SCOOTERMODELLTÄVLINGEN

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Vadå "Röstningen är klar, räkning pågår"? Är det så himla många röster att det ska ta hela natten att räkna? Fram med det... :P

Scooterhälsningar

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sorry mate, utanför min kontroll, tyvärr...
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Vadå "Röstningen är klar, räkning pågår"? Är det så himla många röster att det ska ta hela natten att räkna? Fram med det... :P

Scooterhälsningar

/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Sorry mate, utanför min kontroll, tyvärr...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bobo kanske snodde alla rösterna och tog ett plan till Bahamas? 8) Äh, han har säkert mailat dem till dig ska du se, Fritte! Det är en del eftersläpningar på mail nuförtiden har jag märkt. Du kan trösta dig med att jag tror du vann tävlingen... Grattis på förhand! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Sorry mate, utanför min kontroll, tyvärr...

Mailet har gått iväg men var det inte sagt att resultatet skulle presenteras den 24:e?

// Bobo
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Mailet har gått iväg men var det inte sagt att resultatet skulle presenteras den 24:e?

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så du har inte dragit till Bahamas? Det sa jag ju! :wink:

Tack för arbetet med röstningen, Bobo! Du har verkligen tigit som muren samt lagt ut rökridåer på rätt ställe och tidpunkt... :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>

Scooterhälsningar

/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Sorry mate, utanför min kontroll, tyvärr...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bobo kanske snodde alla rösterna och tog ett plan till Bahamas? 8) Äh, han har säkert mailat dem till dig ska du se, Fritte! Det är en del eftersläpningar på mail nuförtiden har jag märkt. Du kan trösta dig med att jag tror du vann tävlingen... Grattis på förhand! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Den vinsten känns i så fall lite unken när nån gör sitt bästa för att sabba presentationen av de vinnande, jag har lagt ner ett djävla jobb på det här och så ska Bobo sabba det.
Terraplane Blues

<br />Den vinsten känns i så fall lite unken när nån gör sitt bästa för att sabba presentationen av de vinnande, jag har lagt ner ett djävla jobb på det här och så ska Bobo sabba det.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ta det lugnt, Leif! Jag tror ni missförstår varandras humor i ögonblicket. Bobo skojar säkert bara lite grand... :wink:

Peace & Happiness!

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>

Scooterhälsningar

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Den vinsten känns i så fall lite unken när nån gör sitt bästa för att sabba presentationen av de vinnande, jag har lagt ner ett djävla jobb på det här och så ska Bobo sabba det.

Ursäkta Fritte, men jag fattar inte riktigt vad det är jag har sabbat?

// Bobo
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Den vinsten känns i så fall lite unken när nån gör sitt bästa för att sabba presentationen av de vinnande, jag har lagt ner ett djävla jobb på det här och så ska Bobo sabba det.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ursäkta Fritte, men jag fattar inte riktigt vad det är jag har sabbat?

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, nu får ni bannemig släppa det, annars kommer jag och gör tusen nålar med smutsiga händer på båda er två... :evil:

Ingen har sabbat någonting och alla älskar härmed alla igen! Punkt slut. :wink:

Ett stort tack till er båda för idogt arbete i samband med denna fantastiska scootermodellbyggartävling *hatten av*

Scooterhälsningar

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Eftersom vi är tidigare än ni i Sverige, så sov jag under ert lilla slagsmål. Pojkar, pojkar... Så blodigt allvarligt var det ju inte! Eller?

Grattis till segrarna, man kan bara konstatera att härliga och välgjorda modeller vann!!! Jag har visat upp tävlingssidorna till mina kompisar och alla har varit jätteimponerade. Verkligt strongt gjort allihopa! Och tack till alla som deltog genom att rösta!

Var det här den första skotermodeltävlingen, tro?
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Eftersom vi är tidigare än ni i Sverige, så sov jag under ert lilla slagsmål. Pojkar, pojkar... Så blodigt allvarligt var det ju inte! Eller?

<font color="red">Grattis till segrarna, man kan bara konstatera att härliga och välgjorda modeller vann!!! </font id="red">Jag har visat upp tävlingssidorna till mina kompisar och alla har varit jätteimponerade. Verkligt strongt gjort allihopa! Och tack till alla som deltog genom att rösta!

Var det här den första skotermodeltävlingen, tro?

Så de andra var inte välgjorda menar du?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Eftersom vi är tidigare än ni i Sverige, så sov jag under ert lilla slagsmål. Pojkar, pojkar... Så blodigt allvarligt var det ju inte! Eller?

<font color="red">Grattis till segrarna, man kan bara konstatera att härliga och välgjorda modeller vann!!! </font id="red">Jag har visat upp tävlingssidorna till mina kompisar och alla har varit jätteimponerade. Verkligt strongt gjort allihopa! Och tack till alla som deltog genom att rösta!

Var det här den första skotermodeltävlingen, tro?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så de andra var inte välgjorda menar du?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><b><font color="red"><font size="5">Slagsmål, slagsmål, slagsmål...</font id="size5"></font id="red"></b> :D

/ Fredrik, uppviglaren...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Så de andra var inte välgjorda menar du?

Varför tolkade du det så där? Så sade jag ju inte och menade inte heller. :(
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Så de andra var inte välgjorda menar du?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Varför tolkade du det så där? Så sade jag ju inte och menade inte heller. :(<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jösses, denna tävling har rört upp känslor både till höger och vänster. Det ska vara roligt, folk - det är bara på lek, inte blodigt allvar! :wink: Tur att vi inte samlades för en priscermoni - då hade väl allt slutat med att alla låg i en enda stor hög och brottades... :D

Peace & Happiness!

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Alltid är sådana här sidor ett forum för missuppfattning. Menade självklart inte så, och jag inser att en smiley-gubbe kanske gjort det bättre, men men... Jag är glad, men ändå skitsur för att jag inte vann.. ha ha ha ha :) :D 8) :oops: :P :twisted: :wink: :) :? [8] :( :shock: :x :evil: :cry: [|)] :) [^] :cry: :?:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Nåmen då så, min kära Mancino! Nästa gång så klår vi dem, eller hur? :) Och seså, alla kan inte vinna vilket jag också fick erfara, men man måste tåla att man inte alltid vinner. Och vet du vad? Du deltog med en jättefin modell, som jag faktiskt tyckte massor om! :wink:

Nästa gång skall det vara poänggivning som i Formula 1, de åtta första får poäng! Typ 10-8-6-5-4-3-2-1. Jodå? :?:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Nåmen då så, min kära Mancino! Nästa gång så klår vi dem, eller hur? :) Och seså, alla kan inte vinna vilket jag också fick erfara, men man måste tåla att man inte alltid vinner. Och vet du vad? Du deltog med en jättefin modell, som jag faktiskt tyckte massor om! :wink:

Nästa gång skall det vara poänggivning som i Formula 1, de åtta första får poäng! Typ 10-8-6-5-4-3-2-1. Jodå? :?:

eller så ger man deltagarna en tidsbegränsning. man kan bestämma ett tema som hålls hemligt till startskottet går, modellbyggarna måste följa temat. vad sägs om 24 timmar från start. för att slippa trassel med mail kan deltagarna själva publicera sina modeller.

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />man kan bestämma ett tema som hålls hemligt till startskottet går, modellbyggarna måste följa temat. vad sägs om 24 timmar från start.

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Helt klart en intressant idé, att se vad varje individ lyckas göra utifrån ett givet tema (och kanske även givet material?). Jag tycker vi kan köra en sådan tävling senare i vår och testa hur väl det faller ut.

Jag tycker även Vespacos idé om röstning á la F1 vore bättre än som vi gick tillväga nu. Det blir ganska lätt två skikt annars (toppen/botten) och det kanske inte är jättekul att tillhöra bottenskiktet utan några vidare poäng. Sedan kanske man inte ska kungöra mer än placering 1 - 3 nästa gång, eller?

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

[/quote]

Åh fasen vad smart. Det röstar jag också för.
(För jag är också ledsen att jag blev utan poäng. :()

/Alfie
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Ojsan hoppsan... hmmm jag är ju Alfie inte Mancino.... typiskt när folk har automatisk inloggning... hur tar man bort sånt nudå???
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vadå utan poäng? Alla fick ju poäng även om det inte alltid var så mycket. Men kom nu ihåg allihop att det var en lek och visst var det ju roligt att bygga modellen? Vi hade ett bra svepsjäl att göra något kul och folk har faktiskt gillat skarpt vad de har sett.

Jag har funderat skriva en liten historia om detta till vår finska klubbtidning, eventuellt med en svensk version till er också.

En nyfiken undrar hur en sådan där tematävling kunde vara? Något exempel så att man kan peppa upp sig i tid? :shock:
Terraplane Blues

<br />Jag har funderat skriva en liten historia om detta till vår finska klubbtidning, eventuellt med en svensk version till er också.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">"Ruotsi skooterinmodellialainen urartade saatan perkele". Nämn inget om att alla låg och brottades med varandra i en stor hög i slutet av tävlingen, är du snäll... :oops:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i><br />En nyfiken undrar hur en sådan där tematävling kunde vara? Något exempel så att man kan peppa upp sig i tid? :shock:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det skulle t ex kunna vara ett tema där man ska bygga en scooter av endast mjölkkartonger. Eller av tändstickor. Eller varför inte av trolldeg? You name it...

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"Ruotsi skooterinmodellialainen urartade saatan perkele".<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

:):D:D:):D Går nog att få din finska ganska bra med litet träning, inser jag!! :wink: Borde vara
"Ruotsin skootterimallikilpailussa tunteet kuumenivat loppusuoralla"
malli = modell
kilpailu = tävling
tunteet = känslorna
kummenivat = upphettades
loppusuoralla = på slutrakan
Upprepa frasen några gånger så kan du den! Lätt som en plätt! 8)

I tematävlingen måste man komma ihåg materialanskaffningstiden och -svårigheten också! Vissa material kan vara jobbiga att få på en mycket kort tid. Så temat får utges först då alla antas ha möjlighet att anskaffa det. Och visst, det här låter ju jättekul! [^]
Alfie
Nybörjare
Nybörjare

Post by Alfie »

[quote]<i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Vadå utan poäng? Alla fick ju poäng även om det inte alltid var så mycket. Men kom nu ihåg allihop att det var en lek och visst var det ju roligt att bygga modellen? Vi hade ett bra svepsjäl att göra något kul och folk har faktiskt gillat skarpt vad de har sett.

Ja självklart har det varit jätteroligt. Jag menade inte utan poäng, jag menade nog mera att man inte hamnade på top tre. Men det var mest på skoj. :D

/Alfie
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<font color="teal"><b>Som jag ser det, var inte vitsen med tävlingen att vinna i första hand, det var att göra en kul grej tillsammans. Det fanns förståss vissa motgångar på vägen, stämjärn i ett finger, skalpell i tummen, tappade modellen i golvet 2 ggr så den sprack, lack som rann etc. Men i det stora hela, var det kul.
De fria reglerna gjorde att modellerna blev väldigt olika, vilket jag tycker var lyckat. 11 olika material som används på dessa 12 modeller!

När man talar om att “göra en modell” inom industrin nuförtiden, avser man vanligtvis en 3-D datamodell. Det var det P Plutt valde. Det var de första bilderna som dök upp på min mail. Min första reaktion var “det här är väl ingen modell”, men jag ändrade mig snabbt. Den har ju det som krävs av en modell, längd, bredd & djup. Den går att vrida och ses i olika vinklar. Reglerna sa valfritt material, men inte att det MÅSTE vara ett material, så den var byggd enligt reglerna. Någon skrev att den ser väldigt 2-dimensionell ut, men det gör väl alla på en 2-dimensionell dataskärm. Att forma en modell utan att ha den fysikt framför sig, tror jag är svårt, och där har P Plutt lyckats bra tycker jag. Han har fått till en snygg 3-dimensionell Vespa med de begränsningar Legosystemet har.

I avsaknande av regler skapade Bergfors en egen regel, modellen skulle byggas endast av delar från en viss byggsats. Resultatet blev en fräck liten scooter som ser ut att vara kul att köra i skogs & ängsmark.

Skooters modell för tankarna till ett smycke. Inte bara materialval utan även storleken. Det är en graciös liten juvel.

Även vespaco valde Lego att bygga sin scooter av och ville få den så detaljrik som möjligt, trots Legoklotsarnas begränsningar. Resultatet är imponerande!

Pepparkaka var ett oväntat material som Hark valde. Utföll väl trots Vespans alla runda former. Böja till skölden måste varit svårt. Även detta är en elegant modell!

Topps har byggt en modell som ger intryck av att det är bara att hoppa upp på den & dra iväg! Stark verklighetskänsla! Svetsa ihop en modell var min första tanke, men med Vespans alla kurviga former, hade det blivit mycket bankande...

Mot alla odds har Terraplane Blues lyckats att med en påse frukt forma en elegant scooter! Skicklighet i fotografering bara ökade modellens utstrålning!

Allteftersom bilderna kom in, tyckte jag mer och mer att min modell var för korrekt & steril. Den extra knorr som jag gärna vill ha på grejer jag gör fanns inte riktigt där...

Hade jag satsat pengar på en vinnare, hade det blivit Alfies modell. I all sin enkelhet är den väldigt stilren!

Federicos uttjänade jeans har återanvänds! Istället för att använda bitar utan sömmar har han på ett genialiskt sätt fått sömmarna att bli dekorationer på de rätta ställena. Hans modell är smakfullt inramad av en välplanerad bakgrund.

Återanvändning var även temat för Mancinos modell. Det är den största modellen i tävlingen, därför tror jag den är imponerande att se i verkligheten.

Crispin har använt modellera som material, och endast använt fingrarna som verktyg, (tror jag). Scootern har den vackraste färgen och är väldigt skalenligt utförd.

Att jag översåg med att foton kom in för sent, var inte bara av hänsyn till de deltagarna. Om det varit färre med i tävlingen, hade det inte blivit lika kul och färgstarkt, varken för deltagarna eller Er som följt tävlingen.

Tack alla deltagare, jag ser oss alla som vinnare med de modeller vi har skapat!
Tack Bobo för rösthanteringen,och tack till alla Er som har röstat!

Fritte </b></font id="teal">:):D:):D
Terraplane Blues

Mycket bra skrivet, Fritte! Många tänkvärda och analytiska reflektioner som jag definitivt skriver under på. Fast det är med en tår i ögat jag konstaterar att min scootermodell är den enda som inte finns bevarad för eftervärlden. R. I. P. min kära fruktscooter... :(

Tack till alla för en trevlig tävling! :)

/ Fredrik
Post Reply