se och njut av det fina hantverket:
http://www.scootart.com/Asia/1/index.html
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
asiatisk renovering..
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Visst har man ibland tagit genvägar när man mekat men det här var nog det värsta jag sett - och då har jag ändå sett V50 med bockade spik istället för sprintar, tankmuttrar som svetsats på utsidan av tanken och elsystem dragna med svart/brun/gulgrön (där gulgrön var "live"
)
Kanke en kul tråd - vad är det värsta hemmamek man råkat ut för (eller gjort själv för den modige
)

Kanke en kul tråd - vad är det värsta hemmamek man råkat ut för (eller gjort själv för den modige

Ibland undrar man om det där är "standard" eller bättre än så för att vara i asien? Det kanske är en bra renovering i deras ögon? Man har ju bara sett hur deras egna bruksscotrar ser ut.
För oss känns det ju mest som ett fuskbygge med syftet att säljas iväg långt bort där ingen kan klaga, och så blir det ju om man tar hit ett sådant fordon.
Skulle vara spännande att se den plåtren, någon av bilderna visar fotbrädan som ser rättså äckligt svetsad ut!
jag hajjade inte riktigt det där med motorblocket, var det en piaggio ytterhalva med en bajaj innerhalva?
Federico
För oss känns det ju mest som ett fuskbygge med syftet att säljas iväg långt bort där ingen kan klaga, och så blir det ju om man tar hit ett sådant fordon.
Skulle vara spännande att se den plåtren, någon av bilderna visar fotbrädan som ser rättså äckligt svetsad ut!
jag hajjade inte riktigt det där med motorblocket, var det en piaggio ytterhalva med en bajaj innerhalva?
Federico
Men det er jo litt utrolig at de leverer fra seg slikt arbeid. For det jeg har sett på tv fra Asia, så virker det jo som halve kontinentet kjører scooter. -gjerne riktig så gamle.
Og jeg vil tro at deres scootere ikke kan fungere med slikt arbeid som vist i tråden her!?!? Så noen må jo kunne gjøre skikkelig arbeid også?
Ellers har jo Peter i www.Ricambi.dk og Ole i wwww.Vespaparts.dk drevet en stund med import av asiatiske scootere som de går 100% god for.
Men generelt ville jeg vært veeeeeldig skeptisk til alt som har gul gummi på støtten...
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
Og jeg vil tro at deres scootere ikke kan fungere med slikt arbeid som vist i tråden her!?!? Så noen må jo kunne gjøre skikkelig arbeid også?
Ellers har jo Peter i www.Ricambi.dk og Ole i wwww.Vespaparts.dk drevet en stund med import av asiatiske scootere som de går 100% god for.
Men generelt ville jeg vært veeeeeldig skeptisk til alt som har gul gummi på støtten...

Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
Federico: Ja det var precis som du gissade, fast skrivaren sa visst inte vilken som var yttre och inre. Skrivaren var visst litet skeptisk hur bra de passade ihop.
Svint1: Jag har förstått att de i Asien helst åker på nya mojänger, bara de får råd med en ny mojäng. Gammalt är inget att skryta med, enligt massan. Det finns givetvis folk med annan åsikt, men de är visst en liten minoritet. Calle kanske har information om detta?
Svint1: Jag har förstått att de i Asien helst åker på nya mojänger, bara de får råd med en ny mojäng. Gammalt är inget att skryta med, enligt massan. Det finns givetvis folk med annan åsikt, men de är visst en liten minoritet. Calle kanske har information om detta?

Oavsett Asien, Svedala eller Italien... Det är bara den enskildes samvete som varierar. Får vi någonsin se det värsta?...
Ovan ett exempel från en Italiensk Lambretta F renovering.
Axelhylsan under motorn håller motorn på plats och ledad i ramen. Axelhylsan låses med två hakmuttrar. Dessa saknades då de inte finns att köpa (utan måste egen-tillverkas)...
Resultat.. motorn trillar av. Det hela doldes ju under momentfästet, varför bry sig..
Hur har någon samvete att göra så?.. men varianterna är många. Så länge det går utan att bli stoppad...
Minns 70-talets bilklädslar... som bara gick upp i intet. Bärtråden visade sig vara UV-känslig, när jag lät testa den...
Fel kan göras, men inkompetens lyser igenom.
Så lyssna till varningar och egna intuitionen.
Det första jag såg på F'n, var träskruvar:?::D där det skulle vara M4. Har aldrig skrattat så som när jag plockade ner F'n. Det ena värre än det andra. Allt i stil med Calles upptäckta tuggummi olja.
En del av F-storyn:D:D ligger på www.tomaslundahl.webb.se
Tomas
Hej!
Nja, vad kan man säga om asienrenoveringar?
För det första så är Asien ganska stort så vi kanske skall specificera land ?
Sen kanske man skall komma ihåg att bara för att en scooter är renoverad i t.ex. Sverige eller Italien (som Tomas också påpekar) behöver det inte vara en bra renovering... Det finns hederliga och bra personer likaväl som idioter i alla länder i värden.
Har sett ett stort antal renoverade Vespor och Lambrettor från Vietnam, de felsta ganska ruttna renoveringar men ett fåtal bra.
I ett fattiga länder som Vietnam och Indien så kanske det inte är så viktigt om man skruvar på ett handsfack från en Bajaj på en Lambretta SX och på samma maskin en handsfacklucka från en GP...
Att det körs många classic scooters i Asien är av olika orsak i olika länder, I Hong Kong och Japan är det samma anleding som i Norden och i Indien, Vietnam och andra fattiga länder så körs nog scootrarna tills var enda del är såpass utsliten att det är omöjligt att laga mer, kanske blir kåporna ombankade till kaffepannor (eller tvärt om) eller kanske säljs till väst av folk som aldrig kommer in i status Nirvana.
Vilken typ av scooters som körs i respektive stort asiatiskt land skiljer sig stort, nedan några listade;
I Hong kong (som dock är ett litet land) är nästan alla scootrar/mc PX200 och en hel massa Sprint och Bajaj samt ett fåtal Lambretta.
I Taiwan är det mest Taiwantillverkade tupperware men en hel del Taiwantillverkade PX (med skumt styre och cool sadel) samt en del inhemskt tillverkade smallframe, en del Bajaj och ett litet fåtal Lambrettor.
Vespafabriken finns tydligen fortf. kvar, kanske tar man en tur dit under detta år?
Taiwan är förresten det land i världen som har flest scooter per capita...så det så.
I Kina så är det mest 125cc Freeway och liknande som gäller men det börjar komma några nytillverkade retro också. Inte en endaste Vespa eller Lambretta. (well, det finns garanterat insmugglade). Kina skiljer sig dock stort, i vissa fattiga delar finns det inte en endaste scootrar och i vissa halvfattiga delar många scootrar och i vissa delar som börjar bli rika är det mest bilar.
I Korea är det i princip endast modernt plast som gäller, de flesta under 125cc.
I lilla Macau är det mest plast fast en hel del PX och Bajaj också.
I Vietnam är det flest småkubiksplastscooters som gäller men visst finns det några oldies men de är få i jämförelse.
Om Indien får någon annan skriva, där har jag ännu aldrig varit utan kan endast referera till bilder och statistik och det är många många Vespa, Bajaj och Lambrettor som tillverkats och körs i Indien.
VH/Calle
p.s. har lagt lite bilder här:
http://soulscooter.com/tillf/borteorienten/
och några från Hong Kong här;
http://soulscooter.com/bilder/rideoutaug/
Nja, vad kan man säga om asienrenoveringar?
För det första så är Asien ganska stort så vi kanske skall specificera land ?

Sen kanske man skall komma ihåg att bara för att en scooter är renoverad i t.ex. Sverige eller Italien (som Tomas också påpekar) behöver det inte vara en bra renovering... Det finns hederliga och bra personer likaväl som idioter i alla länder i värden.
Har sett ett stort antal renoverade Vespor och Lambrettor från Vietnam, de felsta ganska ruttna renoveringar men ett fåtal bra.
I ett fattiga länder som Vietnam och Indien så kanske det inte är så viktigt om man skruvar på ett handsfack från en Bajaj på en Lambretta SX och på samma maskin en handsfacklucka från en GP...
Att det körs många classic scooters i Asien är av olika orsak i olika länder, I Hong Kong och Japan är det samma anleding som i Norden och i Indien, Vietnam och andra fattiga länder så körs nog scootrarna tills var enda del är såpass utsliten att det är omöjligt att laga mer, kanske blir kåporna ombankade till kaffepannor (eller tvärt om) eller kanske säljs till väst av folk som aldrig kommer in i status Nirvana.
Vilken typ av scooters som körs i respektive stort asiatiskt land skiljer sig stort, nedan några listade;
I Hong kong (som dock är ett litet land) är nästan alla scootrar/mc PX200 och en hel massa Sprint och Bajaj samt ett fåtal Lambretta.
I Taiwan är det mest Taiwantillverkade tupperware men en hel del Taiwantillverkade PX (med skumt styre och cool sadel) samt en del inhemskt tillverkade smallframe, en del Bajaj och ett litet fåtal Lambrettor.
Vespafabriken finns tydligen fortf. kvar, kanske tar man en tur dit under detta år?
Taiwan är förresten det land i världen som har flest scooter per capita...så det så.
I Kina så är det mest 125cc Freeway och liknande som gäller men det börjar komma några nytillverkade retro också. Inte en endaste Vespa eller Lambretta. (well, det finns garanterat insmugglade). Kina skiljer sig dock stort, i vissa fattiga delar finns det inte en endaste scootrar och i vissa halvfattiga delar många scootrar och i vissa delar som börjar bli rika är det mest bilar.
I Korea är det i princip endast modernt plast som gäller, de flesta under 125cc.
I lilla Macau är det mest plast fast en hel del PX och Bajaj också.
I Vietnam är det flest småkubiksplastscooters som gäller men visst finns det några oldies men de är få i jämförelse.
Om Indien får någon annan skriva, där har jag ännu aldrig varit utan kan endast referera till bilder och statistik och det är många många Vespa, Bajaj och Lambrettor som tillverkats och körs i Indien.
VH/Calle
p.s. har lagt lite bilder här:
http://soulscooter.com/tillf/borteorienten/
och några från Hong Kong här;
http://soulscooter.com/bilder/rideoutaug/
Jag körde en Indonesiskt bygge som faktiskt var mycket välbyggd, kanske beroende på att den beställdes av en kille som jobbade där och på så sätt kunde övervaka bygget. Det enda man kunde klaga på var elsystemet som var ihopbyggt av tre olika system och var lite klurigt att följa - annars var allt rakt och snyggt. Motorn var helt nytillverkad i just Indonesien där det finns (fanns?) en Piaggio frabrik. Tyvär var tändsystemet helt olika så det var lite klurigt när CDIn pajjade. Någon som vet om dom fortfarande bygger klassiska plåtvespor i Indonesian? (Excell tror jag modellen hete)
Så vitt jag vet rullar denna skönhet fortfarande i svedala.
Så vitt jag vet rullar denna skönhet fortfarande i svedala.
Hej igen!
I fredags så demonterade vi motorn på en nyrenoverad Golden Special som köpts av Hung's Vespashop i Vietnam.
Okej, den var billig men man skulle ju kunna önska att motorn höll längre än 11 mil.
Några exempel på vad som var kass:
Veven ihopbyggd av hemmagjorda delar och skev.
hemmagjorda växellådsschims som var både rostiga och buckliga (6st tunna, borde sitta 1st tjockt)
Hela nedre delen av svänghjulshusets luftsluss saknas.
Alla gängor i svänghjulshuset kass, rent av avbrutna.
Li150 cylle istället för Li150 special.
Inget fett i rullagret.
Hemmapåhittad lösning för bakhjulslagret.
Sönderbruten tändplatta.
denna kommer f.ö. därifrån:
http://www.mobilblogg.nu/scooter/2007/0 ... t_inn.html
/C
I fredags så demonterade vi motorn på en nyrenoverad Golden Special som köpts av Hung's Vespashop i Vietnam.
Okej, den var billig men man skulle ju kunna önska att motorn höll längre än 11 mil.
Några exempel på vad som var kass:
Veven ihopbyggd av hemmagjorda delar och skev.
hemmagjorda växellådsschims som var både rostiga och buckliga (6st tunna, borde sitta 1st tjockt)
Hela nedre delen av svänghjulshusets luftsluss saknas.
Alla gängor i svänghjulshuset kass, rent av avbrutna.
Li150 cylle istället för Li150 special.
Inget fett i rullagret.
Hemmapåhittad lösning för bakhjulslagret.
Sönderbruten tändplatta.
denna kommer f.ö. därifrån:
http://www.mobilblogg.nu/scooter/2007/0 ... t_inn.html
/C