with Diamonds ,båda lovsånger till knarket...
jag gillar inte den musiken för att det innhåller hyllningar till droger (det finns tusentals exempel på låtar som innehåller eller kan tolkas till att innehålla drogrelaterade texter). Många såg väl chansen att få uppmärksamhet och spelade på det mystiska och förbjudna, LSD var ju inte olagligt (drogklassat) i USA förrän 1966 och säkert ganska omtalat i pressen 1966-67. Man kan jämföra det med hur diskussionen gick runt hårdrock i början på 80-talet. Hårdrock var djävulsdyrkarnas musik och livsfarligt för ungdomar att lyssna på. Hem och skola, SVT och många andra såg detta som en stor fara för svensk ungdom, kristna satt och spelade hårdrocksskivor baklänges för att hitta dolda djävulsmeddelanden. Detta gick så långt att man i svenska skolor kallade till speciella informationsmöten med föräldrar. Det här skrattar man åt idag. Visst fanns det de som faktiskt gick hela vägen och brände ner kulturskatter, stavkyrkor m.m. mycket sorgligt, men knappast för att Dio gjorde låten "Holy Diver".
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:Som ett exempel på hårdrocksvansinnet:

På nittiotalet (tror det var i mitten av det), när Black Sabbath började komma igång igen (tillsammans med alla andra övervintrade hårdrocksband från åttiotalet), så var dom inte välkomna till Falun, utan stoppades av kommunen för att dom var 'satanister'.

Tror dock att den gamla hemstaden kommit ikapp debatten lite numera, eller jag hoppas åtminstone det.

/G

Det påminner om ett skådespel jag såg i Salem Mass. för några år sedan.
Det beskrev hur de rättrådiga invånarna förföljde och avrättade häxor...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kära vänner! Seså, inte käbblas! Vi skippar det där med drogsymboler, vi vill ju inte att TF skall stoppas av polisen varje gång han puttrar iväg med Bertil, eller?

TF, du har mängder av freds-märket och massor med stjärnor, en hel del av noter. Så jag föreslår att du gör olika versioner av fjärilar. Med olika dekorerade vingar i olika färger och givetvis i oika storlek. Och kanske en eller flera delfiner. Det finns ändå en viss begränsning på hur mycket olika motiv/saker du skall peta in. Så jag föreslår att du upprepar några mindre upprepade detaljer istället.
Terraplane Blues

fritte wrote:Det är så roligt att se att Du i Flower-power-kulturen funnit din plats. Efter att Du i förbigående här nämnt din uppfattning om:

- Anglofiler som lyssnar på NS och bär parkas..
- HotRodbyggare & intresserade..
- Ickeplåt scootersägare...
- Christer Sjögren

glädjer det mig att det ändå finns en grupp som Du inte föraktar!

LOVE, PEACE & UNDERSTANDING!
Suck... Har du glömt att ta dina tabletter? Du är verkligen så envis och tjatig som det anstår en riktig vinalkoholist. Visst, jag har svårt för subkulturer som går ut på att vara och se tuffa ut, men varför tar du åt dig så personligen alltid?

För övrigt bekänner jag mig inte till någon särskild subkultur...
vespaco wrote:Kära vänner! Seså, inte käbblas! Vi skippar det där med drogsymboler, vi vill ju inte att TF skall stoppas av polisen varje gång han puttrar iväg med Bertil, eller?

TF, du har mängder av freds-märket och massor med stjärnor, en hel del av noter. Så jag föreslår att du gör olika versioner av fjärilar. Med olika dekorerade vingar i olika färger och givetvis i oika storlek. Och kanske en eller flera delfiner. Det finns ändå en viss begränsning på hur mycket olika motiv/saker du skall peta in. Så jag föreslår att du upprepar några mindre upprepade detaljer istället.
Bra tips, men just fjärilar är så pilliga och omständiga att måla. Delfiner däremot kan faktiskt vara något. Annars får jag väl försöka klämma in lite "krusiduller" här och var...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

scooterforumvänner. sluta trissa upp varandra, det är fullmåne...

att jag inte "vågade fråga" om varför det saknades drogrelaterade symboler i terras motiv var av hänsyn, inte för att retas. Man vet inte om det finns vänner i bekantskapskretsen som råkat illa ut av droger. Att terra har distans till detta är jag säker på annars är man inte ägare till en Sture Johannesson.

Peace
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Gör mindre pillriga fjärilar! Räcker med en cirkel på vingen, om ens det, behöver inte vara en massa svåra streck. En citronfjäril är t.ex. bara gul. Blåvinge blå. Ta vilken snoffsig färg som helst! Och Bertil behöver inte exakt biologisk detaljrikedom, tycker jag.

Och alla tänker först och skriver sedan! Eller hur? Jag har sett alldeles för mycket fånigheter på vårat finska forum, hit behövs det inte! :x :x Peace & Love everybody! Jodå???!!!
Post Reply