Hej!
Gissa om ögonen ramlade ut igårkväll när jag fick se Jonas Dartmans stulna Lambretta FC 1950 på blocket igår! Den är till salu som en 1951:a...
Den stals 2001 och dök nu plötsligt upp i värmland.
Sök på Lambretta bara. Jag skriver inte ut adressen då köpgalna bla. Italienare trafikerar denna lista.
Nåväl Jonas har pratat med säljaren ikväll och informerat denne om saken, så ni som är hugade spekulanter kan sluta ringa. Nu är det upp till
försäkringsbolaget att reda upp härvan.
hoppas allt går bra!
// Shertopplock J. Holmes
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Stulen scooter på blocket
Vad konstigt, stjäl man verkligen en sån hoj?? Kan ju inte vara värd särskilt mycket utan papper plus att dom identifieras ju bevisligen ganska enkelt.. Vart och hur gick det till när den stals?
Jag kom att tänka på att det ringde en snubbe till mig för nån månad sedan (jag annonserar efter deler till Ld Lambretta) och ville kränga en Lambretta i bra skick, men utan papper. Han tyckte att jag skulle använda hans hoj + min identitet och sedan lägga ned renoveringen. (skulle förmodligen blivit billigare, men inte lika kul) Kanske var det den? Har inte kvar numret.. Tyckte det verkade lite besynnerligt. Gamla hojar helt utan handlingar brukar vara antingen ladugårdsfynd eller dito under renovering ,sällan renoverade och körklara.
Jag kom att tänka på att det ringde en snubbe till mig för nån månad sedan (jag annonserar efter deler till Ld Lambretta) och ville kränga en Lambretta i bra skick, men utan papper. Han tyckte att jag skulle använda hans hoj + min identitet och sedan lägga ned renoveringen. (skulle förmodligen blivit billigare, men inte lika kul) Kanske var det den? Har inte kvar numret.. Tyckte det verkade lite besynnerligt. Gamla hojar helt utan handlingar brukar vara antingen ladugårdsfynd eller dito under renovering ,sällan renoverade och körklara.
Så här gick det till: Lambrettan och min exflickväns NSU Prima var tillsammans med några andra hojar inlåsta i en s.k. tigerbur försedd med haklås med niotillhållarnyckel. Buren fanns i ett centralgarage dit man behövde både kod och nyckel för att ta sig in. Polisen trodde att tjuvarna hade använt domkraft för att bryta sig in. NSUn och Lambrettan stals, men inte min olåsta Husqvarna 256! Nåväl, ca två månader senare fick jag kontakt med nå´n pundare som ville sälja tillbaka Lambrettan till mej, men den ägdes ju numera av försäkringsbolaget så jag sa ifrån (hade jag iofs gjort ändå). Se´n var det tyst till igår när Ola hittade den igen. Stolpskotten som hade snott den trodde nog att det var nå´n frän Vespa dom tog, men en LC torskar ju ett dragrace med en Puch Dakota! Jag hoppas nu att det ska lösa sig iallafall, jag vill väldigt gärna ha igen min rappa lilla gröna!
NSUn hittade vi ca tio veckor efter stölden i ett oanvänt soprum ca 70 meter ifrån stöldplatsen...
Jonas
NSUn hittade vi ca tio veckor efter stölden i ett oanvänt soprum ca 70 meter ifrån stöldplatsen...
Jonas
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Nu blev jag lite nervös. Eftersom jag inte fick några papper till min V50 så kanske den tidigare varit stulen, men det kanske är en annan sak med V50, som är så vanliga ändå....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har hört att det är väldigt svårt att ta reda på om en moped är stulen, det samkörs inga register på stulna mopeder i sverige. Man kan få veta om mopeden är anmäld stulen i ett specifikt polisdistrikt, hela sverige om man orkar ringa runt. Man får helt enkelt känna av den som säljer, eftersom det handlar om ett gammalt fordon så är handlingar/papper/kvitton m.m. inget man kan räkna med att tidigare ägare sparat, det är nog inget skumt i det.
Federico
<br />Nu blev jag lite nervös. Eftersom jag inte fick några papper till min V50 så kanske den tidigare varit stulen, men det kanske är en annan sak med V50, som är så vanliga ändå....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har hört att det är väldigt svårt att ta reda på om en moped är stulen, det samkörs inga register på stulna mopeder i sverige. Man kan få veta om mopeden är anmäld stulen i ett specifikt polisdistrikt, hela sverige om man orkar ringa runt. Man får helt enkelt känna av den som säljer, eftersom det handlar om ett gammalt fordon så är handlingar/papper/kvitton m.m. inget man kan räkna med att tidigare ägare sparat, det är nog inget skumt i det.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Nu blev jag lite nervös. Eftersom jag inte fick några papper till min V50 så kanske den tidigare varit stulen, men det kanske är en annan sak med V50, som är så vanliga ändå....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Som Federico skrivor så är det inget ovanligt. Jag har nog handlat med ett 30-tal V50 och i princip aldrig sett originalhandlingar.
Vanligt är dock att ramnumret är bortslipat på stulna moppar så kolla alltså detta.
/C
<br />Nu blev jag lite nervös. Eftersom jag inte fick några papper till min V50 så kanske den tidigare varit stulen, men det kanske är en annan sak med V50, som är så vanliga ändå....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Som Federico skrivor så är det inget ovanligt. Jag har nog handlat med ett 30-tal V50 och i princip aldrig sett originalhandlingar.
Vanligt är dock att ramnumret är bortslipat på stulna moppar så kolla alltså detta.
/C