Vespa Super -56

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

När du slipar ren lacken rostar det inte lika fort som vid blästring. Lämna in bitarna så snart som möjligt, av erfarenhet vet jag att lackerare sällan håller utsatt leveranstid.:):)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />vespaco, läste i nån gammal tråd nyss att du hade vespa tecnica del 2 i din ägo. Det står möjligtvis inget om färger och så till vl3t där? Osäker på vilka detaljer som ska lackas och fortfarande vet jag inte riktigt vilken färg. Men minns att den var vit i boken. Men det finns ju vit och vit...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om du kollar sida 1 i den här tråden hittar du mitt färgförslag. Blågrå för VL3. Och det är alltså helsäkert att vi talar ome n VL3? Jag skall kolla bibeln Tecnica i kväll. Förutsatt att kvällens program inte raderar ut mitt minne, hemkomsttid är okänd. Kan ge en målningslista över detaljerna också (som antagligen får de flesta redan att somna). Om någon vet om specialexportfärger för denna vesputer så är det god tid att sträcka upp en hand nu!

Du klarar säkert av slipning och grundfärg. Och se till att grundfärgen är samarbetsduglig med lackeringsfärgen. Men för att inte behöva gå igenom alla fel som man kan göra så kolla upp någon sida med råd. Du vet google och så där.

Att ha en garderob med så mycket outnyttjat utrymme... åååh vilken dröm... *hutter*
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nu har jag inte Vespa Tecnica 2 så jag borde kanske hålla tyst, men Grigio Azzurro låter inte rätt. Det är väl metallicfärgen för VB?
Enligt Comofärgtabellen hade VL1 (Super 55) en egen grå färg och VL2 och VL3 en annan. Närmare bestämt Max Meyer 1581.
Man kan beställa Max Meyer-färger från Italien men annars har Lechler i Sverige Grigio Vespa från 1956 och Grigio Chiaro från 1955. Jag skulle tro att det är någon av dem.
Det lutar åt Grigio Vespa, nummer 1231
/P
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Jag läste färgförslaget förut, var inne och tittade på sidan också, men det var för komplicerat för att jag skulle fårstå. Grå har jag hört förut också, men har för mej den var vit i vespa tecnica. Jag är ingen orginal-pet-person, men vitt är fint så om den skulle vara det orginal så ville jag gärna göra det. Men grå vet jag inte om jag vill lacka den. Iså fall skippar jag nog orginalet och lackar den i någon färg jag själv tycker är snygg. brun eller vit lutar det isåfall åt. Men jag är väldigt intresserad av färglista för detaljerna. För jag är osäker på vad som ska vara lackat i chassi-färgen och inte. Tex fälgar, underdelen på sadeln och andra små ställen...

Angående slipning/grundfärgning så är problemet att jag dels inte har fått ihop tillräckligt med pengar för lackering än, dels att jag jobbar och har ungar å sånna grejer, så man får smita ner någon timme då och då till garaget och det kommer därför ta ganska lång tid. Därför funderade jag på om jag skulle ha grejorna i lägenheten, ta ner dom någon timme då och då till garaget och slipa, för att sedan ta med mej dem upp och ha dem i lägenheten där i mellan. Borde de inte klara sig från att rosta i lägenheten? Kan man inte fördröja rostning ytterligare genom att tex plasta in dem i soppsäckar eller något. Kanske slänga in sådana där små påsar som drar åt sig fukt som brukar ligga i förpackningen när man köper elektronik. Fetta in dom med nått fett :P Eller andra halvsjuka idéer...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Jag läste färgförslaget förut, var inne och tittade på sidan också, men det var för komplicerat för att jag skulle fårstå. Grå har jag hört förut också, men har för mej den var vit i vespa tecnica. Jag är ingen orginal-pet-person, men vitt är fint så om den skulle vara det orginal så ville jag gärna göra det. Men grå vet jag inte om jag vill lacka den. Iså fall skippar jag nog orginalet och lackar den i någon färg jag själv tycker är snygg. brun eller vit lutar det isåfall åt. Men jag är väldigt intresserad av färglista för detaljerna. För jag är osäker på vad som ska vara lackat i chassi-färgen och inte. Tex fälgar, underdelen på sadeln och andra små ställen...

Angående slipning/grundfärgning så är problemet att jag dels inte har fått ihop tillräckligt med pengar för lackering än, dels att jag jobbar och har ungar å sånna grejer, så man får smita ner någon timme då och då till garaget och det kommer därför ta ganska lång tid. Därför funderade jag på om jag skulle ha grejorna i lägenheten, ta ner dom någon timme då och då till garaget och slipa, för att sedan ta med mej dem upp och ha dem i lägenheten där i mellan. Borde de inte klara sig från att rosta i lägenheten? Kan man inte fördröja rostning ytterligare genom att tex plasta in dem i soppsäckar eller något. Kanske slänga in sådana där små påsar som drar åt sig fukt som brukar ligga i förpackningen när man köper elektronik. Fetta in dom med nått fett :P Eller andra halvsjuka idéer...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har blästrade delar som legat i källaren flera månader, utan att de har rostat. (gick just ner & kollade)
Har du delarna lägenheten borde det inte vara någon fara.:):)
Fritte
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nu minns jag inte exakt, men Eriks lowrider är en VL2 eller VL3.
Så här såg den ut från början, med 15 kg havre i stället för förgasare.
Svårt att se färgen kanske, men det här är absolut original.
/P
EDIT: Apropå rost, det är bra kvalitet på plåten i 50-talsvesporna, och Lambrettorna med för den delen. Jag har haft blästrade grejor stående i ett år i mitt halvfuktiga garage utan minsta antydan till rost.
Mindre bild för er med modem och tiotumsskärm.
Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Snälla Paka, förminska bilden är du snäll, det går inte att läsa trådens texter mera...

Tecnica berättade om en enda färg för hela serien: grå MMCC 15081 heter den. Tur hade du! Den heter nuförtiden PIA 157 och är en PPG-färg. Skriv upp PPG PIA157 och ge den till målaren om han skall skaffa färgen. Färgen är så ljusgrå att man kan kalla den vit. Grundfärgen är röd MMCC 10.055M. Vad den heter nu vet jag inte, den kanske heter lika ännu? Men gå och be en färghandel som säljer PPG-färger att du behöver en bottenfärg som går ihop med den ovannämda färgen. De vet nog vad som kan användas.

Detaljer:
Kromade delar
- styrstång, lampring, bromspedal, vespatexten, lås till lådan, tuta
Förnicklade delar
- styrlås
Buffed metal (polerad aluminium...)
- kick starten, broms och växelhandtag, stänkskärmens prydnad, ljusomkopplaren
Förzinkad
- fotstödets ben och fjädrar, fjädern i svingarmen och alla synliga bultar, skruvar och muttrar+brickor (också fäljarnas)
Fosforiserade
- bakre stötdämparens fjäder och motorns alla bultar och muttrar (Måla svart, ingen fosfatiserar mera, eller förzinka med svartpassivering)

Allt annat skall välan målas, t.ex. baklampan hade gråvit färg.

Månne allt kom med? Kommer någon på vad som saknas om något saknas? Protester? Eller har ni alla somnat när ni läste texten? :)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

10055 är den röda rostskyddsfärgen. Ingen mening att använda den som grundfärg utan bara där den syns, under kåpor, innanför förgasarluckan etc. MMCC betyder bara Max Meyer Color Code.
Vadå, ingen fosfaterar? Finns i Solna utanför Stockholm, snorbilligt och snyggt.
Vad menar du med "hela serien"? VL1 (1955) är med i Tecnica 1 och den ska ha Max Meyer 15048.
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Åh, bilden var fin med stämning, den var bara aningen stor. Fanns det inte anvisningar hur man förminskade litet överallt här i forumet 8).

Paka, är du säker på att det är fosfatisering? Det lär skall vara giftigt, dyrt och svårt att hitta (har jag fått höra och inget hittade jag på webben då när vi sökte). Svartpassiverad förzinkning däremot är billigt och ser ganska lika ut. Slutresultatet är också motsvarande nämligen extra hård/tålig svart yta. Det här gjorde vi med en fjäder.

Det är fantastiskt förresten vad man får lära sig när man renoverar en gammal skoter! För inte så länge sedan så fattade jag inget av detta... Man lär sig verkligen massor när man är intresserad av ämnet. Jag funderade rentavt själv att försöka med förzinkning hemma, men då sade gubben stopp! :D
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja, jag är säker. Jag fosfaterade fjädern, själva fästet, motorbultar, vajerhållare etc.
Pris: kaffepengar.
Kräver inte er "museibesiktning" det? Kan inte tänka mig att det ser bra ut med färg på de delarna.
Hemmaförzinkning skulle jag också låta bli. Det kostar inte mycket att lämna in sånt.
http://www.fintlings.se/
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Vi svartpassiverade det som behövdes, det godkändes, vi diskuterade det här innan vi gjorde saken med granskaren. Övriga delar på våra modeller var förzinkade med blåpassivering, dvs "silver"färgade. enligt hur de varit ursprungligen.

Krom gjorde din firma också, det är mycket svårt att hitta någon som gör det härborta. För mycket gift, för mycket jobb, för litet betalt, för litet uppskattning av slutresultatet, enklare och billigare att skaffa nytt...

Intressant link, tack. Och bilden, tack. :)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Mycket ska ju egentligen vara kadmerat, men då krävs det att man har kontakter inom flyget.
/P
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för svaren, det här är ju guldinformation. Har tvättat undersidan nu (inte en tillstymelse till rost) och jag har hittat en ljusgrå färg lite här och där, så det är nog troligtvis orginallacken då...

Har stött på mitt första riktiga problem efter en helt otroligt problemfri demontering. Jag får inte loss fotbromspedalen. Någon som har erfarenhet av detta? Antar att det bara ska vara att få loss skruven/bulten/pinnen som heter 11510 på bilden, men lyckas inte. Är den gängad eller ska det bara vara att dra/pressa ut den? Huvudet är helt runt och har inget spår för mejsel eller hylsnyckel. Försökt dra och pressa utan resultat.

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Har stött på mitt första riktiga problem efter en helt otroligt problemfri demontering. Jag får inte loss fotbromspedalen. Någon som har erfarenhet av detta? Antar att det bara ska vara att få loss skruven/bulten/pinnen som heter 11510 på bilden, men lyckas inte. Är den gängad eller ska det bara vara att dra/pressa ut den? Huvudet är helt runt och har inget spår för mejsel eller hylsnyckel. Försökt dra och pressa utan resultat.

Image
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var nå’n Göteborgare för nåt år sedan som kämpade i månader med att få loss sin bromspedal. Fråga honom...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Vi slodes också med samma problem. Idéen är förstås att bromspedalen inte alltför lätt skall lossna, en slags säkerhetsfundering, antar jag. Som tyvärr leder till demonteringsproblem. Vi fick tipset om att det gäller att hålla pedalen nertryckt i en viss vinkel för att man skall komma åt den lilla rackars pinnen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken vinkel, det här var mera gubbens revir. :) När den är rätt vinklad så var det visst rätt enkelt, före man hittar vinkeln så mörknar garaget av olämpliga uttryck.
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Böj tex en liten, billig och dålig skruvmejsel till lämplig vinkel, och tryck ut den underifrån. Lägg ngt emellan så du får lite hävstångseffekt. Och rostlösare är ju en självklarhet. Kanske värma litet?

Niklas
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för tipsen. Får ta med mej ett par öl ner till garaget idag låter det som :)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ett par minuter med varmluftpistolen så var det bara att lyfta ur den med en tång... Att trycka ur den från undersidan hade varit omöjligt eftersom när pedalen är i läget då man kan komma åt den underifrån så är den stängd på ovansidan...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Ett par minuter med varmluftpistolen så var det bara att lyfta ur den med en tång... Att trycka ur den från undersidan hade varit omöjligt eftersom när pedalen är i läget då man kan komma åt den underifrån så är den stängd på ovansidan...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<font color="teal"><b>Du lär Dig, det gick lite fortare i år!!</b></font id="teal">:D:D
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Slipade halva framskärmen igår. Efter ett dygn nere i garaget inte ett rostspår. Ska titta till den regelbundet och ta upp den vid minsta rostantydan...

vespaco, ska bromstrumman lackas då alltså, enligt vespa tecnica?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jepp, på med färg. Kom ihåg fäljarna också! Lösa skruvar/bultar och brickor + muttrar skall inte målas. Måla inte de fasta bultarnas gängor men nog toppen/ändan.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Håller på att slipa för fullt. Men hur är det med insidan på skärmarna? Håller på med framskärmen nu. Har fått klart utsidan. Men insidan har ju en massa rost. Ska den lackas där? Måste man få den plåtren där också? Kommer inte åt med någon slipmaskin och om man ska slipa för hand så lär det ta en ca 20 timmar bara för framskärmen...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Håller på att slipa för fullt. Men hur är det med insidan på skärmarna? Håller på med framskärmen nu. Har fått klart utsidan. Men insidan har ju en massa rost. Ska den lackas där? Måste man få den plåtren där också? Kommer inte åt med någon slipmaskin och om man ska slipa för hand så lär det ta en ca 20 timmar bara för framskärmen...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<font color="teal"><b>Det rostar på insidan också, konstigt nog. Använd såna här, bara o sätta igång! Var försiktig, dom klöser rätt bra på stål också.</b></font id="teal">:):D:):D
Image

Image

bilderna blev lite missvisande, det skall se ut som "afrokrull"..
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för tipset. Är nu stolt ägare till en sån där grejsimoj. Får testa den sen när man lyckas slita sej från familjelivet...
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />
Detaljer:
Kromade delar
- styrstång, lampring, bromspedal, vespatexten, lås till lådan, tuta
Förnicklade delar
- styrlås
Buffed metal (polerad aluminium...)
- kick starten, broms och växelhandtag, stänkskärmens prydnad, ljusomkopplaren
Förzinkad
- fotstödets ben och fjädrar, fjädern i svingarmen och alla synliga bultar, skruvar och muttrar+brickor (också fäljarnas)
Fosforiserade
- bakre stötdämparens fjäder och motorns alla bultar och muttrar (Måla svart, ingen fosfatiserar mera, eller förzinka med svartpassivering)

Allt annat skall välan målas, t.ex. baklampan hade gråvit färg.

:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kan man ha sån tur att ovanstående stämmer in på en 125:a -53? Om inte, vad ska ha vilken färg?
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Post Reply