Dessa fantastiska flygnde maskiner - Vespa 50
Dessa fantastiska flygnde maskiner - Vespa 50
<font color="blue">I går köpte jag en Vespa 50S 1965 i det inre av Norrbotten. Säljaren köpte den ny i Luleå när han skulle gifta sig, och har vårdat den ömt tills i dag. ”Den kom i en trälåda från Italien” berättade han, och 500 mil har den gått. Orginaldäcken sitter på. Alla handlingar finns – utan några ”hundöron” – och den är fortfarande registrerad, dock avställd. F.ö. i toppskick!</font id="blue">
<b>Nu fundering kring Vespa 50:</b>
I Vespa Tecnicka finns följande modeller upptagna:
Volym 2: sid 131 Vespa 50, sid 167 samma modell?
Volym 3: sid 15 Vespa 50N, är det ”moped”-modellen? Sid 87 Vespa 50L. Sid 127 Vespa 50 Special, och sid 137 Vespa 50 El.
Har också läst om Vespa 50S. (Sport(?) till skillnad från Special?
Volym 4: På sid 111 finns också den ”lustiga” pedalvespan Vespa 50 (fransk), på sidan 117 vespa 50 Super Sprint och slutligen på sid 128 Vespa Sprint.
<b><font color="red">Är det någon som ”doktorerat” på dessa fantastiska flygande maskiner/modeller och har en samlad överblick - bilder och text - som kanske kunde publiceras i Forumet och eller i Scooteristen.?</font id="red"></b>
<b>Nu fundering kring Vespa 50:</b>
I Vespa Tecnicka finns följande modeller upptagna:
Volym 2: sid 131 Vespa 50, sid 167 samma modell?
Volym 3: sid 15 Vespa 50N, är det ”moped”-modellen? Sid 87 Vespa 50L. Sid 127 Vespa 50 Special, och sid 137 Vespa 50 El.
Har också läst om Vespa 50S. (Sport(?) till skillnad från Special?
Volym 4: På sid 111 finns också den ”lustiga” pedalvespan Vespa 50 (fransk), på sidan 117 vespa 50 Super Sprint och slutligen på sid 128 Vespa Sprint.
<b><font color="red">Är det någon som ”doktorerat” på dessa fantastiska flygande maskiner/modeller och har en samlad överblick - bilder och text - som kanske kunde publiceras i Forumet och eller i Scooteristen.?</font id="red"></b>
Härligt! Grattis
Vespa 50S bygger ju på den ursprungliga V50:n som fanns i Italien men aldrig gick att få in som moped i Sverige. De jag har sett har den gamla karossen med lilla motorluckan (som är ganska ovanlig). 10" hjul, fyra växlar m.m.
här kommer en lista med nummer
Vespa 50 S
Rund framlampa, 60 Km/ h, 10 tum
1963 V5SA1T 001101 002104 Motor V5SA1M
1964 V5SA1T 002105 010479
1965 V5SA1T 010480 015001
1966 V5SA1T 015002 015324
din borde finnas bland nummren, kanske som 1964 års modell?
Federico
Vespa 50S bygger ju på den ursprungliga V50:n som fanns i Italien men aldrig gick att få in som moped i Sverige. De jag har sett har den gamla karossen med lilla motorluckan (som är ganska ovanlig). 10" hjul, fyra växlar m.m.
här kommer en lista med nummer
Vespa 50 S
Rund framlampa, 60 Km/ h, 10 tum
1963 V5SA1T 001101 002104 Motor V5SA1M
1964 V5SA1T 002105 010479
1965 V5SA1T 010480 015001
1966 V5SA1T 015002 015324
din borde finnas bland nummren, kanske som 1964 års modell?
Federico
Min finns inom de nummer Du refererar till = <b>1965</b>.
Den har liten lucka, 10" hjul och 4-växlad.
Byggdes den i Italien eller på licens någon annanstans? Som exempelvis de franska!
<b>Finns det bra bilder </b>att hitta för 65:an?
<u>Tacksam för tips!</u>
<b>Vilken utrustning brukade de ha?</b> Som packethållare, kromdetaljer, reservhjul samt färgkulörer mm.
Var kan man handla - när man så småningom behöver?
Den har liten lucka, 10" hjul och 4-växlad.
Byggdes den i Italien eller på licens någon annanstans? Som exempelvis de franska!
<b>Finns det bra bilder </b>att hitta för 65:an?
<u>Tacksam för tips!</u>
<b>Vilken utrustning brukade de ha?</b> Som packethållare, kromdetaljer, reservhjul samt färgkulörer mm.
Var kan man handla - när man så småningom behöver?
Vilken färg du vill så länge du väljer vit...
I Fram Kings tillbehörslista från 1965 finns för Vespa 50 S:
Kantlist för framsköld, förkromad, enkel 30:-
Skyddsbågar, längsgående, dubbla, förkromade "GAZELLA" 55:-
Navkapsel, 10'', ekrad, förkromad mässing typ "STELLA" 24:-
Dammskydd för navkapsel, röd eller blå, 10'' 6:50:-
Pakethållare fram, uppfällbar 58:-
Pakethållare bak med reservhjulshållare 63:-
Gumimatta för fotbräda 21:-
Stötfångare fram förkromad lång modell dubbla rör "FLORIDA" 32:-
Stötfångare fram förkromad enkelrör "RIVIERA" 26:50:-
Plus div backspeglar, vimplar, nyckelringar etc...
/P
I Fram Kings tillbehörslista från 1965 finns för Vespa 50 S:
Kantlist för framsköld, förkromad, enkel 30:-
Skyddsbågar, längsgående, dubbla, förkromade "GAZELLA" 55:-
Navkapsel, 10'', ekrad, förkromad mässing typ "STELLA" 24:-
Dammskydd för navkapsel, röd eller blå, 10'' 6:50:-
Pakethållare fram, uppfällbar 58:-
Pakethållare bak med reservhjulshållare 63:-
Gumimatta för fotbräda 21:-
Stötfångare fram förkromad lång modell dubbla rör "FLORIDA" 32:-
Stötfångare fram förkromad enkelrör "RIVIERA" 26:50:-
Plus div backspeglar, vimplar, nyckelringar etc...
/P
Förstår att Du tänker på gamle Ford; alla färger bara den är svart!
Det där med priser; månne det ha blivit dyrtider nu????
Du gamla kära 60-tal som det heter i sången....
Det är ju nästan så man tror att det var bättre förr.....
Kul med tillbehörslistan!
Gällde den <u>allmänt </u>till vespor - som jag uppfattar det - eller bara till Vespa 50?
Det där med priser; månne det ha blivit dyrtider nu????
Du gamla kära 60-tal som det heter i sången....
Det är ju nästan så man tror att det var bättre förr.....
Kul med tillbehörslistan!
Gällde den <u>allmänt </u>till vespor - som jag uppfattar det - eller bara till Vespa 50?
<b>Funderade på uppgiften nedan från Federico:</b>
Det där med handfull - menar Du Federica <u><b>under 10 ex totalt</b>??</u>Då har jag uppenbarligen en verklig raritet i Sverige eftersom den kom just från Fram King bolagen i Helsingborg 1965!
<font color="red">Gäller den uppgiften endast år 1965?</font id="red">
Hur många ex kan tänkas ha privatimporterats? (omöjligt att svara på gissar jag!?)
<u>Federico sa detta tidigare:</u>
<font color="blue"><i>Vill du ha en riktigt ovanlig "killer" så försök hitta den 4-växlade Vespa 50 S, som det trots allt finns några privatimporterade exemplar av i Sverige (förutom den handfull sådana som såldes av den svenska generalagenten 1963-65).</i></font id="blue">
Det där med handfull - menar Du Federica <u><b>under 10 ex totalt</b>??</u>Då har jag uppenbarligen en verklig raritet i Sverige eftersom den kom just från Fram King bolagen i Helsingborg 1965!
<font color="red">Gäller den uppgiften endast år 1965?</font id="red">
Hur många ex kan tänkas ha privatimporterats? (omöjligt att svara på gissar jag!?)
<u>Federico sa detta tidigare:</u>
<font color="blue"><i>Vill du ha en riktigt ovanlig "killer" så försök hitta den 4-växlade Vespa 50 S, som det trots allt finns några privatimporterade exemplar av i Sverige (förutom den handfull sådana som såldes av den svenska generalagenten 1963-65).</i></font id="blue">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Vilken färg du vill så länge du väljer vit...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Erik på EM har en blå i butiken i Gbg, men den kanske är omlackad?
Den var dock inte till salu:(
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Erik på EM har en blå i butiken i Gbg, men den kanske är omlackad?
Den var dock inte till salu:(
// Bobo
Han svarar nog inte förrän du skriver Federico eller Fredrik...
Samtidigt fins det ju inget vettigt svar om man inte har tillgång till Fram-Kings egna försäljningssiffror. Och hur många får det finnas för att en hoj ska kunna kallas ovanlig egentligen? Det är rätt relativt beroende på vem man frågar.
/P
Samtidigt fins det ju inget vettigt svar om man inte har tillgång till Fram-Kings egna försäljningssiffror. Och hur många får det finnas för att en hoj ska kunna kallas ovanlig egentligen? Det är rätt relativt beroende på vem man frågar.
/P
det här va intressant!Jag har en med med 4 växlar,10 tum hjul,rund lykta,men jag kan inte tyda ramnummret ordentligt
,den e i bedrövligt skick men,jag håller på med den nu,så den kommer nog att bli fin,men mkt jobb på den.det enda jag kan tyda klart på ramnr. är dom sista siffrorna (serienr.)033665.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Det är ju en uppenbar (slarv) felstavning!
Namn ska man förvisso vara noga med....

I övrigt så kan säkert <b>Federico </b>svara för sig själv!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<br />Det är ju en uppenbar (slarv) felstavning!
Namn ska man förvisso vara noga med....

I övrigt så kan säkert <b>Federico </b>svara för sig själv!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Eriks blå Vespa 50 är renoverad av en kille som heter Henrik Johnsson och som tidigare jobbade som mek på EM. Det finns ett reportage om den i ett halvgammalt nummer av Scooteristen, vill även minnas att den var omslagshoj.
Vespa 50S såldes som ny som lätt mc, och då förstår du varför den blev en försäljningsflopp i Sverige. Körkort, skatt mm mm för att köra en maskin på 2,5 hk och som gör 65 km/h (ungefär, väl?). När man istället för ungefär samma pengar kunde köpa en Primavera 125?
Jag minns en enda maskin, på dåvarande Vespa-Service i Masthugget i Göteborg, och den stod där osåld länge. Så ja, svensksålda Vespa 50S är ovanliga.
Och ja, jag tror att den i Sverige bara såldes i vitt. Så gjorde importören nästan alltid i Sverige, på den tiden. Gamla Popolino först i rött, sedan i babyblått. Touring i metallicblått. Sprint i silver. SS först i rött, sedan i påfågelblått. Rally 180 först i orange, sedan i blått. Rally 200 i flaggblått. Och så vidare.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vespa 50S såldes som ny som lätt mc, och då förstår du varför den blev en försäljningsflopp i Sverige. Körkort, skatt mm mm för att köra en maskin på 2,5 hk och som gör 65 km/h (ungefär, väl?). När man istället för ungefär samma pengar kunde köpa en Primavera 125?
Jag minns en enda maskin, på dåvarande Vespa-Service i Masthugget i Göteborg, och den stod där osåld länge. Så ja, svensksålda Vespa 50S är ovanliga.
Och ja, jag tror att den i Sverige bara såldes i vitt. Så gjorde importören nästan alltid i Sverige, på den tiden. Gamla Popolino först i rött, sedan i babyblått. Touring i metallicblått. Sprint i silver. SS först i rött, sedan i påfågelblått. Rally 180 först i orange, sedan i blått. Rally 200 i flaggblått. Och så vidare.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hej!
Jag har också en sådan som Din, blizzy (tror jag) och försöker lära mig lite om Vespa 50 i allmänhet, men det tycks vara en djungel, och svårt att svara på även för experter....
Det där med vad Du kan ha för tillverkningsnummer, tror jag säkert någon annan kan hjälpa till med - jag är inte så kunnig som jag sa!
Det är annars mycket att fixa & trixa med - på de vackra vesporna - men det är kul, och <i><b>snart lyser vårsolen!</b></i><b>Jencla</b>; tack för bra INFO! Man kan förstå att en starkare och vassare maskin blev mera attraktiv än V50S, för köparna. Själv köpte jag två GL efter varandra (1959 & 1962) och hade inte en tanke på att satsa på V50S när den kom. Nu är det lite annat läge, m.a.o. kul att äga en sådan i dag!
Mvh
Erling
Jag har också en sådan som Din, blizzy (tror jag) och försöker lära mig lite om Vespa 50 i allmänhet, men det tycks vara en djungel, och svårt att svara på även för experter....
Det där med vad Du kan ha för tillverkningsnummer, tror jag säkert någon annan kan hjälpa till med - jag är inte så kunnig som jag sa!
Det är annars mycket att fixa & trixa med - på de vackra vesporna - men det är kul, och <i><b>snart lyser vårsolen!</b></i><b>Jencla</b>; tack för bra INFO! Man kan förstå att en starkare och vassare maskin blev mera attraktiv än V50S, för köparna. Själv köpte jag två GL efter varandra (1959 & 1962) och hade inte en tanke på att satsa på V50S när den kom. Nu är det lite annat läge, m.a.o. kul att äga en sådan i dag!
Mvh
Erling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
Och ja, jag tror att den i Sverige bara såldes i vitt. Så gjorde importören nästan alltid i Sverige, på den tiden. Gamla Popolino först i rött, sedan i babyblått. Touring i metallicblått. Sprint i silver. SS först i rött, sedan i påfågelblått. Rally 180 först i orange, sedan i blått. Rally 200 i flaggblått. Och så vidare.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, otroligt vad tråkiga alla importörer av Vespa varit i Sverige, dom enda sportvesporna som kom in var väl GS150/160 och SS180 sen tog det slut.
Vaför kom aldrig SS90,Sprint Veloce, PK125ETS, T5 etc. in i Sverige?
Och ja, jag tror att den i Sverige bara såldes i vitt. Så gjorde importören nästan alltid i Sverige, på den tiden. Gamla Popolino först i rött, sedan i babyblått. Touring i metallicblått. Sprint i silver. SS först i rött, sedan i påfågelblått. Rally 180 först i orange, sedan i blått. Rally 200 i flaggblått. Och så vidare.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, otroligt vad tråkiga alla importörer av Vespa varit i Sverige, dom enda sportvesporna som kom in var väl GS150/160 och SS180 sen tog det slut.
Vaför kom aldrig SS90,Sprint Veloce, PK125ETS, T5 etc. in i Sverige?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Vaför kom aldrig SS90,Sprint Veloce, PK125ETS, T5 etc. in i Sverige?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tror det handlar om vanlig svensk försiktighet, i kombination med det svenska ordet som saknar motsvarighet på andra språk: lagom...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Vaför kom aldrig SS90,Sprint Veloce, PK125ETS, T5 etc. in i Sverige?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tror det handlar om vanlig svensk försiktighet, i kombination med det svenska ordet som saknar motsvarighet på andra språk: lagom...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Vaför kom aldrig SS90,Sprint Veloce, PK125ETS, T5 etc. in i Sverige?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tror det handlar om vanlig svensk försiktighet, i kombination med det svenska ordet som saknar motsvarighet på andra språk: lagom...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- ja, så är det kanske...tur att man inte behöver vara så lagom själv, eller hur Fredrik?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Vaför kom aldrig SS90,Sprint Veloce, PK125ETS, T5 etc. in i Sverige?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tror det handlar om vanlig svensk försiktighet, i kombination med det svenska ordet som saknar motsvarighet på andra språk: lagom...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- ja, så är det kanske...tur att man inte behöver vara så lagom själv, eller hur Fredrik?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Vaför kom aldrig SS90,Sprint Veloce, PK125ETS, T5 etc. in i Sverige?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tror det handlar om vanlig svensk försiktighet, i kombination med det svenska ordet som saknar motsvarighet på andra språk: lagom...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- ja, så är det kanske...tur att man inte behöver vara så lagom själv, eller hur Fredrik?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst, herr Calle - det är alltid skönt att kunna fläka på utöver och förbi alla stadier av "lagom". Varför t ex nöja sig med en smallframe när man kan ha hundra? Eller varför leva svenssonliv i en tradig svensk håla, när man kan leva jetsetliv i glamorösa Hong Kong?
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Vaför kom aldrig SS90,Sprint Veloce, PK125ETS, T5 etc. in i Sverige?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tror det handlar om vanlig svensk försiktighet, i kombination med det svenska ordet som saknar motsvarighet på andra språk: lagom...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- ja, så är det kanske...tur att man inte behöver vara så lagom själv, eller hur Fredrik?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst, herr Calle - det är alltid skönt att kunna fläka på utöver och förbi alla stadier av "lagom". Varför t ex nöja sig med en smallframe när man kan ha hundra? Eller varför leva svenssonliv i en tradig svensk håla, när man kan leva jetsetliv i glamorösa Hong Kong?

Scooterhälsningar
/ Fredrik
<b>BRA</b>; "Vägra vara lagom" med tillägget "Gå med i Svenska Scooterklubben"
Sen tycker jag att det borde gå registrera sin "älsklingar" lite mera exakt - just nu går det inte ?!
En sak till; På annonssidan skulle det vara bra om möjligheten att <u>enkelt </u>kunna lägga in en bild. Har försökt flera gånger men bilderna är ALLTID för stora???
Classic Motor, NOSTALGIA m fl har bra och enkla system.
En förbättring skulle (kanske) kunna sätta lite fart på ruljansen?
Exempelvis kunde vi = läs SSK - annonsera med småannonser i ovan nämnda tidiningar att vi finns och har en hemsida. Borde väl inte vara så dyrt - med lite förhandlingar med Thomas Sjölund m f.l.
Mvh
Erling
Sen tycker jag att det borde gå registrera sin "älsklingar" lite mera exakt - just nu går det inte ?!
En sak till; På annonssidan skulle det vara bra om möjligheten att <u>enkelt </u>kunna lägga in en bild. Har försökt flera gånger men bilderna är ALLTID för stora???
Classic Motor, NOSTALGIA m fl har bra och enkla system.
En förbättring skulle (kanske) kunna sätta lite fart på ruljansen?
Exempelvis kunde vi = läs SSK - annonsera med småannonser i ovan nämnda tidiningar att vi finns och har en hemsida. Borde väl inte vara så dyrt - med lite förhandlingar med Thomas Sjölund m f.l.

Mvh
Erling