Hur ska 200:an trimmas?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Jobo wrote:Oj då vad folk tog åt sig om stroke eller inte.... :)

Min erfarenhet när jag skall trimma en motor är
att minst behålla slaget och veven man har.
Man letar upp en viss stake man vill ha och renoverar
staken man redan har, den har ju funkat hitils eller?
I mitt senaste projekt blev det en Samarin stake.
Dessa finns i en uppsjö av olika dimentioner och
kvalite.
Bild på Samarin GP:
Image
Image

Är tyvärr inte helt Vespa eller Lambretta galen.
Men jag vet skilnaden på dem, Vespa är lite bättre
därför finns de kvar än idag, Lambretta lite sämre.. därför gick de i konkurs :grin: :P
Och vet tyvärr inte vad som funkar och vad som inte funkar med
olika trimdelar. Men OM jag hade försökt mig på att bygga en snabb
scooter så hade den varit kortslagit, vattenkyld och haft riktig slidmatning
där man kunde bytt slid skivor om man skulle bjuda upp till dans eller
fisåka på stan.

Skulle gärna vilja veta lite mer om ni som kan trimma lite mer och inte köper trim och bara skruvar dit....
det kan 15åringar också göra.
Vilka porttider ni har, andra tändystem etc.

Vilka är Ola Lång och Vitben?? Vad krävs av ekipaget för att köra Cannonball i scooter världen??

Ta't inte så hårt med mitt tidigare Vespa/Lambretta skämt killar...
Faktum är att de som bygger de snabbaste vespamotorerna baserade på PX alltid är strokade (även om det i teorin verkar konstigt).

Vad är det exakt du vill veta med frågor till "de som kan trimma lite mer", är du intresserad av porttider och tändsystem till PX eller vill du bara se var kunskapsnivån ligger hos de som skriver på forumet?

Själv räknas jag nog till femtonårsnivån (även om jag är mer än dubbet så gammal) eftersom jag bara hittills kört med original PX tänsystem på mina maskiner, jag har heller aldrig någonsin pressat isär eller ihop ett vevparti med en massa spännande mätklockor och annan avancerad utrustning.
Jobo wrote:
Federico wrote:
är inte riktigt med på vad du menar när det gäller omborrning och komp, man gradar väl alltid portarna efter en omborrning eller honing?
Jo en orginal cylinder har en liten avfasning mot portarna i de riktingar
som kolven kommer att röra sig i. Dessa finns där för att lindra
kolvringarna mot "skavning" då kolvringarna expanderar ut i porten för
att sedan fjädra tillbaka. Utan dessa avfasningarna så kommer
kolvringarna att få en tuff vardag och inte så lång livslängd.

Dessa avfasningar som sitter i orginal cyllen gör att det läcker lite
komp vid varje pasage vid in och ut fjädring av kolvringen.
När du nu har borrat bort dessa så kommer det inte längre läcka ut lite
komp vid passagen och du får högre komp.
Högt komp är bra vid låg och mellan registret, altså en vardags motor
man tar till jobbet. Ska man däremot åka fort så gäller det ju att
motorn får varva ur.... mer effekt = mera fart = gladare människa :grin:

Sen finns det en till punk när man borrar cylindern och det är att
alla portar har en viss vinkel som är uträknad för att ge en viss "porttid"
vid motorns duration. När du borrar så kommer cylindern inte längre ha
de porttider som var uträknat för den cylinderns karaktär.
Porten blir lägre i höjd och flyttas ner en bit i cylindern, detta kan
medföra att de kanske blir i helt fel position i förhållande till de andra
portarna...

Jag borrar bara de cylindrar som inte går att köpa nya och
som man är extra rädd om.
Och jag säger inte att man absoult inte ska borra en cylinder!
Utan för att få ut mer effekt ur sin borrning måste man också
justera portarna och kompet så de står i propotion till varandra.
Altså hade det nog varit lättare och billigare att köpa en trim cylinder
till den här px motorn.
jag är helt med på vad du skirver, men frågan: man gradar väl alltid portarna efter en omborrning eller honing? finns det någon som borrar utan att fasa av efteråt?

att borra eller porta en original PX cylle är ganska meningslöst då den tredje spolporten "går genom kolven" - existerar alltså inte. Det är Polini eller Malossi som gäller om man vill åka snabbt... och märkligt nog levereras Polini 207:an helt oberabetad med rakbladsvassa kanter, som gjort för pålitlighet ;) Jag säger som Jobo, bättre att köpa en trimcylinder, kankse malossi om man inte vill fasa av portar själv.
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Jobo wrote:Till Federico:
Tja, nej jag är inte intreserad av vart kunskapsnivån ligger hos
er på det här forumet. Altså att dömma någon eller
tycka att jag är bättre. Jag älskar att läsa om trimning
och om hur andra byggt motorer etc.
På alla forum finns det någon liten ingenjör
som håller på med något spännande, Det är just dom jag vill få en
diskution med så man lär sig om just det forumets motorer och
förhoppningsvis får med sig mera kunskap i bagaget vilket man
senare kan ha nytta av i andra projekt. :)

Däremot hakade jag väl upp mig lite på stroken och borrandet.
Jo jag hoppas de flesta gradar av lite vid portarna om de vill ha
den funktionen att kolven ska överleva lite längre. :grin:
Vespa har man trimmat sedan de lämnade fabriksgolvet första gången 1946, sedan har det rullat på. Under sextiotalet sker en "dramatiskt" effektökning och flera modeller passerar nu 100km/h utan trimning och de som filar,borrar och fixar kör ganska snabbt. Specialicerade trimningsfirmor drar igång på flera håll i europa, givetvis Italien men även i England där scooterkulturen och racing är väldigt stort. På 80-talet börjar man serietillverka massor med olika cylindrar för Vespa och Lambretta, de som överlever mer än ett rejs och blir storsäljare är Polini och Malossi på 200:a sidan för Vespa och TS1 cylindern för Lambretta sopar banan. Kännedom om betydelsen av "rätt" avstämt avgasystem gör att marknaden fylls med massor av olika avgassystem, en del låter bara häftigt medan andra tillverkas av duktiga trimmare som får vespan eller lambrettan att gå som de aldrig gjort tidigare. Man kan säga att scootertrimmandet gått vid sidan av tvåtaktsutvecklingen sedan 40-talet. Idag kan man beställa färdigtrimmade PX200 eller Lambrettamotorer som ger närmare 35-40 hästar på bakhjulet och är fullt körbara på gatan med förvånansvärt bra pålitlighet-

Med andra ord; man behöver inte kunna allt själv och kan bestämma hur mycket man vill göra eller har råd med att lägga ut, kunskapen finns där och även en hel del bra böcker. Man kan lätt få fram fakta om vilka komponenter som fungerar ihop och vad som bör modifieras på köpetrim.

Känns det som en för lätt utmaning att skruva på färdiga bitar + lite filande så kan man naturligtvis göra allt själv och eventuellt få ännu mer effekt (men det är ingen garanti, köpetrimmet är riktigt bra om man har fett med stålar och kan köpa alla fina bitar). Utbudet av bra trimdelar är så stort att man som amatör med grundkunskaper i mekande kommer att få en nära på lika snabb maskin som "ingenjören" som byggt allt själv.

kolla länkarna till dessa två tyska scooterfirmor och du får en uppfattning om hur långt man kommit fram till idag när det gäller trimning av klassiska Vespa och Lambretta.

http://www.scooter-and-service.de
http://www.worb5.com

Under de tio/tolv åren som jag varit aktiv i klubben så har ett antal liknande motorer/scootar byggts i Sverige med liknande effektuttag, redan på 90-talet var SSK med och körde scooterdragrace i England. Man har gjort hemtillverkade vattenkylda TS1 cylindrar, egentillverkade H2O-toppar, lustgaskonverteringar, avancerade reed-installationer och extremt proffsiga avgasystem - i sverige - i SSK - av medlemmar på detta forum. bara att söka djupare i databasen eller införskaffa gamla nummer av scooteristen. Det har varit extremt roligt att ta del av dessa galen-kunskaper under mina år som medlem.
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Rensat bort de senaste skräpinläggen.

Återigen: Håll er till ämnet och sluta med tjafsandet.

Edit: Gick in och röjde bort det mesta av pajkastningen för att göra tråden mer läsbar. Inget av de inläggen handlade om hur man trimmar en PX200.

Last edited by Hedge on Wed 28 Jan 2009, 17:42, edited 1 time in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Tack Hedge! Eftersom jag åker bl a PX200 och även har viss erfarenhet av trimning av sådana försökte jag i början följa den här tråden men tröttnade snabbt när den spårade ur i evighetslånga inlägg utan relevans för ämnet, personangrepp och allmänt käbbel. Vad ska nytillkomna på forumet tro om de läser sådant här? Skäms mina herrar. Tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Image
I år är det 10 år sedan jag byggde min första trimmade P200 motor.
Vi trivdes ganska bra ihop även om den ibland behagade äta kopplingar, bakaxlar, växelboxar, blockhalvor osv. Men det som slår mig är att jag
inte tror att någon i detta avlånga land har byggt något värre sedan dess.
Receptet är väldigt enkelt. P200 block, fullängdsvev. Reed från en suzuki
rm 125 cross.Hemmasvetsat insug, Hemmasvarvad topp,gammal mikuni 32 mm. Oportad
malossicylinder, filad malossikolv, hemmasvetsad Cosakoppling, nya
bakaxeln, nedsvarvat orginalsvänghjul samt Hemmabyggt blås.

Jag har bänkkört den ett flertal tillfällen och alltid fått ut 28,5 hk på
bakjulet, senast även med lustgas då det blev en bit över 36 hk på slangen
Så; vågar folk inte trimma eller var jag för naiv? Har inte hört talas om
någon vassare vespa200 i Sverige på 10 år, trots utveckling, ökat
kunnande, internetforum mm. Eller finns det? svar till nyfiken oldschool
trimmare i Östergötland! :grin:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Hej Ola.

Din motor är nog odiskutabelt en av dom snabbaste.
Och kanske den mest långlivade.

men det finns ju fler som har byggd elaka motorer.

Magnus Wikström... ungefär samma spec som din - och samma blås iaf. vet dock inte om han bänkat den än. men jag både sätt och hört den nästan varje morgon i hela höst.

Olis har väl en värsting motor som nu var till salu.

Dag Borgesen i norge med sin worbel motor med 62,5 vev. dock bänkat till 23hp med touring spec...

Stein Overland, bromsade väl 30 hp? även om motorn var trimmad av andra.

Thomas Håkonsen. med sin S&S bestyckade Px200 motor med både blås och cylle.

Frank i Oslo med sin S&S bygda motor? bromsade väl 28hp i daniels bänk?

Rolf Axel smider väl för ögonblicket på sin 25+ motor

Nu har väl också Patrik G fått en motor som matchar hans körstil? :)

och till sist min egen som bromsade låga 28,7hp /7600 rpm i daniels bänk förra hösten med standard JL-vänster blås.

dock nuförtiden i segt touring stuk med oportat cyl och inte en bit mer än 22hp....

dom finns Ola, dom färresta med väghållning eller anspråk som matchar prestandan.

Finns säkert flera också som har värstingmotorer i sina byggen, och dom lär väl inte bli färre med åren heller ;)

Grattis till jubilanten!
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Truls: Har du mer info om dessa maskiner och kanske lite bilder? Det vore kul att läsa om hur dom är byggda. Du kanske har lite bilder på din egen puffra?
/David
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Kul att det byggs vidare på ett kasst koncept :grin: I Norge så finns
en del S&S-snurror på drift som presterar bra. Men jag tänkte väl mera på hemmabyggda maskiner som finns i Sverige! :P

Magnus W:s vet jag inte heller om han bromsat den, men den har
ju ett snarlikt koncept som min ( byggd via telefon nästan..) Och
han har ju också samma mått på pipan som är
beräknad efter min motor. Magnus? Läser du detta, upp till tal!

Rolf håller på med sitt monster och det ska bli spännande att
se vad den presterar i bänk. Att din motor bänkat så fint Truls,
det glädjer mig. Dock så har den väl haft en förmåga att
egenexplodera i tid & otid? :lol:
Image
Truls 3 år yngre straxt innan krasch

Har du provat mitt blås ännu?

Vad hade Olis för grejor/effekt?
Olis! Tala ut!

Jag kände att det var dags att rycka upp den här tråden igen!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Ola, bilden du har är från 17.maj 2003. (skulle inte trott det själv....)

Blåset är inte testat, men jag hade hoppats att det gick och tala snällt med Daniel om man kan få köra en vända innan jag river motorn. (Finns lite fler blås nu som kan ge konkurrens :-) )

Ska försöka ta lite bilder då också.

Rolf kan väl också lägga ut lite bilder om sin motor, jag vet han har nog portat klart den nu.... ;)
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
r.l
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Wed 28 Jan 2009, 21:20

Post by r.l »

det går rykter om en dyno helg hos goes racing i mars , da kommer det noen norske monster motorer
drive fast or be last
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Okej Rolf!

Allt bra ellers?
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
r.l
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Wed 28 Jan 2009, 21:20

Post by r.l »

Truls wrote:Okej Rolf!

Allt bra ellers?
alt bra her truls :-)
drive fast or be last
Post Reply