Hur trimma en Piaggio Fly 50

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
realout
Drömmare
Drömmare

Hur trimma en Piaggio Fly 50

Post by realout »

Hej. Jag har just köpt min första scooter, en Piaggio Fly 50 eu-moppe. Jag skulle nu vilja trimma den lite. Hur går man bäst tillväga? Har hört talas om att man kan ta bort något som heter variator-ringen. Är detta något man som amatör (men händig), kan göra själv eller inte? Finns det andra sätt att trimma utöver detta? Läste lite reportage från Australien där mopparna tydligen får gå hur snabbt som helst, samma moppar som i eu gjorde 85-90 km/h. Hur kan detta komma sig, är det bara variator-ringen som begränsar eller har dom strypt på fler sätt?
Hoppas på svar från er som kan.
/Gustav
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Hej Gustav. Det kan nog stämma att det finns en ring som hindrar variatorn från att växla upp maximalt. Men ska du komma upp i 85-90 krävs antagligen flera modifieringar.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
realout
Drömmare
Drömmare

Post by realout »

Hörde av en kille i Australien att dessa scootrar är programmerade, vissa kan man programera om med ett gameboy. Så här hjälper det inte bara att jacka kolven tydligen. Gustav
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Längst ner på sidan om projekt Lunatic finns en hyftsat utförlig beskrivning av hur "strypningen" i en variator fungerar.

http://soulscooter.com/artiklar/lunatic.htm

/simon
Post Reply