tack,det kan stämma,för det ser mer ut som ett M inte 5,men då e det alltså nån som har bytt motor på den nån gång?eller såldes dom så i sverige?kan tillägga att den gör ca 45 km/h<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br />men vadå?det sitter ju 50 kubiksmotor på?och enligt dej så va det ju en 50 special,kanske ska du ta en funderare kring ramnummret igen så kanske det blir rätt den här gången

,men hur kollar jag enklast motorn?125 eller 50 kubik?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Lugn och fin...

Om du inte kan tyda ramnumret på plats, hur ska jag då kunna göra det härifrån?

Du pratade inledningsvis om att du trodde det var en Vespa 50 Special och angav ramnumret enligt följande: "V142T ¤ 033665". Jag utgick därför att det mycket väl skulle kunna stå "V5A2T", som alltså är prefixet för Vespa 50 Special. Det var högst troligt att det inte rörde sig om någon annan modell av Vespa 50 p g a det tidiga löpnumret (033665), för då skulle det varit något extremt sällsynt, nämligen antingen:
A) Vespa 50 N från 1964 (prefix: V5A1T)
B) Vespa 50 S från 1968 (prefix: V5SA1T)
Eftersom bilden klart visar ett Primaverastyre samt att du tyckte dig kunna se, citat: "alltså ettan kan vara ett M eller nåt?!?!", är det därför med största sannolikhet troligt att prefixet på din smallframe är VMA2T, vilket tillsammans med ramnumret 033665 visar på att det är en Primavera 125 från 1969.
Beträffande motorn nämnde du att det uttryckligen stod V5A2M samt VoV1390, vilket utan tvekan är en treväxlad motor till Vespa 50 Special samt en del av produktionen av Vespa 50 R. Så tyvärr har du förmodligen endast en treväxlad Vespa 50-motor i ett Vespa Primavera-chassie.
Det enklaste sättet att se om det är 50 cc eller 125 cc, är att mäta kolvens diameter. En original Vespa 50 har en kolv som är 38,4 mm i diameter. En Primavera 125 har original en kolv som mäter 55,0 mm i diameter.
Hoppas det blev rätt den här gången!
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">