10" på Vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Sava duger säkert för en Vespa som gör max 45 km/h.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, Sava duger inte ens som hjul på en skottkärra! 8)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Kan bara instämma, Coninental Zippy 3 är helt suveräna! Tänk bara på att köpa "rätt" storlek: om du har originalljuddämpare går det bra med 3.50-10 och med trimljuddämpare endast 3.00-10. Dessa är det:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tänkte öka från 9" till 10", men på på SIP är den ringen 3.50-10, funkar det då om man inte har originaldämp, samt får man på ett 3.00-10 däck på en sån "fälg"?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Kan bara instämma, Coninental Zippy 3 är helt suveräna! Tänk bara på att köpa "rätt" storlek: om du har originalljuddämpare går det bra med 3.50-10 och med trimljuddämpare endast 3.00-10. Dessa är det:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tänkte öka från 9" till 10", men på på SIP är den ringen 3.50-10, funkar det då om man inte har originaldämp, samt får man på ett 3.00-10 däck på en sån "fälg"?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst får Du på både 3.00-10 eller 3.50-10 på en tiotumsfälg - de är ju tio tum i diameter båda två. Frågan är bara om det tar i ljuddämparen eller ej med det något bredare däcket 3.50-10. Jag vet en som har ET3-banan och inte fick plats med 3.50-10 bak. Fram får det dock plats garanterat. Varför inte köra den säkra sidan och köpa 3.00-10?

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

menade att det fälgen har 3.50-10, vilket spontant känns som brett om man vill ha 3.00-10-däck, men det kanske går. Aja, det är väl bara at beställa så får vi se. Funkar denna med 3.00-10???

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />menade att det fälgen har 3.50-10, vilket spontant känns som brett om man vill ha 3.00-10-däck, men det kanske går. Aja, det är väl bara at beställa så får vi se. Funkar denna med 3.00-10???

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad menar min herre? Fälgen har 3.50-10? Båda däcken funkar på 10" ersättningsfälg. Mitt tips är att köpa däckdimension 3.00-10 i ditt fall.

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Vad betyder 50 i 3.50? Trodde det var bredden, vilket borde innebära att den är bredarare än 3.00. Om så är fallet så känner det konstigt att sätta på ett 3.00-däck på en 3.50-fälg...

Jag vet att jag är dålig på att förklara..men men
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Mancino: 3.50-10 på ett däck innebär 3.50 i bredd och att den passar en 10-tums fälg. Om man kollar mått på 10-tums fälg på SIP så är de flesta 2.10-10, vilket innebär att själva fälgen är 2.10 bredd och 10 tum hög.
Jag ser dock att SIP skriver 3.50-10 i beskrivningen till sin "conversion rim" (Art.-No. 82006000), men min gissning är att de då menar att den passar ett 3.50-10 däck, inte att den fälgen faktiskt är 3.50 bred. Som upplagt för förvirring...

Någon med mer insikt av annan åsikt?
:)


mvh
// Johnny, Limhamn
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Jo fan, nu fattar jag bättre. Men det är som du säger som upplagt för irrvarv i hjärnan. Man vill ju inte beställa fel grejer direkt. Aja, nu blir det 3.00-10-däck och 3.50-10-"conversion rim" till V50:n

Det är helt underbart med alla er som hjälper en när det brinner till i skallen.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hiblopp</i>
<br />Mancino: 3.50-10 på ett däck innebär 3.50 i bredd och att den passar en 10-tums fälg. Om man kollar mått på 10-tums fälg på SIP så är de flesta 2.10-10, vilket innebär att själva fälgen är 2.10 bredd och 10 tum hög.
Jag ser dock att SIP skriver 3.50-10 i beskrivningen till sin "conversion rim" (Art.-No. 82006000), men min gissning är att de då menar att den passar ett 3.50-10 däck, inte att den fälgen faktiskt är 3.50 bred. Som upplagt för förvirring...

Någon med mer insikt av annan åsikt?
:)


mvh
// Johnny, Limhamn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tror att 2.10" fälg är avsedd för både 3.00" & 3.50" däck. Jämför ett annan variant av fälgspecifikation, ur Roffes katalog.
Image
Där ser man att en fälgprofil passar olika däcksbredder.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

ja, det är samma fälg t 3.00 och 3.50.

VH/Calle
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Zippy3 eller S1

Jeg kjører med Zippy3 på smallframe'en og S1 på largeframe'en.
Begge virker like bra.

Øyvind
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad har du för däck på din gula V50? På bilderna ser det inte ut som Zippy3.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

hej,jag har 10 tum fram å 9 bak :(,kan jag sätta en 10:a bak direkt på bromstrumman?Det passar rakt av alltså?/Roger
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

du behöver antingen en "convertion rim" som pratats om tidigare eller en bromstrumma från en primavera. (tror jag, vill minnas att min ena har det).

2x v50 '81, luna 50s
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

jamen grejen e att jag har en primavera-69,kan d va så att nån har bytt förut,både trumma å fälg?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />du behöver antingen en "convertion rim" som pratats om tidigare eller en bromstrumma från en primavera. (tror jag, vill minnas att min ena har det).

2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

jag är kanske ute och cyklar, sry isf. ngn som vet, är det samma bromstrumma?

2x v50 '81, luna 50s
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Zippy3 eller S1

Jeg kjører med Zippy3 på smallframe'en og S1 på largeframe'en.
Begge virker like bra.

Øyvind
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad har du för däck på din gula V50? På bilderna ser det inte ut som Zippy3.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Heisann!

Nei, selvfølgelig har du rett! Det er ikke Zippy3.. :oops:

Det er nemlig Zippy1, noe som jeg også har skiftet til på largeframen. Riktignok ikke i 3.50;
Image


Ikke så mye forskjell ellers på Zippy1 og S1, men S1 slites utrolig raskt... Derfor blir det Zippy1 fremover.

Øyvind. (som beklager skrivefeilen tidligere)


www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Zippy3 eller S1

Jeg kjører med Zippy3 på smallframe'en og S1 på largeframe'en.
Begge virker like bra.

Øyvind
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad har du för däck på din gula V50? På bilderna ser det inte ut som Zippy3.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Heisann!

Nei, selvfølgelig har du rett! Det er ikke Zippy3.. :oops:

Det er nemlig Zippy1, noe som jeg også har skiftet til på largeframen. Riktignok ikke i 3.50;
http://img143.imageshack.us/img143/1575 ... 003yq2.jpg


Ikke så mye forskjell ellers på Zippy1 og S1, men S1 slites utrolig raskt... Derfor blir det Zippy1 fremover.

Øyvind. (som beklager skrivefeilen tidligere)


www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Gillar vanligtvis allt "vintage", men de där snabba däcken gör det väldigt snyggt. Ska beställa såna själv. :)

Är det 3.50-10?
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />jag är kanske ute och cyklar, sry isf. ngn som vet, är det samma bromstrumma?

2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä, du cyklar inte, det är olika på primmy och V50, och man behöver "conversion rim's", precis som du säger.

Blizzy: Hade du inte en V50-motor på primmy-ram (eller är det jag som cyklar?)? Bromstrumman sitter ju ihop med motorn, så de kanske bytte den samtidigt? En conversion-rim gör dina hjul lika stora, om du inte kan få tag på en primmy-trumma/motor. Jag tror inte bromsverkan är så fasansfullt mycket bättre på en primmy-trumma och dessutom är det ju bak, så det finns ingen större anledning att byta bromstrumma som jag kan se. (Nåja, kanske estetiska skäl, men det är inte jättefult med adapterfälg heller:))

Här är länkar till EM (du ser vilken du ska ha på den gamla fälgens utseende) http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 616&kId=96 http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 615&kId=96
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Mancino;

Det er ikke 3.50 på den gule smallframen. Det er 3.00X10.
Tror du vil få problem med 3.50 på en smallframe uten modifisering.

Når det gjelder dekket på bildet, så er det 130/70X10... Altså ikke noe for en smallframe... :wink:

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Mancino;

Det er ikke 3.50 på den gule smallframen. Det er 3.00X10.
Tror du vil få problem med 3.50 på en smallframe uten modifisering.

Når det gjelder dekket på bildet, så er det 130/70X10... Altså ikke noe for en smallframe... :wink:

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Okej, bra... tack! Ska beställa det då. 3.50-10 passar ändå inte med avgasröret jag har, som inte är orginal.
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Har du fått igång gammburken igen mancino? Rullar den fett? Funderar på att sätta på ett par 10" på min nu när hela motorn är som ny. Efter renoveringen gör den 80 med de gammla 9 tummarna. Vilket resultat blev de med 10 tummarna?<b></b>
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />Har du fått igång gammburken igen mancino? Rullar den fett? Funderar på att sätta på ett par 10" på min nu när hela motorn är som ny. Efter renoveringen gör den 80 med de gammla 9 tummarna. Vilket resultat blev de med 10 tummarna?<b></b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har haft en liten oturstid med renoveringen av min V50. Det har tagit 1 månad att få det jag beställde av EM, men fick en hel koppling istället för lamellerna tillslut, annars hade jag inte åkt scooter i år. Ska till helgen sätta ihop allt, men vill inte köpa 10"-hjul innan jag är säker på att den går.

80 knyck, det var inte illa, på 75 cc va? Farao, nu vill jag också få igång henne.
Norton
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Tue 23 Oct 2007, 12:08

Post by Norton »

Sitter och försöker få struktur på alla trådar om 10" fälgar, men vill ändå ha klarhet och hjälp på ett par punkter.

Jag äger en Vespa 50R -80 som gör ca 35 km/h.

Nu funderar jag på att sätta på 10" adapt. fälgar.

följande verkat aktuellt:

Zippy3 3.00-10 *2
Adapt fälgar, nyare modell *2
continental 10" tubes *2

från SIP

nu till frågorna:
*Kommer min otrimmade vespa orka upp för backarna med 10" hjulen? förstod jag saken rätt så gjorde du, terraplane blues, bytet av hjul innan byte av vev, hur uppfattade du att din vespa reagerade efter bytet, innan trimmningen?

*jag uppfattar den som slö på 3:an men ganska stark på 2:an, varvar dock på som fan på 2:an, kan detta bli gynnsamt på 10" mot utväxlingen?

*verkar de grejjer jag funderar på att beställa komplativa med varandra? nu har jag orginalkolv men funderar på att trimma i framtiden med vev och "banan" m.m

Mycket tacksam för svar!

ps. hej förresten, har äntligen tagit tag i att bli medlem här på forumet, jag heter alltså Norton, 24 år, bor i Lkpg och ägare av en vespa 50.
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Att sätta på 10 tums fälgar på en otrimmad V50 är nog inte riktigt optimalt. Större fälgar medför ju en större omkrets på hjulet vilket resulterar i en högre utväxling. Är inte riktigt hemma på däck storlekarna till Vespa men om det är så att 3.00-10 innebär att däcket har en radie på 3+5 tum vilket ger en omkrets på 2*pi*8*2,54= 127,6cm. Jämför du det med 9 tums hjul och kanske 2.50-9 däck så har du en radie på 2,5+4,5= 7tum och en omkrets på 111,7cm. Du höjer alltså utväxling med 14%. Detta bör i teorin ge en toppfart på 40km/h men då har du förmodligen en vespan som når sin toppfart vid de få tillfällen du både har medvind, hemlängtan och är bajenödig. Det blir förmodligen ett rätt flitigt växlande.

Men någon annan kanske har prövat på riktigt?
Norton
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Tue 23 Oct 2007, 12:08

Post by Norton »

nja, den gör 40 i de förhållanderna redan idag.

35 är mer på plan asfaltsväg en vindfri dag.

men vad betyder en den 14%-iga högre utväxlingen i praktiken?

då jag redan har en stirrig 2:a växel som varvar iväg snabbt som hundan, borde inte den 14%-iga utväxlingen i sådana fall vara något jag kan kosta på mig? (och som kanske i sådana fall skulle ge mig balans till växlarna?)

eller funkar det inte så?

MVH
Post Reply