Bättre bottendrag

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
knasluva
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 27 Sep 2004, 09:28
Location: Sweden

Bättre bottendrag

Post by knasluva »

har köpt en PX125 -83 som går ca 80 km/h vilket känns ok för att köra i stan men den är inte så startsnabb speciellt på 1:an.
provkörde en annan liknande innan köpet och tyckte att den var rappare. Känns nästan som om den måste komma upp i varv lite innan den börjar dra. Någon som har ideer om detta?

funderar även på att trimma lite, byta cylinder och dra på ett trim system.
har hört att vesporna kan gå dåligt på låga varv om man trimmar stämmer detta?
vilket cylinderkit skall man välja?

Har för mig att jag läst att man måste "grada av" portarna när man köper cylinder har jag uppfattat rätt och vad betyder det isåfall?

måste man fixa veven eller något annat för att cylinderbyte skall göra nytta?
Varifrån kan trimdelar och övriga delar köpas( gärna billigt)

Kan man alt. göra något med orginaldelarna på motorn för att vässa lite(man borrade ju insug och planade topp och drevade när man hade moppe)
Åsikter mottages tacksamt
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by knasluva</i>
<br />har köpt en PX125 -83 som går ca 80 km/h vilket känns ok för att köra i stan men den är inte så startsnabb speciellt på 1:an.
provkörde en annan liknande innan köpet och tyckte att den var rappare. Känns nästan som om den måste komma upp i varv lite innan den börjar dra. Någon som har ideer om detta?

funderar även på att trimma lite, byta cylinder och dra på ett trim system.
har hört att vesporna kan gå dåligt på låga varv om man trimmar stämmer detta?
vilket cylinderkit skall man välja?

Har för mig att jag läst att man måste "grada av" portarna när man köper cylinder har jag uppfattat rätt och vad betyder det isåfall?

måste man fixa veven eller något annat för att cylinderbyte skall göra nytta?
Varifrån kan trimdelar och övriga delar köpas( gärna billigt)

Kan man alt. göra något med orginaldelarna på motorn för att vässa lite(man borrade ju insug och planade topp och drevade när man hade moppe)
Åsikter mottages tacksamt

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Hej.

Din PX125:a kanske bara är lite mer sliten eller igensotad, nytt avgasystem och kolvringar kan göra en hel del.

För trimning av PX125 så finns det mycket fina delar. Det behöver absolut inte försämra bottendraget om man inte vill det.
De billigaste trimcylindrarna är faktiskt bra och höjer effekten ganska märkbart över hela varvtalsregistret, detta beroende på att man ökar cylindervolymen till 177cc och samtidigt höjer kompressionen. Jag skulle rekommendera ett DR 177kit som är ganska lagomtrimmat och hållbart, detta i kombination med exempelvis Sito-Plus avgasystem får din PX125 att gå minst lika bra som en PX200

Bearbetning av cylindern får man räkna med att göra själv på nästan alla cylinderkit i gjutjärn om man inte köper dom med önskemål att butiken/verkstaden ska göra det (skulle tro att man kan få det gjort hos de flesta för en extrasumma).

Man behöver inte byta vevparti för att få en effektökning med trimcylinder, men för att få ut maximalt är det ett måste. Dessutom bör man porta insuget , och hur det görs kan påverka motorns gång. En större PX200 (24mm) förgasare kan också göra gott.

Trimning med originaldelar går det också, men om man räknar in tiden och jämför med att ett cylinderkit kostar runt tusenlappen så är det inget att tänka på. Fina trimtips för PX 125 finns under mektips på den här hemsidan.

till sist: glöm inte att alla modifieringar av motorn kräver extra inställingar av förgasare, tändning och annat tändstift.

Federico
knasluva
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 27 Sep 2004, 09:28
Location: Sweden

Post by knasluva »

tack för tipsen

har kollat lite på Polini 177 och DR 177 vad talar för respektive emot de olika kitten?

exakt vad är det som skall göras med gjutjärnscylindrar innan dom kan monteras?

kan man köra med orginal förgasaren och oportat insug eller blir cylindern för varm då?

som avgas hade jag tänkt mig polini,simonini alt leo vinci. någon som har synpunkter ang markfrigång eller ev ombyggnationer som behövs för att dom skall passa?

säljer EHR eller annan butik trimdelar eller är det köpa från nätet som gäller?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

har kollat lite på Polini 177 och DR 177 vad talar för respektive emot de olika kitten?

-Polini har lite större spolportar och kanske något tuffare porttider och komp, DR är mindre trimmad med en kombination av bottdendrag, bättre varv och hållbarhet. Personligen så tycker jag att Polinicylindrarna är något sämre i godset och slits snabbare än DR.

exakt vad är det som skall göras med gjutjärnscylindrar innan dom kan monteras?

- Gradning av portar är viktigast, man slipar helt enkelt av portkanterna lite inne i cylinderloppet för att oljefilmen ska ligga kvar och för att kolvringar ska hålla längre. Fråga mig inte varför det inte är gjort från tillverkaren då detta påverkar hållbarheten väldigt mycket. Om du undrar hur det ska se ut så kolla i din gamla originalcylinder.

kommer det att funka utan att byta förgasaren?

- ja det fungerar, men som sagt man har mer att hämta ur en 177:a med större förgasare.

som avgas hade jag tänkt mig polini,simonini alt leo vinci. någon som har synpunkter ang markfrigång eller ev ombyggnationer som behövs för att dom skall passa?

-I tester så brukar Simonini ligga bäst till (om man jämför med Leo Vinci, Polini) Polini får oftast sämsta testresultat.
-Markfrigången är bäst med originalsystemet. Tänk också på att Simonini låter ganska mycket. Det tystaste trimsystemet är Sito-Plus.

säljer EHR eller annan butik trimdelar eller är det köpa från nätet som gäller?

- De flesta i Sverige kan nog ta hem. EM Scooters har säkert hemma och där kan får du nog en del monteringsanvisningar som bonus. Tyskland är billigast om du själv vet exakt vad som behövs och hur du monterar prylarna, i deras priser ingår inte support....

Federico
knasluva
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 27 Sep 2004, 09:28
Location: Sweden

Post by knasluva »

är skillnaden i effektökning stor mellan simonini och sito-plus?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by knasluva</i>
<br />är skillnaden i effektökning stor mellan simonini och sito-plus?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Man pratar inte om flera hästkrafter i skillnad mellan dom här billiga avgasystemen utan det handlar mest om att den ena har något bättre bottendrag och det andra varvar lite mer. Jag skulle nog välja mer efter utseende och ljud. Vill man ha mycket effekt så är det lite dyrarare system som gäller, tvåtusen kronor och uppåt får man betala då.
Sedan får man försöka passa ihop avgasystemet med vilken cylinder man väljer. Den som provat att montera ett tretusenkronorssystem på en original PX vet att den nästan går sämre än innan. Alltså, en lågvarvig cylinder till ett system som är anpassat för samma effektregister. Sito plus har bästa lågvarvsegenskaperna förutom originalsystemet.

Svårt att säga vilket som är bäst att välja.

Sito Plus: ser ut som original, låter lite mer, ger lite sämre markfrigång. Men tyvärr inget för den som vill låta eller få känslan av trimmad tvåtaktare.

Simonini: ser tuffare ut än vad det är, ger "lite" bättre effekt än Sito Plus. Låter betydligt mycket mer än Sito plus, men mer av det rätta tvåtaktsljudet. Ser inte ut som original.

Men vill man få ut max av ett 177 kit (med bekostnad av pålitligheten) så är det inte ett DR och Sito som gäller utan Polini eller Malossi kit och ett riktigt handgjort system, då börjar det hända saker...





Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Sonens PX125 84-a toppade också runt 80-85. Men plötsligt började den samtidigt låta lite mer och gå bra mycket bättre, uppåt 100! Det som hänt var att det uppstått ett lagom stort rosthål fram på avgasrörskröken mellan cylinder och dämpare. Se där nyttan av lite rost!

Vi köpte ett litet trevligt LeoVinci effektblås för runt 500 kr, det sitter snyggt inne under motorn och låter bara lite vassare än originalet, och nu går den lika bra fast med jämnare drag genom hela registret än med rosthålet ;-)

Men Leovincit är egentligen ett högvarvsblås, du får varva lite för att det ska gå undan. Undrar vad som skulle hända om man hängde på ett riktigt blås, exempelvis min favorit Taffspeed? Men det kostar tyvärr närmare 3000 kr.

Slutsats: börja med att hänga på ett effektblås och se vad som händer!

Hälsn
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Eftersom det är svårt att beskriva karaktären på avgasystemen så kan man kolla den här länken.
http://people.freenet.de/ungefaehr_fuen ... mtest.html

Testen är utförd på en ordentligt trimmad PX200, därav de höga effektsiffrorna, men det säger ändå en del om skillnaden mellan de olika avgasystemen. Resultatet skulle naturligtvis inte se ut så på en PX125.

--> Jens, kolla kurvan nedan: den som toppar i hästkrafer och varvar mest är Taffspeed (ljusblå). Men oj vad den går ner mellan 5000-6000varv. Både PM (röd), RZ (mörkblå) och SIP (Rosa) håller ett betydligt jämnare drag från botten. Taffspeeds toppeffekt verkar ligga runt 8.000varv. och dit kommer man inte med en original PX 125, men det kanske ger någon effektökning ändå? Den gröna, sämsta kurvan är ett Kegra system. På bilden nedan ser man också de billiga systemen.

Image

Här kommer också en egentillverkad jämförelse med de billiga systemen.
Image


Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

OK, OK. Jag är överbevisad :-) Men min gamla vespa PX med Malossi-kit och Taffspeed-blås drog ändå väldigt bra genom hela registret. Fast den kanske hade gått ännu ett snäpp bättre med något av de andra.

Generellt har väl Taffspeed ändå ett rykte att trimma enligt en "lågvarvsfilosofi" till skillnad från andra trimfirmor, och det brukar vara olämpligt att blanda delar från olika firmor hur som helst.

Min poäng här var att visa på hur mycket skillnad ett enkelt och billigt effektblås gjorde på Johans PX125. Låt vara att den gamla originaldämparen säkert var rejält igensatt.

Lev väl
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
knasluva
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 27 Sep 2004, 09:28
Location: Sweden

Post by knasluva »

Tror att jag börjar med ett effektblås och ser hur det ter sig, så får man komplettera med rätt cylinder i vinter.

PS. var kan man köpa stripes och dekaler samt annat ögongodis som gör att den ser lite läckrare ut?

tack för alla åsikter
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

--> Jens, Taffspeed systemet du hade är väl mer eller mindre byggt för Malossi.

---> Knasluva, om du bara byter till effektpipa; byt då till ett lite större huvudmunstycke och ett steg kallare stift. Många har kört hål i kolven p.g.a trimpipa utan ombestyckning, och det händer även på en i övrigt originalmotor.

kör hårt scootervänner!

Federico
Post Reply