Julstajlad Vespa - så här blev det!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Julstajlad Vespa - så här blev det!

Post by Bluesman »

Hej freaks -

anta att jag av nån obskyr anledning vill sätta en ljusslinga runt min PX 86:a för en kväll...var, rent fysiskt, plockar jag lämpligen ut 12V? Och hur många mA kan man plocka ur systemet innan nåt går sönder/slocknar?

De flesta ljusslingor har ju en trafo 230>12VDC.....tänkte i princip låta Vespans 12V agera strömkälla och koppla in den där trafon normalt sitter. Och det gör inget om ljuset inte funkar vid stillastående..

Edit: tankevurpa? Levererar Vespan 12V AC, dvs växelspänning? I så fall måste jag ju likrikta...= mer än 12V ut..ajaj...

Edit II:
<b>Så här blev det..kort resumé:</b>
440 ekipage på Luciakortege i Malmö, ett 30tal extrapyntade hojar..och vår Vespa. Det slutade med en finalplats och 3:e pris för bäst dekorerade hoj *asgarv* - en 24V ljusslinga från ClasOlle fick duga, trots halv ljusstyrka. Hög mysfaktor! :D

Skitkul, massor av folk, fint väder. Vi pratade med ett par Vespaägare, men hann inte kolla om fler Vespaåkande fanns i vimlet.
Troligen bilder i nästa Allt om MC.

Undertecknad anser därmed att SSK:s och Vespas färger försvarats väl denna afton:D.

Glad Linnea i folkvimlet:
Image

I finalen på SKMC:s klubbstugas gård:
Image

Pokalen putsas som bäst nu :D:D:D
Image

<b>Edit III: </b>Åsså hamnade visst en Vespa i TV4:s nyhetsmorron också :oops:
http://webbtv.tv4.se/webtv/tv4/showCont ... 00.91.1007

/R
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kanske någonting som fungerar med batteri istället?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">anta att jag av nån obskyr anledning vill sätta en ljusslinga runt min PX 86:a för en kväll...var, rent fysiskt, plockar jag lämpligen ut 12V?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Dubbla gula kabeln vid spänningsregulatorn
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Och hur många mA kan man plocka ur systemet innan nåt går sönder/slocknar?
Har för mig runt 80W (men finns flera olika sytem och spänningsregulatorer på vespa), räkna bort en 50W och du har ca 30W kvar...borde räcka till en juslgransbelysning.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Edit: tankevurpa? Levererar Vespan 12V AC, dvs växelspänning? I så fall måste jag ju likrikta...= mer än 12V ut..ajaj...
Ja, om den inte har batteri är hela systemet växelström, dock är det inte sinus så spänningen ökar inte som likriktad sinus 12V.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

sorry glömde svara på
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hej freaks<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!

De flesta av dom där smålampförsedda julgransbelysningarna funkar säkert på växelström.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Tack!

*ler okynnigt*

/R
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fullständigt underbart. Scooterdårarna har åter spridit munterhet i mc-världen. Mina gratulationer till priset!
/jens

PS. Mer om kategorin scooterdårar sprider munterhet. Niklas Enander från Göteborg kom till dragracing på Mantorp med sin långa låga gula Vespa-dragster. Besiktning. "Stopp, motorn får inte vara bärande del. Men det måste den ju vara på den här konstig manicken. OK, vi släpper igenom honom, någon mer sådan här galen maskin lär vi inte se". 5 minuter senare dök Ronnie Palmsäter upp med sin lika långa lika låga fast illgröna Lambretta-dragster. "Herregud, en dåre till..." Det är bl a därför jag älskar scootrar och scooterister :D
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Det roligaste av allt var att det inte var några lessna miner bland alla dom som inte hamnade i finalen. Sjysst folk, inga "inner circle"-fasoner. Vi åkte med för att ha kul, bara, och sen stod vi där, bara...:D

/R
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />440 ekipage på Luciakortege i Malmö, ett 30tal extrapyntade hojar..och vår Vespa. Det slutade med en finalplats och 3:e pris för bäst dekorerade hoj *asgarv* - en 24V ljusslinga från ClasOlle fick duga, trots halv ljusstyrka. Hög mysfaktor! :D

Skitkul, massor av folk, fint väder. Vi pratade med ett par Vespaägare, men hann inte kolla om fler Vespaåkande fanns i vimlet.
Troligen bilder i nästa Allt om MC.

Undertecknad anser därmed att SSK:s och Vespas färger försvarats väl denna afton:D<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så kul - stort grattis, Bluesman! Tyvärr anlände jag dit alldeles för sent, så jag såg faktiskt inte en enda scooter (förutom min egen, förstås). Fast jag fick ryktesvägen höra att det fanns några tappra scooterister med i kortegen (kanske för små och därmed svåra att skåda bland alla tragikomiskt fransbeklädda HD? :D). Det blev inte så många bilder p g a min sena ankomst. Postar en av de få:

Image

Grattis till priset än en gång!

Scooterhälsningar

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ni är helt knäppa! Fortsätt att vara det, är ni snälla!
Post Reply