PX växellådsolja

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
mik@el
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Mon 18 Dec 2006, 18:18
Location: Sweden

PX växellådsolja

Post by mik@el »

Är grön på det här med scootrar (och motorer) :D.

Undrar vad för slags olja man ska ha när man byter olja i växellådan på en PX? Och hur mycket ska man pytsa i? Årsmodellen är 1992.

En fråga till. Vilket lufttryck ska man ha i däcken?

Tack på förhand!
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

ska vara rak SAE 30-olja, köp sk. gräsklipparolja på tex biltema.
köp inte motorolja tex. 10w30, då kan du få problem med att kopplingen inte gillar det.

om scootern står plant på centralstödet så ska du fylla upp tills det rinner över ur påfyllningshålet, då är det bra.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<font color="teal"><b>Körde med Shell Helix SAE 10 - 30 i vxl-lådan under flera år, c:a 5'000 mil, utan problem med min P 200 E. Gick sedan över till Motul växellådsolja för 2T-motorer. Inte för att det behövdes, det var nog någon form av snobberi....</b></font id="teal"> :D:D:D:D
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Se även annan tråd:

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1295

Mvh // Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Här kan man minsann hitta en instruktion;

http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf

Multigrade funkar ibland om det inte finns tillsatser som kan sätta sig på kopplingen. Ofta är de med GL1 - GL3 okej men med högre GL-värde farliga, men inte alltid.
Det finns vissa som är märkta att användas t våtkoppling men ändå höga GL-värde, dessa funkar naturligtvis.

Säkrast är SAE30 och i Sverige är det lätt att hitta.

SAE-klassningen är lite skum om du väljer en växellådsolja för våtkoppling, då blir den högre än en motorolja.
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Den som efter denna instruktion inte kan byta v-olja på sin moppe ska nog inte ha en moppe :)
mik@el
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Mon 18 Dec 2006, 18:18
Location: Sweden

Post by mik@el »

Okej. Tackar för svaren. :)

Men så var det de här med lufttrycket i däcken? Trodde det skulle vara den lättaste frågan. :D
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mik@el</i>
Men så var det de här med lufttrycket i däcken? Trodde det skulle vara den lättaste frågan. :D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag var på ett däckseminarium, som Michelin höll. Visserligen gällde det bildäck, men en intressant sak som framkom är att man utan problem kan ha ganska mycket för högt lufttryck i däcken.
Är man osäker är det bättre att ligga lite för högt än lite för lågt. Att ha för lågt tryck är däremot inte bra alls.
Jag brukar ha 1,5 kg fram och 2 kg bak på min Vespa Touring.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Jag tycker personligen om att köra med mycket högre tryck i däcken än Piaggio och Innocenti rekomenderar, anledningar:
- mindre risk för punka.
- mycket stabilare.

nackdel:
- slits fortare (slits mest i mitten)

Brukar köra ungefär ca 1,8 fram och 2,4 bak och har gjort så det senaste 10000milen...
Post Reply