Hej,
har samma bekymmer som förra gången jag skulle borra en cylle för en överdimensionskolv. En meteor kolv, överdimension 2 till en px200, 66,9mm. Frågan är om någon vet hur mycke större cylindern ska borras?
Har mailat meteor också ska tilläggas, får se om de svarar....
Tjing /Fredrik
Hur mycke kolvspel?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fredrikC</i>
<br />Hej,
har samma bekymmer som förra gången jag skulle borra en cylle för en överdimensionskolv. En meteor kolv, överdimension 2 till en px200, 66,9mm. Frågan är om någon vet hur mycke större cylindern ska borras?
Tjing /Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tror att det måttet som anges är borrningen, alltså ska kolven vara mindre än 66,9 och man får automatiskt rätt spel. men dubbelkolla det. förr var det så som du tänker eller om det är så idag.... luddigt svar... men om du mäter kolven så ser du om den är mindre än 66,9
Federico
<br />Hej,
Tjing /Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tror att det måttet som anges är borrningen, alltså ska kolven vara mindre än 66,9 och man får automatiskt rätt spel. men dubbelkolla det. förr var det så som du tänker eller om det är så idag.... luddigt svar... men om du mäter kolven så ser du om den är mindre än 66,9
Federico
-
- Lärling
Har ganska nyligen gjort precis samma sak, fast med första överdimensionen. Mätte allt innan jag fixade det, men mins inte måtten. Men jag minns att varken kolven eller cylindern var exakt 66,7.
Eller som henrikborjesson skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">I Piaggios manualer har man steg om 0.2 mm mellan borrningarna och kolven är mellan 0.12 och 0.15 mm mindre i diameter än cylindern beroende på cylindervolym. Som sagt, köp först kolven och mät upp den eftersom det kan skilja i diametern, borra sedan cylindern så den passar kolven.
66.7 är cylindermåttet och kolven är något mindre än detta.
Alla kanter, speciellt noga kring avgasporten, ska rundas av med en fil eller smärgelduk
/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag gav instruktioner att han som skulle hona cylindern skulle göra den till 66,7, men efter att han mätt kolven så borrade han till något annat mått som jag inte vet vad det var. Han sa i alla fall att 66,7 inte hade blivit bra... Antar att det är samma med andra överdimension 66,9...
Eller som henrikborjesson skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">I Piaggios manualer har man steg om 0.2 mm mellan borrningarna och kolven är mellan 0.12 och 0.15 mm mindre i diameter än cylindern beroende på cylindervolym. Som sagt, köp först kolven och mät upp den eftersom det kan skilja i diametern, borra sedan cylindern så den passar kolven.
66.7 är cylindermåttet och kolven är något mindre än detta.
Alla kanter, speciellt noga kring avgasporten, ska rundas av med en fil eller smärgelduk
/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag gav instruktioner att han som skulle hona cylindern skulle göra den till 66,7, men efter att han mätt kolven så borrade han till något annat mått som jag inte vet vad det var. Han sa i alla fall att 66,7 inte hade blivit bra... Antar att det är samma med andra överdimension 66,9...
Jag hade fel, det är inte kolvens mått. Ola den långe var så snäll å informerade mej om sida :
http://www.scooterhelp.com/manuals/VNX1 ... ual/48.jpg
Här står det ju mycket riktigt att cyllen ska borras till 66.9 tolerans -0 till +0.02. Kolven ska vara 66.695 +/-0.01. Sedan står det att "clearance on assy" ska vara 0.215 mm för en p200e. Antar att detta är minsta tillåtna spel mellan kolv och cylle eftersom båda kan variera två hundradelar. Men man kan ju då inte alltid borra till 66.9 eftersom kolvrackarn kan diffa två hundradelar. Hmm... ska prata med borrmäster.
/fredrik
http://www.scooterhelp.com/manuals/VNX1 ... ual/48.jpg
Här står det ju mycket riktigt att cyllen ska borras till 66.9 tolerans -0 till +0.02. Kolven ska vara 66.695 +/-0.01. Sedan står det att "clearance on assy" ska vara 0.215 mm för en p200e. Antar att detta är minsta tillåtna spel mellan kolv och cylle eftersom båda kan variera två hundradelar. Men man kan ju då inte alltid borra till 66.9 eftersom kolvrackarn kan diffa två hundradelar. Hmm... ska prata med borrmäster.
/fredrik
Fredrik, fan va kul! allt väl? Har ett skräckscenario om toleranser/spel. Kolven som satt i min Ld150 hade "Spiel 0,05" instansat i fontanellen, vilket översteborraren tydligen tagit fasta på. Den gick i allafall 3km, då jag tyckte den var lagom varmkörd och minsann gasade upp den i 70 (maxfart) varvid bakhjulet tvärlåstes. Vid demontering och uppmätning visade sig spelet va just 5 hundradelar. Funkar på en aluminiumcylle men inte här. När jag skurit Lambretta 125 racern på Cannonball 2004, satt vi spelet 0,17 till den nya kolven för att slippa köra in grejerna mitt under bästa säsong. inte tillstymmelse till nypning. Toppa 100 första dan...Så det kommer bli kalas med spelet du skrev där/Jensa[8]
Dammar av en gammal tråd.
Vad tror ni om lämpligt kolvspel för en otrimmad Li 150 Special?
Om man inte vill riskera en massa trista värmenyp.
Nu sitter det en 57 mm kolv och cylindern ska borras så den passar en gjuten kolv av standardtyp på 57.8/58 mm.
Stickys Lambrettabok sid 65, anger 0.075 mm för en normalkolv.
På LCGB:s forum är 4 thou (4 tusendelars tum) dvs. 0,1 mm ett vanligt mått man nämner.
Samtidigt så är maxspel 0,15, både enligt Stickyboken och äldre handböcker. Verkar blygt tilltaget.
Vad har ni för erfarenheter?
Vad tror ni om lämpligt kolvspel för en otrimmad Li 150 Special?
Om man inte vill riskera en massa trista värmenyp.
Nu sitter det en 57 mm kolv och cylindern ska borras så den passar en gjuten kolv av standardtyp på 57.8/58 mm.
Stickys Lambrettabok sid 65, anger 0.075 mm för en normalkolv.
På LCGB:s forum är 4 thou (4 tusendelars tum) dvs. 0,1 mm ett vanligt mått man nämner.
Samtidigt så är maxspel 0,15, både enligt Stickyboken och äldre handböcker. Verkar blygt tilltaget.
Vad har ni för erfarenheter?