Aluminium racepopolino

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Aluminium racepopolino

Post by Ola Lång »

Image
Image
I min ungdom byggde jag denna popolino -64. Ramen var förhöjd och förlängd samt breddad, hela beskölden var handknackad i aluminium och motorn var lite småvässad. Sidokåpa och framskärm var också i alu. Den var lite för lätt för sitt eget bästa så den gick mest på bakhjulet..

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Småvässad, min herre behagar skämta. Jag minns fortfarande provturen och dina vrål "varva mera! varva mera!" :twisted:

Fast på den här bilden (Eurovespa i Hamburg 2000 ser jag) har du tyvärr bytt bort det coola blåset med ljuddämparen gjord av en Digestive kexburk.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Ola, varför är det bara du och fotografen kvar på campingen, var det en hård natt innan bilden togs? :wink::)

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Jamenvisst! Fotot är taget vid söndagslunch på Eurovespa 2000 som Jencla mycket väl kände igen, det var en blöt tillställning på många sätt. Fotografen var italienare och han var nog lika sent ut ur tältet som jag. Ungefär så här dags på söndagen hade Jencla redan gett sig av och sedemera vippat ikull sin nya Hexagon (som inte blev insläppt på området!) i något blött tyskt dike med trilskande motor.:D

Digestiveburken var sedan länge överkörd men återuppstod iår som vinnarkoncept på våran Cannonballpx!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

rykten säger att det finns en dyno på den där motorn

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

jo det stämmer, men jag har tyvärr inte scannat av kurvan.
Den bromsade ivarjefall 28,49 Hp på bakhjulet, pipan är beräknad av Niklas E för max mumma vid 6000-8000rpm och det stämde bra överens med resultatet. Gott vrid överallt mest. Mys.

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

<i>"Ungefär så här dags på söndagen hade Jencla redan gett sig av och sedemera vippat ikull sin nya Hexagon (som inte blev insläppt på området!) i något blött tyskt dike med trilskande motor"</i>

Här vippades inte alls omkull, du blandar kanske ihop min maskin med en tysk kromöverlastad likadan som välte? Däremot trilskade bensinpumpen på min Hexagon 180, den gick i princip bara på fullgas. Omkörningsfil i duggregn hela vägen från Hamburg till färjan i Kiel med 130-140 på mätaren 8)

Fort är kul
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">...den gick i princip bara på fullgas. Omkörningsfil i duggregn hela vägen från Hamburg till färjan i Kiel med 130-140 på mätaren 8)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ungefär som när du lånade den där plastisen på ett Cannonball i skåne, var det fel på den bensinpumpen också....???8)

Federico
Post Reply