Vespa Super -56

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Grejsimojen funkade utmärkt. Tog 3-4 timmar och 2 grejsimojser så var insidan på framskärmen fin. Det finns några extra hål borrade i framskärmen, knappt en cm i diameter, som jag vill bli av med. Behöver dessa svetsas eller funkar det att spackla dom bara?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det bästa är & svetsa, men du kan även kleta PP på undersidan, tryck fast en bit glasfiber 40 x40 mm, & kleta på mera Plastic Padding. Om du bara plastar i hålet ramlar det loss, förr eller senare.:):D:):D
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Har lite undringar över batteri. Det fanns inget batteri och det verkar saknas några delar för batterihållaren. Ska man köra utan batteri eller bör man skaffa ett? Behöver det vara något speciellt eller funkar det med ett från biltema typ http://www.biltema.se/products/product. ... mId=105133

Undrar också om någon vet om man kan få tag på skenorna och gummilisterna till benskölden? Har inte lyckats hitta någonstans. När jag köpte den var det en gummimatta fastlimmad, och så vill ja inte ha det...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Började göra rent motorn lite idag. Hittade motornummret. VGL1M 06837. Körde det på scooterhelp.com och fick svaret "You have a 1957 Vespa 150 GL motor". Något som inte stämmer?

Råkade på en annan tråkighet. Oljetappningsskruven är helrund och inte äns garagesambons 600-kronors knipex klarade få loss den...

Sen ser det ut som att fläktkåpan på motorn aldrig varit lackad. Den ska väl vara lackad i samma färg som resten???
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Oj då. Har du tiotumshjul bak?
Annars är det väl typ samma motor som VL3.
/P
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Oj då. Har du tiotumshjul bak?
Annars är det väl typ samma motor som VL3.
/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej de e 8" som där fram...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Låter som ett himla hopplock det där. TA17-förgasare var det väl också...
Den blir startsnabb men sämre topphastighet med 8-tum antar jag.
/P
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Vad ska det vara för motorkod på vl3t egentligen? Hade hoppats slippa dela motorn, men nu vet i f*n om man inte bör kolla igenom den...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

VL3M
/P
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Men tror du att det blir så tokigt egentligen. Förutom att det är fel motor och så så borde det väl kunna fungera rätt bra. Tittade lite på motorspesen på scooterhelp.com. Växlarna verkar vara ganska lika. GLen ska göra 80 kmh mot vl3t'ns 70, och 2 tum mindre hjul borde väl göra en sådar 10kmh skildnad? elshemat är samma... Hade ju givetvis varit roligast att ha rätt motor, men att sälja den jag har och börja leta efter en vl3m som jag antar inte växer på träd låter inte alltför kul.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Blir säkert bra. Franska ACMA:s variant med niotumshjul fanns ju också.
/P
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det dök upp lite fler hål efter blästring av chassit. Hade lite funderingar på kemisk metal (http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116282). Någon som har erfarenhet av det? Hur funkar det? Kan man använda det till att fylla hål och sådant? Den ena sprickan i chassit har en polare lyckats svetsa ihop, men den andra klarade han inte. Ska man lämna in till någon firma eller vad finns det för alternativ?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Det dök upp lite fler hål efter blästring av chassit. Hade lite funderingar på kemisk metal (http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116282).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan aldrig laga ett hål då du bara låter lagningen fästa på hålets cylindriska yta, spelar ingen roll vilken superplast du använder, du måste alltid armera plasten på baksidan.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Den ena sprickan i chassit har en polare lyckats svetsa ihop, men den andra klarade han inte. Ska man lämna in till någon firma eller vad finns det för alternativ?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skaffa en annan polare eller lämna in till någon firma. En spicka måste svetsas, annars vibrerar den upp igen. Vad du kan göra är att löda på en plåt på baksidan över sprickan med silverlod eller bronslod, och då även fylla sprickan med lod. Blir antagligen starkare än en svets.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Får nog lämna in den. Problemet är ju att det är så grymt tunn plåt. Snackade med svetsarna på jobbet och de kunde inte heller sa de. Och de är ändå licenssvetsare... Borde ju annars funka om man punktsvetsar fast en tunn plåt på insidan av benskölden, sen svetsar ihop det och sedan slipar ner extraplåten... Något tips på svetsfirma i gbg området?

En annan fundering är ramnummret. Satte tejp för det men det blåste bort direkt vid blästringen. Det är fortfarande läsbart, men hur blir det efter lackering?
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Får nog lämna in den. Problemet är ju att det är så grymt tunn plåt. Snackade med svetsarna på jobbet och de kunde inte heller sa de. Och de är ändå licenssvetsare... Borde ju annars funka om man punktsvetsar fast en tunn plåt på insidan av benskölden, sen svetsar ihop det och sedan slipar ner extraplåten... Något tips på svetsfirma i gbg området?

En annan fundering är ramnummret. Satte tejp för det men det blåste bort direkt vid blästringen. Det är fortfarande läsbart, men hur blir det efter lackering?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

En variant är att maskera nummret och sedan bara klarlacka det.
Kan definitivt bli svårt att se annars.

// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En variant är att maskera nummret och sedan bara klarlacka det.
Kan definitivt bli svårt att se annars.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja det kan vara ett alternativ. Men roligast hade varit att kunna lacka där också. Man kan inte knacka in och förstärka själv? Eller lämna in till någon auktoriserad ramnummersförstärkare :P eller något?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En variant är att maskera nummret och sedan bara klarlacka det.
Kan definitivt bli svårt att se annars.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja det kan vara ett alternativ. Men roligast hade varit att kunna lacka där också. Man kan inte knacka in och förstärka själv? Eller lämna in till någon auktoriserad ramnummersförstärkare :P eller något?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har hört sägas att man får skrapa bort lacken om ramnumret är överlackat & otydligt vid besiktning.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Beror nog på besiktningsmannen. Min gick igenom med igenmålat ramnummer föra gången men nu är det snart dags igen och då tänker jag slipa fram det. Ganska rimlig begäran att det ska gå att läsa, egentligen.
/jens
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ok, så det bästa alternativet är då att klarlacka där bara? Att försöka förstärka det genom att knacka själv är ingen bra idé?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Min son lekte med ficklampan på golvet igår kväll och sa att han hittat en hemlig kod på vespan. Trodde han menade ramnummret, men det visade sig att han menade ett nummer inne i chassit vid bakhjulet:
Image
Vad är det för nummer?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Vi har också sett sådana dubbelnummer på våra Vespor. Verkar vara en slags kod/ett serienummer för ramen. På våra Vespor har extrakoden först bokstäver och sedan ett nummer. Och vi har tolkat det så att fabriken "antog att detta skulle bli en VBB" men riktiga ramnumrets bokstäver berättar att det blev en VGLB. I ramens extrakod är bokstaven V bortdroppad. Åtminstone på våra raringar. Exempel: ramkoden BA 123456 och ramnumret VGLA 223344.

Varför ni inte har bokstäver fattar jag inte, kanske det bara fanns en typs ram på er tid? :)

Men alltså inget att oroa sig över.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tog en titt på kolv och cylinder. Såg ut som man förväntade sig ungefär. Orkar inte göra något åt det nu. Får bli en motorrenovering nästa vinter. Det finns inte möjligtvis någon sprängskiss på motor vgl1m där ute någonstans? Vad är det för gummigrejer?

Image
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tog en titt på kolv och cylinder. Såg ut som man förväntade sig ungefär. Orkar inte göra något åt det nu. Får bli en motorrenovering nästa vinter. Det finns inte möjligtvis någon sprängskiss på motor vgl1m där ute någonstans? Vad är det för gummigrejer?


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ser ut som genomslagsgummin, har iofs alldrig mekat wideframe så jag kan ha fel.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

det är genomslagsgummin så att inte motorsvingen ska slå hårt i karossen när man kör racing över vägbulorna. Sitter likadana på de flesta wideframes/motorn i separat sving

/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tog en titt på kolv och cylinder. Såg ut som man förväntade sig ungefär. Orkar inte göra något åt det nu. Får bli en motorrenovering nästa vinter. Det finns inte möjligtvis någon sprängskiss på motor vgl1m där ute någonstans? Vad är det för gummigrejer?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Aha. Tackar för upplysningen. Har inget minne av några sådana på touringmotorn eller rallyn...
Post Reply