ibland hoppar 2:an till antingen friläge eller 3:an och 3:an kan ibland hoppa till friläge.friläget verkar ligga mellan växlarna.
tycker att det "smäller till" lite väl mycket när jag växlar(inte bara till 1:an).
vid enstaka tillfällen går det inte att växla direkt från 4:an eller 3:an till 1:an när jag stannat vid ett rödlyse(ifarten rullandes inga problem)utan jag måste gå tex från 3.an till 2:an släppa kopplingen så växeln går i och se ner till 1:an.
vad kan det bero på????
är det växelkorset?
kolla så det verkligen blir frikopplat . Om kopplingen ligger på så har klorna svårt att greppa och det blir riktiga smällar när dom greppar
www.scootech.se
www.scootech.se
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by knasluva</i>
<br />ibland hoppar 2:an till antingen friläge eller 3:an och 3:an kan ibland hoppa till friläge.friläget verkar ligga mellan växlarna.
tycker att det "smäller till" lite väl mycket när jag växlar(inte bara till 1:an).
vid enstaka tillfällen går det inte att växla direkt från 4:an eller 3:an till 1:an när jag stannat vid ett rödlyse(ifarten rullandes inga problem)utan jag måste gå tex från 3.an till 2:an släppa kopplingen så växeln går i och se ner till 1:an.
vad kan det bero på????
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Smällarna finns alltid där på en Vespamotor, men smäller det mycket så brukar det vara som wrc skriver, dåligt spänd kopplingsvajer.
Att växlar hoppar ur är ett klassiskt Vespa probem. Det vanliga är ett slitet växelkors, men ofta är det en kombination med slitet kors och sliten växelbox. Därför är det viktigt att kolla båda saker om du vill fixa problemet. Växelkorset och växelbox är slitdelar som man får räkna med att byta ibland.
Korset sitter inne i växellådan och en motorklyvning är nödvändig vid byte. Växelboxen kan man byta utifrån och ibland kan det räcka med att byta smådelar i den.
Om du ska byta kors så passa på att kolla spelet i växellådan samtidigt.
lycka till!
Federico
<br />ibland hoppar 2:an till antingen friläge eller 3:an och 3:an kan ibland hoppa till friläge.friläget verkar ligga mellan växlarna.
tycker att det "smäller till" lite väl mycket när jag växlar(inte bara till 1:an).
vid enstaka tillfällen går det inte att växla direkt från 4:an eller 3:an till 1:an när jag stannat vid ett rödlyse(ifarten rullandes inga problem)utan jag måste gå tex från 3.an till 2:an släppa kopplingen så växeln går i och se ner till 1:an.
vad kan det bero på????
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Smällarna finns alltid där på en Vespamotor, men smäller det mycket så brukar det vara som wrc skriver, dåligt spänd kopplingsvajer.
Att växlar hoppar ur är ett klassiskt Vespa probem. Det vanliga är ett slitet växelkors, men ofta är det en kombination med slitet kors och sliten växelbox. Därför är det viktigt att kolla båda saker om du vill fixa problemet. Växelkorset och växelbox är slitdelar som man får räkna med att byta ibland.
Korset sitter inne i växellådan och en motorklyvning är nödvändig vid byte. Växelboxen kan man byta utifrån och ibland kan det räcka med att byta smådelar i den.
Om du ska byta kors så passa på att kolla spelet i växellådan samtidigt.
lycka till!
Federico
Tyvärr är det nog inte bara vajerjustering som är fel på din. Om tvåan hoppar ur talar mycket för att något är slitet, det är nästan alltid tvåan eller trean som det märks först på. Växeln hoppar ur när man belastar motorn.
Skruva bort locket på växelboxen när du provkör, då ser du om rullen ligger rätt i lägena (dvs om du får i växeln ordentligt). Om den gör det och växeln ändå hoppar ur så är det korset eller/och boxen som är sliten.
Sip och Scootercenter har en del Vesparelaterat dekaltrim.
Federico
Skruva bort locket på växelboxen när du provkör, då ser du om rullen ligger rätt i lägena (dvs om du får i växeln ordentligt). Om den gör det och växeln ändå hoppar ur så är det korset eller/och boxen som är sliten.
Sip och Scootercenter har en del Vesparelaterat dekaltrim.
Federico

det är rullen och den gängade pinnen som håller rullen som man kan byta. ibland får man fila till lägena i "ratchet plate" också om dom blivit för runda. Sedan är axeln som "ratchet plate*" sitter på inte lagrad och om hålet i aluminiumet är för stort (slitet) så får man byta hela växelförarhuset.
* "ratchet plate" kolla på skissen
Federico