Absolut sant! Fast jag ville inte ha gruppnamnet "13th Floor Elevators" på Bertil, så därför tycker jag "Eye & Mind" passar bättre. I o f s kan man skriva vad man vill - varför inte "Vespan Bertil"?Federico wrote:ett av 10-topp världens snyggaste skivomslag.
http://www.angryhippy.net/images/13th_F ... Sounds.jpg
Jo, faktum är att jag tycker Cannabis Sativa är en mycket estetiskt tilltalande växt, men jag är stark drogmotståndare efter att ha upplevt de negativa aspekterna inom bekantskapskretsen. Dessutom är Bertil en kärleksfull Vespa - och droger är inte kärlek!fritte wrote:med alla flumiga motiv saknas väl mest en harschplanta för att fullända bilden av en flummoppe?Terraplane Blues wrote:Det får fortfarande plats en del tycker jag!
Du ska inte vara blyg, Federico!Federico wrote:tänkte också på det men vågade inte fråga, var är alla droger? ...sex?fritte wrote:med alla flumiga motiv saknas väl mest en harschplanta för att fullända bilden av en flummoppe?Terraplane Blues wrote:Det får fortfarande plats en del tycker jag!
Din djärvhet påminner mig osökt om det gamla knarkmottot: "Av knark blir man stark!". Är det sådana budskap jag ska ha menar ni?fritte wrote:hämtade min djärvhet ur "aussie"vin...Federico wrote: tänkte också på det men vågade inte fråga, var är alla droger? ...sex?
nu är det bara att vänta...
Jo, den är fin, men en halvrutten banan gör sig kanske inte så bra på Bertil. Tack för tipset anyway!Federico wrote:ja, du får väl måla en andy warhol banan. på sextiotalet startades ju myten om att röka banan och så kan ju bananen illustrera sex på samma gång.
http://images.amazon.com/images/P/B0000 ... ZZZZZZ.jpg
Är det vinet som får dig att läsa in sådana budskap?fritte wrote:kul ide, men behövs det? Hela moppen utstrålar ju en hyllning till 70-talets fria drogkultur..Federico wrote:ja, du får väl måla en andy warhol banan. på sextiotalet startades ju myten om att röka banan och så kan ju bananen illustrera sex på samma gång.
http://images.amazon.com/images/P/B0000 ... ZZZZZZ.jpg
Moppen är ju helt tillägnad "flower-power" kulturen med allt den stod för:Terraplane Blues wrote:Är det vinet som får dig att läsa in sådana budskap?fritte wrote:kul ide, men behövs det? Hela moppen utstrålar ju en hyllning till 70-talets fria drogkultur..
visst stämmer dina tre punkter in på hur en del levde "flower power" på den tiden, men de där orden kan man lika gärna applicera på biker-kulturen eller andra undomskulturer. flower power kunde lika gärna vara politiskt medvetna männsikor som kämpade för fred på jorden och levde på vegetarisk kost helt utan droger. det fanns många grenar på hippie-flower-power. men media har ju alltid velat fokusera på det värsta. den genom tiderna bästa musiken gjordes under de där åren anser jag, det är värt en hyllning oavsett knark, sex och lata ungdomarfritte wrote:Moppen är ju helt tillägnad "flower-power" kulturen med allt den stod för:Terraplane Blues wrote:Är det vinet som får dig att läsa in sådana budskap?fritte wrote:kul ide, men behövs det? Hela moppen utstrålar ju en hyllning till 70-talets fria drogkultur..
- Ansvarslösa ungdomar som slog dank & rökte på istället för att jobba..
- Sex hur som helst, när som helst, hur som helst, med vem som helst..
- Droger av diverse slag i överflöd..
Ingen trevlig kultur direkt eller?
Jo, sådana där argument som Fritte framför är tyvärr vanligt bland folk. Jimi Hendrix är t ex synonymt med knark - och inte musik - för många. Inte för att han sniffade fler linor kokain än Christer Sjögren, utan för att folk är så urbota korkade och dåligt pålästa.Federico wrote:visst stämmer dina tre punkter in på hur en del levde "flower power" på den tiden, men de där orden kan man lika gärna applicera på biker-kulturen eller andra undomskulturer.
Det är absolut en klassisk missuppfattning att hippies skulle nyttja mer droger än andra subkulturer från andra tider. Precis som du skriver har media en förmåga att fokusera på det värsta. Personligen tycker jag inte bara musiken från den eran är värd att uppskatta, utan även konst, mode och kärlek (medmänsklighet) stod på topp under 60- och inledningen av 70-talet.Federico wrote:flower power kunde lika gärna vara politiskt medvetna männsikor som kämpade för fred på jorden och levde på vegetarisk kost helt utan droger. det fanns många grenar på hippie-flower-power. men media har ju alltid velat fokusera på det värsta. den genom tiderna bästa musiken gjordes under de där åren anser jag, det är värt en hyllning oavsett knark, sex och lata ungdomar
jag gillar inte den musiken för att det innhåller hyllningar till droger (det finns tusentals exempel på låtar som innehåller eller kan tolkas till att innehålla drogrelaterade texter). Många såg väl chansen att få uppmärksamhet och spelade på det mystiska och förbjudna, LSD var ju inte olagligt (drogklassat) i USA förrän 1966 och säkert ganska omtalat i pressen 1966-67. Man kan jämföra det med hur diskussionen gick runt hårdrock i början på 80-talet. Hårdrock var djävulsdyrkarnas musik och livsfarligt för ungdomar att lyssna på. Hem och skola, SVT och många andra såg detta som en stor fara för svensk ungdom, kristna satt och spelade hårdrocksskivor baklänges för att hitta dolda djävulsmeddelanden. Detta gick så långt att man i svenska skolor kallade till speciella informationsmöten med föräldrar. Det här skrattar man åt idag. Visst fanns det de som faktiskt gick hela vägen och brände ner kulturskatter, stavkyrkor m.m. mycket sorgligt, men knappast för att Dio gjorde låten "Holy Diver".fritte wrote:Visst kom mycket bra musik ur flumet, bland annat Puff the magic dragon och Lucy in the Sky with Diamonds ,båda lovsånger till knarket...
Det är så roligt att se att Du i Flower-power-kulturen funnit din plats. Efter att Du i förbigående här nämnt din uppfattning om:Terraplane Blues wrote: Personligen tycker jag inte bara musiken från den eran är värd att uppskatta, utan även konst, mode och kärlek (medmänsklighet) stod på topp under 60- och inledningen av 70-talet.
Federico wrote:jag gillar inte den musiken för att det innhåller hyllningar till droger (det finns tusentals exempel på låtar som innehåller eller kan tolkas till att innehålla drogrelaterade texter). Många såg väl chansen att få uppmärksamhet och spelade på det mystiska och förbjudna, LSD var ju inte olagligt (drogklassat) i USA förrän 1966 och säkert ganska omtalat i pressen 1966-67. Man kan jämföra det med hur diskussionen gick runt hårdrock i början på 80-talet. Hårdrock var djävulsdyrkarnas musik och livsfarligt för ungdomar att lyssna på. Hem och skola, SVT och många andra såg detta som en stor fara för svensk ungdom, kristna satt och spelade hårdrocksskivor baklänges för att hitta dolda djävulsmeddelanden. Detta gick så långt att man i svenska skolor kallade till speciella informationsmöten med föräldrar. Det här skrattar man åt idag. Visst fanns det de som faktiskt gick hela vägen och brände ner kulturskatter, stavkyrkor m.m. mycket sorgligt, men knappast för att Dio gjorde låten "Holy Diver".fritte wrote:Visst kom mycket bra musik ur flumet, bland annat Puff the magic dragon och Lucy in the Sky with Diamonds ,båda lovsånger till knarket...
Det påminner om ett skådespel jag såg i Salem Mass. för några år sedan.Hedge wrote:Som ett exempel på hårdrocksvansinnet:
På nittiotalet (tror det var i mitten av det), när Black Sabbath började komma igång igen (tillsammans med alla andra övervintrade hårdrocksband från åttiotalet), så var dom inte välkomna till Falun, utan stoppades av kommunen för att dom var 'satanister'.
Tror dock att den gamla hemstaden kommit ikapp debatten lite numera, eller jag hoppas åtminstone det.
/G
Suck... Har du glömt att ta dina tabletter? Du är verkligen så envis och tjatig som det anstår en riktig vinalkoholist. Visst, jag har svårt för subkulturer som går ut på att vara och se tuffa ut, men varför tar du åt dig så personligen alltid?fritte wrote:Det är så roligt att se att Du i Flower-power-kulturen funnit din plats. Efter att Du i förbigående här nämnt din uppfattning om:
- Anglofiler som lyssnar på NS och bär parkas..
- HotRodbyggare & intresserade..
- Ickeplåt scootersägare...
- Christer Sjögren
glädjer det mig att det ändå finns en grupp som Du inte föraktar!
LOVE, PEACE & UNDERSTANDING!
Bra tips, men just fjärilar är så pilliga och omständiga att måla. Delfiner däremot kan faktiskt vara något. Annars får jag väl försöka klämma in lite "krusiduller" här och var...vespaco wrote:Kära vänner! Seså, inte käbblas! Vi skippar det där med drogsymboler, vi vill ju inte att TF skall stoppas av polisen varje gång han puttrar iväg med Bertil, eller?
TF, du har mängder av freds-märket och massor med stjärnor, en hel del av noter. Så jag föreslår att du gör olika versioner av fjärilar. Med olika dekorerade vingar i olika färger och givetvis i oika storlek. Och kanske en eller flera delfiner. Det finns ändå en viss begränsning på hur mycket olika motiv/saker du skall peta in. Så jag föreslår att du upprepar några mindre upprepade detaljer istället.