Jag hade turen att komma över några tjusiga vattendekaler häromdagen. Gamla som gatan, men ack så fina. Fick idén att lackera in den ena på skölden på en pågående vesparenovering. Är det någon som har erfarenhet av att lackera in vattendekaler och kan berätta hur man bör gå tillväga? Jag har hört att det kan vara lite klurigt att göra detta utan att förstöra den ultratunna dekalen. Tål en sådan vattendekal 2k-klarlack överhuvudtaget? Är det någon som vet hur gamla de kan vara? (50- eller 60-tal måste det bara vara). Till sist: är det någon som är en fena på italienska får den mer än gärna översätta instruktionerna som fanns på baksidan av ena dekalen (se mellersta bilden).
Tricket lär vara att man duschar ett flertal väldigt fina "dammlager", som bildar ett mönster av fina droppar på dekalen, där var och en av dropparna innehåller en försumbar mängd thinner. Varje lager ges möjlighet att torka. Efter ett antal lager utförda på detta sätt är dekalen täckt av klarlack och ett slutgiltigt lager kan läggas på vanligt sätt.
Instruktioner för att applicera denna dekal på plåt, trä, glas eller andra material.
1. Lägg dekalen i vatten (på vintern ljummet) utan att böja den eller ???? i cirka 1 minut.
2. Gör ren ytan som dekalen ska appliceras på.
3. Efter uppmjukningen, flytta färgfilmen mot ett hörn av papperet. Gör så att den glider över på den önskade ytan och lyft bort papperet från underlaget.
4. Gör så att luftbubblorna försvinner genom att trycka från mitten mot ytterkanterna med en bit läskpapper som hålls vertikalt eller med en svamp eller ett dovhjortskinn (=sämskskinn?).
5. Torka alltid med början från mitten, ut mot kanterna.
/Jörgen - översättare till vardags
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Tack skall Ni ha båda för hjälpsamheten! Ska prova mig fram litet försiktigt. Man har ju inte råd att misslyckas...
Trevligt jobb Du har, Bergfors - och tack för att Du tog Dig tid att översätta instruktionerna! Hoppas inte det är Du som har översatt följande tvättråd bara:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Tack skall Ni ha båda för hjälpsamheten! Ska prova mig fram litet försiktigt. Man har ju inte råd att misslyckas...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Man kan tillägga ett par saker, baserat på mina erfarenheter att dekalera tågmodeller:
1. Ytan som dekalen ska sitta på måste vara blank. Lackera först med blank klarlack om den inte är det.
2. Applicera vatten med tillsats av ytspänningssänkande medel på ytan som dekalen ska sitta på. Det finns färdig vätska att köpa i hobbyaffärerna. Jag använder en som heter Microscale Microsol.
3. Jag har inte haft några problem att klarlacka ovanpå dekalerna. Jag använder dock vattenbaserad klarlack (Pollyscale), som väl är snällare än annan lack.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lambert</i>
<br />Alltid kul att göra en scooterist glad. Kul du blev nöjd med dekalerna. Dom är från 60 talet:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, de var riktigt fina. Tackar återigen! Ångrar du dig vet du var de finns (om jag inte hinner lacka in dem vill säga...)