Vespa Super -56
-
- Lärling
Allt skall målas på samma sätt. Finns ingen text om att något skall målas på annat sätt enligt vad jag har sett och läst.
Och se till att du får samma färg (av överloppsfärgen) på sprayburk (inte 2-komp.blandning utan sprayburksversion) för kommande skråmor. Sådant händer även de bästa vid ihopsättningen. För att nu nämna kommande användning...
Och se till att du får samma färg (av överloppsfärgen) på sprayburk (inte 2-komp.blandning utan sprayburksversion) för kommande skråmor. Sådant händer även de bästa vid ihopsättningen. För att nu nämna kommande användning...

-
- Administrator
Kör pulverlack till fälgarna, det är hållbart. Brukar vara billigt också, om man kombinerar inlämningen med lite fikabröd =)
Kan vara begränsat med färger att välja på, dock.
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
Kan vara begränsat med färger att välja på, dock.
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
-
- Lärling
Tack för svaren. Lite olika bud altså. Tror jag kör på att slänga med allt på vanlig lackering och sedan om det skulle visa sig att lacken blir kass på fälgarna så blästrar jag dom igen och pulverlackar nästa vinter. Men man vill ju gärna ha samma kulör...
Till nästa fråga. Tänkte inte ge mej på någon mororrenovering direkt nu men när ändå motorn ligger på bordet så tyckte jag bakhjulslagret verkade dåligt. Dessutom är en bult till fälgen av. Lossade "locket" till bromstrumman, men hur får man loss 15907 på bilden?

Till nästa fråga. Tänkte inte ge mej på någon mororrenovering direkt nu men när ändå motorn ligger på bordet så tyckte jag bakhjulslagret verkade dåligt. Dessutom är en bult till fälgen av. Lossade "locket" till bromstrumman, men hur får man loss 15907 på bilden?

-
- Lärling
-
- Lärling
-
- Lärling
Har börjat demontera framgaffeln, men får inte loss bromstrumman. Har tatt loss småskruvarna 2021, sedan 2019, 2443 och 2007 men sedan har jag fastnat. Vill frigöra hela 2/18291-detaljen för lackering men fattar inte riktigt hur det ska gå till. Försökte knacka lite med gummiklubba på bulten på baksidan men vågade inte för mycket eftersom jag inte vet om det är rätt... Hilfe!

-
- Mästare
Om bromstrumman sitter fast är det eventuellt att bromsbackarna rostat fast i trumman, den måste tas bort först. Lirka, värm och spruta 556
När du sedan tagit bort hastighetsmätardrevet så kan du värma med gasol på aluminiumet som omsluter vänster lagerbana. Sedan lossar du mutter 2443 men tar inte bort den. Knacka med en inte alltför spetsig dorn i mitten av axeln där det är ett litet hål så ska du snart se att hela paketet kommer ut åt vänster. När det väl börjat röra på sig tar du bort mutten, den är bara för att skydda gängorna vid felslag innan det börjat lossna.
/HB
När du sedan tagit bort hastighetsmätardrevet så kan du värma med gasol på aluminiumet som omsluter vänster lagerbana. Sedan lossar du mutter 2443 men tar inte bort den. Knacka med en inte alltför spetsig dorn i mitten av axeln där det är ett litet hål så ska du snart se att hela paketet kommer ut åt vänster. När det väl börjat röra på sig tar du bort mutten, den är bara för att skydda gängorna vid felslag innan det börjat lossna.
/HB
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om bromstrumman sitter fast är det eventuellt att bromsbackarna rostat fast i trumman, den måste tas bort först. Lirka, värm och spruta 556<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lirkar, värmer och bänder. Inget händer. Sitter stenfast. Vågar inte ta i mer av rädsla att den ska gå sönder...
Lirkar, värmer och bänder. Inget händer. Sitter stenfast. Vågar inte ta i mer av rädsla att den ska gå sönder...
Om nu bromsbackarna har rostat ihop i trumman så kan det hjälpa med lite väl valda hammarslug på trumman (mycket försiktigt, fast inte för försiktigt...hur det nu låter?) för att få loss dessa.
Jag har varit med om liknande problem ett flertal gånger, när annan bromstrumma funnits att tillgå har jag helt sonika tagit fram vinkelslipen.
Annars är att sänka ner hela skrotet i olja i en vecka eller så (hade en tunna med spillolja från vespamotorer tidigare...) och sen börja om med proceduren värme och milt våld.
Vet du föresten om bromsarna sitter fast?
Jag har varit med om liknande problem ett flertal gånger, när annan bromstrumma funnits att tillgå har jag helt sonika tagit fram vinkelslipen.
Annars är att sänka ner hela skrotet i olja i en vecka eller så (hade en tunna med spillolja från vespamotorer tidigare...) och sen börja om med proceduren värme och milt våld.
Vet du föresten om bromsarna sitter fast?
-
- Lärling
-
- Lärling
Härligt!
Den sitter med två skruvar och presspassning.
Det brukar inte vara omöjligt att lossa men rostig axel och ärjad trumma i kombination kan vara lite besvärligt ibland.
Om du är rädd att förstöra trumman kanske du kan klara dig med att inte demontera trumman i detta läget tills du har hittat en ny trumma?
VH/C
Den sitter med två skruvar och presspassning.
Det brukar inte vara omöjligt att lossa men rostig axel och ärjad trumma i kombination kan vara lite besvärligt ibland.
Om du är rädd att förstöra trumman kanske du kan klara dig med att inte demontera trumman i detta läget tills du har hittat en ny trumma?
VH/C
-
- Lärling
-
- Lärling
-
- Lärling
Ring och fråga dem, är väl enklast så, hittade via google det här (localdelen):
PPG Industries Sweden AB
Verksamhet: Emballagelacker. Lacker och färger för emballageindustrin samt för fordonsindustrin.
Kontaktuppgifter
Besöksadress: Gustaf Werners Gata 8 A, 421 32 VÄSTRA FRÖLUNDA
Postadress Box 9202, 400 95 GÖTEBORG
Telefon: 031-734 20 00
Telefon: 031-734 20 02
Fax: 031-734 20 00
sweden@ppg.com
www.ppg.com
Kontaktpersoner
Befattning Namn
VD/Högst Ansvarig Sten-Ove Kollen
PPG Industries Sweden AB
Verksamhet: Emballagelacker. Lacker och färger för emballageindustrin samt för fordonsindustrin.
Kontaktuppgifter
Besöksadress: Gustaf Werners Gata 8 A, 421 32 VÄSTRA FRÖLUNDA
Postadress Box 9202, 400 95 GÖTEBORG
Telefon: 031-734 20 00
Telefon: 031-734 20 02
Fax: 031-734 20 00
sweden@ppg.com
www.ppg.com
Kontaktpersoner
Befattning Namn
VD/Högst Ansvarig Sten-Ove Kollen
-
- Lärling
Har ringt dem, de tillverkar färg till ölburkar och säljer ingen ppg-lack till privatpersoner. PPG Betex Lackdepå i Brämhult är det enda jag hittat som säljer ppg-färg, men hade hoppats slippa ta massa timmar ledigt från jobbet för långresor. Men tyvärr ser det inte bättre ut om ja inte vill låta lackeraren få fria händer med färgval...
-
- Lärling
-
- Lärling