Jag har en Vespa touring 1959 (GL 150).
Är det vettigt att byta ut elsystemet från 6v till 12v (SIP scooter har ett utbytes) samt byta förgasare och cylinder eller ska jag satsa på en px-motor?
Lite råd om motor
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jörgen</i>
<br />Jag har en Vespa touring 1959 (GL 150).
Är det vettigt att byta ut elsystemet från 6v till 12v (SIP scooter har ett utbytes) samt byta förgasare och cylinder eller ska jag satsa på en px-motor?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
att byta till PX är ju bättre på alla sätt, men då ska det vara till ett vettigt pris. räkna med 5000kr för en uppfreshning av den gamla motorn.
En ny LML-motor kanske kan vara ett alternativ.
Federico
<br />Jag har en Vespa touring 1959 (GL 150).
Är det vettigt att byta ut elsystemet från 6v till 12v (SIP scooter har ett utbytes) samt byta förgasare och cylinder eller ska jag satsa på en px-motor?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
att byta till PX är ju bättre på alla sätt, men då ska det vara till ett vettigt pris. räkna med 5000kr för en uppfreshning av den gamla motorn.
En ny LML-motor kanske kan vara ett alternativ.
Federico
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hej
Beror på vad du vill åstadkomma. Ska du ha en trimmad vespa för gatkörning, långfärdsscooter eller bara öka tillförlitligheten. En PX motor ger dig egentligen alla fördelarna och nu tror jag t.o.m att det finns utbytes-kickar som passar på PXmotorn och ser bra ut på en GL/Touring.
Räknar man på alltihop som du beskrivit så tror jag inte PXmotorn är så mycket dyrare. Speciellt inte om du hittar en PX125/150 motor
/HB
Beror på vad du vill åstadkomma. Ska du ha en trimmad vespa för gatkörning, långfärdsscooter eller bara öka tillförlitligheten. En PX motor ger dig egentligen alla fördelarna och nu tror jag t.o.m att det finns utbytes-kickar som passar på PXmotorn och ser bra ut på en GL/Touring.
Räknar man på alltihop som du beskrivit så tror jag inte PXmotorn är så mycket dyrare. Speciellt inte om du hittar en PX125/150 motor
/HB
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
En PX150 motor är ett bra val till en Touring. Den har omkring 9 hk och toppar kring 100-105 km/h. Den är fyrväxlad och finns förmodligen både med och utan elstart. Skaffar du en PX-motor behöver du dessutom en 12V regulator för att inte smälla lamporna. För elstart behövs dessutom batteri och startmekanism.
Lycka till med motorbytet!
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jörgen</i>
<br />Är en motor från PX 150CC ett bra val.
Hur många hästar har den?
Är den 4 växlad?
Är det elstart på den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lycka till med motorbytet!
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jörgen</i>
<br />Är en motor från PX 150CC ett bra val.
Hur många hästar har den?
Är den 4 växlad?
Är det elstart på den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">