Trimtips till Vespa 50?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Såja, såja...*rodnar*.

Bara kul att hjälpa till, så har man kanske hjälpt någon annan från att göra samma missar som jag själv gjort. Och dessvärre säkert kommer göra igen.

Simma lugnt,

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Enda riktiga attityden till trimmade motorer är att man ska VETA vad man kör runt med. Och det gäller såväl kompression, squish, tändstift, bestyckning och tändning. Oftast är det mycket tror, antar, gissar, kanske eller möjligen kring folks uppfattningar på det området, och då är det svårt att veta om det kommer att hålla när långturen ska köras.

Lycka till!

/Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Återigen: thank you, thank you, thank you...

Helt klart har jag lärt mig extremt mycket jag inte hade en susning om, genom dina fantastiskt pedagogiska och tydliga förklaringar i ämnet! Eftersom jag inte är född till raketforskare direkt (tyvärr humanist ut i fingerspetsarna...), är jag oerhört tacksam då någon förklarar saker och ting på detta enkla och beskrivande vis - I sure can dig it now!

Med tanke på att jag är svensk mästare i motorskärningar, har dina lektioner varit oerhört nyttiga för mig. Har bl a skurit en Yamaha RD 350 mitt i mörkaste smålandsskogarna samt en Vespa Primavera i Hallandsåsens nedförsbacke norrut (av någon konstig anledning skar jag aldrig den hårdtrimmade RD nr 1 som jag hade under många år, förmodligen beroende på att det var tvåtaktsgurun Ebbe Parnestål som hade satt ihop bitarna. Han är extremt duktig på sitt område, som sagt. Det brukar bli skit när jag själv pillar på något... :cry:).

Mycket generöst av dig att dela med dig av dina kunskaper - det är nästan så att du har blivit en idol på kuppen (även om det är ett par trappsteg kvar till Jimi Hendrix). Fortsätt gärna sprida dina kunskaper inom detta forum. Det betyder långt mycket mer än du tror - för väldigt många, dessutom!

Vill även rikta ett tack till samtliga SSK-forumsdeltagare - Ni gör alla en mycket viktig insats genom Era frågor och svar! Man lär sig riktigt mycket genom att läsa här, så "tack"!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">förmodligen beroende på att det var tvåtaktsgurun Ebbe Parnestål som hade satt ihop bitarna. Han är extremt duktig på sitt område, som sagt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Javisst, Ebbe är tvåtaktsproffset nummer ett!
Han har även hjälpt oss en hel del med våra Lambrettor och Vespor när verktygen eller kunskapen har saknats.
Dessutom är han trevlig och delar med sig av sina kunskaper.
/Calle
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">förmodligen beroende på att det var tvåtaktsgurun Ebbe Parnestål som hade satt ihop bitarna. Han är extremt duktig på sitt område, som sagt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Javisst, Ebbe är tvåtaktsproffset nummer ett!
Han har även hjälpt oss en hel del med våra Lambrettor och Vespor när verktygen eller kunskapen har saknats.
Dessutom är han trevlig och delar med sig av sina kunskaper.
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst är han utan tvekan det, Calle - även ur ett internationellt perspektiv! Man slutar aldrig att förundras över hans förmåga att "hitta hästar" ingen trodde fanns. Hans Kawa-triplar går ju något helt sinnessjukt! Har för mig att han t o m satte någon form av världsrekord med en H2:a på Meca Raceway i somras, även om jag i nuläget varken kan hitta eller dra mig till minnes vad det rörde sig om. Fort gick det iallafall! :D

Pedant och noggrann är han också - minns första gången jag besökte honom i hans dåvarande källarlokal i Arlöv under tidigt nittiotal: "Du kan ta av dig skorna och följa med in i verkstaden", sa han vänligt men bestämt. "Vadå, ta av skorna?", tänkte jag innan jag steg på. När jag äntrade verkstadslokalen förstod jag: där var bannemig mer kliniskt rent än hos kirurgen på MAS - i en verkstad!!!

Som sagt en mycket trevlig och hyvens man, som jag verkligen kan rekommendera om man önskar hållbart "pulver i motorn", vare sig man kör 2-takt eller 4-takt.

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

Hej igen!

Det här med att hitta rätt sorts munstycken var min själ och dar inte det lättaste, har det visat sig. Så här ser det ut i ögonblicket:

<b>Högfartsmunstycke: </b>sitter 65 på nu och jag har väl konstaterat att detta troligtvis är en storlek för stort. Stiftet är chokladbrunt vid högvarvstest och direkt avstängning, med en antydan till fuktglans från bensinblandningen. Känns som om 63 kommer att bli prima.

<b>Lågfartsmunstycke</b>: detta blir jag inte klok på... När jag beställde dessa från SIP, framkom det att de endast finns i sex storlekar till samtliga SHB förgasare oavsett mm-storlek. Kan detta stämma? På min Vespa 50 satt där 35 i original. Jag beställde samtliga sex storlekar och de är som följer: 40, 42, 45, 50, 55 samt 60 (något osäker på den sistnämnda). Jag valde 50 (sådär typiskt svensk "medellagomtänkande") som första provmunstycke. Jag har kört med detta till och från jobbet idag och det är på tok för fett. Den bluddrar och har sig högt upp på gasrullen (den t o m har tendenser till att köva sig i vartalsregistret strax ovan tomgång). Den går inte någorlunda rent förrän man når över trekvartgas (som ju bestäms av huvudmunstycket, har jag fått lära mig [^]). Givetvis har jag gått för högt upp i storlek på lågfartsmunstycket, men vad bör man sikta in sig på? (Ja, jag vet! Det kan man prova sig fram till, men en fingervisning är allt jag är ute efter...).

<b>Nålmunstycket</b>: har skruvat ut dennna i ungefärlig procentuell ökning som jag har gått upp i huvudmunstycke (tänkte att det kanske skulle kunna vara så logiskt), d v s att jag skruvade ut nålmunstycket ytterligare trekvarts varv från ursprungsläget (som jag har haft på 1,5 till 2 varv från bottenläget). Detta har också visat sig vara på tok för mycket, då motorn startar kall utan choke och även köver sig på tomgång när den är varm. Den surar oerhört lätt när den har stannat och det tyder väl på alldeles för högt flöde från nålmunstycke och lågfartsmunstycke?

Det skulle vara hyggligt om någon ville ha vänligheten att komma med goda tips och påpekanden i detta ärende. Tack på förhand!

Scooterhälsningar

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Egentligen så svarar du ju själv på dina frågor. Lita på din känsla av hur motorn går. Går det fett, är stiftet svart, ja - då går den fett. Magra ner. Verkar den nervös, är stiftet blekt osv...

En eloge till att du tog dig tid att köpa ett gäng munstycken, nu har du tagit dig till nästa nivå i tvåtaktsspelet! 100 bonuspoäng och ett extraliv till motorn...

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej igen!

Det här med att hitta rätt sorts munstycken var min själ och dar inte det lättaste, har det visat sig. Så här ser det ut i ögonblicket:

<b>Högfartsmunstycke: </b>sitter 65 på nu och jag har väl konstaterat att detta troligtvis är en storlek för stort. Stiftet är chokladbrunt vid högvarvstest och direkt avstängning, med en antydan till fuktglans från bensinblandningen. Känns som om 63 kommer att bli prima.

<b>Lågfartsmunstycke</b>: detta blir jag inte klok på... När jag beställde dessa från SIP, framkom det att de endast finns i sex storlekar till samtliga SHB förgasare oavsett mm-storlek. Kan detta stämma? På min Vespa 50 satt där 35 i original. Jag beställde samtliga sex storlekar och de är som följer: 40, 42, 45, 50, 55 samt 60 (något osäker på den sistnämnda). Jag valde 50 (sådär typiskt svensk "medellagomtänkande") som första provmunstycke. Jag har kört med detta till och från jobbet idag och det är på tok för fett. Den bluddrar och har sig högt upp på gasrullen (den t o m har tendenser till att köva sig i vartalsregistret strax ovan tomgång). Den går inte någorlunda rent förrän man når över trekvartgas (som ju bestäms av huvudmunstycket, har jag fått lära mig [^]). Givetvis har jag gått för högt upp i storlek på lågfartsmunstycket, men vad bör man sikta in sig på? (Ja, jag vet! Det kan man prova sig fram till, men en fingervisning är allt jag är ute efter...).

<b>Nålmunstycket</b>: har skruvat ut dennna i ungefärlig procentuell ökning som jag har gått upp i huvudmunstycke (tänkte att det kanske skulle kunna vara så logiskt), d v s att jag skruvade ut nålmunstycket ytterligare trekvarts varv från ursprungsläget (som jag har haft på 1,5 till 2 varv från bottenläget). Detta har också visat sig vara på tok för mycket, då motorn startar kall utan choke och även köver sig på tomgång när den är varm. Den surar oerhört lätt när den har stannat och det tyder väl på alldeles för högt flöde från nålmunstycke och lågfartsmunstycke?

Det skulle vara hyggligt om någon ville ha vänligheten att komma med goda tips och påpekanden i detta ärende. Tack på förhand!

Scooterhälsningar

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ett förtydligande:

Min beskrivning av hur en förgasare fungerar gäller ju då nån sorts generell förgasare, typ DellOrto PHBH. Den har alla dom komponenter som jag beskrev, dvs nål/luftskruv och lågfart-, choke-, nål- samt huvudmunstycke.

SHB-gasaren är ju lite speciell, den har ju inte alla dom delarna, utan där påverkar dom olika munstyckena större områden i gasintervallet. Så då blir det lite pilligare att få till det riktigt bra. Detsamma gäller SI-förgasaren på PX, den är också ganska trixig att få till, då den bl a saknar nål.

Så du får helt enkelt experimentera dig fram till en kombination som ger bra och jämnt ax, och kolla så att det inte verkar bli för varmt för din motor. Utgår du från huvudmunstycket, så är det 'bara' att anpassa dom andra munstyckena efter det. Med vissa förgasare kan vara näst intill omöjligt att få till det perfekt, då får man kompromissa lite, t ex acceptera att den bluddrar lite på lite gas men går perfekt på mellan- och fullgas.

Mvh

Guran

<br />Hej igen!

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />SHB-gasaren är ju lite speciell, den har ju inte alla dom delarna, utan där påverkar dom olika munstyckena större områden i gasintervallet. Så då blir det lite pilligare att få till det riktigt bra...//...Så du får helt enkelt experimentera dig fram till en kombination som ger bra och jämnt ax, och kolla så att det inte verkar bli för varmt för din motor. Utgår du från huvudmunstycket, så är det 'bara' att anpassa dom andra munstyckena efter det. Med vissa förgasare kan vara näst intill omöjligt att få till det perfekt, då får man kompromissa lite, t ex acceptera att den bluddrar lite på lite gas men går perfekt på mellan- och fullgas.

Mvh

Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack för dina goda råd, Guran!

Jag har nog hittat litet närmare det mest optimala idag. Satte på lågfartsmunstycke 45 och skruvade in nålmunstycket något igen, så att detta nu står 1,9 varv ut från bottenläget. Huvudmunstycket låter jag vara på (aningen för feta) 65 tills vidare.

Det visade sig efter dessa relativt små ändringar, att mopeden går väsentligt bättre och renare i gången. Den köver sig inte så lätt på tomgång som igår och "bluddret" har minskat rejält, även om svag antydan till både det förra och senare kvarstår. Men hursomhelst: den gick ultramycket bättre idag med de nya justeringarna.

Gjorde det dagliga tändstiftstestet, nu på halvgas för att kolla det nya (45) lågfartsmunstycket. Något, något litet för fett, visade det sig. Lösningen är nära! Tror således att 63 som huvudmunstycke och 42 som lågfartsmunstycke kommer att bli mumma! Vi får se - testerna löper vidare... :P

Scooterhälsningar

Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Jag fortsätter på denna tråd då jag skall trimma min V50 en aning.

Hade först tänkt att köpa samma vev som mr Terraplane men den är slut i lager och jag vill få grejerna så snart som möjligt.
Har att trimma ekonomiskt och byta vev, primär samt ev. till DR50 cylle.
Vilken av följande anser ni passar min trimningsgrad?

Vev #1
Art.-no. 45102000
http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... 363421ed4d

Vev #2
Art.-no. 45061500

Finns det kanske någon jag missat på SIP?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Jag fortsätter på denna tråd då jag skall trimma min V50 en aning.

Hade först tänkt att köpa samma vev som mr Terraplane men den är slut i lager och jag vill få grejerna så snart som möjligt.

Vev #1
Art.-no. 45102000

Vev #2
Art.-no. 45061500

byggde en V50 med DR50 och Vev #2, det fungerar bra. bättre att köpa den om du vill trimma mer. Vev #1 är ju egentligen ingen trimvev.

Federico
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Det finns inte risk att man måste byta fugge om man satsar på en sådan?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Det finns inte risk att man måste byta fugge om man satsar på en sådan?

njae, körde med 16/16 och 74 i huvudmunstycke+originalfilter. 60km/h med originalutväxling. kändes helt ok att köra 45-50 utan att den tokvarvar

Federico
trek44
Drömmare
Drömmare

Post by trek44 »

Hallo.

Jag har en Vespa 50cc motor från 67 till salu! Om reservdelar behövs!

mvh

stefan

Regards/Mit freundlichen Grüssen
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Terra: Fick du mailet?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Terra: Fick du mailet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Yes, jag har svarat dig också: att vi ordnar det! Återkommer (påminn mig om jag inte gör det).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Yes, jag har svarat dig också: att vi ordnar det! Återkommer (påminn mig om jag inte gör det).

Scooterhälsningar

/ Fredrik

Såg det :)

Vill ju inte tjata, så gör det när du har tid/lust....
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Yes, jag har svarat dig också: att vi ordnar det! Återkommer (påminn mig om jag inte gör det).

Scooterhälsningar

/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Såg det :)

Vill ju inte tjata, så gör det när du har tid/lust....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Lovar att kolla på fredag (ledig)...

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Du är min bästa kompis 8)
Terraplane Blues

Nu har jag mailat dig igen, Mancino! Det blir till att äta gröt resten av året... :D

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

Mancino!

Jag har mailat dig igen. Allt kom inte med i förra mailet, visade det sig. Viktiga grejer hade inte hängt med när jag copy-and-pastade från worddokumentet. Så du får nog göra en ny beställning. Sorry! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Federico wrote:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Jag fortsätter på denna tråd då jag skall trimma min V50 en aning.

Vev #1
Art.-no. 45102000
http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... 4363421ed4

Vev #2
Art.-no. 45061500

byggde en V50 med DR50 och Vev #2, det fungerar bra. bättre att köpa den om du vill trimma mer. Vev #1 är ju egentligen ingen trimvev.

Federico
jag beställde en sån vev idag,nr.2 alltså,jag har en 70cc dr.ska väl funka?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Jobo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Jobo »

"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
Locked