V50 på Tradera

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Bergfors
Lärling
Lärling

V50 på Tradera

Post by Bergfors »

http://www.tradera.com/auction/aid_38043734

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Erling

Post by Erling »

Någon som vet var man köper en bakpakethållare, som visas på bilden?
(ny eller begagnad)

Tacksam för tips!
Erling
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Pakethållare till Vespa kan dessvärre vara något svårt att få tag på. Mig veterligt har det funnits tre olika versioner:

1)Tidig = stor rektangulär pakethållare med reservhjulsbåge. 2) Sent 60-tal/tidigt 70-tal = mindre pakethållare utan reservhjulsbåge. 3) Mitten av 70-tal och framåt = någorlunda snarlik föregående, men med två "stöttepelare" baktill pakethållaren (som den på bilden i tradera-auktionen).

Om du ska vara rätt i tiden till din Vespa 50 S bör du givetvis leta efter den första (tyvärr också den ovanligaste). Jag har de två första pakethållarna och kan fotografera dem en dag och lägga upp här om du vill.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Erling

Post by Erling »

<u>Om Du har tid</u> så är det jättehyggligt - det där med att lägga in bilderna!
Jag tror nog att jag fortsätter att leta - som Du tipsar om. Tycker att det är roligt om man kan "bestycka" så nära orginalet som möjligt.
<b>TACK!</b>
Terraplane Blues

Du får hålla tillgodo med den ena så länge (den enda jag har just här). Denna är alltså nr 2 enligt beskrivningen ovan. Dock fattas det en liten fästögla på tvärpinnen mellan de två avlastningspunkterna.

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Det är alltså den som ska sitta på min -72:a, trevligt! :)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />http://www.tradera.com/auction/aid_38043734<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
undrar vad den slutar på?

Ser ut att vara ett bra objekt!
Erling

Post by Erling »

<b>Hyggligt </b>att lägga in bilden - samt INFO!
Lutar nog åt att fortsätta spana efter nr 3, om det möjligen kan lyckas???

Mvh

Erling

PS: Lite märkligt att det inte finns nytillverkning av dessa eftersom behovet av pakethållare borde vara mycket stort? (med tanke på antalet vespor som producerats genom åren). DS:
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Hyggligt </b>att lägga in bilden - samt INFO!
Lutar nog åt att fortsätta spana efter nr 3, om det möjligen kan lyckas???

Mvh

Erling

PS: Lite märkligt att det inte finns nytillverkning av dessa eftersom behovet av pakethållare borde vara mycket stort? (med tanke på antalet vespor som producerats genom åren). DS:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nr 3 (den modernaste) torde vara den allra lättaste att få tag i, då den är den vanligast förekommande.

För övrigt är det inte konstigt om det ej finns nytillverkade pakethållare: det var endast en liten del av produktionen som var utrustade med trekantssadel (som medger plats för pakethållare). I princip alla "svenska" V50 har som bekant trekantssadel, så chansen är nog hyggligt bra att hitta någon här hemma. Särskilt då den sista modellen med "stöttepelare" (nr 3).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Erling

Post by Erling »

<b><b>Tack igen...</b></b>Det där med olika typer av sadlar var ett viktit påpekande som förklarar en hel del, och som jag inte reflekterat över!
Jag spanar vidare.....
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b><b>Tack igen...</b></b>Det där med olika typer av sadlar var ett viktit påpekande som förklarar en hel del, och som jag inte reflekterat över!
Jag spanar vidare.....<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Inte nog med att det finns både trekantssadel och limpa - det finns dessutom två olika sorters trekantsadel som suttit på Vespa 50: den äldre typen av trekantssadel från 1963 en bit in på 1967 års modell och en nyare från 1967 t o m 1983.

Den äldre trekantssadeln är märkt "El Tigre" i bakkant och har en helt annan form och fasning än den nyare typen av trekantssadel (märkt "Piaggio" i bakkant). Bifogar två bilder där man kan se skillnaderna någorlunda tydligt. Tittar man noga på första bilden kan man dessutom skönja en viss skillnad på sadelplattorna och då särskilt "ryggraden", eller vad man ska kalla det. Du har säkert sadelplattan med den lägre "ryggraden" samt sadeln märkt "El Tigre".

Image

Image

PS. Lägger upp en bild på den äldre typen av pakethållare nästa gång jag har varit där den befinner sig. DS.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Erling

Post by Erling »

<font color="blue"><b>Först och främst;</b></font id="blue"> jag upphör inte att imponeras över all kunskap som man kan läsas om på detta Forum - inte minst hos Dig!!!

Bilderna och text sparar jag, och har dessutom kollat hur min sadel ser ut.
Det där med "El Tigre" hittar jag inte!? Däremot står det på märket - på bakkanten:
<b>AQUILA
MADE IN ITALY</b>
Den har också sydd kant längst ner som på den i mitten.(och den till vänster) Märkt: PIAGGIO
Min är en V50S - 1965, med nummer: V5SA1T...
Har f.ö. letat i Vespa Tecnica (del 2-3) men där undrar jag om den finns?? Den liknar bilden på sid 127 (del 2) saknar dock S:t, men på modellen sid 167 så kan läsa om motornr, som innehåller ett <b>S.</b> V5SA1M

På tabeller från <u>VESPA CLUB ROMA </u>så saknas 50L, som finns med på bild i V.T. (sid 15 del 3 - med stor lucka): tillv. 500001 - 63763??
Det här med Vespa 50 verkar vara lite komplicerat att få grepp om, i alla fall om man kollar i listor och tittar i V.T.

Funderar också på <b>50R </b>(sid 135, del 3) som är "insprängt" under 50 Special!!??, och som inte finns på listorna!?

Men livet är inte bara att läsa listor mm (även om det är kul) - snart är våren här och vi kan kicka igång skönheterna igen...
Ha det så bra....

Erling
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Image

Ropade in den här på tradera tidigare idag, är det ngn som har ngt jättebra tips om hur jag ska få hem den till Sthlm ifrån Kävlinge (Malmö)? Det råkar väl inte vara ngn som åker ofta den vägen med tom större bil / Lastbil?

Tack TF för hjälpen på plats!
Tråkigt med punkan på primmy'n, men i efterhand så är det ju en lite kul historia ändå eller hur?

// Bobo
Erling

Post by Erling »

BOBO
Jag har ögonen på bakpakethållaren...Är den till salu?

Erling
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Sorry Erling,

Den är helt i original (i extrautrustat utförande) och jag tänkte låta den få förbli så, ett tag iallafall :wink:

I den mån jag jag plockar bort ngt (vilket jag säkert kommer göra) så får nog originalgrejjerna sparas i ngn låda till nästkommande ägare.

// Bobo
Erling

Post by Erling »

Jag förstår - eller förstod - att svaret skulle bli sådant!
Man kan ju alltid försöka......sa igelkotten som mötte rotborsten!
Klokt beslut!

Mvh

Erling

PS: Hur tusan får man tag på en likadan???? DS: :(
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />http://img308.imageshack.us/img308/3953 ... gionw2.jpg

Ropade in den här på tradera tidigare idag, är det ngn som har ngt jättebra tips om hur jag ska få hem den till Sthlm ifrån Kävlinge (Malmö)? Det råkar väl inte vara ngn som åker ofta den vägen med tom större bil / Lastbil?

Tråkigt med punkan på primmy'n, men i efterhand så är det ju en lite kul historia ändå eller hur?

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Grattis, Bobo - kul att du fick den! Appropå punkan var det inget mot vad som hände igårkväll: mitt ute på mörkaste vischan hoppade strålkastaren ur lamphuset, eftersom någon jä*el hade snott lyktsargen (som var mitt enda "stopp" för strålkastaren p g a sliten fästskruv). Som om inte det var nog smällde samtliga lampor i andra kretsen för tredje gången på ett halvår strax därefter. Gissa hur kul det var att försöka köra på en snorhal grusväg och samtidigt hålla strålkastaren på plats med vänsterhanden? :evil: När värsta baksmällan hade lagt sig i morse, fixade vi det så här snyggt med silvertejp:

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />http://img308.imageshack.us/img308/3953 ... gionw2.jpg

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Grattis, Bobo - kul att du fick den! Appropå punkan var det inget mot vad som hände igårkväll: mitt ute på mörkaste vischan hoppade strålkastaren ur lamphuset, eftersom någon jä*el hade snott lyktsargen (som var mitt enda "stopp" för strålkastaren p g a sliten fästskruv). Som om inte det var nog smällde samtliga lampor i andra kretsen för tredje gången på ett halvår strax därefter. Gissa hur kul det var att försöka köra på en snorhal grusväg och samtidigt hålla strålkastaren på plats med vänsterhanden? :evil: När värsta baksmällan hade lagt sig i morse, fixade vi det så här snyggt med silvertejp:

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Oj då, det lät ju inget kul alls.

Jag har förresten just kommit innanför dörren efter en 122mils nonstop-körning (i sk*tväder) fram och tillbaka till Kävlinge.
V50'n ligger numera i bakluckan på min bil i garaget[|)]:).

// Bobo
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Jag har förresten just kommit innanför dörren efter en 122mils nonstop-körning (i sk*tväder) fram och tillbaka till Kävlinge.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nämen, det var bannemig snabba ryck! :) Kul att det ordnade sig till slut. Hoppas den motsvarade dina förväntningar. Nu kanske även du kan intyga att den var rejält slö. Hursomhelst fick du Sveriges finaste och rakaste fotbrädor på en i övrigt fantastiskt fin och oskruvad Vespa 50. Grattis! Bjöd Farbror Snäll på varm choklad när du kom fram till Kävlinge? En hyvens man...

Jag måste även säga att jag är litet imponerad över din vikingafärd - 122 mil! Det är bara scooterentusiaster som gör sådana turer! :D Ca 100 mil t o r är mitt rekord beträffande turer för att hämta scooterobjekt. Som en parentes kan jag berätta att vad det gäller icke scooterrelaterade idiotfärder, så åkte jag och en polare upp till Stockholm för att köpa glass på våra nyinköpta hojar -91. 130 mil på en dag för att äta glass i G:a Stan är inte friskt... [|)]

Scooterhälsningar

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Hmm, jag åkte upp till Uleåborg från Helsingfors efter min VLA för nästan exakt ett år och två månader sedan. Det betydde 365 km till Kurikka (övernattningsplats) och därifrån 360 till Uleåborg. Och sedan tillbaka hem igen. 725 km * 2 = 1450 km för att få Min Egen Vespa. Har inte ångrat mig även om Vespan inte var så perfekt som jag trodde och dessutom dyr. Men huvudsaken är man får den Vespa man vill ha! Grattis Bobo!
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Jag gjorde 80 mil på en PX på en dag för att komma till ett run i Tyskland. Inte riktigt njutbart de sista 30 milen. Direkt plågsamt de sista 10. Men fasen vilken god öl man fick när man kom fram 8)

/Jonas

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Jag har förresten just kommit innanför dörren efter en 122mils nonstop-körning (i sk*tväder) fram och tillbaka till Kävlinge.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nämen, det var bannemig snabba ryck! :) Kul att det ordnade sig till slut. Hoppas den motsvarade dina förväntningar. Nu kanske även du kan intyga att den var rejält slö. Hursomhelst fick du Sveriges finaste och rakaste fotbrädor på en i övrigt fantastiskt fin och oskruvad Vespa 50. Grattis! Bjöd Farbror Snäll på varm choklad när du kom fram till Kävlinge? En hyvens man...

Jag måste även säga att jag är litet imponerad över din vikingafärd - 122 mil! Det är bara scooterentusiaster som gör sådana turer! :D Ca 100 mil t o r är mitt rekord beträffande turer för att hämta scooterobjekt. Som en parentes kan jag berätta att vad det gäller icke scooterrelaterade idiotfärder, så åkte jag och en polare upp till Stockholm för att köpa glass på våra nyinköpta hojar -91. 130 mil på en dag för att äta glass i G:a Stan är inte friskt... [|)]

Scooterhälsningar

/ Fredrik

Jo det blev en lite hastigt påkommen resa, hann inte med ngn choklad hos farbrorn men väl en glass på MAX till dottern i närheten av Hbg.
Vi åkte 6.30 och var hemma igen 18.45 trots att vädret varierade mellan ösregn och snö, ibland ösregnade det samtidigt som det var en decimeter snöglopp på vägbanan, tur att man har en bra bil:wink:

Kollade inte så mycket på moppen på plats utan langade bara in den i bilen, betalade och åkte vidare. Väl hemma så har jag kollat lite grann (började med att riva bort den i mitt tycke hemska främre pakethållaren) och du har rätt TF i att en ny lack skulle sitta fint men annars är den ju i bra skick vad jag kunnat avgöra så här långt.
Provade att kicka igång den hemma i garaget varpå den startade direkt på första, trots att jag inte ens trampade till ordentligt. Provkörningen begränsade sig till ett par meter inne i garaget så slöheten får jag kanske aldrig uppleva (risk för vevbyte innan snön är borta). Kopplingen verkar behöva en översyn också då den i nuläget är i kärvaste laget, men det ska väl inte bli ngt problem att fixa tror jag.

// Bobo
Terraplane Blues

<br />Jo det blev en lite hastigt påkommen resa, hann inte med ngn choklad hos farbrorn men väl en glass på MAX till dottern i närheten av Hbg.
Vi åkte 6.30 och var hemma igen 18.45 trots att vädret varierade mellan ösregn och snö, ibland ösregnade det samtidigt som det var en decimeter snöglopp på vägbanan, tur att man har en bra bil:wink:

Kollade inte så mycket på moppen på plats utan langade bara in den i bilen, betalade och åkte vidare. Väl hemma så har jag kollat lite grann (började med att riva bort den i mitt tycke hemska främre pakethållaren) och du har rätt TF i att en ny lack skulle sitta fint men annars är den ju i bra skick vad jag kunnat avgöra så här långt.
Provade att kicka igång den hemma i garaget varpå den startade direkt på första, trots att jag inte ens trampade till ordentligt. Provkörningen begränsade sig till ett par meter inne i garaget så slöheten får jag kanske aldrig uppleva (risk för vevbyte innan snön är borta). Kopplingen verkar behöva en översyn också då den i nuläget är i kärvaste laget, men det ska väl inte bli ngt problem att fixa tror jag.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tycker frampakethållaren är cool! Ta av och lägg den på säker plats - och vad du än gör så sälj den inte! Båda pakethållarna har troligtvis suttit på sedan Margaretha köpte den ny på Sparrholms 1978.

Beträffande lacken hade inte jag gjort något vidare åt saken. Patina är unikt och vackert i mina ögon och ditt exemplar har en fantastiskt fin patina. De cirkelrunda märkena från frampakethållaren kan säkert döljas med några lätta sprut med rätt nyans samt litet rubbing efteråt.

Det är en riktigt skön Vespa 50 du har fått tag i, Bobo! Jag har aldrig sett en sådan rak plåt på en orörd Vespa 50 i originalskick. Öka flåset i motorn och behåll henne i det fina skicket, vet jag! :)

Några bilder på skönheten för att visa alla andra hur sanslöst vackert åldrad hon är (hoppas du inte misstycker att jag lägger ut foto på din Vespina):

Image

Image

Image

Image

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br />Jo det blev en lite hastigt påkommen resa, hann inte med ngn choklad hos farbrorn men väl en glass på MAX till dottern i närheten av Hbg.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tycker frampakethållaren är cool! Ta av och lägg den på säker plats - och vad du än gör så sälj den inte! Båda pakethållarna har troligtvis suttit på sedan Margaretha köpte den ny på Sparrholms 1978.

Beträffande lacken hade inte jag gjort något vidare åt saken. Patina är unikt och vackert i mina ögon och ditt exemplar har en fantastiskt fin patina. De cirkelrunda märkena från frampakethållaren kan säkert döljas med några lätta sprut med rätt nyans samt litet rubbing efteråt.

Det är en riktigt skön Vespa 50 du har fått tag i, Bobo! Jag har aldrig sett en sådan rak plåt på en orörd Vespa 50 i originalskick. Öka flåset i motorn och behåll henne i det fina skicket, vet jag! :)

Några bilder på skönheten för att visa alla andra hur sanslöst vackert åldrad hon är (hoppas du inte misstycker att jag lägger ut foto på din Vespina):

[img]http://img264.imageshack.us/img264/1282/122076nt4.jpg

[img]http://img264.imageshack.us/img264/4356/122087at3.jpg

[img]http://img264.imageshack.us/img264/9892/122126fb9.jpg

[img]http://img264.imageshack.us/img264/3591/122128km5.jpg

[img]http://img187.imageshack.us/img187/9598/122108ql9.jpg

Scooterhälsningar

/ Fredrik

Det där med att patina (rost) är snyggt, testa det på en 11 årig tjej, lycka till!! Ungefär så här låter det... -Pappa den där rishögen vill inte jag åka på när jag blir 15, den måste målas isåfall, helst rosa, eller så vill jag ha en sån där snygg som vi såg på mässan (...läs rosa/vit "tupperware" :cry:).

// Bobo
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

[img]http://img264.imageshack.us/img264/1282/122076nt4.jpg

[img]http://img264.imageshack.us/img264/4356/122087at3.jpg

[img]http://img264.imageshack.us/img264/9892/122126fb9.jpg

[img]http://img264.imageshack.us/img264/3591/122128km5.jpg

[img]http://img187.imageshack.us/img187/9598/122108ql9.jpg

Scooterhälsningar

/ Fredrik

Det där med att patina (rost) är snyggt, testa det på en 11 årig tjej, lycka till!! Ungefär så här låter det... -Pappa den där rishögen vill inte jag åka på när jag blir 15, den måste målas isåfall, helst rosa, eller så vill jag ha en sån där snygg som vi såg på mässan (...läs rosa/vit "tupperware" :cry:).

// Bobo

Jag ska alltså inte måla den rosa om det var ngn som blev orolig, jag lovar :wink:

// Bobo
Post Reply