10" på Vespa 50
10" på Vespa 50
Kan man bara rakt av smälla på ett par 10"-are på en Vespa 50? Nu kanske det inte går att få tag på några, men men...kanske om man råkar ramla över ett par.
- två hjul är så mycket mer än fyra
Jodå, det går hur bra som helst! Har gjort det på en av mina. Se upp med däckval bara, beroende på vad du har för ljuddämpare. Kör du med originalljuddämpare funkar alla. EM-scooters i Göteborg har åtminstone den äldre typen av fälgar. SIP Scootershop har både den gamla respektive nya sortens 10-tumsfälg:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Den stora skillnaden är att Du får ca 10 % högre toppfart, men att accelerationen i gengäld minskar något. Vespan känns också mer lättkörd och stabil på något sätt. Estetiskt är det verkligen ett lyft att sätta på 10-tumsfälgar, det gör ett bättre helhetsintryck till Vespan. Har Du en onormalt slö V50 kanske det är idé att trimma den något för att 10-tumshjul ska kännas riktigt bra.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">SIP Scootershop har både den gamla respektive nya sortens 10-tumsfälg:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur vet man vad man har? Min är en V50 R -72
Hur vet man vad man har? Min är en V50 R -72
72 BORDE vara nya typen av fälg, alltså en fälg som sitter med fyra bultar i ytterkanten av bromstrumman.
Gamla typen av fälg sitter med fyra bultar i mitten och är kosntruerad mer som en bilfälg och täcker hela bromstrumman.
Nya typen av fälg:
http://www.grandior.it/Images/2wheels_ima/Vespa_50R.jpg
Gamla typen av fälg sitter med fyra bultar i mitten och är kosntruerad mer som en bilfälg och täcker hela bromstrumman.
Nya typen av fälg:
http://www.grandior.it/Images/2wheels_ima/Vespa_50R.jpg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Sweet, tack! Är det någon som beställt saker från SIP som kan säga om det funkar bra. Vågar man beställa fälgar och däck därifrån och då få rätt grejer? Vill ha däck med vita sidor...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har beställt därifrån många gånger och det funkar normalt bra. En gång var de däremot riktigt klantiga och dessutom hyfsat ointresserade av att ställa sitt misstag tillrätta. Frakten är normalt inte dyrare från Tyskland än inom Sverige och fraktas med UPS (betydligt mer säkra och serviceminded än svenska Posten, enligt min erfarenhet). Däck med vita sidor hade jag aktat mig för. Svåra att hålla rena, solkas duktigt med tiden oavsett. Vad du än gör, köp inte fabrikatet SAVA, då är det t o m bättre att köra på bara fälgen...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Sweet, tack! Är det någon som beställt saker från SIP som kan säga om det funkar bra. Vågar man beställa fälgar och däck därifrån och då få rätt grejer? Vill ha däck med vita sidor...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har beställt därifrån många gånger och det funkar normalt bra. En gång var de däremot riktigt klantiga och dessutom hyfsat ointresserade av att ställa sitt misstag tillrätta. Frakten är normalt inte dyrare från Tyskland än inom Sverige och fraktas med UPS (betydligt mer säkra och serviceminded än svenska Posten, enligt min erfarenhet). Däck med vita sidor hade jag aktat mig för. Svåra att hålla rena, solkas duktigt med tiden oavsett. Vad du än gör, köp inte fabrikatet SAVA, då är det t o m bättre att köra på bara fälgen...

Scooterhälsningar
/ Fredrik
<i>"Vad du än gör, köp inte fabrikatet SAVA, då är det t o m bättre att köra på bara fälgen"</i>
En lätt överdrift, min käre Fredrik, men det har vi diskuterat förut. Sawa är förvisso inga racedäck, men funkar för försiktig körning. Jag har åtminstone överlevt flera hundra mil på min PX125
Givetvis är S1-orna på min Lambretta enormt mycket bättre, men urvalet av whitewalls är begränsat. Sawa och Continental, och Continental finns bara ibland ch tyvärr inte när jag skodde om min maskin. Vill man vara fin får man riskera livet ...
/jens
En lätt överdrift, min käre Fredrik, men det har vi diskuterat förut. Sawa är förvisso inga racedäck, men funkar för försiktig körning. Jag har åtminstone överlevt flera hundra mil på min PX125

Givetvis är S1-orna på min Lambretta enormt mycket bättre, men urvalet av whitewalls är begränsat. Sawa och Continental, och Continental finns bara ibland ch tyvärr inte när jag skodde om min maskin. Vill man vara fin får man riskera livet ...
/jens
Jag har på framdäcket löstagbara vita sidor. Och vettiga däck. Det var visst så man också hade det på den gamla goda tiden, fick jag höra. I vilket fall som helst ett praktiskt sätt att få bådadera fördelarna. (Om man gillar vita sidor alltså.) Bakdäcket är utan vita sidor, det syns ju inte så mycket och skulle vara svart av smuts i vilket fall som helst. Svårare att hålla snyggt också. Framdäcket är ju enkelt att hålla snyggt.
Det finns också specialmålfärg för att måla däckens sidor, men hur bra de fungerar vet jag inte.
Det finns också specialmålfärg för att måla däckens sidor, men hur bra de fungerar vet jag inte.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vill man vara fin får man riskera livet ...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-Åh jag är mer på Vespacos sida och Fredriks, SAVA-däck med vit däcksida skulle jag knappt vilja sätta på min skottkärra.
Har haft för många nära-döden-upplevelser med SAVA innan jag slängde dom i soptunnan*.
På denna popmoped
har jag i många år kört med Pirelli och vita däcksidor, funkar perfekt!
/C
*= läs gjorde burn-outtest av dom, helt löjligt snabbt dom <u>smulades</u> sönder
-Åh jag är mer på Vespacos sida och Fredriks, SAVA-däck med vit däcksida skulle jag knappt vilja sätta på min skottkärra.
Har haft för många nära-döden-upplevelser med SAVA innan jag slängde dom i soptunnan*.
På denna popmoped

/C
*= läs gjorde burn-outtest av dom, helt löjligt snabbt dom <u>smulades</u> sönder
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Det finns också specialmålfärg för att måla däckens sidor, men hur bra de fungerar vet jag inte.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag hade det där på en gammal folkvagn för många år sen. Det var mycket lätt att applicera och resultatet blev jämnt och fint. Tyvärr gulnade färgen mycket snabbt, men det var ju bara att måla på igen om man orkade. Hursomhelt ser det betydligt bättre ut än fastklämda däcksidor, då det ger ett intryck av att vara ingjutet i däcket. Har för mig att denna färg förbjöds av någon anledning - iallafall var det länge sedan jag såg produkten någonstans.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Det finns också specialmålfärg för att måla däckens sidor, men hur bra de fungerar vet jag inte.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag hade det där på en gammal folkvagn för många år sen. Det var mycket lätt att applicera och resultatet blev jämnt och fint. Tyvärr gulnade färgen mycket snabbt, men det var ju bara att måla på igen om man orkade. Hursomhelt ser det betydligt bättre ut än fastklämda däcksidor, då det ger ett intryck av att vara ingjutet i däcket. Har för mig att denna färg förbjöds av någon anledning - iallafall var det länge sedan jag såg produkten någonstans.
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
Var någonstans hittar man såna hjulsidor?
SIP - Art.nr:79524000, tyvärr dålig lagerstatus...
Med blå eller röd rand finns de i lager dock:)
Var någonstans hittar man såna hjulsidor?
SIP - Art.nr:79524000, tyvärr dålig lagerstatus...
Med blå eller röd rand finns de i lager dock:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Dum fråga, nybörjare jag vet.
Men hur räknar man ut vad för däckstorlek i tum man har?
över däcket diagonalt? bara runt slangen???
*ler skäms*
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Det står på däcket. Troligtvis har du 9" ...
/En som börjar bli kaxig, men annars ganska dålig på att meka
<br />Dum fråga, nybörjare jag vet.
Men hur räknar man ut vad för däckstorlek i tum man har?
över däcket diagonalt? bara runt slangen???
*ler skäms*
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Det står på däcket. Troligtvis har du 9" ...
/En som börjar bli kaxig, men annars ganska dålig på att meka

Kan bara instämma, Coninental Zippy 3 är helt suveräna! Tänk bara på att köpa "rätt" storlek: om du har originalljuddämpare går det bra med 3.50-10 och med trimljuddämpare endast 3.00-10. Dessa är det:
Finns tydligen nu även med "white wall" för några papperslappar ytterligare:
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Finns tydligen nu även med "white wall" för några papperslappar ytterligare:
Scooterhälsningar
/ Fredrik