PX200-motor och laddningsproblem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

PX200-motor och laddningsproblem

Post by victor »

Ciao!

Var ska man börja felsökningen om ens PX-motor inte laddar batteriet ordentligt?

Motorn är en Lusso-dito, med tyskarnas vokabulär, d v s separat oljeinblandning, nya växelkorset och startmotor, som används.

Laddade det 2 månader gamla batteriet förra veckan, har knappt haft lyset på, och knappt larmet heller, men kört en hel del, och självklart använt startmotorn. Ska verkligen ett nytt 12V 9A-batteri laddas ur på en vecka vid daglig körning..?

Tacksam för alla tips,

vh

Victor
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Ciao!

Var ska man börja felsökningen om ens PX-motor inte laddar batteriet ordentligt?

Motorn är en Lusso-dito, med tyskarnas vokabulär, d v s separat oljeinblandning, nya växelkorset och startmotor, som används.

Laddade det 2 månader gamla batteriet förra veckan, har knappt haft lyset på, och knappt larmet heller, men kört en hel del, och självklart använt startmotorn. Ska verkligen ett nytt 12V 9A-batteri laddas ur på en vecka vid daglig körning..?

Tacksam för alla tips,

vh

Victor
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<font color="green">Kolla batteriets syranivå, och kondition i övrigt innan du söker fel på scootern</font id="green">
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Tjena Victor!

Har du skruvat ihop det hela med rätta liktiktaren/Spänningsregulatorn?
Den till elstartmopederna har 5 utgångar, den "vanliga" bara 3.
Om ditt batteri är fräsht och av rätt typ så ska det inte dras ur alls. Det ska gå att köra å starta å njutas av som vilken touring som helst! När det börjar bli gammalt så är det en annan historia.


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Calle och Ola - jo, jag har nytt batteri, och rätt laddregulator (en tändsticksaskformad pryl, med kylflänsar och ett gäng olikfärgade utgångar, typ 5...

Så så långt är det nog bra... Frågan är vilka andra fel som kan råda (dålig jord, felkopplat, trasig laddregulator etc)...
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Kan man mäta sig fram till om laddregulatorn ger effekt nog på något sätt? Den borde väl ge i runda slängar 14V och ett par A, väl?
Post Reply