ramnummer

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
blizzy
Lärling
Lärling

ramnummer

Post by blizzy »

Hej,kunde inte tyda mitt ramnummer helt?!?!Ska försöka förklara hur jag ser det,så kanske nån kan hjälpa till?Första delen e svår:
V142T ¤ 033665 ,alltså ettan kan vara ett M eller nåt?!?!Och 2:an ligger nästan på T:et.Kanske ska va så?serienumret stämmer iallafall.(sista delen)
Och på motorn e det tvärtom!?!?V5A2M , som visar 50special?Det står oxå:"VoV 1390"
eller finns det nånstans för övrigt det står på hojen?
SNÄLLA HJÄLP!?!?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Om du är säker på de sex sista siffrorna, står det garanterat "V5A2T *033665*". V5A2T är alltså prefixet för Vespa 50 Special. Du har alltså en Vespa 50 Special av 1970 års modell, vilka helt riktigt har en motor som är märkt "V5A2M".

"VoV1390" står för typnumret för Vespa 50 i Sverige (VoV = Väg och Vattenstyrelsen).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

hej!Igen!Tänkte ta bort hjulen,e dom vänstergängade?bra å veta då jag måste använda mutterdragare :wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hej!, dom är högergängade.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />hej!, dom är högergängade.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">alltså,jag menade centralbulten på hjulet,ska fixa bromsarna
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Centrumbulten till vänster är högergängad.

bulten höger fram som sitter i framaxeln är dock vänstergängad?, denna bult sitter under ett litet gummilock.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">alltså,jag menade centralbulten på hjulet,ska fixa bromsarna
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bak är centrummuttern högergängad. Fram måste du skruva loss det stora hastighetsmätardrevet (vilket är vänstergängat) för att få ut axeln och komma åt bromsklotsarna. Demontera lilla hastighetsmätardrevet i plast innan du försöker gänga ur det stora. Kolla sprängskiss:

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page20.jpg

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bak är centrummuttern högergängad. Fram måste du skruva loss det stora hastighetsmätardrevet (vilket är vänstergängat) för att få ut axeln och komma åt bromsklotsarna. Demontera lilla hastighetsmätardrevet i plast innan du försöker gänga ur det stora. Kolla sprängskiss:

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page20.jpg

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej igen...fick loss den efter mycket krångel,den satt som ...men jag hade ju kunnat ta loss navmuttern på andra sidan hjulet,för där satt ju klossarna(jag har 10tum fälgar på min,finns inte på din sprängskiss).men det gjorde inget,för lagren behöver bytas.men grejen e den att stora hastighetskugget(nr.10),som även fungerar som mutter e helt slut:(,finns den å få tag på?nr,12¨å 13 saknas oxå,dom va redan trasiga.men 10:an e viktigast,den kan jag ju inte köra utan.hoppas på hjälp här../Roger
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

12 och 13 är också lätta att få tag på.

När du byter lager så sätt i heltätade, använd alltså dessa (finns på kullagerbutiker):
6201 2RS 6203 2RS (hela listan här http://soulscooter.com/mek/meck.htm )
Eftersom du använder? heltätade lager behöver du inte byta packboxen utan kan återanvända denna.

8 är lite klurig att få ut, bäst är att skaffa specialverktyget men att tillverka ett eget specialverktyg är ganska enkelt, kan t.ex. tillverkas av en kraftig rörbit som du sågar till eller som den varianten jag har i min verkstad; en hylsnyckelförlängare med två stift av verktygsstål påsvetsade.

VH/C
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />12 och 13 är också lätta att få tag på.

När du byter lager så sätt i heltätade, använd alltså dessa (finns på kullagerbutiker):
6201 2RS 6203 2RS (hela listan här http://soulscooter.com/mek/meck.htm )
Eftersom du använder? heltätade lager behöver du inte byta packboxen utan kan återanvända denna.

8 är lite klurig att få ut, bäst är att skaffa specialverktyget men att tillverka ett eget specialverktyg är ganska enkelt, kan t.ex. tillverkas av en kraftig rörbit som du sågar till eller som den varianten jag har i min verkstad; en hylsnyckelförlängare med två stift av verktygsstål påsvetsade.

VH/C Ok!Tack för hjälpen!!Har du artikelnummer på 12 och 13 oxå?skulle förenkla beställningen då det är svårt att komma fram på em- scooters.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

du hade 10" va?

då har 13 artnr 290303
del 12 vet ej. men den brukar man kunna tillverka själv ananrs.
dock finns nog hos de stora tyska firmorna.

VH/C
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

klurig att få ut säger du?Måste man ta ut den innan man pressar ut lagren?Åt vilket håll ska lagren pressas ut?Specialverktyget,kan man beställa det på emscooters?många frågor nu...har du artikelnr.?Mvh roger<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />du hade 10" va?

då har 13 artnr 290303
del 12 vet ej. men den brukar man kunna tillverka själv ananrs.
dock finns nog hos de stora tyska firmorna.

VH/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Post Reply