Vespa Super -56
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Har lite undringar över batteri. Det fanns inget batteri och det verkar saknas några delar för batterihållaren. Ska man köra utan batteri eller bör man skaffa ett? Behöver det vara något speciellt eller funkar det med ett från biltema typ http://www.biltema.se/products/product. ... mId=105133
Undrar också om någon vet om man kan få tag på skenorna och gummilisterna till benskölden? Har inte lyckats hitta någonstans. När jag köpte den var det en gummimatta fastlimmad, och så vill ja inte ha det...
Undrar också om någon vet om man kan få tag på skenorna och gummilisterna till benskölden? Har inte lyckats hitta någonstans. När jag köpte den var det en gummimatta fastlimmad, och så vill ja inte ha det...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Började göra rent motorn lite idag. Hittade motornummret. VGL1M 06837. Körde det på scooterhelp.com och fick svaret "You have a 1957 Vespa 150 GL motor". Något som inte stämmer?
Råkade på en annan tråkighet. Oljetappningsskruven är helrund och inte äns garagesambons 600-kronors knipex klarade få loss den...
Sen ser det ut som att fläktkåpan på motorn aldrig varit lackad. Den ska väl vara lackad i samma färg som resten???
Råkade på en annan tråkighet. Oljetappningsskruven är helrund och inte äns garagesambons 600-kronors knipex klarade få loss den...
Sen ser det ut som att fläktkåpan på motorn aldrig varit lackad. Den ska väl vara lackad i samma färg som resten???
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Oj då. Har du tiotumshjul bak?
Annars är det väl typ samma motor som VL3.
/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej de e 8" som där fram...
Annars är det väl typ samma motor som VL3.
/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej de e 8" som där fram...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Men tror du att det blir så tokigt egentligen. Förutom att det är fel motor och så så borde det väl kunna fungera rätt bra. Tittade lite på motorspesen på scooterhelp.com. Växlarna verkar vara ganska lika. GLen ska göra 80 kmh mot vl3t'ns 70, och 2 tum mindre hjul borde väl göra en sådar 10kmh skildnad? elshemat är samma... Hade ju givetvis varit roligast att ha rätt motor, men att sälja den jag har och börja leta efter en vl3m som jag antar inte växer på träd låter inte alltför kul.
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Det dök upp lite fler hål efter blästring av chassit. Hade lite funderingar på kemisk metal (http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116282). Någon som har erfarenhet av det? Hur funkar det? Kan man använda det till att fylla hål och sådant? Den ena sprickan i chassit har en polare lyckats svetsa ihop, men den andra klarade han inte. Ska man lämna in till någon firma eller vad finns det för alternativ?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Det dök upp lite fler hål efter blästring av chassit. Hade lite funderingar på kemisk metal (http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116282).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan aldrig laga ett hål då du bara låter lagningen fästa på hålets cylindriska yta, spelar ingen roll vilken superplast du använder, du måste alltid armera plasten på baksidan.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Den ena sprickan i chassit har en polare lyckats svetsa ihop, men den andra klarade han inte. Ska man lämna in till någon firma eller vad finns det för alternativ?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skaffa en annan polare eller lämna in till någon firma. En spicka måste svetsas, annars vibrerar den upp igen. Vad du kan göra är att löda på en plåt på baksidan över sprickan med silverlod eller bronslod, och då även fylla sprickan med lod. Blir antagligen starkare än en svets.
<br />Det dök upp lite fler hål efter blästring av chassit. Hade lite funderingar på kemisk metal (http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116282).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan aldrig laga ett hål då du bara låter lagningen fästa på hålets cylindriska yta, spelar ingen roll vilken superplast du använder, du måste alltid armera plasten på baksidan.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Den ena sprickan i chassit har en polare lyckats svetsa ihop, men den andra klarade han inte. Ska man lämna in till någon firma eller vad finns det för alternativ?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skaffa en annan polare eller lämna in till någon firma. En spicka måste svetsas, annars vibrerar den upp igen. Vad du kan göra är att löda på en plåt på baksidan över sprickan med silverlod eller bronslod, och då även fylla sprickan med lod. Blir antagligen starkare än en svets.
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Får nog lämna in den. Problemet är ju att det är så grymt tunn plåt. Snackade med svetsarna på jobbet och de kunde inte heller sa de. Och de är ändå licenssvetsare... Borde ju annars funka om man punktsvetsar fast en tunn plåt på insidan av benskölden, sen svetsar ihop det och sedan slipar ner extraplåten... Något tips på svetsfirma i gbg området?
En annan fundering är ramnummret. Satte tejp för det men det blåste bort direkt vid blästringen. Det är fortfarande läsbart, men hur blir det efter lackering?
En annan fundering är ramnummret. Satte tejp för det men det blåste bort direkt vid blästringen. Det är fortfarande läsbart, men hur blir det efter lackering?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Får nog lämna in den. Problemet är ju att det är så grymt tunn plåt. Snackade med svetsarna på jobbet och de kunde inte heller sa de. Och de är ändå licenssvetsare... Borde ju annars funka om man punktsvetsar fast en tunn plåt på insidan av benskölden, sen svetsar ihop det och sedan slipar ner extraplåten... Något tips på svetsfirma i gbg området?
En annan fundering är ramnummret. Satte tejp för det men det blåste bort direkt vid blästringen. Det är fortfarande läsbart, men hur blir det efter lackering?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En variant är att maskera nummret och sedan bara klarlacka det.
Kan definitivt bli svårt att se annars.
// Bobo
<br />Får nog lämna in den. Problemet är ju att det är så grymt tunn plåt. Snackade med svetsarna på jobbet och de kunde inte heller sa de. Och de är ändå licenssvetsare... Borde ju annars funka om man punktsvetsar fast en tunn plåt på insidan av benskölden, sen svetsar ihop det och sedan slipar ner extraplåten... Något tips på svetsfirma i gbg området?
En annan fundering är ramnummret. Satte tejp för det men det blåste bort direkt vid blästringen. Det är fortfarande läsbart, men hur blir det efter lackering?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En variant är att maskera nummret och sedan bara klarlacka det.
Kan definitivt bli svårt att se annars.
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En variant är att maskera nummret och sedan bara klarlacka det.
Kan definitivt bli svårt att se annars.
// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja det kan vara ett alternativ. Men roligast hade varit att kunna lacka där också. Man kan inte knacka in och förstärka själv? Eller lämna in till någon auktoriserad ramnummersförstärkare
eller något?
Kan definitivt bli svårt att se annars.
// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja det kan vara ett alternativ. Men roligast hade varit att kunna lacka där också. Man kan inte knacka in och förstärka själv? Eller lämna in till någon auktoriserad ramnummersförstärkare

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En variant är att maskera nummret och sedan bara klarlacka det.
Kan definitivt bli svårt att se annars.
// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja det kan vara ett alternativ. Men roligast hade varit att kunna lacka där också. Man kan inte knacka in och förstärka själv? Eller lämna in till någon auktoriserad ramnummersförstärkare
eller något?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har hört sägas att man får skrapa bort lacken om ramnumret är överlackat & otydligt vid besiktning.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En variant är att maskera nummret och sedan bara klarlacka det.
Kan definitivt bli svårt att se annars.
// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja det kan vara ett alternativ. Men roligast hade varit att kunna lacka där också. Man kan inte knacka in och förstärka själv? Eller lämna in till någon auktoriserad ramnummersförstärkare

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har hört sägas att man får skrapa bort lacken om ramnumret är överlackat & otydligt vid besiktning.
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Vi har också sett sådana dubbelnummer på våra Vespor. Verkar vara en slags kod/ett serienummer för ramen. På våra Vespor har extrakoden först bokstäver och sedan ett nummer. Och vi har tolkat det så att fabriken "antog att detta skulle bli en VBB" men riktiga ramnumrets bokstäver berättar att det blev en VGLB. I ramens extrakod är bokstaven V bortdroppad. Åtminstone på våra raringar. Exempel: ramkoden BA 123456 och ramnumret VGLA 223344.
Varför ni inte har bokstäver fattar jag inte, kanske det bara fanns en typs ram på er tid?
Men alltså inget att oroa sig över.
Varför ni inte har bokstäver fattar jag inte, kanske det bara fanns en typs ram på er tid?

Men alltså inget att oroa sig över.
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tog en titt på kolv och cylinder. Såg ut som man förväntade sig ungefär. Orkar inte göra något åt det nu. Får bli en motorrenovering nästa vinter. Det finns inte möjligtvis någon sprängskiss på motor vgl1m där ute någonstans? Vad är det för gummigrejer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ser ut som genomslagsgummin, har iofs alldrig mekat wideframe så jag kan ha fel.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />Tog en titt på kolv och cylinder. Såg ut som man förväntade sig ungefär. Orkar inte göra något åt det nu. Får bli en motorrenovering nästa vinter. Det finns inte möjligtvis någon sprängskiss på motor vgl1m där ute någonstans? Vad är det för gummigrejer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ser ut som genomslagsgummin, har iofs alldrig mekat wideframe så jag kan ha fel.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
det är genomslagsgummin så att inte motorsvingen ska slå hårt i karossen när man kör racing över vägbulorna. Sitter likadana på de flesta wideframes/motorn i separat sving
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tog en titt på kolv och cylinder. Såg ut som man förväntade sig ungefär. Orkar inte göra något åt det nu. Får bli en motorrenovering nästa vinter. Det finns inte möjligtvis någon sprängskiss på motor vgl1m där ute någonstans? Vad är det för gummigrejer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tog en titt på kolv och cylinder. Såg ut som man förväntade sig ungefär. Orkar inte göra något åt det nu. Får bli en motorrenovering nästa vinter. Det finns inte möjligtvis någon sprängskiss på motor vgl1m där ute någonstans? Vad är det för gummigrejer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg